
ممدوح احد المديرين. هو حضرتك شاكك فينا يا شمس بيه
شمس. تفتكر لو عندي شك فيكم كنتم هتبقوا موجودين معايا دلوقتي فاضل اسبوع على تسليم الورق والمعلومات لشركه المانيا مصطفى هياخدكم اسكندريه الاسبوع دا محدش يقدر يتواصل معاكم اظن كلامي واضح دي أكبر مشروع الشركه بتقوم بيه واللي معترض يتفضل ومش عايز اشوف وشه تاني
كلهم بصوا لبعض ومحدش قام
شمس. على بركه الله مصطفى هياخدكم وهناك هيديكم تليفونات خاصه بأرقام تشفير محدش يقدر يختر”قها
اتنهد بعمق. إن شاء الله خير
يتبع بعد قليل
رواية زواج القاصرات والصعيد
الفصل التاسع عشر
والعشرون
بقلم دعاء أحمد
..
عد يومين ولسه كل حاجه زي ماهي شمس وزين بيشتغلوا بكل جهدهم وسوزان مستنيه مكالمه مدحت عشان تعرف دورها وطبعا اترجتهم تقعد اسبوع كمان لحد ما تظبط أمورها وشمس وفق
في بدايه يوم جديد
عند نجمه
نجمه كانت بتاخد شاور خلصت ولأنها كانت نسيت هدومها لابست قميص شمس وشعرها كان مبلول خرجت باريحيه على اساس انه مش موجود
شمس داخل الاوضه و ق”لع قميصه ورايح ناحيه الحمام ياخد شاور وقف مصدوم من تلك التي خرجت للتو أمامه و كانت في غايه الجمال والانوثه لا يدرك اي جنون يشعر به عند رؤيتها تزداد دقات قلبه حتى كدا ان يصاب بسكته قلبيه من شده خفقانه
نجمه ماسكه الفوطه وبتنشف شعرها وقفت فجأه وهي حاسه بانفاسه بترفع راسها لقيته ادامها بصيت لشكلها وبسرعه راح ناحيه الحمام لكن شمس بحركه سريعه شدها من خصرها
نجمه بتوتر. شم
شمس بتوهن وبيقرب منها. انتي ازاي بتخط`في قلبي بجمالك
نجمه بخوف. شمس انا
شمس بمشاكسه. دا قميصي وانا بصراحه عايزه دلوقتي
نجمه مسكت القميص كويس وهي بتبصله بخوف. بس كدا ع
قاطعها بق”بله هادئه يبثها عشقه وهي تتجاوب بخجل معه ويديه تتحر”ك بجر”اءه لأول مره على جسد”ها. يد”فن راسه في عنقها يشم تلك الرائحه الجميله وهي مستسلمه أنفاسه تلفح عنقها
عقله. ابعد يا حيو”ان دي طفله
قلبه. بس انت رايدها
عقله. هتخسرها لو كملت وحرام عليك اصبر يا شمس ومهما دارت الايام دي مراتك هتكون ليك في يوم من الايام وملكك لوحدك بس على الاقل تكون فهمت اتنفس بعمق وبعد عنه
كانت بتع”ض على شفايفها السفليه بكسوف
شمس مد انامله وبقي يفك شفايفها عن سنانها
شمس بمحاوله سيطره على نفسه. متعمليش الحركه دي تاني والا متلوميش غير نفسك
نجمه بصوت واطي. بس انا مبعرفش اتحكم فيها لما بتوتر بعمل كدا وانت دايما توترني
شمس بابتسامه جانبيه جميله وغمزه . بوترك بس
نجمه وهي على وشك البكاء. شمس بطل بقي
شمس. خالص خالص اهدي ياله شوفي بتعملي ايه انا هاخد شاور وانزل عندي شويه شغل
نجمه بضحكه طفوليه. ممكن تحكيلي قصه
شمس بانجذاب. بقيتي تحبي القصص
نجمه. انا اصلا خالص حددت هدخل كليه ايه بعد الثانوي
شمس. كليه ايه
نجمه. كليه علوم اسلاميه عشان انا اللي احكيلك قصص
شمس بتفكير. يبقى لازم تبقى ثانوي ازهري
نجمه هزت راسها وهو ابتسم. تاب استنى هاخد شاور على ما انتي تغيري واجي احكيلك قصه عن زواج سيدنا رسول الله بالسيده عائشه رضي الله عنها
بعد شويه نجمه كانت لابسه بجامه على شكل أرانب ولابسه الزنط وشكلها بيضحك
شمس. ايه الجمال دا يخربيتك
نجمه. ياله احكي
شمس. ماشي يا ستي
كان يا مكان ما يحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاة والسلام
(عليه افضل الصلاة والسلام)
تبدأ القصه برؤيه في منام سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام
جاءت الملائكه في منام سيدنا محمد وهي تحمل السيده عائشه رضي الله عنها وأرضاه في قطعه من حرير
شاف الرؤيه تلات مرات ورؤيا الأنبياء وحي من عند الله سبحانه وتعالي
عن عائشه رضي الله عنها قالت:قال رسول الله _صلى الله عليه وسلم _:(أريتك في المنام ثلاث ليال، جاءني بك الملَكَ في سرَقه (قطعه) من حرير فيقول:هذه أمراتك، فاُكشف عن وجهك فإذا انتِ هي، فاقول:ان يكِ هذا من عند الله يمضه)
اول زوجه لسيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام هي السيده خديجه بنت خويلد ثم
السيده بنت زمعه ثم السيده عائشه رضي الله عنها وكانت احب زوجات النبي الي قلبه فعن عمرو بن العاص ان النبي صلى الله عليه وسلم:بعثه على جيش ذات السلاسل فاتيته فقلت:اي الناس احب إليك؟ قال:عائشه
قال :من الرجال؟ قال:ابوها
قال:ثم من؟
قال:عمر بن الخطاب.. فعد رجالاً) متفق عليه
عشان كدا الناس لما كانوا يحبوا يهادو النبي عليه الصلاة والسلام ينتظروا اليوم اللي يكون سيدنا محمد عند السيده عائشه ودا أثار حفيظه سائر أمهات المؤمنين فعن هشام عن ابيه قال: كان الناس يتسحرون بهداياهم يوم عائشه قالت عائشه:فاجتمع صواحبي الي ام سلمه فقلن: يا ام سلمه والله ان الناس يتحرون بهداياهم يوم عائشه، وأن نريد الخير كما تريده عائشه، فمر النبي صلى الله عليه وسلم ان يأمر الناس أن يهدوا اليه حيث كان، قالت:فذكرت ذلك ام سلمه لنبي صلى الله عليه وسلم، قالت:فاعرض عني فلما كان في الثالثه ذكرت له فقال:يا ام سلمه لا تؤ”ذيني في عائشه، فإنه والله ما نزل على الوحي وانا في لحاف امرأه منكن غيرها) رواه البخاري
تأكدت مكانه السيده عائشه في قلب سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام في مرض مو”ته، كان عليه الصلاة والسلام يهتم جدا بأن يكون عندها وتحقق له ما يريد
فعن عروه عن عائشه رضي الله عنها أن الرسول صلى الله عليه وسلم :كان يسأل في مرضه الذي ما”ت فيه أين أنا غدا؟ أين أنا غدا؟ يريد عائشه.. فاذن له ازواجه ان يكون حيث يشاء فكان في بيت عائشه حتى ما”ت عليه افضل الصلاة والسلام)
لكن كذلك السيده خديجه رضي الله عنها كان لها نصيب كبير من المحبه فعن عائشه رضي الله عنها قالت:ما غرت من احد من نساء النبي صلى الله عليه وسلم ما غرت من خديجه، وما رأيتها، ولكن كان النبي صلى الله عليه وسلم يكثر ذكرها، وربما ذ”بح شاه ثم يقط”عها اعض”اء ثم يبعثها في صدائق خديجه. كأنه لم يكن في الدنيا كلها امرأه الا خديجه فيقول:انها كانت وكانت وكان لي منها الولد) متفق عليه
شمس. انا لازم انزل دلوقتي عشان رايح الشركه ياله يا قمر اشوفك بليل
نجمه بابتسامه جميله. خلي بالك على نفسك
شمس. متخافيش عليا في حفظ الله.
……………..