منوعات

رواية سيسيلا بقلم لوجى احمد

رواية سيليسلا الحلقة الثالثة

الد”خله الليله جاي تقولي عروستك مش بنت بنوت

انا ما قلتش كده يا ابني انا بقول لك ان حصل لها حادثه وهي صغيره والله اعلم اللي حصل لها تاني خليها ما بتعرفش تتكلم كويس

رسلان . انت جوزتني البنت دي ليه يا ابوي طالما هي فيها كل العيوب دي

توفيق.. مش وقته يارسلان يا ابني بكره تعرف الحقيقه كلها

رسلان بغضب ده كانت هتم’وت نفسها دلوقت لولا انا لحقتها كانت رمت نفسها من البلكونه كمان عروستي مجنونه وخرسه ومش بنت بنوت

توفيق..اهدي يابني كل حاجه هتتحل

رسلان. هو ايه اللي هيتحل بعد المصايب السوداء اللي احنا فيها دي دي اسمع ياابويل تفهمني اللي بيح صل يا ما تشغلش بالك من اللي هيحصل بينا انا ومراتي مني ليها

يا ابني انا مش عارف افهمك حاجه الحاجه الوحيده اللي عايزك تفهمها دلوقتي ان البنت دي حكايتها واعره وما حدش عارفها غيرها

رسلان بعصبيه… وهو يضع يده على كتف ابوه

انزل يا ابويا انت ارتاح وانا هعرف اتعامل مع مرتي كويس

توفيق..براحه عليها ياوالدي

رسلان بعصبيه وهو يفتح باب الاوضه بشده ما تشغلش بالك

وفعلا دخل علي العروسه الاوضه وقفل الباب جامد

الاب هو ينزل من علي السلم استرها يلا بتستر الليله دي

طبعا ام رسلان كانت واقفه مستنيه ينزل فضلت تقول له عملت اللي في دماغك يا توفيق اتبسطت دلوقتي

توفيق.. اسكت يا حاجه دلوقتي مش وقتك كفايه اللي انا فيه عند الكلمه حلوه قوليها ما عندكيش اسكتي

ام رسلان … ما انا ساكته طول عمري ومش راضيه اتكلم بس لحد دلوقتي مش هقدر اسكت

توفيق… انت لازم تسكتي عشان انت عارفه اللي فيه عارفه ان اروح بنتك خديجه قصاد روح البنت اللي فوق دي

انتي حره انا بعمل كل ده عشان بنتك تعيش وما تموتش

ياريت ابنك يفهم كده

ام رسلان .. كانت لسه بتتكلم وبتقول له وانت السبب يا توفيق انت سبت السبب في كل اللي بيحصل مين قال لك تعمل في البنت كده انت في السبب في كل اللي حصل لها

بس قبل ما تخلص كلامها سمعوا صوت صريخ العروسه مالي المكان وبتصرخ علي آخرها

توفيق.. مش هتحمل اللي بيحصل دي انا ماشي وسايب لكم الدار كلها اطلعي لابنك عقليه البنت هتموت في ايده اطلعي عشان خاطر بنتك تعيش

وفعلا خرج وساب البيت

وخرجت خديجه هي كمان على صوت صريخ العروسه

هو في ايه ياامه ليه ااصرخ دا

ام رسلان .. ما فيش خديجه يابنتي حاجتي ادخلي اوضتك.دلوقتي واقفلي عليكي كويس يلا واقفه كده ليه عريس وعرسته عادي يكون فيه صوت عالي وصريخ ادخلي جوه يابنتي

واتجهت لاوضه ابنها

فلاش باك

يعني ايه ياابوي عروسه في رجلها سلسله مربوطه بيها يوم دخلتها

توفيق … فك.ااسلسه دي وانا افهمك كل حاجه

وفعل رسلان شال السلسله الحديد من رجل سليسيلا

توفيق قوم يا ابني جيب لي اي حاجه شيل السكي’نه من على طبق الفاكهه واقفل باب البلكونه

رسلان بقى مصدوم اللي بيسمعه وقال له ليه يا ابوي

لكن قبل ما ابوي يرد عليه وفي ثواني العروسه جريت على البلكونه كانت عايزه ترمي نفسها لولا رسلان لحقها

🥹🥹🥹ابوها مش قولتلك ياولدي اسمع كلامي واقفل الباب

لكن رسلان ا اتعصب من اللي بيحصل وهو كمان مش فاهم حاجه ومش فاهم ايه اللي بيحصل

رابط العروسه تاني في السلسله الحديد من رجليها

علشان متتحركش وخد ابوه وخرجوا بره الاوضه يتكلموا

ايوه قالها عايز اقولك سر وحصل بينهم الحوار اللي في اول البارت

🥹🥹 نرجع تاني للعريس والعروسه العريس دخل زي المجنونه الاوضه وبدا يتهجم على العروسه ويض’ربها بشده وهي بدات تصر’خ وتصو’ت ما كانتش عارفه اتدفع على نفسها وصوتها ملا البيت كله علشان كده ام العريس طلعت على فوق تشوف حل وتحاول تهدي منها وهو كله عشان خاطر بنتها وهنفهم الحكايه دي بعدين

تخبط على الباب جامد وتقول له افتح يا رسلان افتح يا ابني واعقل

رسلان. هو انا فاضل فيا عقل مجوزين واحده مجنونه ياما ومش بنت مجوزاني فضله الناس انا هق’تلها

ام .رسلان افتح يابني الله يرضي عليك ما توديش نفسك في داهيه عشان خاطرها ارمي عليها اليمين وسيبها وردها لدار اهلها مف’ضوحه يق’تلوها هم ويغسلوا ع’ارهم

رسلان.لا لا لا لازم افهم الحكايه كلها

ام رسلان .. بلاش يا ولدي تدخل في الدايره دي الدائره دي اللي بيدخل فيها مفقود

بس رسلان اتعصب عليها وقال لها انزلي ياما بصوت عالي وهي نزلت بس كانت نزلت بتعيط وبتكلم نفسها وبتقول نفسي اقول لك السر يا ابني بس خايفه خايفه

في الأوضه

رسلان.. قولي لي بقى انتي حكايتك ايه

سيليسلا.

بتهته معرفش حاجه انا زي زيك انا مغصوبه على الجوازه دي عشان كده عمامي ربطني بسلسه . طبعا هي كانت بتقول الكلام ده وهي بتهته بس انا بكتب لكم كويس ما انا مش هكتب لكم البارت كله تهتها

رسلان..علشان فاج’ره وحطيتي شر’فهم في الارض

سيليسلا ..كدب محصلش حاجه كله دا كدب ابوك السبب في كل حاجه هو إلا ضحك علي امي زمان وضيعني كلنا يعني انا ماجزلكش ومينفعش تقربلي

رسلان ..قصدك ايه

سيليسلا..انزل اسال امك او ابوك هما إلا عندهم الاجابه

وكانت الصدمه لما نزل رسلان يسأل امه علشان يفهم الحكايه

يتبع……

رواية سيليسلا الحلقة الرابعة

الجوازه دي باطله وانا محرمه عليك واهلك عارفين كدا وبرضو جوزونا

رسلان حدف العروسه علي السرير زي المجنون ونزل لامه يفهم في ايه

خبط علي أمه بعصبيه افتحي ياما ودخل اوضتها وقالها ياما تفهمني ايه بيحصل ياما هق’تلها

لا يابني متضيعش نفسك ابوس ايدك البت دي فوقي دي حياتها هنا مقابل حيات اختك يعني لو حصلها حاجه اختك هتموت

رسلان..بصدمه انتي بتقولي ايه ايه الكلام الفاضي دا

ضحي..هي دي الحقيقه البت دي ابوها مات اتق’تل من عش’يق امها

وابوك هو إلا كان بيحب امها

رسلان .يعني ابويا هو إلا ق’تل ابوها

ضحي..ابوك بيقول محصلش لكن العلم عند الله البت دي أما شافت ابوها بيموت قدامها جالها صدمه وفقدت النطق بتهته علشان كده

واهلها جوزها علشان ورثها

رسلان واحنا مالنا بكل دا

ضحي ..ماهما شكوا أن ابوك الا عملها وحلفوا ينقموا بس في اختك علشان كدا ابوك جوزك البت دي علشان يحمي اختك افهم يابني

رسلان ..البت الا فوق دي مراتي حلال ولا في سلسله في رجليها ليه فهموني وبدا يصرخ بصوت عالي ويكسر كل شي في البيت

ضحي..مراتك حلالك يابني ريح بالك وهدي راسك ياوالدي

رسلان ..ام البنت دي فين ماتت ولا عايشه لسه

ضحي وهي تضع رأسها علي الدولاب بحزن

محدش عارف حاجه العلم عند الله وعند البت دي لكن هي كانت عيله مش فاكره حاجه

رسلان بعصبيه

علشان كده دايما خايفين على اختي ومبتخرجهاش من الدار

وانا دائما مش بنزل البلد بسبب الحوار دا انا كده فهمت الحلقه الناقصه بس لازم افهم ابويا ليه دخل في الموضوع دا ولا لا

ضحي وهتعمل ايه ياوالدي في الموضوع دا

رسلان هتصرف وخرج من الأوضه من عند أمه زي المجنون وطلع علي فوق وفتح الاوضه علي عروسته بس اتفاجي من الا شافه

يتبع……

انت في الصفحة 2 من 4 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
12

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل