روايات

معاناة زوجة بقلم ميفو سلطان السادس حتى الاخير

تلمسها بحنان.. لا حب وعشق يا خديجه..

تركها لتظل تقف مقهوره فليس بيدها شئ لتقرر ان تحاربه حتي تري ماذا تفعل .لبست ونزلت معه ولا تنظر اليه ذهبا الي بيتهم. ودخلا علي والدته لتبهت من وجود خديحه.

صرخت… خديجه انت خديجه بجد عمر عمر جبت عمر ليندفع عمر لها تيته وحشتيني.

كلبشت فيه وصرخت… .. عمر … عمر… يا حمزه.. عمر حبيبي رجع . لتسيل كلمة ملائمةوعها عمر.. عمر مش كده.. احتضنها لتجهش بالبكاء وتضمه بقوه.. ااااه اااه اه يابن الغالي اه يا قلب ستك ودنيتها اه ياللي خلعت قلبي بروحتك.. حبيبي ونن عيني ريحه ابوك الغالي يا اغلي من نن عيني.. جيت يا عمر ستك …جيت اخيرا َاتمليت بشوفتك كنت خايفه اموت قبل ما اشم ريحتك . صرخت اه يا قلبك يا اميمه حبيبي وظلت تقبل فيه وتحتضنه . وحشتني يا روح ستك وحشتني قوي ما كنتش عايشه والله ما كنت عايشه اخيرا رجعتلي نورت دنيتي اقول ايه غير ان غيبتك وجعتني بس انا اللي عملت كده وجعت امك فخدتك وطفشت مزعتلي قلبي . نظرت الي خديجه انا مش زعلانه منك انا عارفه اني استحق اللي جرالي بس الغيبه موتتني عمر كان روحي وراحت.. حقك عليا يا حبيبي انا السبب في اني بعدتك عن بيتك ومالك وحالك انا السبب سامحيني يا خديجه انا اهوه خدت جزائي عايشه مذلوله لا بهش ولا بنش سامحيني يا بنتي والله ما زعلانه.

تنهدت خديجه.. المسامح ربنا يا طنط عمر ابنكو اهوه مالوش دعوه باللي حصل بينا زمان وحقكو ابنكو ويعرفكو ويجلكو.

قالت اميمه بوجع…… يجلنا يجلنا فين عمر مش هيمشي من هنا دانا اموت مش كده يا قلب ستك هتقعد معايا اتملي بشوفتك والنبي يا حبيبي انا كلمة ملائمةه فرحني بالليومين اللي باقينلي.

قال حمزه….. دا بيت عمر وبيت ابوه فوق مالكوش مكان تاني وعايز افوق لنفسي نظر الي خديحه انا عايز اعيش .

قالت خديجه.. وانت مالكش دعوه بيا همشي انا مش هقعدلكو.

قال حَمزه…. تمشي فين يا قلب حَمزه.

قطبت جبينها.. بيتي يا حمزه هكون همشي فين انا طاوعتك بس.. بس هاخد ابني وامشي
تنهد….. وتسيبي جوزك .. انت قاعده خلاص.

صرخت خديجه…. انت واقف تتكلم هو انا شرابه خرج وبتاخد واتجاب ايه ده انا مش قاعده.

قال حمزه.. امك هتحصرني يا عمر وهتموتني ناقص عمر اقترب منها هتسيبيي جوزك تاني.
صرخت …انت مش جوزي وهتطلقني بلا قله قيمه مش عيب انا هاخد ابني وامشي واحترم نفسك وسنك بقه ماعتش حاجه غصب انا كبرت وانت كمان عيب.
لتنصعق عنكلمة ملائمةا سمعت حمزه.. معلش بقه يا عمر اصل امك عايشه في دور ارمله ستينيه انا بس هوريها اني لسه بخيري هتف استعنا عالشقا بالله صرخت هيا عنكلمة ملائمةا..

حكايات_mevo
البارت السابع والعشرون…
اقترب حمزه من خديجه لتصرخ انت بتقرب ليه اقترب وحملها وهيا تشتمه نزلني يا زفت والله اموتك.
هتف…. اعقلي بقه..
لتصرخ….. طنط خليه ينزلني
هتف حَمزه.. هاخدها نتفاهم يا حبيبتي واعقلها اخذها الي الاعلي وهيا تكلمة ملائمةه. صعد بها الي شقته وفتح الباب ودخل بها وقفل الباب لتقف غاضبه انت كلمة ملائمة انت عقلك خف شقه ايه اللي هقعد معاك فيها.
قترب منها… نفسي اعرف هتهمدي امتي عايز اخش دنيا.
صرخت…. وانا مالي بيك
هتف….. مانا هخش معاك يا قلب حمزه امال جايبك هنا ليه.
لتهتف.. خش عليك حيطه اوعي اما انزل اروح بيتي.
اقترب واحتضنها وهمس مش ده بيتك برضه اللي اسسناه حته حته ما وحشكيش كان مستنيكي من ساعتها ولا يوم الا ما بت فيه وانا مستني اليوم ده. يا خديجه اعقلي انا بحبك.
لتدفعه…. وانا مابحبكش يا حمزه بيه ايه رايك بقه واظن عيب بقه.
تنهد…. اعمل ما بدالي وقولي مابالك اخرك ليا.
صرخت.. انا مش عايزاك.
شدها اليه… بصيلي في عيوني وقولي انك بطلتي تحبيني.
لتشيح بوجهها…. انت بتعمل كده ليه.
مسك وجهها… بصيلي ماتشيليش عيونك من عيوني لتحس بقهر داخلها. همس… ليه… شايف في عيونك حب السنين ليه عايزه تبعدي عني ليه يا خديحه ليه يا عمري.
هتفت… ابعد بقه وبطل انت ايه ماشبعتش وجع.
هتف… طب ما بعدك وجعني انت بقه ماشبعتيش وجع ليكي وليا. انا اتمزعت كنت بنام احلم بيكي يا خديجه انا هموت وتبقي في كلمة ملائمةي بتاعتي. انا ماشفتش حد غيرك من اساسه ولا دخل عنيا صنف ست حرام لما ترجعيلي عايزه تبعدي ليه ليه.
هتفت.. عشان خلصت القصه وعندي عيل افضاله واشوف دنيته انا خلاص قصتي خلصت من يوم ما مشيت.
شدها.. قصتنا هتخلص لما تبقي في كلمة ملائمةي يا ديدا انت جواكي حب وانا شايفه وماعرفش حايشه نفسك ليه طب اتربيت وعرفت اني غلطت وخدت جزائي انا وامي ايه ما يشفعلكيش ده خالص. قبل يديها اعمل ايه عشان تعقلي وتعرفي اننا ما ينفعش نبقي الا لبعض
ابتعدت وهتفت… ماعتش ينفع اظن تحترم قراري انا هرجع بيتي واكمل حياتي وعمر ابنكو وانتو احرار في بعض.
تنهد وهتف.. طب يا قلب حمزه انا هسيبك تعقلي بقه ادي الشقه عندك بتاعتك فيها كل حاجه حتي هدومك مكانها واقعدي كده اهدي وانا هنزل.
صرخت.. هيا مين اللي تقعد با بتاع انت وسع بدل ما اسود عيشتك.
اقترب منها.. تصدقي بلاها انزل احنا نخش نمز في القمر ماهو انا همو ت واعمل ااحلي دخله ارتعبت عنكلمة ملائمةا وجدته يفتح قميصه لتصرخ انت كلمة ملائمة بتعمل ايه
ليهتف.. ايه هعيش بقه ماعيشتش وانت براحتك اما تعقلي ابقي قولي.

انت في الصفحة 3 من 11 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
20

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل