منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الثانى

البارت السادس
مياده: طيب معلش والله هو سؤال واحد.وخلاص
صبا بنفاذ صبر:ماهو انا شكلى مش هخلص .قولى
مياده:هو انتى كده فعلا هتتجوزى ابنهم ولا كان كلام وخلاص
صبا بحزن:ياريت فعلا دى تكون حجه .وانا راضيه وهعيش ولادى وخلاص.بس للاسف انا مضيت ورق يجبرنى على الجواز.
مياده:طيب وهتعملى ايه.هتفضلى قاعده قاعده كده حاطه إيدك على خدك،مستنيه تنفيذ الحكم
صبا بحزن: هعمل ايه يعني قدرى كده وخلاص.
مياده حزنت على صديقه عمرها جدا.وقالت.طيب ايه رايك تنزلى تشغتلى معايا.فى المدرسة هى محتاجه مدرسين .ودى مدرسه خاصه بفتره وعقد واهو تسلى وقتك.حتى لو لآخر الترم بس.وفى الوقت دخلت فريده اخت صبا عليهم.
فريده: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
صبا ومياده: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.حضنت فريده صبا
فريده: عامله ايه دلوقتي.
صبا: كويسه يا حبيبتي انتى عامله ايه فى شغلك وعامله ايه مع خطيبك.
فريده:كويسه.انا عاوزكى من الاوضه دى وتحاولى تقفى على رجلك عشان الولاد.
مياده:ها ايه رايك.
فريده:فى ايه.قالت لها مياده ما قالته لصبا . فريده: والله فكره حلوه
صبا:مش عارفه اشوف بابا.
مياده:لا سيبى عمو فضل ده ليا انا
صبا:سيبك بقى.ايه ياديده مش ناويه انتى ومصطفى تتجوزوا بقى
فريده: قريب قوي يا حبيبتي ان شاء الله.
صبا: وانت يا ام لسنان
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود.سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم واتوب اليك)
مياده:نعم
ضحكت كل صبا وفريده على مياده.
فريده:وانتى عارفه انك ام لسانين.
مياده: اعمل ايه اختك دايما مش بتناديني غير كده حتى احمد كمان بيناديني كده
صبا ضحكت: فعلا بس قولي لي احمد عامل ايه وهيجي امتى
مياده: هو كويس وهيجي قريب كمان قوي وعارفه انا اصلا كنت جايه اقول لك على اخبار كويسه قوي جميله جدا وافرحك بس انت قفلتيني باخبارك المهببه دي.ضحكت الفتيات على تلك المشاكسه.
صبا بضحك: طيب قولي اخبارك يمكن تهون عليا شويه.
مياده:اولا.ضحت فريده وقالت:ايه ده هى اجزاء.
مياده: طبعا يا بنتي هو انا اي حد ولا ايه لازم لما اقول اخبار تبقى كذا جزء
صبا:طب قولى وبعدين احمد جاى قريب هو كان لحق يمشى.مش كان هنا الشهر اللي فات.
مياده:اه ماهو بسب جزء من الاخبار.
صبا:طيب قولى
مياده:انا حامل .صرخت صبا بفرحه وحضنتها.صبا:بجد
مياده بفرحه:اه والله بجد.
صبا بفرحه:الف الف مبروك يا حبيبتي هتبقى احلى ماما.وهبقى خالتو.
فريده:الف مبروك يا حبيبتي هتبقى ماما مجنونه.وضحكت الفتيات.مياده: حبيبتي عقبالك لما لما تتجوزي انت ومصطفى وتقرفونا عيال.
صبا:ده اولا وثانيا بقى.
مياده:احمد خلص ليا ورق الاقامه.وهو جاى هنفضل قاعدين هنا احد العيد وهنسافر بعد العيد.حضنتها صبا
صبا: يعنى خلاص هتسافرى مع احمد ايطاليا وتستقرى هناك.
مياده:اه كفايه فراق بقى.وعشان النونو. يبقى مع ابوه وامه.
صبا: حبيبتي.ربنا يسعدك.طيب هو جاى امتى.
مياده:كمان خمس شهور.
صبا: ربنا معاه ويجى بالسلامه إن شاء الله.
مياده:إن شاء الله هتوحشينى قوى.عارفه انا اكتر حد زعلانه على فراقه هو انتى.بس اديكى انتى اللى هتمشى وتسبينى الاول .افتكرت صبا ما كانت تحاول ان تنساه وقالت
صبا:طيب يل يا اختى انتى وهى اطلعوا عشان عاوزه انام.وفعلا سابوه وخرجوا.وهى بدءت تنام لانها تقريبا ليها فتره مش بتنام كويس وخرجت مياده وفريده لهدى بره.
هدى:ها يابنات عامله ايه دلوقت.
مياده:اطمنى ياطنط بقت كويسه بس هى عاوزه تنام شويه.
هدى:طيب .وانتى تعالى هنا طمنينى عليكى..وفعلا قعدت مياده تحكى لهدى كل اخبارها
نسبهم بقي ونروح لعيسى كمان نطمن عليه.عيسى متعود يصحى دايما قبل الفجر يصلى القيام وكمان يروح يصلى الفجر في المسجد ويفضل في المسجد لحد الشروق وبعدين يطلع على اسطبل الخيل بتاعه عشان يطمن على ادهم الحصان بتاعه وبيكون محتاج يطلع اللى جواه.ويحكى معه.اه هو بئر اسرار عيسى .لان عيسى كتوم جدا.مش بيتكلم مع حد عن اللى جواه .ابدا غير ادهم..عيسى وهو داخل الاسطبل قابل العم مرعى حارس الاسطبل واللى بيرعاهم
(زواج تحت التهديد بقلم اسراء محمود اللهم لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا اللهم لك الحمد كما ينبغي لوجه جلالك وعظيم سلطانك)

السابقانت في الصفحة 1 من 14 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
20

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل