منوعات

عشيقة زوجى بقلم سولييه نصار

الفصل الاول
قالتها البنت الجميلة اللي قدامي وهي رافعة رأسها …مرسوم علي شفايفها ابتسامة سخرية …كأنها يعني بتغيظني …مسكت كوباية. النسكافية بتاعتي وشربتها ببرود وقولت
النسكافيه ده هايل خسارة انك طلبتي عصير برتقال…مضبوط اووي أنا ذات نفسي مش بعرف اعمله مضبوط بالشكل ده عشان كده بحب الكافيه ده اوووي….أنا ممتنة ليكي انك طلبتي نتقابل هنا…
بصتلي البنت وقالت بع,صبية
نسكافيه ايه وقرف ايه انتي سامعة بقول ايه !أنا عش,يقة جوزك!
ضحكت بتريقة وقولت
ومالك بتقوليها بفخر كده …كأنه متجوزك يعني …ده انتي ژانية بتبيعي نفسك قصاد المال …بس يا تري جوزي بيديك فلوس تستاهل ولا بيبخل عليكي …
وشها احمر وسكتت فضحكت وقولت

لا مش مصدقة بجد مش مصدقة متقوليش انك بتديله نفسك ببلاش …
انا بحبه
قالتها پغضب فضحكت وقولت
وهو بيحبك …تؤتؤ مظنش هو بس شايفك تسلية مؤقتة …اهي واحدة مغفلة بيتمتع بيها ومن غير فلوس …يعني قال بدل ما يروح للبيوت إياها ويدفع من جيبه واحدة هتقدمله الخدمات دي مجانا …بجد جوزي طول عمره ناصح وبيحسبها صح ….بس اتمني علي الاقل يكون مشتريلك شقة اهو مقابل زهيد لخدماتك الغالية …
كنت بتكلم ببرود تام وهي مصډومة ودموعها بتنزل …اي واحدة تسمع أن جوزها عنده عشيقة هتنهار …بس الواحدة دي مش انا ..أنا مبنهارش عشان راجل مهما كان …غير اني من زمان اعتبرت مروان مش موجود في حياتي …هو مجرد صراف آلي للأولاد …
قربت منها وقولت وانا علي وشي ابتسامة شړيرة
يعني ممكن يعك براحته معاكي أو يتجوزك في السر مش مشكلة المهم متفكريش تحاولي تاخدي حقي لا أنا ولا اولادي لاني ساعتها هطلع قلبك بإيدي وهاكله…اتفقنا يا مسكرة …

قومت وانا بشيل شنطتي وبلبس نضارتي وقولت
انبسطت اووي بالمقابلة دي …اكتشفت أن ذوق جوزي أتراجع اي في الستات …يا خسارة …
وبعدين مشيت وسبتها….ركبت عربيتي وروحت عشان اجيب اولادي من المدرسة حاولت مفكرش كتير في اللي سمعته …دي مش اول مرة …ولا هتكون اخر مرة ….بس الشئ الكويس أن بسبب أفعاله أنا طردته من قلبي ….
جبت اولادي من المدرسة بتاعتهم ومسكت الفيزا بتاعة مروان اللي اديهاني عشان اصرف منها وابتسمت بشړ …اليوم قررت اكافأ نفسي علي التصرف اللي اتصرفته مع البنت دي ….روحت المول واشتريت كل اللي نفسي فيه أنا والاولاد …هدوم ميكب عطور العاب …ودخلنا مطعم وأكلنا بيتزا واتبسطنا …عيشنا يوم يجنن وبعدين قررنا نرجع لما حسينا بالتعب …
روحت البيت ودخلت كان مروان جه حطيت الحاجة علي جمب …اولادي جريوا علي مروان بفرحة وحضنوه ..ابتسمت وقولت
يالا غيروا هدومكم واتشطفوا عشان نعمل الهوم ورك …يالا بسرعة ..
جريوا علي اوضهم وانا قربت من مروان وانا مبتسمة ليه ..
ازيك يا مارو …
مبتقوليش مارو الا لما يكون وراكي
مصېبة يا زينب ..
لا المرة

دي المصـ,,ــېبة عندك …تخيل قابلت مين النهاردة …
بصلي بحيرة وقال
مين
عشيقتك …
وشه بهت زي الامۏ,,ات واتوتر …ضحكت بسخرية وقولت
ذوقك بقا بيئة اووي …عموما متخافش يا مارو ..انت ملكش أي أهمية عندي …انت مجرد مصدر كويس للفلوس ليا ولاولادي مش اكتر …
قربت منه اكتر وقولت
بس في اليوم اللي تفكر تسلب حق اولادي وتديه للرخيصة اللي بتروحلها وتقصر في حقهم أنا  ك انت وهي !!!
يتبع
الفصل الثاني
ابتسمت بإنتصا,,ر وانا بشوف توتره وبعدت وقولت
احنا اكلنا برة …ممكن انت تدور في التلاجة علي حاجة تاكلها أنا هكتب الواجب مع الاولاد …وياريت تحط فلوس تاني في الفيزا عشان الفلوس قربت تخلص…
فاق من توتره وقال
نعم يا اختي مش لسه حاططلك عشر الإلاف من تلات ايام …
هزيت كتفي وقولت
مصاريف عيالك كتيرة …أنا أعمل ايه !ايه هتحرمهم …ولا السنيورة الجديد مقشطاك أول بأول…لو مش عارف تصرف عليهم اروح لباباك واقوله علي كل حاجة يمكن هو يصرف علينا ما دام ابوهم مش قادر يصرف عليهم عشان بيصرف علي الستات …
خلاص يا زينب اسكتي …هحطلك فلوس …مش كل شوية تسمي بدني بالكلمتين دوول ..
ابتسمت وهو بياخد مني الفيزا وانا دخلت جوا
ضحكت وانا سامعة باب البيت بيقفل جامد …

روحت الحمام ..اخدت دوش علي السريع ولبست الفستان اللي اشتريته جديد وفردت شعري الطويل وحطيت ميكب خفيف وروحت اقعد مع الاولاد عشان اذاكرلهم …
بعد شوية جالي مروان …وقف مبهوت وهو بيبصلي …قعد مع الاولاد معايا واداني الفيزا …كانت عينيه طالعة عليا بس مكنتش مدياله أي اهتمام كنت بذاكر للاولاد ومنشغلة معاهم …لما ملقاش أي اهتمام مني قام بزهق وطلع البلكونة .
بعد ما خلصت كنت جعت انا والاولاد …قررت اعملهم عشا بسيط عشان يناموا بدري ….
عملتلهم شاي بلبن وسيحتلهم جبنة رومي في عيش فينو اكلتنا المفضلة واكلنا كلنا …وبعدين ناموا ….
غسلت المواعين في المطبخ ولسه هطلع شهقت لما شوفت مروان …ابتسم وقرب مني وهو بيلعب في شعري وقال
وحشتيني …
قصر
قولتها ببرود ..فضحك وقال
يعني انتي مش متشيكة كده عشاني …
ضحكت وقولت
ياااه انت لسه منضجتش يا مروان …متعرفش اني دايما بلبس كده في البيت لاني بحب اشوف نفسي جميلة …معقول بعد السنين دي كلها مش فاهمني !
مش مهم …المهم أني عايزك النهاردة …
عينيه لمعت بخبث وقال

ولا انتي هتمنعيني عن حقوقي ..
استغفر الله …أنا !لا طبعا بس الحوار اني بجد قرفانة منك …ولو حصل حاجة اعرف هكون مكرهة علي كده..ومظنش يا مارو كرامتك هتسمح تلمس واحدة مش طايقاك …ولا ايه …
وشه اتجمد وبعد وقال
بما أنك قرفانة مني متجوازني ليه!
ابتسمت بإستفزاز وقولت
مصدر فلوس كويس جدا يا مارو …
وبعدين سيبته وروحت انام في اوضة الاولاد ..
تاني يوم كان إجازة من المدرسة
…قررنا نروح انا والاولاد النادي …
حضرتلهم فطار ملوكي ..ومروان صحي من النوم

سلم علي اولاده ودخل الحمام….طلع من الحمام وجرس الباب رن …راح عشان يفتح الباب وطول شوية وبعدين سمعت صوت مألوف
لا هدخل …
اتجمدت مكاني وانا بشوف عشيقة جوزي داخلة بيتي…
بيتكم حلو اووي ..
قالتها بإبتسامة بجحة…
بصيت علي مروان المتوتر وانتبهت لما بنتي قالت
مين دي يا ماما !
قربت البنت من بنتي تقي وقالت وهي بتلمس شعرها
انا اشرقت يا حبيبي …ابقي زميلة بابا في الشغل وهبقي …

بإبتسامة لطيفة قاطعتها وقولت
يا أولاد. ..روحي اوضكم يالا وجهزوا نفسكم عشان نروح النادي ..
الاولاد سمعوا كلامي فورا وراحوا اوضهم …
بصيت لأشرقت بوش احمر من الڠضب فابتسمت بإستفزاز وقالت
اولادك …
وقبل ما تكمل جبتها من شعرها وصړخت
قولتلك لو قربتي من اولادي  ك صح ….
وبعدين جريتها ورايا وهي بتصرخ…
حاول مروان يبعدني فصړخت فيه
وديني لو مبعدتش هقول لاهلك واهلي علي قرفك يا مروان …
بعد فورا وانا لسه ماسكة اشرقت من شعرها بعدين خبطت راسها في الحيط وقولت
قولتلك لو جيتي علي اولادي هطلع قلبك واكله …وانا هنفذ وعدي دلوقتي !
يتبع

السابقانت في الصفحة 1 من 2 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل