منوعات

بقلم دينا الثانى

التاني

الفصل السادس

جاسم بضيق: منتي السبب يماما في اللي احنا فيه دلوقتي… انتي لو كنتي خليتي بابا الله يرحمه يتنازل عن املاكه ليا وبإسمي مكنش دا بقا وضعنا دلوقتي وابن اللي ما تتسما اميره بيبرطع في الفلوس زي ما هوا عايز

خلود بضيق وحقد: قطعت سيرته مطرح ما راح لا نافع لا هوا حي ولا هوا ميت

اتفاجأو بأهل المنطقه اللي هما ساكنين فيها متجمعين والكل كان في حالة صدمة و زهول….دخلو وسطيهم يشوفو فيه اي انصدمو بالبيت بتاعهم بيولع والنار بتاكل في كل حته فيه

ضربت خلود علي صدرها بحسره وصدمه: يامصبتي البيت

بص جاسم علي البيت بصدمه وقال: ازاي دا حصل…… هنروح فين دلوقتي

خلود بلهفه: اجري اتصرف نطفي النار دي

جري جاسم مع باقي اهل المنطقه وبعد صعوبه قدرو يطفوا النار…. قعدت خلود علي الارض وهيا بتبص علي بيتهم بحسره اللي بقا رماد: ما مصبتي ايه اللي جرالنا…. دي عين اكيد عين…. اللي بيحصلنا مش طبيعي

وقف جاسم بيبص علي البيت بتفكير ازاي حصل كدا… ازاي البيت يولع بالطريقه دي… دا اكيد في حد عمل كده… طيب مين وليه

……………

نزل جاسر لقي شربات قاعده مع اميره علي السفره وهيا بتحاول تفرفشها وتنسيها اللي حصل وتخليها تاكل… و بصعوبة قدرت تقنعها وبدأت تاكل معاها

قرب منها وباس راسها بحنان وقال: صباح الخير يا ست الكل

بصتله بابتسامة وقالت: صباح النور يابني

قعد جاسر معاهم وبدأ يفطر معاهم… بصلها وكانت شارده ومش بتاكل… حط ايده علي اديها وقال: متفكريش فيهم كتير انسيهم… كأنهم مش موجودين وكأنك معرفتيش حاجه عنهم

هزت راسها بابتسامة حزينه…. بص جاسر علي شربات اللي كانت بتاكل باديها بطريقه خلته يقرف

جاسر بقرف: انتي ي حيوانه انتي مش فيه جنب الطبق عندك شوكه و سكينه

بصتله شربات بغيظ وقالت والاكل في بؤها: وانت مالك انت انا حره في اكلي… اكل بالطريقة اللي تريحني…. دا اي اصله ده

ساب الاكل ومسح علي وشه باديه بضيق وهوا بيحاول يمتص عصبيته و ميتجننش عليها علي الصبح

ضرب السفره بايده بقوة وقام وقال: اطفحي زي منتي عايزه

وسابهم وطلع من القصر… بصت شربات علي خالتها وقالت بغيظ: عاجبك اللي بيعمله ولدك دا يخالتي

بصتلها اميره وهزت راسها بقلة حيله وقالت: مهو للصراحه عنده حق طريقة اكلك دي مش لطيفه خالص…. بس متقلقيش انا هعلمك ازاي تاكلي بالشوكه والسكينه ودا هيكون درس النهارده ليكي

شربات بغيظ: علي اخر الزمن ارجع اخد دروس واتعلم من اول وجديد عشان خاطر عيون البيه

هزت اميره راسها بقلة حيله وهيا بضحك عليها بصتلها شربات وابتسمت لما شافت خالتها اخيرا ضحكت

اتفاجأت اميره لما حـ,ـضنتها شربات وقالت: عايزه اشوفك بتضحكي ومبسوطه كدا علي طول

حـ,ـضنها اميره وقالت بحب وحنان: طول منتو الاتنين جنبي وشيفاكم مبسوطين هكون مبسوطه و مرتاحه

……………

دخلت بوسي الكافتريا وبصت بعنيها كأنها بتدور علي حد… وقعت عينها علي واحد قاعد وهوا بيبص في ساعته.

قربت منه وقعدت معاه وقالت: اتأخرت ولا ايه

قلع النضاره وبصلها وقال: ويارب تأخيرك يكون بـ فايده

ابتسمت بخبث وقالت: عيب دنا بوسي

دخلت اديها في شنتطها وطلعت ملف منه وحطته قدامه وقالت: دا ملف كامل لمشروع جاسر الجديد دا غير تفاصيل الارض ومكانها والمبلغ اللي دفعو فيها

خد الملف وفتحه وشافه وارتسمت ابتسامه خبيثه علي وشه وقال: حلو اووووي…. برافو عليكي

قفل الملف وحطه قدامه وبصلها وقال بفضول: بس انا عايز اعرف غيرتي رأيك ليه

بوسي بخبث: الان هدفنا بقا واحد… جاسر

………

السكرتيره وهيا بتمنعه يدخل: حضرتك اللي بتعمله ده غلط

دخل جاسم باندفاع المكتب.. كان جاسر بيتكلم في التلفون وبصله بضيق من رؤيته انهي المكلمه وحط التليفون علي المكتب

السكرتيره بخوف: قولتله والله مينعش يدخل….

قاطعها وهوا بيشاور لها تطلع و تسيبهم… هزت راسها وطلعت وقفلت باب المكتب

قرب جاسم وقال وهوا بيضرب علي المكتب جامد: الشركه دي بتاعتي زي ما هيا بتاعتك

بصله جاسر ببرود وقال: بأمارت ايه بتاعتك

جاسم بغضب: حقي من فلوس بابا

ابتسم بسخريه وقال: سبق وقولتلك لا انت ولا امك ليكم حاجه عندي

جاسم بغضب شديد: هرفع عليك قضيه انك بتسرقنا وهاخد حقي منك وذياده كمان

جاسر ببرود: ولا تفرق معايا… اعمل اللي انت عايزه وفي الاخر برضو مش هتاخد حاجه

جاسم بانفعال: انت جايب البرود دا منين…. انت لو معتطتيش حقي هاخده منك غصب عنك

ابتسم ابتسامه بارده وقال: اللي عندك اعمله

بصله جاسم ونار الغضب والحقد ظاهره في عنيه وقال: انت اللي حرقت لنا البيت مش كدا

ابتسمله جاسر بمكر يؤكد انه من فعل ذلك وقال: دي حاجه بسيطه اوي…. اللي يقرب من عيلتي ولا يحاول يأذيهم احرقه واحرق كل اللي معاه انت لحد دلوقتي متعرفش انا ممكن اعمل ايه…. فلو خايف علي حياتك وعلي حيات امك خليك بعيد بدل ما شري يطلع عليكم وتندمو علي اليوم اللي اتولدتو فيه…. واخليكم تتمنو المـ,ـوت في اليوم بدل المره الف

السابقانت في الصفحة 1 من 7 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل