
البارت ٦ تفاعل
كانت تقف على شرفة المنزل تنظر للبحر أمامها ابتسمت حينما عاودتها ذكرى فرحها
فلاش بااااك
ينتظر نزولها من بيتها بعد ان أرسل لها أفضل التجميلين يقف بتوتر كأنه مراهق دموعه تهبط رغما عنه سعادته تسع الكون وتفيض ..
عمر بضحك : انت بترجف كدة ليه ياد ما تنشف كدة
لكمه يوسف في بطنه وكز على اسنانه وقال : واحد قفل ما بحسش حنقول ايه ..
عمر بضحك : بعد الشر عني وايه اللي يجبرني عالمرمطة دي
يوسف بعشق : مرمطة دي احلى مرمطة في الدنيا
ليحدق عينيه حينما شاهدها بفستانها الابيض الناعم الذي زاد جمالا منها .. ممسكة بيد والدها وطفلته بيد والدتها
حجابها الرقيق ومكياجها الهادئ لم يستطع المشي من سعادته اقتربت منه وهمست بخجل : شكلي حلو
نظر لها طويلا وهمس بحنان : ولا احلى من كدة بحبك اوي
جذبها من خصرها والتصق بها دفن وجهه بعنقها يبكي بصوت مسموع فحلم حياتها تحقق
رفع رأسه نظر اليها وهمس : لو موتي دلوقتي حأبقى أسعد واحد في الدنيا
شهقت بخوف وعادت ضمه وقالت بحب : بعد الشر عنك ما تقولش كدة تاني
عمر ؛ ايه يا عم عايزين نلحق الليل قرب يخلص ابقى احضن وبوس براحتك في الطيارة
لكمه عمر مرة أخرى وقال بضحك: مفسد اللحظات الجميلة
ضحكت اسراء عليهم وصعدوا في السيارة المزينة التي يقودها عمر..
حتى وصلت القاعة اجمل مما تخيلت واضواء وزفة تحيطها الشرطة من كل مكان شخصيات كبيرة تسلم عليهم فرق وعروض أجمل ما يكون ..
لكن ذاك العاشق ينظر لها فقط ..
اسراء بخجل : انت اول مرة تشوفني بص قدامك
يوسف : تصدقي لو قولتلك حتى بعد ما تجوزنا وبقيتي في حضني كان نفسي اشوفك بالفستان الابيض بس احلى مما تخيلتك
نبض قلبها بشدة وقالت بحب : ربنا ما يحرمني منك انا بحبك اوي اوي
ضم يدها وسحبها يرقص معها
وعند انتهاء الفرح سافرت أكثر من دولة وقضت أجمل لحظات عمرها يتفنن في اسعادها .
باااك
فاقت من شرودها عندما وضع جاكيت على اكتافها ودفن رأسه بشعرها وقال يشتمه بعشق وهو محاوط خصرها ظهرها مقابل صدره وقال بحب: تبردي ي روح بقالي فترة ببصلك سرحانة بايه
استدارت ونظرت له تتأمل فيه احتضنت وجهه بين كفيها وقالت بصوت حنون: اللي بيحصل كتير عليا من بياعة في محل لملكة
يوسف وهو يضع يده على شفتيها : هششش ملكة وست الستات يا اسراء ده مكانك من الاول
ادارها والبسها عقد به اسمها واسمه مزخرف وناعم جدا وهمس النهاردة ذكرى جوازنا سنتين يا اسراء احلى سنتين في عمري
نظرت للعقد وقالت : لما بتعملي حاجة حلوة بأضايق عشان انت بتقدر تعبر عن حبك انا لا
ضحك بشدة عليها وقال بصعوبة: انا اسمع الستات بتنكد لما ما يفتكر المناسبات وكدة انتي عكس الناس
اسراء: ههههه اعمل ايه نفس أعمل حاجات تفرحك زي ما بتفرحني
يوسف : ي قلبي انك تفضلي معايا وفي حضني دي اكتر حاجة ممكن تفرحني تعالي اقولك تفرحيني ازاي
وبعد ان قضت برفقته أجمل وقت نامت كأنها لم تنم منذ زمان فابنتها تسهر طوال الليل سمع صوت بكاءها حملها بهدوء وخرج بها جهز لها رضعتها وجلس يعطيها لها وهو يتأملها بسعادة فهي نسخة عن والدتها
يوسف بهمس : ما بتخليش ماما تنام ليه يا ميمو انا اللي يغلب ماما بتعصب منه حتى لو كانت انتي
نظرت الطفله لهو وابتسمت ليشعر بشئ داخله تحرك فحب الأبناء يختلف
رفع عينيه ليرى اسراء تربع اكتافها امام صدرها وتهمس بغيظ لا والله انت قومت من حضني عشان تحضن دي
ضحك بشدة عليها وهمس بصعوبة: انتي بتغيري من بنتك
كزت على أسنانها بغيظ وقالت بعصبية : واغيرك منك على نفسك
يوسف ؛ والله خدتها عشان اسيبك ترتاحي
مشت ناحيته واخذت الطفلة تحت دهشته وسعادته ووضعت في سريرها وجلست في حضنه ضمها بترحاب شديد رفعت رأسها تنظر له وقالت بتهديد ؛ انت ما تحضنش حد غيري فاهم
يوسف وهو يضرب تعظيم سلام : علم وينفذ يا باشا ما تيجي نخرج عايز اكل سمك
اسراء بسعادة : يس دقيقة وجاية حناخد ماسة ولا نسيبها
نظر لها بصدمة وضحك : وقال بضحك شديد حرام خلينا ناخدها دي مهما كان زي بنتنا … انتي هبلة يا حبيبتي حنسيبها هنا لوحدها ..
اسراء بتفكير : امممم انت مش ملاحظ انك بقيت تميلها واحسن ليك تنعدل بدال ما تلقيني خن. قاها
هبطت دموعه من شدة ضحكه وقال وهو يمشي بالقرب منها : هو انتي سبتي مكان لحب حد تاني انتي الاصل ي قلبي
$$$$$
علا : صباح الخير يا آسر
نظر لنور و خاف ان يتكلم فنظرتها له تخبره انه ان كان شجاعا يرد الصباح
هز رأسه بالايجاب و صعد بسيارته بسرعة
علا : ايه يا ابني التقل ده عشانك حلو يعني و قمر ما تعبرنا يا اخي
بدأت نور تخرج نارا من عينيها و أنفها كالدينا.صورات و ثانية ستحرقهم
آسر : نور انا حامشي لما تخلصي كلميني
لم تجبه سارت نحو الجامعة بخطوات سريعة
آسر : يا ربي انا ذنبي ايه و المصحف ما تكلمت … هو انا خايف كدة ليه و الله و بقيت تخاف يا آسر … اخاف ايه لا طبعا … لا طبعا ايه ده انت حتعمل بي بي من الخوف… انا تجننت انا بكلم نفسي حتعملي فيا ايه تاني يا بنت سليم
علا : مالك يا بنتي وشك قلب ليه لما شوفتيني بكلم آسر هو عاجبك و لا ايه
نور : اه عاجبني في اعتراض
علا بغيظ : انتي كدة تحبي تاخدي كل حاجة اكيد عجبك بعد ما حسيتي بدأ يميل ليا
نور بنظرة سخرية : بدأ يميل ليكي ازاي مش فاهمه هو عمرو شافك
علا : اه يا حبيبتي انتي نسيتي لما عزمني عالغدا يومها
نور : و تغديته سوا بقى
علا : اه جاني بسرعة و قضينا نهار كل سوا
ضحكت نور عليها بقوة ثم همست : ازاي كان معايا طول اليوم و كان معاكي انا اللي اعرفه انه في آسر واحد ما قاليش انه ليه أخ توأم
نظرت لها بغل شديد و صرخت : انتي مقر.فة اوي
نور : اللي هو انا برضو هههههه يا ابنتي روحي تعالجي من غلك و حقدك