اخبار عامةترنداترواياتقصص قصيرة

معاناة زوجة بقلم ميفو سلطان الخامس

قال…. جهزت.

قال حمزه… طب عدي عالحسابات ابعتلي مدام مريم.

دخلت عليه خديجه ليقوم ويهتف… احلي صباح علي ست الكل دانا صباحي نور والله .
نظرت اليه ببلاهه.. هو فيه ايه هو انهبل…

اقترب ….عارفه يا مريم.. انا سمحت لنفسي اقول مريم اول مره من شهور انام بعد كلامك معايا بجد الكلام معاكي مريح اوي لتبتسم له ولا تنطق. اقترب َمنها وعيونه تنظر في عيونها واقترب من وجهها فهمس بجد امبارح حسيت اني مع حبيبي.

بهتت….. هه ايه.

قال….. بعد ما كلمتك وكلامك ريحني افتكرت حبيبي ونمت لتبتلع ريقها فاكمل تعالي بقه اقعدي الدراسه والملفات خلصت وانت بكده هتكوني المسئوله قدام الكل عن دراسه الجدوي مانت اللي عملاها وبصراحه شغلك بريمو..
قالت….. متشكره يا مستر حمزه لتقترب من المكتب فتح الملفات واعطاها القلم لتمسكه وتنحني علي الورق لينحني بالقرب منها ويهمس… انا ربنا بيحبني ان حد زيك دخل دنيتي انت حد مختلف يا مريم وبجد حاسس بحاجات كده مش عارف فيه ايه.

نظرت اليه وتنشل في نظراته كان نظرات عاشق اقترب وهو محني منها فهمس… امبارح كان يوم دخل قلبي.
احست بانفاسها تنهج لتتبلع ريقها وتمسك الورق وتمضي اول ورقه. مد يده ولمس يدها قصدا لتحس بلسعه ليتني الورق حتي لا تراه وتكمل امضاء.
قال…. مريم انا مضايقك لتهز راسها وهيا مشلوله اقترب اكثر فهمس يعني حمزه مش مضايقك خالص لتتنهد بهيام وتهز راسها لمس يديها بحنان وهيا ساهه في نظراته.

انتفضت وهتفت… ايه فيه ايه.

قال… لا مفيش مستنيكي تمضي وتمشي لتنتش الورق وتمضي مسرعه وتتركه وتهرب من امامه من رعبها .
انفجر في الضحك ….يا قلبي علي جمالو كت ههجم عليه واحشني يا قلبي والله .. هصبر لامتي هموت واخدك افرتكك في كلمة ملائمةي.. حبيبي يا ناس وحشني.. تنهد ونظر للورق بخبث ….ايوه كده حبيبي رجع ليا بقي تحت ايدي.. غصب عني اعمل كده بس عشان تعقلي وترجعيلي يا عمري..

كانت هيا قد هربت من امامه لتدخل كلمة ملائمة وقلبها سينفجر ايه ايه فيه ايه هو اتجنن بيعمل كده ليه.. حمزه اتهبل اهدي اهدي بيقولك صديقه اه عشان موجوع عادي.. نهارك اسود انت مش متحمله هو بيقرب ليه كده انا قلبي هيموت كده لتتنهد بقهر تعبت يا رب ومش هتحمل قربه اهدي كلها فتره وتمشي اهدي هتنفضحي.. وحشني قوي لتجهش بالبكاء.

خرجت ليقترب شريف…. مالك فيكي ايه.

تنهدت… مفيش كلمة ملائمةه بس شويه.

قال… طب ماتروحي.

قالت.. ورايا شغل لسه في تلك اللحظه كانت سهام وحمزه ينزلان معا وهما يضحكان شعرت بنغزه في صدرها.

قال شريف…. اهدي انت كده مش هتتحملي حمزه راجل وممكن اي ست تقرب منه لازم تتوقعي ده وخصوصا ان سهام اختي عينها منه.
قالت.. ايه عنيها َمنه دي دا متجوز.

ضحَك شريف….. بجد بس ماتعرفيش ان مراته طفشـ,ـت منه .

نظرت اليه قاطبه .. انت بتـ,ـتريق..

قال.. اعملك ايه انت هبله يا خديجه حمزه راجل وراجل يشد اي ست مش هيقعد مترهبن العمر كله احنا الرجاله مابنتحملش بعد الستات.

نظرت اليه غاضبه… عشان بديل وماعندكمش ولاء.

ضحك…. لا عندنا ولاء وصفاء وسماء وكل ما تتخيليه قلبنا واسع يدخل من الحبايب الف.

نظرت اليه غاضبه…. انت جاي تحرقلي كلمة ملائمةي يلا من من هنا ايه ده..

ضحك شريف… والله هبله بتحبيه وهتموتي عليه ربنا يهديكي هيتاخد منك انت حره واستدارت وتركها.

ظلت تغلي من داخلها…. اه البيه قالك عايز ينسي وانت بعدتي عادي يلف بقه والبت تلف عليه احست بوجع انت مالك يا زفته تلف ولا تتهبب مايغور علي الاقل تبعده عنك.. ظلت تاكل روحها.. هيبعد ينساني قلبي بيوجعني منه اعمل ايه بس لسه بحبه.. هبت بغيره.. انزلي شوفي رايح فين ابو ديل اللي عايز ينسي لتنزل تبحث عنه فوجدتهم يجلسون في الكافيه يضحكان .
لاحظها حمزه تنظر اليهم ليضع يده علي يد سلوي… معلش نسيت حاجه فوق في المكتب ممكن تجيبهالي.
قالت…. ايه دي.
قال.. مفاتيح العربيه كنت بس هخرج بس منهك َمش قادر ابعتيهم مع العامل عشان هقوم..
ابتسمت له وتقوم لمح خديجه تجلس وحيده كانت تغلي من الدخل رفع تليفونه وقال خمس دقايق وضبط الاسانسير ماشي ليقوم بهدوء ومرح… مريم انت هنا معلش ماخدتش بالي.

هبت غاضبه … هتاخد بالك ازاي مانت مش فاضي .

ضحك… من جه مش فاضي مش فاضي حسيت ان الدنيا حلوه ماتستاهل الزعل.

بهتت.. نعم هيا ايه اللي حلوه..

انت في الصفحة 12 من 18 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
14

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل