منوعات

رواية ديجور الشاهين بقلم ايلا ابراهيم

وكانت سندس نايمه ودموعها ناشف على وشها.. قرب منها وحرك أيده على خدودها الناعمه .. اتملمت بنعاس … وفتحت عينيها وشافته قريب منها اوووي و بيبصلها افتكرت نفسها بتحلم رمشت اكتر من مره مش مصدقه أنه قدامه … عدلت نفسها وهمست باسمها شششاهين
شاهين صباح الخير..
سندس بلعت ريقها بارتباك وهي بتبصله لما سألها انتي كويسه
هزت راسها بأه وعنيها مش شيلاها عنه اترعبت لما سمعت خبط عالباب وبلغوها أن أهلها عايزنها تحت
يتبع..

الرابع
شاهين : مالك وشك مخطوف كده ليه
سندس بقلق : انت بلغت اهلي يو ياخدوني
شاهين بص ناحيتها بانزعاج : برأيك انا هعمل كده بعد اللي حصل ..
سندس بارتباك : مممش عارفه .. انا .. تايهه.
شاهين بعد شعرها عن وشدها ورفع وشها وبص فعنيها لاول مره وهي بصت فعنيها بخوف وقلق مش عارفه هو ناوي على ايه .. ولا عارفه تفهمه ..
شاهين حرك أيده على خدها بنعومه وهمس لها انت وعدتك ومش هجي دلوقتي هخلف بوعيد انتي مش عارفاني كويس
رمشت عيونها لما لاحظت بصاته ليها .. وهي بتسأل نفسها هو فيه امل.. في أمل ىعلاقتهم دي .. هحارب وهعمل اي حاجه عشان ابقى معاك ياشاهين ..

شاهين يلاا غيري واجهزي وانزلي سلمي على اهلك اكيد عاوزين يطمنوا عليكي .. انا هنزل متتأخريش
بصوت مهزوز : ححاضر…
باس خدها وهي اترعشت هو عاوز يوصل لحد فين بأسلوبه ده معاها…
نزلت سلمت على أهلها ومكنتش عارفه تقول لامها اللي حصل وفضلت تفضل ساكته ..وبينت لهم انها مبسوطه اوووي بجوزتها ..لحد ما جاء الليل وودعتهم كان اليوم ده جميل اوووي حتى شاهين اهتم بأهلها اوووي ..
طلعت اوضتها وكانت مبسوطه اووي اترمت على السرير وهي بتلعب في شعرها بابتسامه ..
وقفت بتوتر لما سمعت صوته بيحمحم..
شاهين احم .. احم.
وقفت بارتباك وهي مش مصدقه أنه دخل الأوضة عليها وهمست باسمه : شاهين
شاهين : احم انا جاي عشان نتكلم ..
سندس نتكلم سألته بخفوت
مسك شاهين أيدها وهو بيشدها عشان تقعد جمبه اقعدي الاول
فضلت بصاله بترقب وهو فرك لديه بتردد وسأل انا عاوز اسمعك.ياسندس..
سندس باستغراب : تسمعني..
شاهين بضحكه : انتي هتفضلي تكررري كلامي كده كتتير
سندس بصت للأرض بتوتر وهي بتقول اصلي مش فاهماك..
شاهين مش فاهمه ايه بالضبط..
سندس :انت عاوز توصل لحد فين
شاهين ممممم ممكن نوصل لنقطه نلقتي بيها..
سندس حاولت تستوعب كلامه وهي بتقول يعني تمت قصدك أن.. سكتت .. وهو كمل كلامه لو في حاجه عاوزه تقوليها .. اتكلمي عشان ميدخلش الشك بقلبي تاني وعشان اعرف الحقيقه كامله..
سندس.: ما هو انا قلتلك كل حاجه
شاهين بس انا حاسس ان في حاجه مش مضبوطه بكلامك. . أو ممكن تكوني نسيتي تقوليها..
سندس هزت رأسها بلأ وهو بتقول بصوت خافت انا مش .مش..
مسك أيدها بهدوء وهي اترعشت وحاولت تشد أيدها .لكنه منعها وقال بتفهم.. انا دلوقتي جوزك.. وده أمر واقع..
بصت ناحيته بأمل وعيونها مليانه دموع : وانت معترف بالجوازه دي
شاهين عايز يحصل ايه اكتر من الللي حصل عشان اكون معترف بجوزنا..
بصت ناحيته بعيون بتلمع يعني انت ..انت قصدك انك سامحيني
حاوط وشها بحنان وووو
يتبع..

الخامس
سندس بصت ناحيته بعيون بتلمع : يعني انت ..انت قصدك انك سامحتني
حاوط وشها بحنان واتكلم : اسامحك على ايه .. مش انتي بتقولي انك معملتش حاجه غلط..
سندس بابتسامه : والله العظيم معامتش حاجه غلط لكن انت مصدقني
شاهين وهو بيحرك إبهامه جمب شفايفها بود : مصدقك بس عاوزك تقوليلي اللي حصل عشان افهم كل حاجه..
اتعدلت بقعادها بحماس : عاوز تعرف ايه ..
شاهين تعرفي سيد ده منين.
سندس : هو ..هو اتقدملي اكتر من مره واهلي رفضوه
شاهين مفيش بينكم حاجه كده والله كده
سندس بصدق والله مفيش بينا اي حاجه .. لكن هو اتجنن لما اتخافن هو واخويا عشان رفضه وطرده واهدده أنه ينتقم منه ..
طيب يومها ايه اللي حصل وايه واللي وداكي عنده البيت
بحيره مش عارفه
مسك كفها واتكلم بجديها مش عايزك تخافي مني ..لو في حاجه او انتي غلطتي بحاجه أو في مابينكم حاجه انا مش هتكلم وسركزهيبقى فبير عندي.
بدموع شدة أيدها واتكلمت بصوت مهزوز : انت لسا بتشك فيا ياشاهين
شاهين انا عاوزك تطمني وتتكلمي برحتك ..عشان متخفيش من حاجه..
وانا مش خايفه وبحكيلك كل اللي حصل. انا كنت نايمه فؤضتي بعد ما تعشيت وحسيت بتعب ولما صحيت من نومي لقيت سيد جمبي .. بيحاول . بيحاول يقل*عني هدومي .. كنت هتجنن خفت. خفت يكون عمل فيا حاجه. اتجننت وبدأت اضربه ولسا هيقرب مني دخلت انت علينا .والله ده كل اللي حصل
شاهين قرب منها وشدها ليه وهو بيحاول يحتويه : طب اهدي خلاص احنا بنتكلم بس
رفعت وشدها وبصت ناحيته : انت شاكك بكلامي مش كده..
مسح دموعها واتكلم بابتسامه عاوزك تهدي وان شاء الله خير .. وكمل كلامه بتحذير لكن ..
سندس : لكن أيه
تنهد وكمل كلامه لكن لو عرفت انك كدبتي عليا وخبيتي عني اي حاجه صدقيني هزعل اوووي وانا زعلي وحش .. واطلب من ربنا متجربيهوش..
بصت ناحيته بخوف وهمست انا مكدبتش عليك بحاجه بابتسامه وانا عاوزك كده متكدبيش ابدا ومتخفيش من حاجه مدام انتي على ذمتي ..ماشي
هزت راسها بايجاب وجواها مشاعر متلغبطه مش عارفه هي ايه…
سندس : هتروح فين سالت لما شافته ععاوز يمشي..
شاهين : مشوار وهرجع مش هتأخر

*********
بعد مرور أيام اتحسنت علاقه شاهين وسندس وقربوا من بعض اكتر خاصة بعد ما شاهين دور ورى الحكايه وعرف الحقيقه اللي هنعرفها بعدين ..
كانت سندس يترتب الهدوم بتاعتها لما وصلت لفونها رساله فتحتها اتصدمت لما كان محتوها ” تعالي على العنوان ده**** النهارده بالليل لو عاوزه تعرفي جوزك مخبي عليكي ايه وكل يوم بالليل بيطلع ويسيبك لحد الفجر ليه ”
يتبع
السادس
شاهين شدها ليه ود.فن وشه برقبتها وهو بيقول : بتعملي ايه
سندس بابتسامه : بسم الله خضتني .. انت رجعت امتا..
شاهين : من شويه .. بس انتي مالك سرحانه و وشك بهتان كده ليه..
سندس : مفيش هروح احضرلك الاكل..
شاهين : سندس.
سندس : هممم
شاهين :مالك انتي مخبيا عليا حاجه
سندس بابتسامه : لا ابدا هكون مخبيه ايه يعني
شاهين : متأكده
سندس : هممم
شاهين وهو بيقرب منها وبيحاوط خصرها : طب حيث كده غيري عشان هنروح مشوار .
سندس : مشوار فين
شاهين : متسأليش كتير
سندس : طب مش هتتعشى الاول
شاهين وهو بيدفن وشه برقبتها : بعدين بعدين اجهزي الاول
سندس بابتسامه : طييب ابعد عشان اجهز..
شاهين بتيه : واللي مش عارف يبعد
سندس بتوهان من لمساته : شششاهين ووووو ….

*******
بعد فتره
سندس بعدم فهم : انت جايبني بيتنا ليه
شاهين : عاوزك تقضي يومين تلاته لحد ما اعدي ليك
سندس : هو انا عملت حاجه
شاهين : هتكوني عملتي ايه. يعني انا جايبك تقضي شوية وقت عند اهلك
سندس بضيق : لكن انا مش عايزه .الا لو انت عاوز تخلص مني
شاهين احصل منك ايه بقولك هتقضي يومين تلاته عشان انا عندي سفريه ..
سفيرة ايه
مش ملاحظه انك بتسألي كتتير
ما هو انا عاوزه افهم
مسك أيدها وباسها وهو بيبص فعنيها عشان يطمنها
صدقيني اول ما هحلص شغلي هعدي عليكي وبرضو عندي مفاجأه ليكي..
سندس بابتسامه وحاسه أن قلبها طائر من اهتمامه بيها وهمست بكسوف : مفاجأه ايه
شاهين : تعرفي بعدين يلاا انزلي
تاني يوم بالليل ..
وصلت سندس رسايل وبلغوها أن شاهين مش مسافر ولسا في البلد مع وحده تانيه في وحده من الشقق ووصلتها صور لشاهين مع وحده وعنون كاتبين عليه بو حابه تشوفيه بعنيكي تعالي عالعنوان ده ومن غير ما تفكر نزلت بالسرعه ومش واخده بالها من الوقت المتأخر وووو
يتبع.

انت في الصفحة 3 من 3 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
72

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل