روايات

رواية نعم وما زلت احلم كامله

رواية نعم ومازلت احلم كاملة

بعد زواج دام 3 سنين ربنا أكرمني بطفل كنت حـ،ـامل فيه 4 شهور وبعد فرحتي خلاص هكون ام اكتشفت ان زواجي دا باطـ،ـ،ـل

قبل ماابدء حكايتي معاكم اعرفكم بنفسي انا ياسمين عندي 24 سنه كنت في كلية حقوق لكن ما كملتش بسبب ان اهلي اجـ،ـ،ـبـ،ـ،ـروني اتزوج

من اكتر شخص كنت بحترمه وشايفه ان دا اخويا الكبير مش زوج اختي

قبل زواجي منه ب شهور كانت اختي جابت طفلها الاول وللأسف عملت حـ،ـ،ـ،ـ،ـاډث وراحت ضـ،ـ،ـحـ،ـ،ـيته…. دخلت في حالة اكـ،ـتـ،ـ،ـئاب حوالي من شهر كامل وبعدها بابا عالجني..

 

وفضلت شهرين بعدها لما أنس جه اتقد…م ليا وانس دا يبقي زوج اختي عنده 30 سنه مهندس معماري اتـ،ـ،زوج من فريده زواج تقليدي

 

بناءا علي رغبة اهله هي كانت صديقه مقربه لاخته وبتحبه وكانت معاه في نفس الجامعه وبعد كدا اتزوجها وف يوم

مايعلم بيه الا ربنا عملوا الحا…دث دا وفقدت فيها اختي وقتها دخلوا ف Bus واتفاجأنا بالمستشفي وهما بيقولوا خبر ۏفــ،ــاتها محدش فينا وقتها كان قادر يشوف وشها من كتر الحزن وبابا وماما تعبوا

جدا فيها وبعدها ب 3 شهور جه انس خطبني واهلي اجبر…وني اسيب الكليه عشان اتزوج انس واربي ابن اختي وبعد زواج 3 سنين وحمل 4 شهور كنت راجعه انا وانس من عند الدكتور اللي متابعه معاه

خبطت في بنت بتنظف ارضية المستشفي ولما رفعت رأسها واعتذرت كانت المفاجأة ان هي اختي اللي فقـ،ـ،ـ،ـدتها من كام سنه واللي اخدت زوجها وبيتها وابنها وحياتها

 

معقول دي اختي اللي اتو…فيت من 3 سنين وأنا اتزوجت زوجها صد…مه نزلت عليا مره واحده مش مصدقه حاسه اني بحلم

مش عارفه افرح ولا احزن بصيت لأنس اللي كان تأثير الصد…مه واضح جدا علي ملامحه

ورجعت بصيت ليها

واخيرا صوتي خرج ففففريده معقول انتي لسه عايشه لقيتها بصت ليا بتعجب وقالت هو انتي تعرفيني

رجعت بصيت لأنس وقولت ليها مش فاهمه

ردت وقالت انتي تعرفيني

ايوه انتي فريده اختي

بجد

ايوه بجد

بس انا مش فكراكي وحاسه ان عمري ما قابلتك

بس انا فكراكي كويس تعالي هاخدك لبابا وماما

هو انا عندي بابا وماما كمان

ايوه تعالي واخدتها انا وأنس ورجعنا عند بابا وماما انس كان طول الطريق بيبص ليا يعني احنا كدا زواجنا باطـ،ـ،ـ،ـل

لو دي طلعت فريده معناه ان زواجي من أنس باطـ،ـ،ـ،ـل لا مستحيل انا مااقدرش ابعد عنه

مستحيل اقدر اتخيلهم مع بعض تاني لا بس دي فريده انا متأكده نفس الملامح والصوت

رجعنا البيت وبعد دموع من بابا وماما وترحااااب كبير اوى بيها بعد ساعتين كدا علي مااستوعبوا الموقف لقيت بابا بص لأنس وقال

دا يبقي البشمهندس انس زوجك يا فريده

لا مستحيل دا ليا انا دا زوجي انا مش هقدر اسيبه ليها انا فرحانه

 

 

 

 

برجوعها بس مش هقدر اسيب ليها انس كنت بردد الكلام دا من غير صوت لحد ما بابا قال وانتي يا ياسمين زواجك من بشمهندس أنس باطـ،ـ،ـل

مش فاضل بس غير استشير شيخ عشان يعرفنا الطريق الصح ونعمل اي في زواجكم اللي بطـ،ـ،ـل دا

ياسمين

أول بابا ما قال لأنس ياخد فريده اختي ويرجع بيتهم حسيت وقتها قلبي بيتح…طم لا نفسي امنعهم بس ازاي وانا ماليش حق فيه انا وهو زواجنا بعد 3 سنين طلع با…طل

بصيت لأنس برجاء ماتمشيش وتسيبني لوحدي انت ليا انا ارجوك قول اي حاجه قول انك مش هتتخلي عني

قول ان انا اللي مراتك مش هي لكن رد فعل انس كان غير وهز رأسه بموافق واخد فريدع ومشيوا كإنه مش شايفني

 

 

 

 

شوفته وهو ايديه ف ايديها حتي ماقالش اي حاجه ليا وكإن مايعرفنيش ولا كإن كام شهر وهيكون عندنا ابن

غمضت عيوني بۏجع أنا في الاول كنت مجـ،ـبـ،ـر…ه عليك لكن دول 3 سنين زواج مش 3 ايام عشان مااحبكش لي عملت فيا كدا يا انس لي..

 

تاني يوم لقيت الباب بيتفتح وكان بابا ومعاه اسو…ء خبر ليا ان سأل شيخ عن زواجنا وقال ان ماينفعش الاختين يتزوجوا من نفس الشخص الزواج يكون عادي وحلال في حالة ان فريده تكون متو…فيه

لكن وهي عايشه ماينفعش ومن هنا بابا قرر يااخذني علي اقرب دكتور عشان اتخلص من الج…نين اللي تعبت في شهوره الاولي بمعني الكلمه اللي مش فاضل غير كام شهر والمسه بإيدي

كان لازم ارفـ،ـ،ـض واقـ،ـ،ـف قدامهم قررت وقتها ان لازم اروح لأنس واواجهه واعرفه ان انا بحبه

وان هو ليا انا وبس وكانت المفاجأة لما روحت

 

خبطت علي الباب وفتحت ليا فريده أختي وكانت لابسه ملابسي وانس كان خارج من المطبخ وبيقول ليها مين يا روحي نفس الكلمه اللي كان بيقولها ليا

حطيت ايدي علي جنيني وبصيت لانس وقررت ان اقول لفريده ان انس اتزوجني بعد الحـ،ـ،ـا…دث ب شهور بس من وفا…تها ومايهمنيش اي اللي ممكن يحصل ليها

روحت البيت اللي هو المفروض بيتي انا وانس لقيت اختي معاه وهو خارج من المطبخ بيقول مين يا روحي نفس الكلمه اللي كان دايما يقولها ليا

غمضت عيوني بۏجع وقررت اقول ليها ان لما اعلنوا خبر وفا…تها بعدها ب 3 شهور زوجوني انس والمفروض دلوقتي ان متزوجاه من 3 سنين وحا….مل في 4 شهور

واللي يحصل ليها بقي يحصل. لقيت انس بيبص ليا ومبتسم وقال اتفضلي يا ياسمين واقفه كدا لي دا بيتك بردوا دخلت وانا قلبي بيتحر…ق وقعدت ولسه هتكلم

لقيته مد ايديه وحطها علي كتفها وكان بيضحك ليها نفس ضحكته ليا ونفس قعدته معايا هو انا كنت قليله اوى كدا او مقصره

لدرجة ان مجرد ظهور اختي في حياته تاني يخليه ينساني ويتخلي

 

عني كدا بصيت جنبي من كتر الغي…ظ لقيت سك…ينه في طبق الفاكهه

اخدتها لحد ماجه حد… مسك اكتافي بقوه وفضل يهز فيا ويقول فوقي فتحت عيوني

كان انس قدامي فوقت من الکابوس دا وانا مازلت حاسه اني بضـ،ـر…ب فيهم لسه

وپصـ،ـ،ـرخ بكل طاقتي وقوتي كنت سامعه صوته وهو بيهديني

لكن مش قادره اهدي لمجرد ان حلمت انه ضاع من ايديا ما هديتش غير لما حسيت بۏجع قوي في معدتي وصوت انس وهو بيقول انتي بتنز…في جامد وشالني وروحنا المستشفي وهناك كنت شيفاها في وجوه كل الموجودين

مش عارفه بعدها حصل اي لحد مابدءت افتح عيوني ولقيت انس وبابا وماما قدامي وكان انس متعصب اوى وقال عاجبك كدا يا هانم بقالي 3 سنين منتظر الطفل دا وتيجي بأفعالك تقت…ليه

 

ياسمين

لقيت انس بيقول بعصبيه ذايده عاجبك كدا يا هانم اهو بسببك خسرنا الطفل اللي بقالي 3 سنين مستنيه

لقيت بابا رد عليه وقال اهدي يا انس يا ابني الدكتور قال ان الطفل موجود مافقدناهوش بس في خطوره عليه بسبب الحركه الذايده

كله بسببها يا عمي هي السبب زهقت اقول ليها بلاش خروجات مع حد صحابك دول مش هينفعوكي ف حاجه بردوا مصممه ع الخروج قولت بلاش شغل

راحت من غير ما اعرف اشتغلت في سوبر ماركت واحرجتني قدام صحابي واهلي

لقيت بابا بص ليا وسكت وماما جيت قعدت جنبي وضمتني وقال ليه اسمع يا انس يا ابني ربنا وحده يعلم معزتك عندنا شكلها اي وبنعتبرك اي ولما فريده الله يرحمها ما…تت

اجبرنا ياسمين تسيب تعليمها واحلامها وطموحاتها وتتزوجك عشان ابنك ما يترباش ذ…ل لو واحده غريبه جيت ليك انت ما قصرتش معاها في حاجه

بس طول اليوم في شغلك واوقات بتسافر بالشهر وبتسيبها لوحدها ومانعها تيجي تفضل معانا

لحد ما ترجع فطبيعي تز…هق ياابني وتشتغل واوقات كمان اللي بتسيبه ليها مش كافي

فبتضطر تشتغل عشان توفر لابنك احتياجاته ولو تعبت تروح للدكتور من غير ما تحتاج لحد

وصحباتها اللي بتخرج معاهم دول صحاب طفولتها ومااعتقدش ان في واحده فيهم هتقول ليها حاجه تغيرها عليك

اه هو الموضوع كدا طلاما حضرتك شايفه ان المدام مش غلطانه وانا اللي غلطان يبقي اقعد انا في البيت والست هي اللي تشتغل طلاما انا في نظركم مش راجل ومقصر في حق بنتكم

رد بابا وقال لا حول ولا قوة الا بالله ياابني محدش قال كدا

بص يا عمي كلام ومالوش اخر يا اما بنتكم تسيب الشغل دا وتقاطع صحابها يإما هطل…قها وكل واحد يروح من طريق

وبالنسبه لابني فمش عايز اشوفك حتي بتتكلمي معاه مجرد كلام ها قولتي اي

ياسمين

لقيت بابا بيرد وبيقول اي اللي بتقوله دا يا انس يا ابني يعني اي ملهاش دعوه بإبنك اومال هي متزوجاك من الاول

 

 

 

 

لي مش عشانه

وماتنساش ان ابنك دا يبقي ابن فريده بنتي اللي هي اخت ياسمين ومفيش اي حاجه تديك الحق تمـ،ـنـ،ـ،ـ،ـعها تتكلم معاه انت صحيح ابوه لكن هي بتتعب معاه اكتر منك

وانا هريحها يا عمي اهو وبص ليا وقال انتي عارفه البيت وافقتي علي شروطي كان به ما

وافقتيش يبقي اللي بينا منتهي

هو دا انس بجد اللي عمره ما قصر في حقي هو اتغير اوى كدا لي طب اعمل اي ارجع ولا ابعد لا انا لازم ارجع لو مش عشاني عشان حتي الطفل اللي لسه مجاش ع الدنيا دا مايتظلمش وييجي يوم يعاتبني

اني مااتحملتش عشانه بعد اقناع كبير مني لبابا وماما رجعت البيت تاني سيبت شغلي في السوبر ماركت عشانه زي ما اهلي خلوني سيبت كليتي عشانه وتعليمي

 

 

 

 

وبعدت عن صحباتي لكن ما قدرش يمنـ،ـ،ـعـ،ـني من خد…مته هو وابنه بقي يسافر بالشهرين ويسيب مبلغ مايكفيش اكلنا ولو حد تعب او حاجه كملت لحد ما وصلت للشهر التاسع علي الحال دا

معامله مش حلوه واليومين اللي بييجي فيهم بشم في ملابسه ريحة برفان بنات وف يوم مايعلم بيه غير ربنا كنت مرهقه جدا

دخلت اخد شاور وقفلت الباب وسيبت ساجد ابنه نايم ومااعرفش ان هو هيصحي دخلت

وبعدها سمعت صوت ساجد بينادي رديت عليه فضل يلعب في الباب لحد ما قفله عليا من برا وما عرفش يفتحه وف الوقت دا

كان انس مسافر ما كملش اسبوعين وقدامه كمان اسبوعين ويرجع والمشكله الاكبر ان نقلنا من العماره اللي كنا فيها لبيت علي الطريق ومفيش حوالينا اي جيران

دخلت اخد شاور وسيبت ساجد نايم يدوب دخلت وبعدها سمعت صوته بينادي رديت عليه وعرفته اني خارجه دلوقتي لكن بما ان هو طفل فبدء يلعب في الباب من برا وقفله عليا وما عرفش يفتحه

خلصت وجيت خارجه لقيت الباب مقفول من برا حاولت بكل جهدي وطاقتي افتحه لكن ما قدرتش الباب مقفول جامد

حاولت اكلم ساجد يفتحه لكن هو مش عارف وفضل طول الوقت يبكي المشكله الاكبر ان احنا نقلنا مكان لوحدنا مفيش جيران ولا حاجه فضلت احاول افتح الباب مش عارفه

وكمان ساجد بكاؤه ملخبطني لحد.. ما اغـ،ـ،ـمـ،ـ،ـي عليا فوقت بعد كام ساعه كدا بس لقيتني زي ما انا

وساجد ما زال بيبكي قومت تاني وحاولت لكن ما قدرتش بدءت انادي اي حد ييجي بس يفتح لينا مفيش حد

لحد ما مر علينا يومين كاملين وانا محپوسه ف الحمام وساجد برا كان اغمي عليه من قلة الأكل وانا كمان ما كنتش

قادره لحد ما سمعت صوت الباب بيخبط ضغطت علي نفسي وبقيت اخبط عشان اللي برا يسمعني

كان بابا وماما جم يتطمنوا عليا لما كلموني وما رديتش ناديت كتير اوى عشان يسمعوني لكن

بلا جدوى ولقيتني

 

 

 

 

روحت عالم تاني

فتحت عيوني بتعب لقيتني في المستشفى وبطني نزلت خالص وماما قاعده جنبي بټعيط هي وبابا وانس واقف بيقول والله ما هرحمك يا ياسمين ضيعتي مني ابن وكنتي هتضيعي التاني وجه عليا ومسك شعري بقوه

هو بيقول اي ابن مين اللي ضيعته حد يرد عليا ابني حصل ليه حاجه

ايوه يا هانم ابنك في الحضانه بين الحياه والمۏت بسبب غبائك

دي غلطتي ان سيبت ليكي ساجد هو كمان بس اعمل اي المضطر بقي وسابني في المستشفى يومين من غير ما يسأل عليا واخد ساجد بعد ما خرج من المستشفي علي مامته

روحت عند اهلي حوالي من شهرين ولا مره سأل عليا فيهم ولا علي ابنه سمعت ان هو مسافر من بعد اللي حصل معايا وبما ان هو بقاله شهرين مسافر فأكيد هيرجع في اي وقت

 

 

 

 

قررت اضـ،ـغـ،ـ،ـط علي نفسي المره دي وارجع البيت عشان ابني حتي واترجيت اهلي كتير لحد ما وافقوا وياريتني ما روحت وسمعت كلامهم

لقيته مع بنت غيري مش متخيلين الموقف كان صعب اوى ازاي والاصعب لما لقيتها وقفت جنبه وايديها ماسكه ايديه وبتدلع وتقول مين دي يا بيبي بيبي مين يا حبيبتي دا كان ما نعني ابص ف وشه

انس ياسمين انتي مش فاهمه حاجه

فهمني انت اي دا ومين دي

البنت افهمك انا

انس اخرسي يا كوثر دلوقتي

كوثر انا المدام يا حبيبتي

انس كووووثر

ياسمين انت اتزوجت يا انس ردددد عليا

انس افهميني يا ياسمين الاول

طلللللقني

مش هطلقك انا ما عملتش حاجه غلط انا اتزوجت علي سنة الله ورسوله

طب وانا كنت متزوجني اي ها ما ترد لكن بلا فائدة كل كلامي تحسوا ان بتكلم مع صنم كدا

صممت ع الطـ،ـلاق وجيت خارجه اخد ابني مني وهددني اني مش هشوفه تاني لكن كان فات الاوان ورديت بقوه وقولت

هتطلقني يا انس عشان اللي زيك ما يتعاش معاه ابدا اتحملتك بما فيه الكفايه والحق عليا انا وخليك عارف ان اخرة الخائڼ خېانه بردوا وابني هقدر اخده منك ڠصب عنك خليه معاك دلوقتي اشبع منه عشان انا اللي هخليك مش

هتشوفه تاني

وخرجت برا وقفلت الباب ومجرد ما نزلت الشارع قطعت كم التي شيرت اللي كنت لبساه

ولقيت زجاجه مكسوره ع الارض جرحت نفسي بيها وف لحظه صړخت وكانت

الناس اتلميت ع الصوت

مجرد ما نزلت الشارع قطعت كم التي شيرت اللي كنت لبساه ولقيت زجاجه مكسوره ع الارض اخدتها وجرحت نفسي بيها وبدءت اصړخ لحد الناس ما اتلميت عليا

الحقوني يا ناس كنت مسافره ولقيت زوجي بيخوني ولما كشفته اټهجم عليا وضړبني واخد مني ابني لسه عنده شهرين قولت الكام كلمه دول ولقيتهم طلعوا ليه

طلعت معاهم وبما ان عارفه طبع انس هيقول كلام مش حلو وهيضربوه فضلت واقفه اتفرج من بعيد وبالفعل ضړبوه ودخلت اخدت ابني

 

 

 

 

وروحت بيت اهلي حكيت ليهم كل اللي حصل

بابا كان عايز يروح ليه لكن انا منعته وقولت ليه ان هتطلق منه وطبعا كان لازم يوافقوا ما هما شايفين اللي كان بيحصل معايا

انس ف الاول كان رافض لكن انا مااستسلمتش ورفعت عليه قضيه والحمد لله كسبتها والفضل يرجع للمحاميه اللي قومتها بعد ربنا جابت ليا حقي وذياده

طبعا انا دلوقتي اصبحت من غير شغل ولا تعليم ولا اي حاجه ودا بسبب ان بابا رفض وطلب مني اهتم بإبني لكن قدرت اقنعه ان اشتغل والحمد لله ربنا وفقني واشتغلت ف مطعم كبير وشويه شويه المدير مسكني الاداره

وعرض عليا الزواج بعدها لكن رفضت وقولت ليه ان اللي حصل معايا عقدني ف كل الدنيا

سابني فتره لحد ما بدء يقنعني بيه واتزوجنا بعدها بفتره هو ما كانش متزوج ولا حاجه هو اهله متوفيين وبني مسنقبله بنفسه وكان عايز حد يحافظ علي ماله

وطبعا زواجنا كان بشروط ومنها ان مش هسيب مؤمن ابني وهو وافق ونقلت اعيش في بيته وفعلا كان عوض ربنا كبير اوي فيه اما عن أنس فزوجته العزيزه

تقريبا مليت منه وخـ،ـ،ـ،ـانته مع اعز اصدقاؤه وبقي لوحده حتي ساجد والد انس رفض يخلي انس يااخده يربيه وقال ليه

ان هو لو اخده هيربيه علي طبعه وهو مش عايز ساجد يتربي غلط

المطعم بدء يكبر اكتر واكتر وبقي سلسلة مطاعم لدرجة ان فتحنا مطعم برا مصر وسافرت معاه وكنت برجع مصر كل خمس شهور افضل شهر وامشي واهلي كانوا بيسافروا ليا

وكان فعلا عوض ربنا كبير اوي ومفيش أجمل منه وبالمناسبه جيبت أخت لمؤمن وسميتها ريتال وبصراحه خالد زوجي عمره ما فرق بينها هي ومؤمن بالعكس بيعامل مؤمن كإنه ابنه ومن دمه

وبكدا اكون خلصت معاكم حكايتي عارفاها كانت ملخبطه شويه وان الكل فكر ان كل دا كنت ف حلم لكن للاسف كنت ف كابوووس مرعب وفوقت منه علي حلم جميل

تمت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل