روايات

أسكريبت بقلم آية حمدي

نايم علي الكنبه و دراعه مغمي عيونه الس,,ود”

= عدلت النضارة بتا,,عتي ….-

إحم ..

إحم …..!!

_ ‘فتح عيونه واتعدل مكانه ‘

خير يا ست نور ….في أي كلام حبه تضفيه أو أي نصيحه من خبراتك العميقه .

= الاكل جهز يلا علشان تاكل …

” قولتها وكنت ماشيه …..”

_ لاء شكرا ميشرفكوش وجودي …..مش كده ؟!

واحد فاشل زي …لي يعيش وسطكم !

= فضلت واقفه مكاني بسمعه .

_ مش ده حكمكم عليا يا نابغة العيله ..!

= لحد هنا ومستحملتش ….مشيت ور,,زعت الباب ورايا

.

.

.

“هو فاكر نفسه مين يا هنا …

لي بيكلمني بالطريقه دي

انا مالي ….دي مش,,اكله مع أهله اي دخلني انا !؟”

= يمكن علشان طول الوقت بيقا,,رنوه بيكي !

_ سكت …..

” يمكن دي الحاجه الصح ال هنا قالتها وال انا كنت بحاول اهر,,ب منها …..

طول الوقت مقارنه بيني وبينه لحد ما بدأ يكرهني …يقلل مني ويتم,,سخر علي شكلي ”

 

= صباح الخير

” قولتها وأتفاجأت بوجود خالتي بتبكي وماما قاعده تهديها ”

_ في أي يا خالتو ….اي الحصل !

= أحمد قرر يسافر بره يا نور .

_ يسافر يروح فين يا ماما .!

= قال هسافر أي بلد ويشتغل هناك ومش هيرجع تاني .

” قومت بسرعه ….وقررت أواجه لاول مره ،

گ العاده أنا الشخص الوحيد ال عارف فين مكانه بعد كم المشاحنات دي بينه وبين خالتي ”

 

‘ گ العاده هتفضل حد جبان ‘

 

= قولتها وانا بربع أيدي وبصه عليه .

_ بص بجنب عنيه وبص قدامه تاني .

= أنا بكلمك ….،رد !

” قام وقف وياريته ما وقف …..هرم سقارة يا أخواتي ..!،

الواحد أدرك النهاردة أنه صنفور في نفسه اوي 🚶 ”

_ عايزة أي يا نور .

= ألاه !

نور …..أمال فين أم أربع عيون !

_ ابتسم وبعدين رجع ملامحه للجد تاني .

= الشارع كله عارف أنك تافه …اضحك اضحك

محدش واخد منها حاجه .

 

” كان ماشي مسكته من دراعه ”

_ نور أنا تعبان ….،

حقيقي مش قادر ولا عندي طاقه للخ,,ناق معاكي

بصي أنتي صح وماما صح ،

كلكم صح وانا غ,,لط بس سبوني لوحدي .

 

‘ حسيت بوج,,عه وك,,سرة نفسه وهو وحيد في وسط عيله كامله مكونه من بيت كبير كل واحد شقه والاب حكم بإن ورثه ميطلعش للغريب

ف قرروا يكتبوا كتابي أنا وأحمد وده من سوء حظنا إننا سننا مناسب للزو,,اج

سن !

هو الجواز بيتم لما نوصل ل سن معين !

أعتقاد تافه ….بغيض …وسبب كفيل بهلاك أسرة كامله أو نشأة أسرة غير صالحه لتربية أطفال ‘

.

.

= صباح الخير

” قولتها لما قابلته علي السلم وانا نازله للشغل ”

_ صباح الخير

” گ العاده بيرد من غير نفس ”

_ هتفضلي وقفه مكانك كتير !

=هااا …..انا جايه اهو

” طب حد عنده قرة عين بيوصله الشغل زي !”

_ وقف قدامي وب ببرود قال ….-

هعدي عليكي الساعه ٤ اجي ألاقيكي مكانك يا نور

مش هدور عليكي زي الاطفال انا !

= بصتله بجنب عيني ومشيت .

 

” كنت قاعده مع صديقه ليا في الشغل ”

= تعرفي يا نور شكل البحر مريح جدا وبالذات بالليل

ولا لو اتمشيتي وجنبك قرة عينك …ياااااه حاجه كده قمر والله .

_ يا سيدي يا سيدي ….أهي هتنزلنا بقي علشان خرجت وانا لاء .

= بت أنتي فقريه …من الشغل للبيت

ومن البيت للشغل ….

هو في كده!، ما تخرجي ابت مع قرة عينك ال كنتي ق,,رفانه بالكلام عنه

ولما يجي هروح واجي واتفسح وأخرج ومعرفش أي

طب ما الراجل جه اهو ….!

اخرجي بقي وفكي كده بطلي كأبه !

= أبتسمت بغ,,لب وكنت لسا هرد عليها ف سمعت صوته .-

_ السلام عليكم

= وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

طب اشوفك بكرة بقي يا سمر ….يلا في رعاية الله.

 

” مشينا وكل واحد فينا في عالم تاني

دي حقيقه .

أنا عكس احمد في كل حاجه …،هو شخص حيوي جدا ،نشيط ومرح ،متفتح واجتماعي ،بيحب يعمل ال بيحبه وال هيريحه حتي لو الكل عارضه ،شجاع ف أنه يكون الشخص ال هو عايزه….أحمد عمره ما كان جبان أنا ….أنا ال جبانه ”

 

= كان ماشي قدامي ….مديت علشان أوصله

مسكت في إيده، لقيت نفسي تلقائي بعمل كده

مش عارفه لي

بس لأول مرة هقول إني خايفه ..!

وحسيت إن دي الطريقه الوحيده ال هطمني .

” مستغربتش لما شدد علي إيدي ….مسبهاش ولا أستغ,,رب م,,سكت إيدي ليه ،

مع إنها اول مرة اعمل كده من ساعة كتب الكتاب.

يمكن حس بخوفي ال ملوش أي سبب !”

 

= هلا بالحلو 💛

_ هلا بالغالين علي قلبي .

” قولتها وانا بحضن خالتو وشايفه ضحكتها ال شايله وراها خبر سعيد أكيد ”

= أقعدي يا نور

_ خير يا خالتو

= فركت إيدها بتوتر وبعدين قررت تتكلم ..-

بصي

مفيش حد هيقدر يرجع أحمد زي الاول غيرك

ف ليا طلب عندك .

_ أي هو .!

= فرحكم يبقي الشهر الجاي .

_……..!

.

.

.

 

طبعا جه في بالك عزيزي القارئ إنهم يتجوزوا لمدة معينه وهما الاتنين يحددوها وبعدين يحبوا بعض في ميط,,لقوش ……صح !

طب خليني اقولك تؤ تؤ تؤ

مفيش اي جواز بيتحدد بمده معينه وبيبقي حلال

ف بلاش نرسخ في عقول الناس إن الكلام ده عادي جدا

جواز المده ده مش جواز …..مش جواز

الجواز سكن وموده

مش تأجير شخص لشهر او اتنين ولو اتفاقنا نكمل ولو لاء نطلق

مفيش الكلام ده

الجواز أسمي من أنه يكون كده

أنتي أغلي من أنك ترا,,هني علي حياتك مع شخص علي أمل أنه يحبك في يوم او تخلي نفسك في وضع ميناسبكيش أيا كان الوضع أي .

 

” أقنعت خالتي إن ده مش الحل

وإنه محتاج الكل حواليه …محتاج حبهم ال بيبان ق,,سوة وخوف …

محتاج دعم في كل مرة بيقع فيها وميلاقيش غير انتق,اضات وبس .

محتاج أنت تقدر بدل أنت فاشل

محتاج أنا جمبك بدل أنت الحر !

محتاجين الحب علشان نكمل ..علشان نرجع الثقه ال أتهزت …..نرمم أرواحنا ونبدأ صفحه جديده

في وسط ناس بيحبونا ومعانا في الخسارة قبل الكسب ”

 

‘صباح الورد ‘

_ جملة بسيطه اتقالت .

= صباح الفل والياسمين.،

عامل ايه

” وقف قدامي وم,,سك إيدي ”

= ينفع اشكرك

_ علي إي.!

” قرب خطوة وبص في عيوني ”

_ لأنك موجوده في حياتي .

‘إحم

إحم ‘

:: جدو !!

= بتعملوا اي هنا !

_ هو ….! انا !!

” شدد علي إيدي وبصلي ”

= كنت باخد رأي نور في يوم الخميس الجاي إذا كان مناسب للف,,رح ولا لاء .

” بصتله وسكت ”

= من غير رأي يا أحمد .

” ساب إيدي وراح لجده ….با,,س إيده ”

_ اكيد لاء

إحنا لينا بركه إلا حضرتك

” لأول مرة اشوف نظرة رضا في عيون جدو تجاه أحمد

لأول مرة أحس إن العقدة ال في حياتنا بدأت تتحل ….وبقينا أسرة كامله ”

 

::جدو مشي

 

= بس بس

” بصيت بجنب عيني ليه”

= مكملناش كلمنا علي فكرة .

” ضحكت وجيت أمشي وقفني ص,,وته ”

 

= حبيتك

_ ………

= وبحبك

_ …….

” قرب خطوة وقربني ليه ”

= وهفضل أحبك …،

طول ما فيا نفس وقلبي حي هيفضل ليكي .

 

” عارف لما تكون تعبت ،كل حاجه خلصت وقربت تفقد أخر ذرة امل جواك لشيء معين ،

وفجأه تلاقيها جت لحد عندك وبقت ملكك

أحمد كده ….حاجه اتحققت بعد مش,,اكل ،تعب،وكره ملوش داعي

دعوة طال غيابها لكنها في الاخر بقت ملكي

لو بصيت علي حالك دلوقت هتلاقي كان نفسك زمان في حاجه ودلوقتي بقت ملكك ،وفي نفس الوقت هتلاقيك اتمنيت إن حاجه تحصل ومحصلتش ودلوقتي بتحمد ربنا إنها متحققتش صح!”

 

“‘ وفي يوم هيجي رفيق لقلبك اليتيم

وتبنوا جوه الفرحه بيت ”

 

#_آيه حمدي ✍️

#_حكاوي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل