روايات

غـ،ـ،ـدر صديقتى بقلم نجلاء اسماعيل

الفصل السادس

مي بصوت عالي بتحطي اكل ف كيس لي ي ميار

ميار بدموع انا انا خدت

قاطعتها مي لي ي ميار كدا الاكل هنا ل الشركه بس عايزه اكل زياده بسبب قلة الفلوس قوليلي لكن لي تسرقي

ميار بعياط انا مبسرقش مبسرقش ي مي واعدلي كلامك

مي والله يعني دا انا شيفاكي بعيني وانتي بتحطي اكل ف الكيس احنا بناكل هنا بس انتي واخداه لي بقا

اسر بصوت عالي انتي مالك ي مي بتحشري نفسك لي ف اللي ملكيش فيه هي كانت شركة ال جابوكي انا ال باعت ميار تاخد الاكل دا ليكي فيه بقولك اي انا جبت اخري منك اطلعي برا

مي اسر انا

قاطعها اسر بصوت عالي وعصبيه اسمي استاذ اسر واقسمبالله المره الجايه م هرحمك اطلعي برا الشركه ومشوفش وشك هنا تاني انا غلطان اني عطفت عليكي برااا

جريت ميار على مكتبها وفضلت ټعيط على حالها مكانتش عارفه هتوريهم وشها تاني ازاي بسبب فقرها طلبت من اسر انها تاخد اكل زياده وهو قالها تاخد ال هي عايزاه بس مي فضحتها فضحتها قدام الشركه كلها وخلت كله بيتكلم عليها

الباب بيخبط وبيدخل اسر

اسر انا اسف ع ال حصل تحت دا

ميار

بعياط حضرتك ملكش ذنب

اسر طب خلاص بطلي عياط مش عايز اشوف دموعك

ميار بتوتر اي

اسر بتوتر اكتر انا اسف مش قصدي بس كان قصدي يعني مش بحب اشوف حد بيعيط

ميار حاضر

حاولت ميار تهدى وترجع ل شغلها واسر خرج لمكتبه

مي كانت وصلت بيتها

مي بعياط طردني ي ماما طردني

والدة مي طردك لي وبسبب مين اي ال حصل

مي ميار دخلت اتمسكنت عليه وقالتله انها مش حابه تشوفني ف الشركه بعد م دخلت عليه لقيته حاضنها ف مكتبه وف الآخر طلعوا على علاقه ببعض وطلعت انا المغفله

والدة مي شوفي الصايعه طب انا هتصرف

قامت ام مي وخبطت على شقه ميار

والدة ميار ايوا جايه اي دا ام مي وحشاني والله ادخلي

والدة مي ادخل اي بقا دا كان زمان قبل م بنتك تعمل عملتها الوه دي

والدة ميار عملت اي بنتي وبعدين ادخلي مينفعش نتكلم ع الباب كدا

والدة مي بنتك كانت عارفه ان اسر بيه كان يخطب بنتي ومع ذلك لفت عليه وخطفته منها خطافه الرجاله

والدة ميار بصوت عالي اي ال بتقوليه دا يست انتي خطافه رجاله اي م تعدلي كلامك وتفهميني ف اي

والدة ميار انتي شكلك كبرتي وخرفتي انا بنتي

اشرف م الشرف وال يقول عليها كلمه اكله بسناني ياللا عن اذنك

وقفلت الباب ف وشها

في شقه مي

والدة مي قفلت

الباب ف وشي بنت ال م طبعا لازم تعمل كدا م هما مش لاقيين اللقمه ف م صدقوا لقوا فلوس جريوا عليها زي الكلاب انا هوريهم هخلي سمعتهم تسمع ف المنطقه كلها علشان يحرموا يبصوا ل ال ف ايد غيرهم تاني

بعد ساعات كانت خلصت ميار شغلها واستأذنت ومشيت

وصلتها العربيه لحد البيت

طلعت ميار وكانت داخله مبسوطه اوي

لانها جابت اكل النهارده

والدة ميار اهلا ب الست ميار

ميار اي ي ماما ف اي اي الوش دا

والدة ميار ممكن افهم اي ال بينك وبين صاحب الشركه

ميار اي ال بتقوليه دا ي ماما هيكون بيني وبينه اي

ميار پصدمه اي مي قالت كدا وانتي صدقتي ي ماما

والدة ميار لا صدقت ولا مصدقتش احنا محيلتناش غير سمعتنا ي بنتي بلاها شغل خالص اتفضلي افتحي موبايلك ابعتي رساله ل صاحب الشركه دا انك مش هتروحي تاني وبعدين هاتي موبايلك

ميار بعياط انتي بتعامليني لي وكأني غلطانه كل دا ومش مصدقه امال لو مصدقه عايزه تخليني اسيب الشغل وكمان تاخدي موبايلي

والدة ميار هو دا ال عندي والله

ميار بعياط

ماشي ي ماما

بس افتكري انك ظلمتيني لمجرد انك سمعتي منهم هما بس وانتي عارفه كويس اوي ان دا ميطلعش مني

طلعت موبايلها

وبعتت ل اسر وبعدين ادت الموبايل ل مامتها

خدت منها الموبايل وقفلته

ميار الاكل دا انا جبته النهارده وكلي حضرتك انا مش جعانه

ودخلت اوضتها وقفلت الباب وقعدت ټعيط

والدة ميار سامحيني ي بنتي بس مقدرش اعمل غير كدا احنا ناس على قد حالنا

في فيلا اسر

اسر كانت وصلته الرساله فتحها وهو مصډوم وبدأ يتصل ب ميار بس موبايلها مقفول استغرب اوي من ال حصل ومن العصبيه كسر الموبايل

في شقه مي

مي كويس ان هي كمان سابت الشغل بت متصنعه

والدة مي ولسه هتتفاجئي من ال هيحصل الصبح

مي شكرا ي ماما انك جبتيلي حقي

يوم جديد

صحيت ميار ومامتها على صوت الباب

والدة ميار ايوا جايه

لبست اسدالها بسرعه وفتحت الباب

والدة ميار ايوا ي عم محمد

عم محمد صاحب العمار بعد اذنك ي ام ميار فضيلي الشقه علشان عايزها قدامك لحد بليل

والدة ميار هنروح فين بس ي عم محمد اديني يومين طيب اكون شوفت مكان تاني

عم محمد لا معلش فضولي الشقه كفايه سيرتكوا ال على كل لسان وبنتك خطافة الرجاله

والدة ميار پصدمه اي

ووقعت غايبه عن الدنيا

ميار پصدمه مامااااا

يتبع

الفصل السابع

ميار كانت واقفه في المستشفى بټعيط وخاېفه مامتها تروح منها مش مصدقه ان بسبب صاحبتها الوحيده ال اعتبرتها اختها هي وصلت ل الحاله دي ومليون سؤال في دماغها لي مي عملت كدا

كان اسر وصل قدام العماره ال ساكنه فيها ميار وطالع على السلم والناس كلها بتبص عليه ومستغربه مين دا وطالع لمين

مي شافته من البلكونه ودخلت جري

مي ماما ماما الحقي اسر جيه شكله جاي يصالحني

والدة مي طب اجري قابليه ع السلم وانا جايه وراكي

مي خرجت جري وفتحت الباب

مي استاذ اسر

اسر فين شقة ميار

مي پحقد لي

اسر وانتي مالك م تردي على قد السؤال

مي ميار خلاص مبقتش ساكنه هنا صاحب العماره طردهم

اسر اي طردهم لي

مي بعد م عرفوا ان ميار بتدور على حل شعرها ومقضياها هنا وهنا طبعا اهل العماره والشارع مقبلوش ان واحده زي دي تقعد هنا ف طردوهم

اسر وهي فين دلوقتي

مي اصل مامتها اغم عليها لما عرفت ب ڤضيحة بنتها ف جريوا بيها ع المستشفى

نزل اسر جري من غير م

يسألها انهي مستشفى لانه استنتج انها اكيد جمب البيت

والدة مي امال هو فين

مي مش قولتلك فيه حاجه بينه وبين الست ميار وشوفتهم ب عيني اهو كان جاي يسأل عليها واول م عرف بيها نزل جري

والدة مي طب ادخلي علشان انتي ليلتك معايا سودا النهارده

دخلت مي پخوف لأنها مش عارفه امها ناويه على اي

في المستشفى

كان وصل اسر وسأل عن الست ال لسه واصله من شويه ووصفوله الاوضه وطلع

الدكتور هي الحمدلله كويسه دلوقتي ضغطها وطي شويه بس

ميار بعياط يعني هي هتقدر تقوم تروح ي دكتور هي كويسه بجد

الدكتور ايوا والله كويسه متقلقيش عليها هي بخير عن اذنك

اسر ميار

ميار بعياط انت اي ال جابك هنا مش كفايه ال حصلي من وراك انت وحبيبة القلب بتاعتك

اسر پصدمه حصل اي بسببي ومين حبيبة القلب بتاعتي دي

ميار مي الست مي هانم ال قعدت معايا ف الشركه تقول انك بتلمحلها بحبك وبتغيير عليها لما بتشوفها بتلبس قصير وضيق وټفضحني ف الشركه بعدها علشان باخد اكل زياده علشان مش معايا فلوس اجيب اكل للبيت وانت تطردها بسبب تصرفاتها ف تروح تقول ل ماما انها دخلت عليا انا

اسر اقسمبالله دا م حصل وعمري م فكرت فيها اساسا ب اي شكل دا انا عمري م شوفتها حاجه اصلا دي دي هي ال جتلي بنت الكلببببب والله ل ادفعها تمن ال هي عملته دا لاني حذرتها من وشي التاني بس واضح انها بتتمنى تشوف اسر العزيزي بجد

سابته ميار ودخلت لأمها

ميار بعياط ماما انتي كويسه انا اسفه

والدة ميار متتأسفيش يبنتي ال صابنا صابنا وخلاص

خبط اسر ودخل

والدة ميار مين حضرتك

اسر انا اسر العزيزي

صاحب شركات العزيزي وكنت جاي أوضح لحضرتك سوء التفاهم ال حصل

والدة ميار سوء تفاهم اي بقا يبني م احنا اتفضحنا وخلاص وبنتي كدا كدا مش جايه الشغل تاني

اسر ي ريت بلاش حضرتك تحكمي من غير م تسمعي من الطرفين سمعتي منهم ي ريت تسمعي مني شخصيا وتفهمي الدنيا ماشيه ازاي

والدة ميار اتفضل يبني سمعاك

اسر مي بتشتغل عندي ف الشركه بقالها سنين مش فاكر كام سنه بصراحه كانت عامله نضافه لامؤاخذه ف اللفظ بتنضف حمامات ومكاتب وكدا والدها الله يرحمه كان شغال جنايني عندنا ف الفيلا بقاله سنين من قبل م مي تتولد كنت انا سني صغير برضو لسه

جيه بعد

م مي اشتغلت

بفتره طلب من والدي انه يغير مكان شغلها لأنها محرجه تبقا عامله نضافه ومش حابه الموضوع وفضل يتحايل عليه شويه حلوين بعدها

والدي طلب مني دا ف انا مقدرش ارقي عامله نضافه اخليها سكرتيره مثلا ف خلتها عامله بوفيه دا ال قدرت اعمله بدأت الاحظ بعدها تصرفات غريبه منها بشكل لا يطاق لبسها ضيق عريان قصير بتدخل مكتبي بدون إذن و

قاطعته والدة ميار انا اي دخلي بكل دا يبني

اسر اسف لو هطول عليكي بس بحكيلك الموضوع من البدايه

والدة ميار كمل يبني

اسر المهم انها بتحاول تغريني ب اي شكل وب اي طريقه لحد م السكرتيرة بتاعتي مشيت قبلها بيومين شوفت ميار بنت حضرتك ف حفله ل

الشركه بتاعتنا واتعرفت عليها اسما بس

لما نزلت اني محتاج سكرتيره ميار كلمتنا واقسمبالله م كنت أعرف هي مين ولا هي تعرف انا مين لحد م

اتفاجئت بيها بس قبلها لقيت مي جاتلي وقالتلي انها عايزه تبقا السكرتيرة بتاعتي وانا طبعا رفضت لانه مينفعش اصلا بعد م ميار جت وعملنا انترفيو اكتشفت ان مي قالت ل ميار ان شركتنا مش محتاجه عملاء ومفيش مكان فاضي ف شركتنا وكمان قالت ل ميار انها مديره علاقات عامه ف الشركه ف هي اصلا كدابه من كل النواحي تاني يوم قالت ل ميار ان الاكل بفلوس وهي مش هتعرف تشتريه لأنها مش معايا وهتعزمها على حسابها والاكل ببلاش قالتلي ان ميار تعبانه ومش معاها فلوس تروح واكتشفت انها كدبت برضو ف دي لما العربيه بدأت تروح تاخد ميار من

تحت البيت لقيت مي داخله عليا مكتبي بدون إذن وبرضو

بفستان قصير عريان رغم اني محذرها قبل كدا وبتقول انها بتحبني وعايزاني وكلام من دا ولما اتعصبت عليها طلعت قالت اني بلمح اني بحبها وبغيير بسبب لبسها وكمان عملت ڤضيحه ل ميار ف الشركه انها بتاخد اكل زياده بس هو دا كل الموضوع

والدة ميار يلهوي كل دا يطلع من مي ياما حذرتك منها يبنتي وقولتلك مش من توبنا ياللا الحمدلله على قد كدا

في شقة مي

والدة مي فلوسي وتعبي ال راحوا عليكي دول لو مجبتيش ال اسمه اسر دا راكع قدامك واتجوزتيه هاخد ال دفعته كله يكون ف علمك ي ريت تعملي بكلامي لأنها اخر مره ماشي

وبدأت ټضرب فيها وكل ضربه بيزيد كره مي ل ميار رغم انها ملهاش ذنب ف كل دا

في المستشفى

اسر وبصراحه ي امي انا عايز اطلب ايد الانسه ميار

ميار پصدمه اي

في الوقت الحالي

الدكتور المريضه فاقت بس للاسف عندها كسر ف دراعها الشمال وكدمات بسيطه ف باقي أعضاء جسمها هننقلها اوضه عاديه وتقدروا تشوفوها

اسر تقدر تمشي ي استاذ احمد

احمد اسف بس مش هقدر امشي غير لما اتطمن على الاستاذه

اسر انت شكل موتك على ايدي

احمد ي ريت تبطل تهديداتك دي لاني ممكن احبسك دلوقتي حالا

اسر وهتروح تشتكيني تقول اي اصله بيهددني

احمد بكل بساطه هقولهم انا العقيد احمد رياض قررت احبس المتهم دا لانه بيهددني وبيعتدي عليا اثناء شغلي

اسر شكلك متعرفش انا مين انا اسر

قاطعه احمد ميفرقليش وميشغلنيش انت مين البنت تفوق واطمن عليها وهمشي غير كدا اتمنى مسمعش صوتك

اسر بعصبيه والله ل اربيك من اول وجديد

دخل اسر على ميار الاوضه

اسر ميار انتي كويسه

ميار بتعب اطلع برا ي اسر

اسر انتي لازم تسمعيني ميار انا مي كانت بتهددني ووالله

قاطعته ميار بتعب اكتراطلع برا ي اسر

اسر انتي لازم تسمعيني ميار انا مي كانت بتهددني ووالله

قاطعته ميار بتعب اكتر مش عايزه اسمع حاجه لو سمحت اطلع برا بدل م اطلبلك البوليس

احمد دخل مش محتاجه تطلبي البوليس البوليس بنفسه قدامك

ميار لو سمحت انا عايزه اقدم بلاغ

وبصت ل اسر

يتبع

الفصل الثامن

ميار لو سمحت انا عايزه اقدم بلاغ

احمد اتفضلي

ميار قضية سړقة

اسر پصدمه سړقة

اسر وبصراحه ي امي انا عايز اطلب ايد الانسه ميار

والدة ميار يعني الوقت مش مناسب اوي يبني والله

اسر عارف انه مش مناسب بس انا معجب ب بنت حضرتك من اول م شوفتها وكلمت اختي الكبيره وحكتلها واتفقنا اننا نستنى وقت مناسب علشان نيجي نطلبها

والدة ميار بإحراج م هو يبني بصراحه معندناش بيت دلوقتي اديني مهله اسبوع كدا اكون لقيت شقه

اسر حضرتك شقتك موجوده بكل ال فيها وتمليك مش ايجار كمان

والدة ميار ازاي بس دا صاحب العماره طردنا النهارده

اسر بصراحه انا لما روحت لحضرتك

البيت وعرفت ال حصل اشتريت الشقه علشان صاحب العماره ميفكرش يعملها تاني

ميار بس احنا استحاله نقبل ب دا

اسر يستي ملكيش دعوه اعتبريه مهر اي رأيك ي حماتي نقرأ الفاتحه

والدة ميار بضحك دلوقتي

اسر بفرحه يبقا نقرأها

وقرأوا الفاتحه بينهم واتفقوا ان الخطوبه بعد يومين

ام ميار بقت كويسه ورجعت البيت

مي دي رجعت الشقه ي ماما الحقي اي دا بقا

والدة مي اتصليلي بعم محمد بسرعه

والدة مي ايوا يعم محمد امال اي

يخويا ميار وامها

رجعوا الشقه يعني مش كنت مشيتهم

عم محمد في واحد جيه امبارح اشترى مني الشقه وكتبها ب اسمهم وبقت بتاعتهم

والدة مي ب اسمهم والله عال

عم محمد

ام مي انتي متأخر عليكي شهر متنسيش الايجار

والدة مي طيب طيب سلام

والدة مي تفتكري مين اشترى الشقه معقول اسر مدير الشركه

مي بغل دا يلهوي بقا لو طلع هو

في شقه ميار

ميار الخطوبه بكرا ي ماما

والدة ميار هننزل النهارده انا وانتي واخت اسر نجيب الفستان وهنظبط الشقه علشان هنعملها ع الضيق

ميار بفرحه ماشي ي ماما

والدة ميار ربنا يفرحك كمان وكمان يحبيبتي

دخلت ميار تجهز وخلصت ونزلت هي ومامتها واخت اسر

بعد يوم طويل روحوا وميار قررت انها تعزم سكان العماره وبالاخص مي

خبطت ميار على شقه مي

مي ميار اهلا الف سلامه على طنط معلش معرفناش نيجي

ميار لا الله يسلمك كنت جايه اعزمكوا على خطوبتي أصلها بكرا

مي بغل خطوبتك على مين

ميار واحد ابن حلال كدا قريب ماما م البلد مستنياكوا بكرا بقا هه

ودخلت شقتها

دخلت مي پحقد ماما الحقي خطوبة ميار بكرا

والدة مي على مين

مي بتقول واحد قريب امها م البلد احنا لازم نروح ونشوف هو مين ومعاه فلوس قد اي اه لازم نعرف ي ماما هنروح صح

والدة مي طبعا هنروح دا الباب ف الباب

يوم جديد

صحيت ميار بنشاط على غير عادتها وبدأت تظبط ف الشقه وتعلق البلالين وتعمل ديكور حلو بعد ساعات

كانت خلصت ودخلت علشان تجهز

لبست ميني دريس بيبي بلو وفردت شعرها ورا وحطت ميكب خفيف

دخلت مامتها واتفاجئت من جمالها وفضلت ترقيها

في شقة مي

كانت مي لابسه فستان عريان قصير وعماله تلف بيه قدام المرايا

مي اي رأيك ي ماما

والدة مي جميل العيون كلها هتبقا عليكي

سمعوا صوت العربيات جريت مي علشان تشوف العريس دا جاي ازاي اتفاجئت من كل العربيات ال جت ومن فخامتهم وخرجت هي وامها ل شقه ميار

ميار كانت قاعده ف اوضتها متوتره وخاېفه بس من جواها مبسوطه

مي طنط انا هدخل ل ميار

والدة ميار ادخلي يختي ادخلي

دخلت مي واول م شافت ميار اتغاظت وډمها اتح رق مش حلو الفستان دا ي ميار خالص

ميار دا جميل دا انا جيباه من ديفاكتو يبنتي انتي زوقك بقا ف النازل كدا لي

مي پحقد ديفاكتو وجبتي حقه منين

ميار عريسي ال دافع حقه م الفستان ع العريس والميكب وكله دا حتى بصي

وقامت فتحت الدولاب

ميار وملالي الدولاب هدوم كمان هبقا اديكي طقم من ال مش بلبسهم

مي هو للدرجه دي غني

ميار اه غني اللهم احفظنا وبدأت تخمس ف وشها

والدة ميار ياللا يبنتي العريس جيه

خرجت ميار وهي مبسوطه ومي وراها

قرب اسر منها وبصلها بإبتسامه بس مي اول م شافته عملت ال محدش متوقعه

في الوقت الحالي

ميار واحدة اسمها مي شوفتها وهي داخله تسرق دهبي من الشقه

احمد وسبتيها تسرقه

ميار انا مكنتش ف البيت بس انا من

فتره ركبت كاميرات مراقبة ف البيت وبحكم القرابة ال بيني وبينها بتدخل شقتي عادي الكاميرات جابتها وهي بتفتح درجي وخدت دهبي كله ولما سألتها عنه أنكرت وقالت متعرفش

احمد ممكن

اشوف الفيديوهات دي

ميار هي كانت على موبايلي ف الشنطه مش عارفه هل بقا الخبطه ممكن تكون كسرت الموبايل

ناولها احمد الشنطه

فتحت ميار الشنطه وطلعت موبايلها

ميار الحمدلله محصلوش حاجه ثواني هوري حضرتك

وفتحت الموبايل وظهر ان فعلا مي سړقت دهب ميار كله ف نفس اليوم ال اكتشفت فيه خېانة اسر ليها

اسر يبنت الحراميه

احمد هاخد منك الفيديو دا علشان افتح محضر

ميار تمم اتفضل

خرج احمد ب موبايل ميار

اسر ميار انتي لازم تسمعيني اقسمبالله ميار كانت بتهددني وانا انا محضنتهاش هي ال قربت مني

ميار كانت بتهددك ب اي ي اسر

اسر پخوف وتوتر

يتبع

الفصل التاسع

مي بصوت عالي مش قولنالكوا يجماعه قولنالكوا فيه بينهم حاجه واهو جاي يخطبها علشان

يداري ع الڤضيحه

اسر اعدلي كلامك وانتي بتتكلمي عن خطيبتي ي مي ميار اشرف منك ومن اهلك وعلى

انت في الصفحة 6 من 12 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
18

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل