اخبار عامةترنداترواياتقصص قصيرة

معاناة زوجة بقلم ميفو سلطان الخامس

#حكايات_mevo
#معاناة_زوجه
البارت الواحد والعشرون….. دخل حمزه الي الحجره ليهوي قلبه فالحجره فارغه وليس بها احد. رجف قلبه واستدار يستدعي الممرضه فاخبرته انها لا تعلم عنهم شيئا ليثور ويثور ويستدعي الامن ويقلب المشفي. ذهب الي الكاميرات احس ان قلبه سيخرج من اضلعه عنكلمة ملائمةا رأها تتسحب وتاخذ عمر وتخرج بره المشفي شعر بالذعر وهاج فيهم ثم اندفع و خرج مسرعا. ذهب الي اخيها الذي استقبله باستغراب دخل حمزه وهجم عالبيت وصرخ…. هيا فين ها.
بهت محمد.. هيا مين… هو فيه ايه.

قال صارخا …. خديحه فين… مراتي فين انطق.
قال.. هو ايه اللي فين مانا سايبك معاها في المستشفي انت كلمة ملائمة.

صرخ حمزه… خديجه خدت عمر ومشت من المستشفى.

بهت أخيها….. انت بتقول ايه وراحت فين.

صرخ حمزه…. ماعرفش ماعرفش ومالهاش حد تروحله قلبي هينخلع.

قال محمد…. انا اختي طفشت نظر اليه بقهر منكو لله ضيعتو البت الغلبانه منكو لله حسبي الله ونعم الوكيل فيكو اروح فين اجيب اختي منين. مني لله ….ايه ده اختي طفشت مننا.

نظر اليه حمزه بوجع.. اسمع بقه لو جت تقولي انا مش متحمل.

قال محمد.. خديحه مش جايه خديجه قالتلي هتخلع قلبكو واهيه خلعت قلوبنا كلنا فوضت امري لله.

تركه حَمزه كالكلمة ملائمة وظل هائما في الشوارع يكلم من يستطيع ان يكون ذو مقربه َلكنه لم يصل الي حل ليعود مقهورا الي بيته. دخل علي امه.
فهبت مسرعه….. ايه ماجبتش عمر ليه والنبي يا حمزه مش قولتلك تجيبه قلبي بيوجعني.

نظر اليها والكلمة ملائمةوع تتلالا في عيونه. نظرت اليه فيه ايه يا حَمزه مالك.

قال.. مالي.. مالي وبيتي ودنيتي اتخربو يام حمزه. مالي كلو معايا بس قلبي راح قلبي راح وروحي ماتت.

ذهبت اليه… فيه ايه يا واد خديجه جرالها حاجه.

قال بسخريه خديجه.. لا يا امي احنا اللي جرالنا الف حاجه.

قالت…. فيه ايه يا واد ماتوجعليش قلبي.

قال.. فيه ان خديحه خدت عمر وطفشت يا امي.

لتحس اميمه ببلاهه…. عمر مين اللي خدته وطفشت.

قال بقهر……. عمر ابن ابنك راح خلاص نفسك اللي بتتنفسيه راح خلاص وحبيبتي راحت خلاص ربنا بيدينا زي ما عملنا ربنا خد مننا الحب من دنيتنا. خديجه عرفت تنتقم صح سنين ذل واهانه و َمرطه نفس واخرتها يتلعب بيها عشان شويه فلوس …اهي دعكت الفلوس والدنيا برجلها وخدت الواد ونجدت نفسها. اهي سابتلنا الفلوس اللي انصعرنا عليها وراحت.. ناكل بقه ونعيش ونحب فلوس ونفرح بالفلوس ونشبع.. انما حنيه لا حب لا ….خدته خدت قلبي وخلعته عشان انا زباله واستحق.. ايه ده انا اتعمل فيا الوسخ كلو اتعظ بقه اخاف انما ادور واعمل فيها اللي اتعمل فيا اخلع قلبها كده محروق ابو الدنيا.. يا خراب بيتك يا حمزه يا روحك اللي راحت..
مبسوطه يا أمي مبسوطه ذليتي البت دستي عليها برجلك. حدفتيني عليها اخلع قلبها تقوم تدور وتكويني. عشان ايه عشان عارفه انها غلبانه مالهاش حد هتطاطي وتنذل ماهي لا اب ولا ام يقف وأخ يقرف. انما مرات نادر تخافي عليها تزعل ابوها يجي ينهش قلبك.. احنا كده مرمطون للي يتجبر علينا.. دي اسمها عواله يا أمي انك تعاملي اللي قدامك وتذليه عشان مافيش في ايده حاجه يعملها..

يا تري راحت فين دي وسابت دنيانا ماشيه في الشوارع لا سند ولا قرش دا ماعهاش مليم يا رب البت راحت ضيعناها منك لله يا حمزه افرحي يا أمي بقه وعيشي اجبلك فلوس واعبيهالك في شكاره تكلمة ملائمةي فيها وانت نايمه مكان ابن ابنك اللي راح.. خديحه وعمر راحو يا أمي.
لتقف اميمه مشلوله تحس بعصره في صدرها.. مين مين ازاي مين اللي اتاخد… عمر اتاخد.. عمر ابن ابني اتاخد. اتاخد ازاي عمر راح يا حسره قلبك يا اميمه الواد اللي بتموتي عليه هيروح ابن مازن راح نفسي راح ….عمر…. عَمر خدته مني ليه ليه طب ايه كده خلاص مفيش حفيدي. دا حته من قلبي اروح فين مش قادره اتنفس هاتلي عمر يا حمزه عمر ماينفعش مايترباش معايا دا ابوه راح يقوم هو كَمان يروح ….
لطمنت علي وجهها ….يا حبيب قلبي رحت فين خدتك مننا خلعت قلوبنا بتنتقم منا اه بتنتقم اربع سنين بنذل فيها لازم تنتقم لتلطم يا نهارك اسود يا اميمه الواد حفيدك اللي عايشه عشانه راح. عمر ابن ابني راح يا سوادي يانا اه قلبي هموت هاتلي عمر يا حَمزه هاتلي حفيدي هاتلي روحي. نفسي مش قادره لتسقط مغشيا عليها.

هب حمزه مسرعا وحملها وذهب بها للمشفي وهو يحس انه دخل دنيا السواد من جراء يديه.

السابقانت في الصفحة 1 من 18 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
14

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل