
الفصل الاول 1
في بلد ريفيه تعتبر واحدة من أماكن الصعيد
تستيقظ بطلتنا على ضر,ب ووجع من مرات ابوه الظالمه و أخواتها من ابوه،
صفيه مرات ابو روح: قومي يا مقصوفه الرقبه، يلا قومي روقي البيت قبل ما الناس تيجي، انا عارفه هم عايزينك ليه، ولا و طاقه القدر اتفتحتلك يا اللي تنشكي في قلبك
و ضر,بته برجليه في قلب بطنها و قالتله : قومي يا بت روقي يلا ولا عايزه حد يروقلك كمان و عريسك جايلك يا روح امك، انا عارفه عايزيناك على ايه، مهم بناتي أهم بسم الله ماشاء الله احلي منك بكتير موش عارفة الست الكبيره اشمعنا عايزاكي انتي تكوني مرات ابنه على ايه يا مقصوفه الرقبه، قومي يا بت
كانت بتتكلم و هي قاعده تضر,به برجليه في بطنها
روح قامت و باست ايد مرات ابوه و قالتله
روح / و النبي يا امه هفضل خدامه تحت رجليكي طول عمري بس متجوزش بالشكل ده و النبي موش عاوزه اتجوز واحد عايزني يشتريني بس علشان اخلفله و النبي
مرات ابوه زقته ووقعته على الأرض بكل عنف و طلعت الكرباج اللي عينيه مخصوص ل ضر*ب روح و اخوه رامي، طلعته وضر*بت روح بكل قوته على ضهرها كعاده كل يوم كان أصبح عاده عندها
روح اتعودت على الضر*ب و الوجع والألم الذي أصبح صديقها
و في نفس الوقت اخو روح رامي كان مع ابوه في الأرض و فجأه حس باخته و بضر*به كحال كل يوم، جرى على ابوه و قاله
رامي / معلش يا بابا انا لازم اروح دلوقتي حالا و هجيلك تاني
الحاج محمود أبو روح و رامي باستغراب قاله : انا عايز اعرف انت كل يوم تستأذن تمشي و ترجع تاني بتروح فين و بتعمل ايه، يلا يا رامي وبلاش دلع لازم نخلص الأرض قبل ما يجي فهد بيه
رامي بخوف و قلق على أخته قاله
رامي / معلش يا بابا و النبي بس ١٠ دقايق و هرجعلك على طول في ساعته والله
العم محمود بيأس : ماشي يا رامي بس تيجي في ساعته
رامي جرى فورا من قدام ابوه و قاله و هو بيجري
رامي / موش هتأخر يا بابا بس ١٠ دقايق و هتلاقيني جنبك
رامي جرى على البيت و بينهج من كتر الجري و هو حاسس بالألم اللي في اخته و يدعيله أن تكون اخته بخير، وصل البيت و انصدم و هو بيشوف اخته مرميه على الأرض شبه فاقده الوعي و مرات ابوه الظالمه بتضر*بها كحال كل يوم، جري رامي علي اخته و نام فوقها بحيث يحميها و هو اللي يض*رب بدالها و بالفعل مرات الأب الظالمه لم تكتفي بهي البنت يتيمه الأم و اكتفت كمان بالاخ اللي بيهون على أخته عيشته، و هذا الحال ضر*ب و تعذيب منذوا صغرهم كل يوم، يض*ربوا هم الاتنين لحد ما جسمهم كلها بقا ازرق من الوجع من غير حتى الاب ما يعرف انهم بيعانوا من صغرهم
ad
مرات الأب الظالمه بعد ما تعبت من كتر ضر*بهم قعدت، و رامي مع انه متألم بشده لكن اتحمل على نفسه و حاول يبان قدام اخته و حبيبته انه قوي و اشتال اخته ووداها على اوضتهم اللي عبارة عن سرير مفروش على الأرض من غير مرتبه حتى، قعد على الأرض و اخد اخته على رجليه و يدويله جرحها كعاده كل يوم، و بعد ما يدويله جرحها، اخته تقوم علشان هي كمان تدويله جراحه اللي هم الاتنين اتعودوا عليه و مع ذلك يحمدوا ربهم و يدعوا كل واحد منهم للآخر ل يبعد عن هدا العذاب
________&&&&&_________
في مكان آخر في قصر أقل ما يقال عنه أنه فخم و كبير للغايه يوقف وسط عائلته بهيبه ووقار لا تليق الا به أنه الفهد
فهد بكل غضب / يعني ايه يا أمي روحتي طلبتي بنت ليا لا و الأسوأ كمان ان هي عيله صغيره، و بعدين أتوجه كلامه ل يارا اللي واقفه ولا على باله اي حاجة و قاله
فهد / ما تتكلمي يا يارا و قولي اي حاجة اكلمي و قولي انك مستعده تخلفي مني انا عايز افهم هو انا موش فارق معاكي لدرجادي لدرجه انك موش مستعدة تخلفي مني
يارا بلا مبالاة : و فيه ايه يا فهد يعني اما تتجوز على الأقل تخلف للعايله العيل اللي هم نفسهم فيه و بعدين يا حبيبي احنا هنروح من بعض فين يعني ما احنا مع بعض اهو و بعدين دي مجرد واحده تعتبره خدامه تقضي معاه كام لغايه اما تجبيلك العيل و بعد كده لو عايز تطلقه طلقها
فهد غمض عينيه بألم، لهي الدرجه لم يفرق معاها، لهي الدرجه كرامتها متهميهاش، لهي الدرجه هو هاين عليه
فهد بعد ما اللي عشقها منذ طفولته جرحته في كرامته رد على مامته بكل جمود و قاله
فهد / ماشي يا ماما و انا موافق
الحاجة زينب بحزن على ابنه اللي هي حاسه بيه أن هو بيتالم ردت و قالت
الحاجه زينب / خلاص يا ابني اجهز علشان فرحك بعد يومين على روح بنت الحاج محمود الجنايني بتاعنا
فهد بكل وجع / ماشي يا أمي اعملي اللي انت عايزاها
فهد سابهم و مشى و هو مجروح، مكانش متخيله حبيبته و هو كم يظن أنه حبيبته انه تتخلى عنه ل هي الدرجه
ألم يعلم هذا الفهد بالروح التي ستدخل حياته و ترجعله روحه اللي راحت منه
الفصل الثاني 2
خرج من البيت بأكمله مهموما من حياته و من اللي عشقه منذ الطفولة، مقدرش يصدق أن هي اتخلت عنه بهي الطريقة، و كل ده ليه علشان متبوظش شكلها و لا جماله بالحمل، و افتكر آخر مره طلب منه أن تحمل بعد ١٠ سنين جواز
فلاش باك
فهد اخد يارا في حضنه و قضى معاه ليله جميله و فجأه قامت من حضنه و قالتله
يارا/ حبييي ممكن اطلب منك طلب
فهد بحب/ يا قلبي انتي تؤمري و انا عليا انفذ
يارا بفرحه/ شوفت انهارده خاتم إنما ايه تحفه يا فهد ممكن تجيبهولي
فهد بحب / حاضر يا قلبي هجبهولك، بكره نروح و نشتريه
يارا بفرحه حضنته و قالتله
يارا/ ربنا يخليك ليا يارب يا حبيبي
فهد ضمه اكتر في حضنه و قاله
فهد / طب ممكن انا كمان اطلب منك طلب
يارا باستغراب لأن فهد اول مره يطلب منه طلب و قالتله
يارا/ طبعا يا حبيبي اطلب
فهد بحب / نفسي اخلف منك يا يارا، نفسي في بيبي يقولي بابا و يقولك يا ماما
فجأة ضحكه يارا اللي على وشها اختفت و قالتله
يارا/ انت اتجننت يا فهد عايزني انا اخلف و احمل و جسمي يبوظ و كمان شكلي يبوظ
فهد بحزن / بس انا نفسي اخلف منك يا يارا و كمان الأملاك دي هتروح ل مين من بعدنا يا حبيبتي
يارا ببساطه / خلاص اتجوز مره تانيه و خلف و ارجع طلق البنت اللي انت خلفت منه
فهد بعصبيه : انتي اكيد اتجننتي، انتي وعيها للي انتي بتقوليه، عايزني اجوز عليكي و المس واحده غيرك، لدرجادي انا موش فارق معاكي، لدرجادي ميهونش عليكي تبوظي شكلك الكيوت ده علشان تخلفيلك حتت عيل يفرح العايله، لدرجادي هاين عليكي و تقوليلي روح اتجوز مره تانيه
يارا / و فيه ايه يعني يا حبيبي هو حد يكره، انا موش عارفة انت رافض ليه
فهد / يعني انتي موش عارفة رافض ليه رافض علشان بحبك يا يارا
يارا بلا مبالاه : يا حبيبي و انت يعني أما تتجوز حبك ليا هيقل، بالعكس هنشتاق ل بعض اكتر
فهد بوجع / يعني انتي شايفه كده
يارا / طبعا
فهد اتخنق و ساب يارا و مشى
باك
فهد افتكر اللي حصل و اتوجع اكتر و اكتر و بعد ما زهق قام اخد عربيته و مشى روح البيت و دخل مكتبه و نام فيه
نروح ل روح
روح ورامي مقدروش يناموا من كتر الجروح اللي في جسمهم كالعادة
رامي مقدرش يشوف اخته بتتوجع و يسكت كدا، طلع بره في مكان هادي خالص و قعد و الدموع نزلت من عيونه غصبا عنه، فجأه اتلق ايد حنينه بتطبط عليه و هو عرف صاحبه الايد الحنينه دي، بصله بكل حب إذا لم تكن إلا محبوبته
ad
وزي كل يوم اترمي في حضنه يشكيله هموا
رامي بدموع و عييط جامد : انا تعبت، تعبت اوي يا سوسن
سوسن بدموع على دموعه : حبيبي لازم تبقا قوي لو مكنتش انت قوي ف مين اللي هيقوي روح و اهو الحمد لله جالها جوازه حلوه خليه تبعد عن العذاب ده
رامي بتأثر : بس يا سوسن هي هتتعب و هي اصلا موش راضية على الجوازه دي
سوسن : تفضل هنا و تتعذب و لا تروح هناك و تعيش معززه مكرمه
رامي : بس يا سوسن
سوسن / من غير بس يا رامي صدقني هناك هيبق احسن من هنا بكتير
رامي : عندك حق يا سوسن، انا لازم اخليها توافق على الأقل تعيش احسن من هنا
رامي بحب / تعرفي انك احسن حاجة حصلتلي في حياتي، عمري ما فكرت ابدا يا سوسن أن انا احب بنت مرات ابويا
سوسن بتكون بنت صفيه بس من جوزها الاولاني
رامي دخل عند اخته روح و فضل يقنع فيه أن لازم توافق على الجوازه دي و بالفعل روح اقتنعت نوعا ما
عند فهد اخيرا جاه يوم الفرح و المعازيم حضروا و كان فرح عبارة عن الرجال كلهم مع بعضهم و الستات مع بعضها
و اخيرا جاه وقت مقابله روح و فهد
٣ _ احساس غريب
فهد كان حواليه معازيم و فرح و اغاني و دوشه لكن هو مهموش كل ده، كل اللي همه انه كان يشوف نظره من وش يارا نظره غيره أو نظره ندم، اقسم بداخله لو هي جت و قالتله دمر الفرح ده ل هيقوم و يدمره بلمح البصر، لكن لا يا فهد هذا في مخيلتك فقط، ها هي يارا نازله بابهه زينه يا الله طالعه حلوه، شوف يا فهد ها هي معشوقتك نازله مع عروستك الجديده
فاق فهد من أفكاره على صوت أخيه الصغير حازم
حازم / فهد انت كويس
فهد بوجع / انا كويس يا حازم متقلقش
نزلت روح و هي متغطيه كلها بفستانها الأبيض و موش باين منها حاجة و نزلت قعدت جنب فهد، و جسمها كان بيتوجع اوي لأنه كالعاده قبل الفرح بس مرات ابوه كانت مودعها بس بدل ما تودعها بالورد و دعتها بالض*رب و طبعا اللي كان حاسس بوجعها اخوه رامي لأنه كالعادة دافع عن اخته و اخد نص الضر*ب بدالها
فهد اول ما روح قعدت جنبه صح عينيه كانت متعلقه ب يارا بس اول ما روح قعدت جنبه حس احساس غريب اوي، حس ان قلبه بيدق بعنف و بطريقه غريبه هو ميعرفش سببها، شيء تلقائي خلها يبص ناحيه روح
فهد بص على روح اتلاقها كله متغطيه و لابسه ابيض في ابيض، لكن ايديه بتترعش بشكل ملحوظ كأنه قلقانه أو خايفه من حاجة كأنه مغصوبه على حاجة
فهد بتلقائيه حط ايديه على ايدها اللي بتترعش معرفش هو عمل كدة ليه بس حس ان هو عايز يعمل كده و سأله برقه
فهد / انتي كويسة بتترعشي ليه كده
روح اول ما فهد لمس ايديه حاجة تلقائيه خلتها تهدأ و الخوف اللي عنده بدأ يتلاشى تدريجياً، و فهد سأله مره تانيه
فهد / انتي كويسة
روح هزت راسه بمعنى ايوه
فهد ماسك ايد روح و موش عارف ليه موش عايز يسيب ايديه و بالفعل فضل ماسك ايديه، حتي لو حد جاه يسلم عليه يسيب ايد روح لغايه اما يسلم و يرجع ياخد ايديه يمسكه تاني
يارا واقفه بعيد شويه و متابعه فهد و لاحظت أن فهد كان بيبص عليه و مره واحده ركز مع عروسته بس ده مهماش لأن عارفة ان هي مهما تعمل ف فهد انه خاتم في أصابعه بتمشيه زي ما هي عايزه ، ألم تعرف هي البنت الغبيه أن خسرت حبه و انه هي اللي هتبق في اصبعه و ان هي اللي هتجري وراه بعد كده
رامي واقف بعيد و كالعادة جنبه محبوبته سوسن
سوسن بهمس ل رامي
سوسن / شوف يا رامي شوف فهد بيه ماسك ايد روح و موش راضي يسيبها ازاي، موش انا قولتلك روح هتقعد هنا معززه مكرمه
رامي بحب بيبص لأخته و قاله
رامي / فعلا معاكي حق يا سوسن فهد بيه موش راضي يسيب ايد روح، انا كده بدأت اطمن على اختي، و بعديه دعا بداخله أن فهد يسعد اخته و يعوضها على الايام العذاب و يصبرها هو كمان على العذاب و انه ربنا يجعل سوسن من نصيبه
يارا قربت على فهد و حضنته قدام الكل و قالتله في ودانه
يارا / مبروك يا حبيبي الف مبروك
فهد بص ل يارا بصت عتاب و كأنه نسا اللي هو ماسك ايديه و قاله
فهد بوجع / مبسوطه يا يارا مبسوطه بفرح جوزك، ايه رايك
يارا بلا مبالاة : فهد خلاص حبيبي انهارده الليله ليلتك انت و عروستك و انا متأكده ان انت هترفع راسنا ولا ايه
يارا بسخريه بصت ل روح و حضنته جامد و بتتك عليه اوي و ده وجع روح اووي بالنسبه للوجع اللي في جسمها و قالتله
يارا/ الف مبروك يا عروسه يلا شدي حيالك و هتيلاقنا الواد علشان تخلصي مهمتك بسرعه
روح اتوجعت اوي و حست أن كرامتها بقت في الأرض و ان هم اشتروها بس علشان تخلف
فهد مقدرش يتحمل أن البنت البريئة دي تتهان اكتر من كده
و حس بيه و هي بتتألم فمتحملش و معرفش السبب ايه
فهد شاور ل حازم، و حازم راحلها
حازم / فيه حاجة يا فهد
فهد/ اه فيه ممكن تفضوا المسخره دي علشان عايز اطلع ارتاح
حازم بعد ما شاف غضب فهد اللي مستحيل حد يستهوين بيه و قاله
حازم / اديني ١٠ دقايق و خليكوا تطلعوا حالا
حازم فعلا بعد شوية جاه ل فهد و قاله
حازم / فهد امسك ايد عروستك ويلا اطلعوا
فهد مسك ايد روح و طلعوا على السلم لكن قبل ما يطلع إتلاق ايد ماسكها بيبص وراه يشوف مين اللي ماسكها إتلاق شاب جميل و دمعه في عينيه على وشك نزولها، ف فهد باصله باهتمام و مستنيه يكلم
رامي بدموع نزلت من عينيه غصبا عنه قال ل فهد
رامي بدموع / ممكن لو سمحت تاخد بالك من اختي صدقيني هي طيبه اوي و هتسمع كلامك و الله في كل كلمه هتقوله بس و النبي متأذيهاش
فهد بتأثر من دموع هذا الفتى،فهد قاله
فهد / صدقني اختك في عنيه و موش هسمح لأي حد انه ياذيها
رامي بامتنان / شكرا لحضرتك شكرا بجد
رامي قرب على أخته و حضنها براحه اوي لأنه حاسس بوجعها أو بالأصح بيتوجع زيها بالظبط و همسله في ودنها
رامي/ حبيبتي اسمعي كلام جوزك هو طيب هو احسن من مرات ابوكي صدقيني، اسمعي الكلام هنا و محدش هياذكي، انا ماشي يا روح و انتي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك
روح مسكت في اخوه لأنه كانت خايفه بس اخوه طمنه و سابه و هو الاتنين بيعيطوا جامد و فهد معرفش ليه حس بوجعهم هم الاتنين مشي رامي بعد ما وداعوا بعض و فهد اخد روح
و دخلوا اوضتهم و يارا و اسيل كانت معاهم
فهد كان مستغرب الوضع اللي هو فيه، مستغرب كلمه عريس، مستغرب أن هو ماسك ايد واحده تانيه، كان مستغرب كل حاجة بتحصل معاها
اسيل حضنت اخوها و قالتله
اسيل / الف مبروك يا حبيبي عروستك ماشاءالله جميله اوي اوي يا ابيه
فهد مكانش سامع اسيل بتقول ايه كانت عينيه متعلقه ب اللي واقفه وراه و مبتسمه ولا كأن جوزها هيبات في حضن واحده تانيه غيرها
يارا قربت على فهد و باسته في خده و قالتله
يارا / بالتوفيق يا حبيبي بس براحه على البنت لأن شكله ضعيفه اوي و صغيره اوي موش متأكده ازاي هتتحملك زيي ولا ايه بصراحة
خرجت يارا بعد ما ض*ربت الكوره في ملعبها لأن هي عارفة ان فهد هيفكر في كلامه و ان هو موش هيلمس البنت دي بعد اللي هي قالته، لأن دي موش أخلاقه
فهد بهدوء راح قفل الباب وراهم و دخل عند روح اللي قاعده و القلق و الخوف هيم*وتوها
فهد لاحظ رعشة ايديه ف حب يطمنها و قاله
فهد / متقلقيش و خدي راحتك متخافيش مني يا
فهد /الا صحيح هو انتي اسمك ايه
روح/ روح
قالته بصوتها العذب اللي ثار فضول فهد أن هو يشوفها بعد ما سمع صوته الجميل الرقيق، و فهد بعديه قاله اسمه باستمتاع داخله
فهد / طيب يا روح اقعدي
روح بهدوء قعدت على السرير و فهد راح قعد جنب روح و سأله بهدوء
فهد / انتي كويسه
روح هزت راسه بمعنى ايوه
فهد / طب يا روح انتي مغصوبه انك اتجوزتيني قصدي يعني حد غصبك عليا
روح هزت راسه يمين وشمال بمعنى لا
فهد اتعصب و قاله هو احنا هنقضيه نظام خرس كده كتير و مالك مكلفته نفسك ليه كده و شد الشال الأبيض من عليه بعنف و كانت الصدمه من نصيبه
الفهد
الفصل الرابع
٤_ و اخيرا اتقابلنا
وصلنا الفصل اللي فات أن فهد اتعصب من أن روح مكانتش بتتكلم معاه و بتهز راسه فقط
اتعصب منه مره واحده و قام انتفض من جلسته ليقول لها بغضب
فهد / اتكلمي ورودي عليا و اقلعي الطرحه إلى متكتفه بيها دي
ثم يقوم بنزع الطرحه عن رأسها لتقع على الأرض لينساب شعرها البنى الكثيف كشلال من الذهب حول وجهها و ظهرها في تموجات ناعمه تسحر القلوب
ترفع رأسها إليه لتصطدام عينيه بوجهها الملائكي ذو العيون العسلي اللازورديه كموج البحر واسعه تظللها رموش كثيفه تزيد من روعه عينيها و شفتان صغيرتان ممتلئتان شهيتان كالكريز الناضج
تسمر فهد مكانه و كأنه فقط النطق و قد أخذ بجمالها الطاغي ليتوقف عن الكلام و هو يتأملها بذهول بدءا من وجهها الفاتن المدور لشعرها المنتشر حول وجهها كأطار من الذهب لقوامها الفاتن في فستان الزفاف العاري الكتفيين الذي يبين زراق المها اللي في جسمه، و الظهر و الضيق من عند الصدر و الوسط ليبرز مفاتنها الخلابه لتنتشر تنورته الواسعه حواليها في طبقات من الدانتيل في مشهد أقرب لمشهد الاميرات
ينعقد لسانه تماما و يمر بعض الوقت و هو صامت ينظر إليه بدهشه و هو يتأملها
استغربت روح صمت فهد و نظراته اللي خجلتها، فات وقت طويل و هو يتأملها
قربت روح من فهد و قررت هي تقطع الصمت و قالتله
روح/ فيه حاجة يا فهد بيه
يرد فهد بدهشه و صدمه و هو مازال يحاول استيعاب ما يره
فهد / انتي مين؟!
روح بدهشه من سؤاله قالتله
روح ببراءه/ انا روح مرات ساعتك يا فهد بيه، سلامه حضرتك هو حضرتك تعبان