روايات

منتقبه غيرتني بقلم ورده الامل

رواية منتقبة غيـ,ـرتني كاملة حتي الفصل الاخـ,ـير بقلم وردة الامـ,ـل

_ احم لو سمحت كنت جاية علي شغل

بالنقاب !

_ اه ومالو نقابي

لا مينفعش شوفي حد تاني

_ طب هو حضرتك جربت شغلي عشان تحكم أو شوفت ال CV بتاعي اساسا

تمام هشوف

بعد ما شاف ال CV بتاعي قالي تمام هشوف شغلك بس يارب الاطفال ميخافوش منك

أنا شهد دكتوره اطفال عندي 25 منتقبه لبسي واسع وأغلبه لونو اسود وملتزمه الحمدلله……………….وده دكتور سليم مدير المستشفى اللي أنا قدمت فيها عندو 29 سنه هتقولوا عرفتوا منين هقولكم طنط صفاء مامتو تبقا صاحبت ماما وهنعرف الباقي بعد شويه

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

روحنا قسم الاطفال ودخلت دخل طفل كشـ,ـفت عليـ,ـه بس المفروض ياخد إبرة وهو كان بيعيط وخاېف جدا طلعت بونبوني من شنطتي وشيكولاته وقولتلو

شهد بص تاخد دول ومتعيطش متخافش الابره مش هتوجعك والله

في النهاية وافق ودكتور سليم كان واقف بعد ما الطفل خرج قالي

سليم تمام تقدري تشتغلي

شهد تمام هو خرج وانا كملت شغل واخر اليوم روحت تعبانه صلـ,ـيت وقـ,ـعدت شـ,ـويه افتكرت اللـ,ـي طنط صفاء قالتو ليا أنا وماما

فلاش باك

طنط صفاء بصي يا أمل أنا عايزه شهد لابني سلـ,ـيم

ماما امل أنا يشرفني جدا يا صفاء

طنط صفاء بصي يا بنتي أنا عارفه أن سليم ابني صعب جدا وكمان مـ,ـش بيصـ,ـلي الا كل فين وفين بس عارفه انك تقدري تغيريه

شهد يا طنط مش هعرف اتعامل معاه

طنط صفاء معلش يا بنتي عشان خاطري

شهد تمام يا طنط هصلي وارد عليكي

باك

بعدها قومت نمت عشان أقوم أصلي قيام الليل والفجر

استغفر الله العظيم رب العرش العظيم واتوب اليه

في مكان تاني

_ اي اللي انتي بتقوليه ده يا ماما هتجوز منتقبه

ومالها المنتقبه يا سليم

سليم يا ماما انتي عارفه اني مبركعهاش حتي

صفاء معلش يبني عشان خاطري أنا اديت للناس كلمه هتصغرني قدامهم

سليم پغضب ماشي يا ماما و…………..

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

صفاء يبني أنا مليش غيرك في الدنيا نفسـ,ـي افرح بيك قبل ما اموت

سليم بعد الشړ عليكي يا ماما ربنا يباركلي فيكي

نروح عند شهد

_ الو السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا سما اخبارك

سما الحمدلله بخير والله يا شهد وانتي اخبارك

شهد الحمد لله في زحام من النعم

سما دائما يارب يا حبيبتي

شهد سما بقولك عايزه اقابلك انتي وروان

سما خير في حاجه

شهد عايزاكم في موضوع

سما ماشي يا حبيبتي نتقابل في الكافيه المعتاد

شهد تمام

وكذلك كلمت صحبتها روان

سما صديقة شهد من وهي صغيره ومع بعض دائما واكتر من اخوات

روان. برضو صديقه شهد وسـ,ـما هما التلاته اكتر من الاخوات

وهنعرف ازاي شهد وسما اتعرفوا علـ,ـي روان .

في الكافيه

شهد عاملين اي اخباركم

سما وروان الحمدلله بخير

شهد بصو بقا طنط صفاء جات وكلمـ,ـت ماما وقالتلها انها عايزاني لابنها سليم

سما طب وايه يعني مش انتي بتحـ,ـبي سليم من زمان

شهد اه بس هو اتغير واساسا هو ميعرفش ومبقاش سليم الصغير اللي اعرفه وكمان مش بيصلي وبعيد عن ربنا وانا عايزه حد ياخد بايدي للجنه

روان انتي هتغيريه أنا واثقة من كده

شهد هغيريه ازاي يعني مش هعرف اتعامـ,ـل معاه اسـ,ـاسـ,ـا

روان لا أن شاء الله هتقدري تغيـ,ـريه زي ما قـ,ـدرتي تغـ,ـيريني واقرب من ربنا

شهد يارب اقدر يارب

تعالوا بقا نعرف اي هي حكاـ,ـية روان

_ عمو هو في اي

ده شكل في حاډثه

نزلت بسرعه أنا وسما نشوف في اي

لقينا بنت واقعة علي الارض وسايحه في ډمها جريت بسرعه أنا وسما روحنالها الإسعاف جات ومشيت معاها أنا وسما

بعد شويه الدكتـ,ـور خرج

_ دكتور هي عامله اي

الدكتور هي الحمدلله بقيت احسن شويه كده وهتفوق

تمام

دخلت أنا وسما نشوفها هي بعد شويه فاقت

_ ااه أنا فين انتو مين هو انا دخلت الڼار ولا

اي

شهد بضحك لا أن شاء الله تدخلي الجنه

روان أن شاء الله انتو مين

بعد ما اتعرفت عليهم

روان ممكن اشوف وشكم

اه طبعا ورفعوا النقاب

روان بسم الله ما شاء الله اي الجمال ده كلو انتو ليه مخبين الجمال ده تحت البتاع ده

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صل وسلم وبارك على سـ,ـدنا محمد

شهد بصي يا حبيبتي اولا ده مش اسـ,ـمه بـ,ـتاع ده اسـ,ـمو نقاب ثانيـ,ـا احنا فعلا مخبـ,ـين جمالنا لان ربنا أمرنا بالستر ولأن الحجاب والنقاب لا ينقصن من جمالنا شـ,ـئ بالعكـ,ـس بيزيدنا جـ,ـمال وكمان ربنا قال

يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفورا رحيما الأحزاب.

واحنا شايفين نفسنا من نساء المؤمنين وحفيدات امهات المؤمنين عائشه وخديجه وكمان بنحبهم فعشان كده اخدناهم قدوة لينا وقلدناهم عشان نكون معاهم في الجنه ان شاء الله

روان ربنا يبارك فيكي يارب بجد صوتك جميل في القران

شهد جزاكي الله خيرا……يلا بقا عشان تغيري عشان تخرحي اتفضلي جبتلك لبس من عندي

لبست روان وكان دريس ابيض فيه ورود بينك وخمار بينك وكانت زي القمر

شهد ما شاء الله تبارك الرحمن اي القمر ده

روان تسلمي يا حبيبتي…..وبتوتر قالت…هو انا ممكن يعنـ,ـي اكون صحبتكم

شهد طبعا ده انتي تشرفينا

روان بس ازاي قبلتوا أن أكون صحبتكم وانا بلبس كده

شهد لا متقلقيش ما انتي مادام بقيتي صحبتنا هناخدك معانا للجنه ان شاء الله وڠصب عنك كمان

تبادلوا الارقام ومشيوا ومن ساعتها وهما صحاب واكتر من اخوات<!–nextpage–>

باااك

بالليل وقت الرؤيه الشرعية

لبست ادناء ازرق وخمار ونقاب وكنت جمر اربعتاشر يا ولاد

ماما دخلت عليا وقالتلي

ماما انتي هتخرجي بالنقاب

أنا اه يا ماما هخرج بيه

ماما مش دي يا بنتي رؤية شرعيه وعادي تخرجي من غيرو

أنا لا هخرج بيه

تمام يا بنتي يلا عشان تدخلي للناس

_ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته تعالي يا بنتي اتفضلي اقعدي

بعد سلامات ماما قالت نسيب العرسان مع بعض شويه

أنا بصوت واطي قصدك أعداء مش عرسان

سليم في سره دي كمان طلعالي بالنقاب طب لنفترض شكلها معجبنيش

سليم بقرف اكيد انتي عارفاني عنـ,ـدك اي اسئله

شهد لا

سليم تمام

شهد تمام…. أن شاء الله ردي هيوصـ,ـلك مع مـ,ـامـ,ـا ومشيوا وصـ,ـليت استخاره وارتحت ونمت شويه

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

تاني يوم

شهد ماما أنا موافقه

امها بجد الف مبروك يا حبيبتي وزغرطت…..هروح ارن علي صفاء وأبلغها

امل الو سلام عليكم ازيك يا صفاء عامله اي اخبارك

صفاء وعليكم السلام الحمدلله يا امل بخير وانتي اخبارك

امل الحمدلله بخير يا حبيبتي………..شهد وافقت

صفاء بجد يا امل………… ربنا يتمم لهم علي خير ياارب ويبعد عنهم العين……… بصي احنا نخلي الخطوبه وكتب الكتاب الاسبوع الجاي موافقه يا امل

امل موافقه يا حبيبتي

صفاء طب يلا بقا سلام هروح ابلغ سليم

امل سلام

بعد ما صفاء بلغت سليم بموضوع الخطوبه واقنعتوا

_ لي كده يبني مش عايز تعمل فرح أنا من حقي افرح بيك واشوفك عريس وبعدين هي مش زي باقي البنات

سليم يا ماما انتي عارفه اساسا اني مش موافق علي الجوازه دي

الام بس انا شايفه أن البنت مناسبه جدا ومحترمه كمان ودي اللي هتقدر تصونك وتصون بيتك في غيابك قبل وجودك

سليم پغضب تمام يا ماما بس في الاخر بقا متزعلوش تمام

الام بعد الخطوبه هتاخدها وتتمشوا شويه وتتفقوا علي الفرح

&nbsp;

يوم الخطوبه

روان بغناء يا دبلة الخطوبه عقبالنا كلنا ونبـ,ـني طوبه طوبه ف عش حبنا

عقبالكوا انتو أنا لسه صغـ,ـيره

شهد يا بنتي خلاص بقي صدعـ,ـتينا

سما بس يا بت دي النهارده خطـ,ـوبتك سيبـ,ـينا نفرح

شهد ماشي يختي افرحوا ده انا يا اللي هي خطـ,ـوبتي مـ,ـش فرحانه كده

سما هي وروان بغمزه يا بت علينا الكلـ,ـام ده

شهد بكسوف بس يا بت انتي وهي

طب يلا يختي عشان تجهزي

استغفر الله العظيم رب العرش العظيم واتوب اليه

بالليل في كتب الكتاب شهد خرجت هي وروان وسما وبجد التلاته كانو قمرات… سليم اول ما شاف شهد انبهر بيها اي الجمال ده كلو….. بس لا مش حلوه اوي يعني

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

كلهم باركوا لشهد وسليم وبعد شويه

_ طب مش كنت تعزمني يا سليم ولا نستني خلاص

سليم بصدممه وتوتر ……………

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

سليم بتوتر وبهمس ميرا انتي اي اللي جابك هنا

ميرا جايه اباركلك

سليم ربنا يبارك فيكي يلا بقا امشي

شهد جات هو في حاجه

سليم ها لا ابدا دي ميرا بنت خالي كانت مسافره وجايه تبارك

ميرا اه كنت جايه ابارك ألف مبـ,ـروك يا حبيبتي…….. استأذن أنا بقا

شهد ليه خليكي شويه

ميرا معلش بقا عشان الطـ,ـريق طـ,ـويل

شهد تمام يا حبيبتي نورتـ,ـينا

ميرا مشيت وهي هتطق ومـ,ـدايقه ماشـ,ـي والله لـ,ـوريك يا سـ,ـليم

اسـ,ـتووب

ميرا محمد بنت مغروره شويه محجبه أو هو مش حجاب اصلا ولا يمت للحجاب بصله بتلبس تربونات ورقبتها بتكون باينه أو طرحه وشويه شعر باينين وبرضو الرقبه بتبان اللهم عافنا بتدهن وشها بويه قبل ما تخرج عندها 26 سنه علي علاقه ب سليم وبيحبوا بعضض

بعد شويه من الهيصه

_ حبيبي روح اتمشا مع مراتك شويه

سليم بضيق حاضر يا ماما

ونزلوا

سليم اـ,ـحم تحـ,ـبي الفـ,ـرح يكـ,ـون فـ,ـين ونظامـ,ـوا ايه

شهد مـ,ـش لازم فـ,ـرح

سليم لا لازم

شهد اهم حاجه أنا عايزاه فرح اسلامي

سليم ازاي يعني اسلامي مش فاهم

شهد يعني هيكون قاعتين منفصلين قاعه للستات وقاعة للرجاله ويكون اغاني اسلاميه بالدف

سليم بس انا عايز اعمل فرح عدل زي باقي الناس وافرح

شهد مهو برضو هتفرح بس هتفرح وربنا راضي عنك مش تفرح وعداد سيئاتك شغال

سليم مليش دعوه أنا عايز فرح عادي وعايز اخد سيئات

شهد تمام وانا موافقه بس بشرط

سليم باستغراب شرط اي ده

شهد تضمنلي اني مموتش في اليوم ده وتاخد بدالي كل السيئات اللي ممكن اخدها وكمان لو مت تيجي تدافع عني قدام ربنا وتتعذب بدالي

سليم وده ازاي ده أن شاء الله هو انا كنت اعرف الغيب عشان اضمنلك

شهد يبقا خلاص مش موافقه علي الفرح

سليم بامتعاض عشان مامته متتعبش زياده ماشي هنعمله اسلامي

صحيح نسيت اقولكم مامت سليم في يـ,ـوم تعـ,ـبت وراحت للدكـ,ـتور قال إن عندها مرض القـ,ـلب ربنا يعافيـ,ـنا ولازم تبعد عن أي عصبيه وكلامها يتسمع وأما هتتـ,ـعب جامد

روحوا واتفقوا علي الفرح

وعدت الايام دون احـ,ـداث تذكر

____ يوم الفرح…..

ومن هنا تبدأ روايتنا

يا تري سليم هيتغير ولا لأ

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

يوم الفرح

لبست شهد فسـ,ـتان ابيض مش منفوش اوي سيمبل وعليه خمار والنقاب حطت ميكاب بس سيمبل برضو وكانت احلي من الجممرررر

سليم لبس بدله سوده وقميص أبيض وكرافته نبيتي سرح شعره وحط البرفيوم بتاعه وكان من الاخر كده مززز

راح عشان يجيب العروسه اللي هي شهد من الكوافير

نزلت وفعلا انبهر بيها بس قال لا يا سليم انت مش بتحبها انت بتحب ميرا

اخدها وراحوا القاعه ډخلها قاعة الستات وهو راح عند الرجاله

بعد الفرح روحوا البيت

سليم ادخلي الاوضه دي غيري وانا هـ,ـغير في الاوضه التانيه

شهد تمام

سليم دخل وغير لقي حد بيرن لقاها ميرا

ميرا الو يا سليم بقا كده تسيبني عشان دي. مش عارفه اختارتها علي اي

سليم يا حبيبتي أنا مخترتهاش دي ماما هي اللي أجبرتني عليها

ميرا وانت صغير عشان حد يجبرك

سليم خلاص بق يا ميرا وانتي عارفه اني بحبك انتي وشـ,ـويه وهطلقها واتجوزك انتي

لقي خبط علي الباب سليم بصوت واطي طب سـ,ـلام دلوقـ,ـتي

فتح نعم في حاج…..واټصدم أما شافها قدامه كان اول مره يشوفها من غير نقاب وكانت فعلا ملاااك عيونها عسلي شعرها طويل لحد بعد ضهرها خدودها مدوره وحمره وشها مدور فـ,ـضل متنح فيها شويه لحد ما هي اتكلمت شهد بكسوف

من نظراته لو سمحت أنا مش عارفه القبله ازاي وعايزه اصلـ,ـي

سليم بعد ما وراها القبله

شهد باحراج قالت هو يعني ممكن تصلي با جماعه

سليم ساعتها مقدرتش ارفض بصراحه وقولتلها تمام ماشي

لبست الاسدال وصلوا

شهد فين اوضتي

سليم اهي

شهد دخلت اوضه وهو دخل اوضه تانيه

عند شهد

قعدت ټعيط وافتكرت كلامه وانو هيطـ,ـلقها

فلاش باك

كنت رايحه اقولوا اني خلصت وعايزه اعرف القبـ,ـله ازاي بس اڼصدمت لما لقـ,ـيته بيكلـ,ـم واحـ,ـده وبيـ,ـقولها الكلام ده وعرفت انها ميرا اللي جات تباركلي

باك

بس لا مش هعيط من اولها احنا اتفقنا أن احنا هنغـ,ـيره وهخليه يحبـ,ـني ويبـ,ـعد عن مـ,ـيرا دي

نامت بعد شـ,ـويه

عند سليم

في نفسه يا تري عملتي فيا اي ده انا حتي مش عارف انام بسببك وعمال افكر فيكي

عقله لا يا سليم بس انت بتحب ميرا

قلبه بس انا حاسس بإحساس محستهوش قبل كده حتي مع ميرا

عقله بس انت بتحب ميرا ومعاها بقالك سنتين

قلبه ………

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

_______ عند سليم

في نفسه يا تري عملتي فيا اي ده انا حتي مش عارف انام بسببك وعمال افكر فيكي

عقله لا يا سليم بس انت بتحب ميرا

قلبه بس انا حاسس بإحساس محستهوش قبل كده حتي مع ميرا

عقله بس انت بتحب ميرا ومعاها بقالك سنتين

قلبه بس انت حاسس اني مش بحبها وكان مجرد اعجاب <!–nextpage–>

سليم خلاص بقااا

وبعد تفكير كتير ف شهد نام

_ سليم سليم

سليم اممم

شهد قوم عشان تصلي

سليم سيبيني عايز انام

شهد الفجر أذن يلا عشان تصلي

سليم بزهق حاضر قومت اهو

شهد تمام اتوضي ويلا عشان تصلي بيا جماعه

بعد الصلاه

شهد علفكرا اعمل حسابك كل يوم هصحيك لقيام الليل والفجر

سليم بضيق روحي نامي وسيبيني اتخمد

تاني يوم

سليم شهد يا شهد اصحي امي جات بره هي واهلك

شهد تمام قومت اهو

لبست شهد عباية استقبال كانت جميله عليها وفردت شعرها وخرجت سلمت عليهم وقعدت سليم بصلها وتنح

سليم ف نفسه اي الجمال ده كلو أنا شكلي كده هحبك

أمه سليم

سليم ….. لا رد

أمه سليم… يا سليم

سليم ها نعم يا ماما

أمه بخبث مالك يا حبيبي. عماله بنادي عليك مش بترد

سليم بإحراج لا يا ماما مفيش حاجه

أمه ماشي يا حبيبي

شهد قدمتلهم عصير وقعدو اتكلموا شويه بعد كده مشيوا

شهد دخلت جهزت الاكل وسليم دخل اوضته

شهد احم سليم الاكل جهز

سليم تمام أنا جاي اهو

سليم خرج واكلوا شهد لمت الاكل وغسلت الاطباق

شهد سليم بقولك اي تعالي عملت فشار وهنتفرج علي التلفزيون

سليم تمام جاي اهو

سليم خرج لقاها جايبه فشار ولب وتسالي وقاعده بتتفرج علي اسبونج بوووب

سليم اي ده اقلبي هاتي فيلم ولا اي حاجه

شهد اسمع بس ده هيعجبك

سليم يا ستي اقلبي بس ولا اقولك هاتي أنا أقلب

شهد يا حبيب قلبي مهو الافلام حرام وانا مش عايزه جوزي يدخل الڼار ولا يتعذب عايزاه في الجنه معايا أن شاء الله

بصراحه معرفتش ارد عليها اقول اي بعد كلامها ده فقعدت ساكت

اتفرجنا علي الكرتون بتاعها وبصراحه استمتعت وانا بتفرج معاها وكلامها وهزارها

لقيت الفون رن لقيتها ميرا قومت من جنبها ورديت بعيد عنها

ميرا الو يا سليم عامل اي اخبارك

سليم الحمدلله يا ميرا………بترني ليه خير في حاجه

ميرا اي مش عايزاني اتصل ولا اكلمك أوام ما لحقت تخليك تنساني

سليم لا يا ميرا بس ورايا شغل ومش فاضي اكلمك بعدين…سلام وقفل

ميرا ماشي يا سليم ان ما وريتك وحړقت قلبك عليها

رجعت ملقتهاا حسبتها سمعتني

سليم شهد انتي فين

شهد أنا هنا يا سليم بجيب عصير وجايه

سليم تمام

فرحت جدا أما لقيته قفل معاها ومش عايز يكلمها وبقا عندي امل انو يتغير ويحبني

قعدوا في وسط ضحك وهزار شهد

الضهر أذن

شهد

يلا يا سليم عشان الصلاه

سليم شويه كده مش قادر

شهد لا دلوقتي ويلا بقا عشان تصلي بيا

سليم تمام

خلص اليوم ودخلوا عشان ينامو

عند شهد

_ الو السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شهد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عاملين اي اخباركم

سما وروان الحمدلله بخير وانتي

شهد أنا الحمدلله بخير………بقولكم اي انا فرحااانه سليم في امل انو يتغير ويحبني زي ما بحبه

سما وروان بجد…مبارك يا قلبي

نسيبهم بقا يتكلموا مع بعض شويه

استغفر الله العظيم رب العرش العظيم واتوب اليه

عند سليم

بيكلم صحابه

ادم الو اي يسطا لحقت تنسانا هي القمر نستك حتي صحابك

سليم لا يعسل منستكمش…… ولم نفسك بدل ما المك

مصطفي اي ده احنا بنغير ولا اي شكلنا بدأنا نحب

سليم اكتم انت التاني

ادم بقولك اي يا سليم متعرفش البنت اللي لابسه خمار اللي كانت في كتب كتابك

سليم لا بس علي ما اظن صاحبة مراتي…….. انت عايزها في اي

ادم لا ابدا بسال بس

مصطفي انجز يا آدم عجبتك

ادم الصراحه اه

مصطفي هي الصراحه قمر

ادم مصطفاااااا هزعلك مني

مصطفي خلاص يعم أنا اتكلمت

سليم خلاص يا آدم ابقا أسألك شهد عنها

مصطفي طب اي انتو كلكم هتتجوزوا وانا لا شوفولي واحده معاكم

سليم هو اي هري وخلاص انت عبيط يلا

ادم بص كان في بنت منتقبه معاهم حلوه هتعلمك الادب

مصطفي اه عارفها

سليم وانت عرفتها منين يا مصطفى

مصطفي ها لا ابدا ده كان موقف كده

تمام يا شباب هسألكم عنهم تمام

يلا سلام بقا نتكلم بكره أن شاء الله

ونام كلا من شهد وسليم

عند مصطفى

مصطفي بحب ياه لو فعلا اتجوزك

فلاش باك

في كتب الكتاب

مصطفي طب خلاص انا داخل عليكم اهو دخلت البيت……ااه اي ده انا اسف

سما ولا يهمك عادي

اتفضلي فونك اهو

مصطفي بيديها الفون سرح في عيونها الخضر دول وجمالهم

سما بتهرب من نظارته شكرا عن اذنك

باااك

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

في مكان اول مره نروحوا

_ بص عايزاك تبعد شهد عن سليم تمام

يعني اعمل اي يعني

_ بص اعمل اي حاجه اخطڤها أو خليها تعمل حاډثه بس اهم حاجه تبعد عنه

لي كل ده انتي للدرجادي بتحبيه

_ احب مين يعم كل اللي يهمني فلوسه

طب اسمعي هنعمل………………………

بسم الله الرحمن الرحيم السلام

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

في مكان اول مره نروحوا

_ بص عايزاك تبعد شهد عن سليم تمام

يعني اعمل اي يعني

_ بص اعمل اي حاجه اخطڤها أو خليها تعمل حاډثه بس اهم حاجه تبعد عنه

لي كل ده انتي للدرجادي بتحبيه

_ احب مين يعم كل اللي يهمني فلوسه

تمام هظبطلك الموضوع ده

تاني يوم في بيت سليم

وهما علي الفطار

سليم احم بقولك اي يا شهد هي مين البنت اللي كانت في كتب الكتاب ولابسه خمار

شهد بغيرة واضحه طب وانت بتسأل عنها ليه

سليم ابدا بس ادم كان عايز يخطبها

شهد بارتياح تمام دي روان صحبتي هي بسم الله ماشاء الله ملتزمه ومحترمه جدا وتستاهل كل خير

سليم تمام هاتي رقمها بقا عشان ادم يكلمها ويشوفها وياخدوا علي بعض

شهد لا روان ملهاش في الكلام ده عايزها يبقا يروح يكلم باباها ويطلبها ويدخل البيت من بابه

سليم تمام هاتي رقم باباها

شهد تمام بعد الاكل هجبهولك

سليم تمام

بعد الاكل شهد جابت لسليم الرقم

سليم تمام هروح ارن علي ادم عشان اديله الرقم

شهد تمام ربنا يقدمله اللي فيه الخير

سليم يارب… وراح عشان يدي لادم الرقم

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

سليم الو يا ادم بقولك عرفتلك البنت اللي انت كنت بتسأل عنها اسمها روان قد شهد مراتي بس مش هينفع تكلمها هي لازم تكلم باباها لأنها ملهاش في الكلام ده

ادم تمام قول الرقم

سليم 010

ادم تمام هحدد معاه ميعاد وارم عليك عشان تيجي معايا انت ومصطفى

سليم ماشي يا ابو الصحاب ربنا يتمملك

—<!–nextpage–>

علي خير

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عند ادم

_ الو السلام ورحمه وبركاته

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته……مين معايا

ادم أنا ادم يا عمي صاحب سليم جوز شهد صاحبة بنت حضرتك

ابو روان اه اهلا وسهلا يا بني اؤمرني محتاج حاجه

ادم الأمر لله وحده يا عمي بس كنت عايز اخد ميعاد من حضرتك عايز اشرب معاك شاي

ابو روان تنورني يا بني……… ممكن يوم الخميس تشرفنا

ادم تمام يا عمي..سلام

ابو روان سلام

عند سليم وشهد

شهد سليم يلا عشان نصلي

سليم شهد مش عايز اصلي أنا ومتقوليليش تاني

شهد اممم احنا اتفقنا اني هاخدك معايا للجنه حتي لو ڠصب عنك ويلا قوم صلي………. طب بص لو صليت معايا هعملك صنية مكرونه بالبشاميل وجلاش اللي انت بتحبهم

سليم باستغراب وانتي عرفتي منين اني بحب دول

شهد بتوتر ها لا ابدا وووو.

سليم بضحك اي خلاص خلاص اي ده كلو مكنش سؤال ده

شهد سرحا في ضحكته وغمزاته وشعره اللي ناعم ونازل علي عيونه بطريقه عشوائيه وعيونه الخضر الجمال دول

احم متسرحوش خليكم هنا معايا هي اللي سرحت مش احنا نكمل

سليم بغمزه وبهمس مكنتش اعرف اني قمر كده

شهد فاقت وباحراج وكسوف أنا رايحه اتوضي والبس

سليم بضحك علفكرا أنا جوزك عادي يعني

وف سره والله وشكلك وقعتيني فيكي من تاني يوم جواز…طب والله ما كنت اعرف ان الجواز حلو كده

بعد ما صلوا شهد دخلت تعمل الاكل وكده يعني

سليم يوووه هي كل شويه تتصل ليه دي…طب أنا مش عايز ارد اعمل اي بقا

شهد سليم حبيبي ممكن تديني الفون بتاعك دقيقه

سليم عايزه منه أي

شهد هاته بس

سليم بتوتر امممم…..بس يعني هووو

شهد عارفه أن ميرا بترن عليك يلا هاته بقا

سليم بصدممه انتي يعني عرفتي منين

شهد يعم يلا انت لسه هتنح هاته بقا… واخدته منه وربنا علي ميرا

_ الو اي يا قلبي هي البتاعه دي اخدتك مني وشغلتك عني

شهد بضحك الو يا حبيبتي معاكي البتاعه نفسها بس مسميش بتاعه اسمي شهد

ميرا بتوتر فين سليم أنا كنت برن اطمن عليكم

شهد اه مهو واضح طب بصي عشان نكون صراح مع بعض تمام سليم ده بتاعي وخلاص بقا جوزي فياريت تبعدي عنه عشان متزعليش في الاخر

ميرا اااه انتي عرفتي طب اسمي انتي بقا سليم بيحبني أنا وعمره ما هيبص لواحده زيك فاحسنلك انتي ابعدي عنه

شهد روحي شوفي حياتك يا حبيبتي متستنيش واحد متجوز وتقعدي جنبه وشوفي نفسك تمام عشان متضيعيش عمرك منتظره حاجه مش بتاعتك ولا هتكون بتاعتك

وقفلت

سليم بحزن انتي عرفتي منين…….. انتي هتسيبيني

شهد عرفت منين ف مش مهم……. وبعدين مش هسيبك هو في حد بيسيب روحه ومتقلقش هخليك تنساها وتحبني أنا

ويلا بقااا عشان ناكل وهي ماشيه علي المطبخ

سليم بإحراج شهد هو ممكن يعني لو ينفع ممكن حضڼ

شهد بضحك اه طبعا وحضنوا بعض في مشهد رومانسي

سليم اوعدك اني من دلوقتي هنسا اي بنت كانت في حياتي حتي ميرا وهتغير عشانك

اه يا محڼي

شهد طب يلا بقا عشان الاكل عشان تكه وهعيط……..عملالك صنيه مكرونه بالبشاميل وجلاش إنما اي هتاكل صوابعك وراهم

سليم هنشوف

شهد حطت السفره وقعدوا يأكلوا

شهد ها اي رأيك

سليم طعمها جامد مكنتش اعرف انك شاطره كده

شهد بغرور مصطنع يبني أنا طول عمري شاطره

سليم بصدممه بقا الطول ده كلو وابنك ده انا لو كنت اتجوزت كان زماني معايا واحده في طولك

شهد وهي بتمسك السکينه كنت اي يا عنيا طب ابقا قولها تاني عشان ساعتها بقا ابقا اخلص عليك ب. پخوف مصطنع اي ده ھتقتليني…..وكمل بغمزة مكنتش اعرف انك بتغير اوي كده يا جميل

شهد بكسوف بس بقا الله…. وبعدين انت ابني وجوزي وحبيبي

سليم الله الله يا جدعان أنا حظي عسل عشان اتجوزت جمررر زيك

نسيب الجماعه دول في محنهم

ميرا بص بقا أنا حذرتها وهي اللي مرضيتش تبعد نفذ اللي اتفقنا عليه

_ طب لو سليم عرف حاجه

مش هيرحمنا

ميرا نفذ انت وملكش دعوه بس اياك تجيب سيره لحد

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

يوم الخميس اللي هو اليوم اللي ادم هيتقدم فيه ل روان

ادم عمي أنا طالب ايد بنت حضرتك ويشرفني جدا اني اناسبكم

ابو روان الشرف لينا احنا يبني

ادم بص حضرتك يا عمي أنا اهلي متوفين مليش غير سليم ومصطفي هما كل اهلي

ابو روان ربنا يرحمهم يبني وانا اهم حاجه عندي تحافظ علي بنتي وتصونها

ادم طب ممكن اقعد معاها شويه

ابو روان تمام يبني

دخلت روان وكانت لابسه دريس وخمار بتاعها وقعدت وهي مكسوفه

ادم احم ازيك يا انسه روان

روان الحمدلله بخير

ادم أنا ادم المحمدي صاحب عندي 29 سنه مهندس وعني شركتي الخاصه واهلي متوفيين عايش لوحدي واتمني انك توافقي تشاركيني حياتي

روان تمام ردي هيوصلك مع بابا

وخلص اليوم وروحوا

عند شهد وسليم

شهد سليم بقولك اي روح غير وتعالي علي ما اغير واجهز حبة تسالي وعصير ونقعد مع بعض شويه

سليم تمام

شهد جهزت الحاجات وقعدوا

شهد سليم كلمني عن نفسك شويه

سليم بصي يا ستي أنا لما اتولدت وكنت صغير ومكنش ليا اخوات كان نفسي ماما تجيب ليا اخ او اخت عشان العب معاهم ف ماما في مره قالت لبابا أنها رايحه لواحده صحبتها عشان ولدت ف روحت معاها كان أنتي ساعتها اللي اتولدتي وكنتي زي القمر وانتي صغيره و……

شهد بمقاطعة اه يعني أنا دلوقتي مش قمر

سليم ده انتي أحلي من القمر كمان

شهد بكسوف احم كمل

سليم كنتي صغيره وكنت بشيلك والعب معاكي وانا اللي سميتك شهد وكنت دايما بناديكي شهدي وكنا بنلعب مع بعض دائما لحد ما كبرت أنا وانتي وماما قالتلي مينفعش اني اجي عندكم تاني والعب معاكي عشان كبرنا وكده بعد ما دخلت كليه اتعرفت علي ادم ومصطفى ومن ساعتها واحنا مع بعض

خلصت الجامعه وكنتي دائما في بالي البنت الرقيقه اللي كانت بتستناني اجي العب معاها واجبلها الشيكولاته اللي بتحبها وف يوم ماما جات قالتلي انها هتجوزني منتقبه أنا اعترضت جامد وبعد ما مكنتش اعرف انها انتي وكده ومكنتش اعرف انك اللي جيتي تقدمي علي الشغل عشان طبعا ماما مقالتليش

وبعد كده اتجوزنا وادينا قاعدين

شهد بغيظ وكنت عايز ترفدني من قبل ما اشتغل هااا

سليم بضحك منا مكنتش اعرف والله……بس تعالي هنا قوليلي عرفتي ازاي أن اكلتي المفضله مكرونه بالبشاميل وفي الحلويات بحب الجلاش

هما مش اكلات سليم المفضلة دول اكلاتي أنا المفضلين اصلي بحبهم اوي

شهد بتوتر هاا مش لازم

سليم لا قولي زي ما انا حكيتلك

شهد بغيظ ما هو لو البعيد بيفهم كان زمانو فهم اني بحبه واعرف عنه كل حاجه

سليم قصدك يعني اني مش بفهم

شهد اه

سليم ااااه… بس استني استني انتي فعلا بتحبيني

شهد لا بحب الجيران يا خفيف يلا ننام عشان مرارتي متتفقعش

ناموا يلا يصبحوا علي خير

استغفر الله العظيم رب العرش العظيم واتوب اليه

تاني يوم ابو روان اتصل علي ادم وقاله أن روان موافقه وادم اتفق معاه أن الخطوبه هتكون مع كتب الكتاب في الڤيلا بتاعته وأبو روان وافق

عند شهد وروان وسما <!–nextpage–>

روان أنا مش مصدقه اني هتجوز

شهد لا يختي صدقي

سما اه يا اندال اتجوزتوا وهتسيبوني

شهد لا متقلقيش هتتجوزي انتي كمان يختي وبعدين سيبينك فين ده… ده احنا كل يوم بنتلكم في الفون وبنتقابل كمان

سما اه تصدقوا صح

عند سليم وادم ومصطفى

سليم الباشا اللي هيتجوز ويبطل صياعه

مصطفي طب مش ملاحظين انكم يعتبر اتجوزتوا وانا لسه سنجول بائس حزين

ادم بضحك معلش يا سنجول يا بائس يا حزين

مصطفي لا بقولكم اي انا عايز اتجوز مليش دعوه

سليم ماشي إن شاء الله

مصطفي أنا مش بهزر مليش دعوه عايز اتجوز زيكم

ادم انت اتهبلت ياض واحنا هنجوزك ازاي ياض ومين الحزينه اللي هتوافق تتجوزك

مصطفي بس ياض اقعد ساكت بقولك اي يا سليم يا حبيبي

سليم قووول

مصطفي ما تسألي مراتك علي البنت

اللي كانت معاها هي وخطيبة ادم هي منتقبه كده وعيونها خضر

سليم وانت شوفتها ازاي دي ولا تعرفها منين

مصطفي مشوفتهاش أنا شوفت عيونها بس واتخبطت فيها لما كنت جاي خطوبتك……. يلا بالله عليك اسألي شهد عنها

سليم اسمها مدام يا زفتتت اي شهد دي وبعدين انتو كل ما واخد يعوز يخطب يقولي اسألي مراتك وهي مالها الله

ادم ما هما يبقا صحابها احنا مالنا احنا……. وكمل بغمزة وبعدين شكلنا كده وقعنا ولا حدش سمي علينا

سليم يلا ياض من هنا انت مش عندك كتب كتابك والمفروض تجهز نفسك وتجهز الڤيلا

ادم اتهرب اتهرب

يلا بقا همشي أنا عشان الحق اجهز الحاجات

مصطفي ها يا سليم يا حبيبي هتسأل مراتك

سليم ماشي أما أشوف اخرتها معاكم

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

نيجي بقا يوم الخطوبه وكتب الكتاب

روان بصوا أنا عايزه اعمل مفاجأة لادم وانتقب النهارده

شهد بجد هتنتقبي

روان أن شاء الله

شهد وسما مبارك عليكي يا قلبي

سما الله يبارك فيكم

بالليل بقا روان خرجت لابسه دريس بيبي بلو عليه الخمار والنقاب ادم اول ما شافها قدامه انبهر بيها وفرح جدا أنها لبست النقاب

بعد كتب الكتاب

شهد لو سمحت يا استاذ ادم مشوفتش سليم

ادم مش عارف والله يمكن طلع بره

شهد راحت تشوفه بس لقت حد وراها تحسبه سليم لسه بتلف لقت حد حط حاجه علي وشها واغم عليها واخدها ومشي

بعد شويه سليم جه وسأل عنها صحابها وادم

هي كانت بتسأل عنك من شويه وطلعت تشوفك بره

سليم طلع ملقهاش قعدوا يدوروا عليها ملقيوهاش

سليم ادم بقولك اي عندك كاميرات هنا

ادم اه موجوده

سليم طب تعالي وريهاني

سليم راح يشوفها وشاف اللي حصل و…………………….

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

بعد شويه سليم جه وسأل عنها صحابها وادم

هي كانت بتسأل عنك من شويه وطلعت تشوفك بره

سليم طلع ملقهاش قعدوا يدوروا عليها ملقيوهاش

سليم ادم بقولك اي عندك كاميرات هنا

ادم اه موجوده

سليم طب تعالي وريهاني

سليم راح يشوفها وشاف اللي حصل

سليم قلق جدا عليها ومكنش عارف يفكر بس افتكر ټهديد ميرا ل شهد

فلاش باك

_ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مين معايا

بصي بقا يا عسل ابعدي عن سليم احسن لك واما انتي اللي هتنضري في الاخر تمام منسيش الكلام ده وده اخر تحذير ليكي……… وقفلت

سليم مين دي

شهد دي ميرا

سليم كانت بتقولك اي

شهد بلا مبالاة بتقولي ابعد عنك وبتهددني

سليم كبري دماغك

باك

سليم اكيد ميرا هي اللي عملت كده

عند شهد

فاقت

شهد ااااه…..اي ده انا فين

_ اخيرا فوقتي يا حبيبتي اي النوم عندنا عجبك اوي كده

شهد انتي مين وانا فين

_ اي ده مش عارفاني اخص عليكي

شهد بصدممه ميرااا

ميرا بضحك طب كويس انك لسه فاكراني…….. امممم واكيد فاكره برضو اني حذرتك قبل كده انك تبعدي عن سليم

شهد اممممممم وانا برضو سبق وقولتلك أن سليم ده بتاعي أنا وملكي أنا صح ولاغلط

ميرا بس انا اللي عرفته الاول وحبيته قبلك

شهد بضحك حبيتيه ولا حبيتي فلوسه…….. اممم بصي احنا بنات زي بعض وانا فهماكي كويس اوي تمام فابعدي انتي عن سليم لانه خلاص بقا جوزي وارضي بالأمر الواقع وشوفي حياتك وربنا هيرزقك بحد يحبك وتحبيه

ميرا فاكره كده انك هتقدري تضحكي عليا بالكلمتين دول…….

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عند سليم هيتجنن عليها ومش عارف هي فين

ادم سليم أنا عرف احنا هنلاقيها فين

سليم بسرعه فين

ادم فاكر أما اتصلت علينا في يوم وقولت عايز سلسلة عليها اسمك سليم ونحط فيها GPS

سليم اه طب بسرعه يلا نفتحه ونشوف

عرفوا مكانها وراحوا

سليم كسر الباب ودخل

ميرا ببرود اهلا يا سليم كنت مستنياك وعارفه انك ذكي وهتعرف المكان

كدابه وربنا لولا ادم كان زمانه محتاس

قالت كده وهي حاطه المسډس علي رأس شهد

سليم

پخوف علي شهد ابعدي عنها احسنلك كلامك معايا أنا

ميرا مادام خاېف عليها اوي كده طلقها

سليم پغضب قولتلك ابعدي عنها كلامك معايا أنا

مصطفي خلي ميرا مش واخده بالها وراح عشان ياخد المسډس من أيدها بس هي ضغطت علي المسډس بالغلط وړصاصه خرجت

شهد بصويت سلييييييييييييييييم <!–nextpage–>

ايوه جات في سليم

كلهم جريوا عليه والبوليس دخل قبض علي ميرا واللي كانت متفقه معاه

خدو سليم علي المستشفي

دخل اوضة العمليات

وشهد مڼهاره في العياط

وعماله تدعي أن سليم يخرج بالسلامه

وسما وروان بيهدوها

بعد مده الدكتور خرج كلهم جريوا عليه

ها يا دكتور ماله هو كويس صح

الدكتور احنا قدرنا نطلع الړصاصه هو للاسف لسه معداش مرحلة الخطړ لأن الړصاصه جات جنب قلبه ولازم يعدي 24 ساعه عشان نشوف الحاله هتستقر ولا لأ

كلهم قعدوا وزعلانين جدا علي سليم

وبيدعوا ليه

شهد راحت تشوف مكان في المستشفى عشان تصلي قعدت تصلي وتدعي لسليم

تاني يوم

الدكتور مين فيكم شهد

شهد أنا يا دكتور

الدكتور استاذ سليم عايزك

شهد دخلت لسليم وعماله ټعيط

سليم طب بټعيطي ليه دلوقتي

شهد عشان كنت ھتموت بسببي

سليم طب ما اديني عايش اهو

شهد حضنته

سليم بۏجع ااه

شهد بعدت أنا آسفه والله مكنش قصدي…هروح انادي الدكتور

سليم براحه اي ده كلو مفيش حاجه أنا زي الفل اهو

بعد فتره خرج من المستشفى

في البيت

سليم شهد بقولك اي كان في بنت منتقبه معاكي انتي وروان في الفرح وفي خطوبة ادم

شهد ليه ناوي تتجوز عليا ولا حاجه

سليم يا بنتي اتجوز عليكي اي ده انا لسه طالع من عمليه

شهد امال بتسأل ليه برضو

سليم عشان الواد مصطفى عايز يخطبها

شهد اممم تمام….دي سما صحبتي منتقبة ومعايا من واحنا صغيرين ولبسنا أنا وهي النقاب مع بعض والتزمنا مع بعض وكل حاجه كنا أنا وهي مع بعض لحد ما اتعرفنا علي روان وبقت برضو معانا في كل خطوه بناخدها

سليم تمام ابقا اديني رقم باباها

شهد اوك…….. بس قولي انت عرفت مكاني ازاي

سليم فاكره السلسله اللي انت جبتهالك هديه اللي مكتوب عليها اسمي

شهد اه

كنت حاطط فيها GPS لاني كنت حاسس ان ميرا مش هتسكت

فلاش باك

سليم رجع من الشغل

سليم شهد يا شهد

شهد نعم يا سليم

سليم غمضي عينك

شهد وهي بتغمض اهو

سليم طلع السلسله ولبسها ليها وقالها متقلعيهاش خالص

باك

لا حول ولا قوه الا بالله

بعد اسبوع مصطفى راح اتقدم ل سما ووافقوا الحمدلله وكتبوا الكتاب واتفقوا أن فرحهم هيكون مع بعض وهيكون اسلامي

يوم الفرح

دخل كل عريس بعروسته وكانوا جمراات جوووي جووي

وبعدين رقصوا سلو علي اغنية

الليله جينا بالفرحه وعروسه في احلي طرحه

انا شاب زي كتير في مصر

والمستقبل عايز زقة

انا ولا ابويا وعدني بقصر

ولا تحويشتي تجيب شقة

متخرج من فترة كبيرة

ودورت في ساقية اكل العيش

كم شغلانة يادوب تصبيرة

لغاية وقت مايجي الجيش

واما نويت اني اطلب بنتك

لما ادبها ودينها عجبني

جتلك خاېف انك ترفض

قولتلي بص هقولك يابني

شكلك طيب وابن حلال

لكن قبل ما اوافق لازم اخد من عـ,ـهد رجـ,ـال

مش هطلب منك عربية ولا شبكة ومهر وخلـ,ـخال

ولا شقة على البحر وفيلا بنتي مكيلهاش بالمال

والليلة جينا بالفرحة وعـ,ـروسة في احلى طرحة

نورها يملى المكان

ضحكتها فيها أخلاق ودـ,ـين

مقدرش اوصف ادبها ولا جمالها في حجابها

اه ملاك مش انسان

تعويض يا ناس صبر السنين

هتقولوا ازاي فرح اسلامي وهو رقص معاها بصوا فـ,ـي الفرح الاسـ,ـلامي الـ,ـعريس ومحارم العرـ,ـوسه زي ابـ,ـوها وأخوها وكده بيدخلوا العريس بيرقص معاها وكده يعني وهـ,ـما اصلا كاتبين الكـ,ـتاب اوك

خلص الفرح وروحوا البيت وعاشوا في سعادة وشـ,ـويه مشاكل ويلا اهي الحياة ماشـ,ـيه

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

بعد مرور عشر سنوات

عدي بابا أنا ختمت القرآن

سليم بسم الله ماشاء الله ربنا يبارك فيـ,ـك يا حبيبي

يلا بقا عشان نعمل مفاجـ,ـأة لماما

عدي ماما أنا ختمت القرآن

شهد الله اكبر ربنا يبارك فيك يا قلبي يارب

بصوت طفولي ماما.. ماما أنا كمان عايزة اختم القرآن زي عدي

شهد وهي بتشيلها أن شاء الله يا قلب ماما

تختميه

سليم هروح اكلم ادم ومصطفى عشان نعزمهم النهارده بالمناسبه دي

بالليل جم ادم ومصطفى

قعدوا يضحكوا ويهزروا

عدي بابا شوف فاطمة بنت عمـ,ـو ادم اللي قولتلها متلبسش الفستان ده عشان قصير وبرضو بتلبسه

سليم يا حبيبي مهي لسه صغيرة

عدي پغضب لا برضو متلـ,ـبسـ,ـهوش

ادم انت هتتحكم في بـ,ـنـ,ـتي وانا قاعد

وقعدوا يضحكوا ويهزروا في جو يسوده الحب

نسيت اقولكم سليم حياتو انتظـ,ـمت وبقا منتظم في الصـ,ـلاة وبقا بيصلي الفجر وقـ,ـيام الليل كمـ,ـان وبيـ,ـحب شهد

تمت

دمت لي شيئا جمـ,ـيلا لا ينتهي……..

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
48

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل