
روايه حكاية أرمله عانس مطلقه
تأليف داليا علي:
الفصل السادس:
ريهام ابتسمت صدقني مش هينفع
كريم….. موبيله كام الرقم انا مينفعش اشوف حد محتاجلي وابقي بعيد ده حلفان يمين ياانسه
ريهام صدقني مش هينفع
كريم بطريقه مسرحيه… خلاص انا هروح لولدك اقوله انك منهارة ومحتاجه مساعده
ريهام اتفزعت… نعم
كريم بهزار بهزار في ايه ها كام
ريهام حسيت انها مرتاحه لدرجه كبيرة اتفضل
كريم شكرا هكلمك انهارده
ريهام ماشي انا لازم اروح عشان اتاخرت عليهم
كريم ممكن اعرف مين اللي. انتي قاعده معهم دول
ريهام هبقي احكيلك يادكتور
ريهام مشيت راحت كملت القاعده جمب والدها… قاعده ممله رجل اعمال في الخمسين من عمره مطلق 3مرات ومعه اولاد في عمر ريهام واقل شويه
ولد ريهام اتفاجئ وقرر الرفض بعد انتهاء المقابله
والد ريهام الحاج محمود طب احنا تستأذن يا بني
العريس بغرور طب متفقناش هنحدد الفرح امتي
ريهام قلبها اتقبض وخوف استحوذ عليها خافت والدها يوفق عشان راجل اعمال وغني ويمتلك كتير
الحاج محمود هو احنا لسه ادناك الرد
العريس انا عجبتني بنتك وموافق
ريهام اضيقت جامد بس مينفعش تتكلم وتصغر ابوها
الحاج محمود والقرار مش قرارك لوحدك
العريس طلبتكم موفق بيها
الحاج محمود لاحول ولاقوة الا باالله العلي العظيم يابني دي اصول عموما انت مرفوض انا بنتي مش للبيع ولو كنت اعرف انت مين وموصفتك ايه مكنتش تعبت نفسي انا وبنتي وجينا
يالا ياريهام
ريهام حسيت بفرحه رهيبه ديما ابوها هو السند والامان بالنسبه ليها هو عوض ربنا ليها عمره محسسها بيتم الام هو الاب والام والحنان والامان حتي بعد مااتجوز روايه عمره ماسمح لراويه تجرح ريهام ابداااا
ولما ريهام اكتشفت ان اخوه روايه مش هو الزوج الصالح مش هينفع يبقي سند ليها قالت لبابها وهو فسخ الخطوبه ومتأثرش بكلام راويه
انا بموت فيك يااحلي بابا
الحاج محمود مفكرني هبيعك انتي مش بيعه يابنتي اناجيت بيكي بس لان قالو انه محترم وكويس خوفت منروحش
يبقي ضيعنا فرصه كويسه وقبل مااجيبك قلتلك مش هضغط عليكي ابداااا
ريهام انت مضغطش عليا بس عرفت منين اني معنديش قبول للعريس ده
الحاج محمود… انتي بنتي واحس بيكي من عنيكي من نظرة الكسرة الي كنتي بتبصيله بيها اوعي ابدااااااا تفتكري انك فيكي عيب يابنتي في الدول العربيه اغلب البنات بتتجوز في التلاتين وبعد التلاتين احنا بس الي عندنا ناس عقولها غلط،،، اوعي تسمحي لكلام بعض الناس الي مليان جرح للمشاعر إنه يقصر عليكي ويخليكي تختاري غلط،،، لو باقي في عمرك يوم لازم تعشيي صح ومتندميش عليه
ريهام ربنا ميحرمنيش من وجودك في حياتي
الحاج محمود ولا يحرمني منك ابداااا تعالي اعزمك ع عصير نشربه بنفس بدل العصير الي من كتر سده النفس معرفناش نشربه
ريهام عندك حق
الحاج محمود ساعه ما روحتي الحمام رجعتي مبسوطه ليه
ريهام بارتباك…. ابدا يابابا
الحاج محمود تعالي نقعد ع النيل
الحاج محمود بيحاول يقنع بنته انها مش غلط خايف ضغط الناس عليها يخليها تختار غلط زي مابيحصل مع معظم البنات
بيتجوز اي واحد يتقدم عشان يخلصو من كلام الناس الوقت بيعدي هزار وضحك بين الاب وبنته ريهام حسيت بفرحه رهيبه نسيت المقابله السخيفه والناس وكلامهم. ورجعتلها
ثقتها بنفسها
########################سعد روح بيته السلام عليكم ازيك ياامي
الام
بتعب الله يسلمك
سعد مالك
الحاجه زينب يابني رجع مراتك انا ست كبيرة ومش حمل عيال واذا كان عليا انا هاجر اوضه واقعد فيها
سعد تاني ياامي الكلام ده تاني
الحاجه زينب يابني هتخرب بيتك عشاني
سعد ياامي الموضوع انتهي وهي الي اختارت
الحاجه زينب يابني ماهي مش عايزني في البيت ولا عايزة تخدمني يعني انا السبب
وعايزة تبقي براحتها
سعد انتي في شقه وهي في شقه هتقلي راحتها في ايه…ماما هي معدتش تنفعني خلاص اللي متقبلش امي انا مقبلهاش عايزة تسيبي بيتك وتخرجي برا طب ازاي ده بيتك ياامي وهي هطلقها انتهي
الموضوع سنه ونصف سايبه بيتها وعيالها كل ده ليه عشان امي ساكنه في الشقه اللي تحتيها وبنزلها اكل هي الام بعد ماتعبت وربت وكبرت وجوزت تجي واحده تقولي مش هنزل اكل لا والف لا متلزمنيش في الاول قالت مش هخدمها قلت ماشي
وبقيت اجيب ست تخدمك بالفلوس انما كمان مش عايزني اسأل عنك ولا ابعتلك اكلك ايه ياامي بقي كفايه طيبه دي متستهلش تفضلي ليل ونهار تزني ع دمغي ان اجبها
الحاجه زينب انهارت من البكاء يارب اموت وترتاحو بقي عشان بيتك ميخربش
سعد بلهفه مسك ايدها وبسها الف بعد الشر عليكي ياست الكل وحضنها انتي اغلي عندي من اي حد
الحاجه زينب خايفه على اولادك يابني
سعد مريم ومحمد هيتربو وسطينا في حب احسن من الخناق ليل ونهار ونكد وغل
وكره سعد دخل اوضته غير هدومه وقعد يشرب سجارة ورا التانيه ورا التالته ليه كده ليه يامي ليه مفيش يوم صعبت عليكي انا او اولادك موحشكيش اولادك الي ديما يسألوا عليكي لدرجه دي قاسيه اوووووي كده وفجاءة تليفونه رن
سعد شاف الرقم يااااه ايه فكرك بيا ياتري عايز ايه الوووو
المتصل ازيك ياسعد وحشني ياغالي
سعد ….اكرم عامل ايه ايه فكرك بيا
اكرم الحمد الله اهو وحشتني قلت اسأل
سعد فيك الخير عامل ايه وولدتك عامله ايه
اكرم امي توفيت من فترة
سعد لا اله الا الله الله يرحمها البقاء لله
اكرم ونعمه باالله توفيت بعد مطلقت
سعد انت طلقت
اكرم لا وانت الصادق اتخلعت واتبهدلت الي كانت مراتي بهدلتني ورفعت قضيه خلع وكسبتها وياريت بعد ده كله سبتني في حالي لا دي بعتت ناس ضربوني وضربو امي بعديها امي من قهرتها توفيت
سعد لا حول ولاقوة الا باالله
اكرم. بحزن مصتنع انا بموت ياسعد من القهر نفسي انتقم منها
سعد …..هي الستات مالهم كلهم بقو كده ليه
تنتقم ازاي خلاص سبها في حالها وادعي ربنا يجبلك حقك منها
اكرم نفسي اسقيها العذاب زي ماسقتهوني وموت امي يقهرتها انت عندك امك ترضي الي حصل لامي بعد الشر يحصلها
سعد بغل ده انا كنت دفنتها حيه
اكرم انا نفسي تسعدني ياسعد
سعد رقبتي بس ازاي
اكرم هقولك بص هي اسمها هدير 27سنه بتشتغل في مطعم +++++
سعد ناوي ع ايه
اكرم اسمعني ياسعد للاخر سعدني ياسعد اعتبر امي امك
كإنه داس ع زرار جوه سعد كانه قلب عليه موجعه مع مي مراته تخيل هدير مي وقرار. ينتقم منها من غير ميشوفها حتي
سعد معك يااكرم قولي ناوي ع ايه ومعك
اكرم تسلم ياسعد انا عارف انك ادها
******••••••••••••••••••••••••••••***•••
في اوضه منوره اكتر من نور قامت مفزوعه من نومها كفايه يااكرم فاقت عرقانه انهارت من البكاء حسبي الله ونعمه الوكيل فيك يااكرم اوضتها اتفتحت دخلت امها مالك ياهدير
هدير ببكاء حلمت بيه تاني ياماما
ام هدير حضنتها خلاص ياهدير اكرم انتهي راح غار يابنتي خلاص بقي انسي
هدير انسي ايه ولا ايه ولا ايه اااه ياامي احضنيني قربت امها منها حضنتها جامد
اهدي يابنتي منه لله ينتقم منه ربنا الله يسمحه موت امه بحصرتها من عمايله السوده