منوعات

رواية للكاتبة اسراء هانى الثانى

علي : حضرتك اتبسطت جدا و بدأت الشغل و اعتبرها مديرة المصنع من النهاردة
يوسف : و انت بعد كدة اعتبر كل الصفقات ماشية طول ما اسراء مبسوطة يا علي و اياك في يوم تزعل ….
علي : حضرتك لو عايزة مكتبي انا ما عنديش مانع …
/////// #يتبع

اضغطو على اسمي لقراءة الفصول السابقة في المجموعة نفسها٦
أحبها بجنون سيفعل المستحيل لأجلها …
هي فقط من سلبت عقله و روحه يوسف ناصر القاضي اسمه وحده فقط يسبب ازمة ….
لقد ندم على كل لحظة احزنها بها ….

اغمض عينيه لتهبط دموعه بألم شديد و هو يتذكر دموعها في كل مرة يحزنها
ارجع رأسه للخلف و نام على الكرسي و اغمض عينيه يتنهد بألم شديد
يوسف ؛ فرصة وحدة بس يا اسراء وحدة و اوعدك لاجبلك الدنيا كلها تحت رجلك … اعمل ايه يا ربي اخليها توافق ….
أمسك هاتفه و اتصل على احد الأشخاص للننفيذ
_ السلام عليكم
شاهين : و عليكم السلام اهلا يا ابني
_ حضرتك ده بيت شاهين عز الدين
شاهين : ايوة يا ابني انا شاهين
_ حضرتك احنا جمعية العمل الحر و تم أخذ اسماء عشوائية من ضمنها اسمك انا نفتحلك مشروع …
شاهين بفرحة : و تكلفته و الدفع ازاي
_ لا حضرتك دي ناس بتتكفل بكدة
شاهين لنفسه : ياما انت كريم يا رب
_ حضرتك احنا عاينا البيت ده و لقينا في محلات ليك تحت
شاهين : ايوة يا ابني بس دي تعبانة و عايزة شغل كتير
_ حضرتك ده شغلنا احنا يومين حنرتبهم و نفتح لحضرتك سوبر ماركت يكون كبير في كل حاجة
شاهين بذهول : كل حاجة متكلفة منكو …
_ ايوة و حنبدأ شغل من دلوقتي اذا امكن
شاهين بلهفة : ايوة اكيد تفضل

بدأ العمال في دهن و ترميم المحلات و تغيير أبوابه ….

يوسف : ايوة ايه الاخبار
_ تمام يا باشا زي ما حضرتك أمرت بكرة حتنزل الثلاجات و باقي الحاجات
يوسف : ما تبخلش لو حتقلبوا مول ما يهمكش …
_ اعتبروا حصل يا باشا
يوسف بابتسامه : تمام يا رجالة

أغلق هاتفه و فتح صورها يقلب بها التقطها لها في كل مكان
ضم تلفونه بشدة لقلبه و هو يهمس ” مش حتبعدي عن حضني اكتر من كدة ….

خرجت من المصنع و هي سعيدة للغاية ..
فجميع من في المصنع يعاملونها احسن ما يمكن
حتى مدير المصنع يطمئن عليها ثلاث مرات يوميا …

لتختفي ضحكتها حينما شاهدت سيارته مقبلة عليها …
اسراء : اوووف بختنق لما بشوفوا…
وقف أمامها و هو ينظر لها باشتياق شديد لو نظرت لعينيه جيدا لوجدت حب و ندم ليس له آخر ..
لكن جرح قلبها جعلها لا ترى أحدا
يوسف ؛ وحشتيني
اسراء بضيق : امشي من وشي
يوسف : بحبك
اسراء باختناق : يا عمي البنات على قفى مين يشيل و مليون وحدة تتمناك ..
أشار بيده على قلبه و همس : لكن ده ما تمناش غيرك
اسراء : انت غاوي تهزيئ صح قولتلك لو اخر واحد بالعالم مش حبصلك حتى …
لمعت الدموع في عينيه : ما تخلنيش اعمل حاجات ما تعجبكيش
اسراء بنفاذ صبر : هو انت لسة ما عملتش حتعمل ايه اكتر من كدة سيبني في حالي

تركته بخطوات سريعة و صعدت في سيارة أخرى و هي تتنهد بارتياح

دخلت البيت لتجد أهلها سعادتهم ليس لها آخر بسبب ذلك المشروع
اسراء بفرحة : معقول اللي انا سمعته ده ايه الاخبار اللي تجنن
دخل محمد عليهم البيت و هو في غاية السعادة
محمد : تعينت بشركة كبيرة اوي بمبلغ خيالي
اسراء باستغراب : بشهادة ثانوية
محمد : ايوة مدير أمن ما صدقتش نفسي لما كلموني روحت و مضيت العقد …
جلست على الاريكة تفكر فيما حدث كيف كل مشاكلهم تصلحت….

في المساء دق بابهم قامت لتفتح و هي ترتدي قميص قصير لمنتصف فخذها بكتف ساحل و شعرها على ظهرها و وجهها
فتحته لتجده أمامها لم تنتبه لنفسها و ما ترتديه لكن الصدمة افقدتها كل شئ …
اسراء بغيظ : يوسف اللي جابك هنا تاني ؟؟
اي يوسف ؟؟
أين يوسف ؟؟
لقد ذهب عقله و سمعه …
لقد جن
دخل الباب و اغلقه خلفه
اسراء بخوف شديد : ايه اللي جابك هنا ما فيش حد هنا

لا يسمع لا يرى لا يتكلم
لقد ايقظت جميع احاسيسه…

نظرت لحالها لتشهق بخجل شديد
رجعت للخلف و ما زال يقترب منها
اسراء و هي تبتلع ريقها برعب : يوسف ما تجننش ابوس ايدك فوق في ايه
أصبح أمامها مباشرة يتنفس انفاسها …
ضـ,ـربات قلبها كالطبول
اسراء بدموع : حتعمل ايه
حاوطها بيديه فقد ينظر لها يشتم عبيرها عن قرب
اسراء : حصرخ

انت في الصفحة 2 من 10 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل