منوعات

بقلم مريم محمد

بوسني يا مستر
حمزه: عيب كدا يا ورد
ورد بهيام: بوسني يا مستر قبل ما الفصحى تخلص و العيال تطلع تشوفنا لوحدنا في الفصل
حمزه بيأس من افعالها كل مره: ورد بطلي قلة ادب
ورد بحب: مش هسيبك تطلع من الفصل قبل ما تبوسني
و قربت نفسها منه اكتر و غمضت عينيها و قربت شفتيها منه
حمزه بصدمه و حده: كفايه بقا يا ورد دي قلة ادب و انتي طفله لسه صغيره مينفعش تعملي الحركات ديه
ورد فتحت عينها ب انزعاج: بس انا مش صغيره و بحبك من ساعة ما انت جيت المدرسه من شهر ونص
حمزه: دي قلة ادب
ورد بحزن: مش تستقل بمشاعري
حمزه بضيق: مشاعر ايه انتي طفله مراهقه لسه في تالته اعدادي
ورد و الدموع بدأت تظهر في عينيها: وهو عيب بنت في تالته اعدادي تحب يا مستر
حمزه بحزن على حزنها: مش عيب بس انتي لسه مراهقه و دي مشاعر و هتروح
ورد: والله غلط يا مستر انا عمري ما ارتبط ولا فكرت في كدا ولا حسيت نحيت حد بمشاعر وانت اول حد احس اني بحبه و ممكن اموـ,ـت من غيره
حمزه كان لسه هيتكلم بس كان صوت الجرز طلع و ان كل الطلاب هتطلع
حمزه: انا لازم اطلع من الفصل دلوقتي
ورد: هنكمل كلامنا
حمزه هز راسها عشان يهرب منها
و بعدها عنه وطلع من الفصل
و ورد راحت قعدت مكانها في الفصل بهيام
“بعد يوم دراسي طويل”
طلعت ورد هيا و زملائها من المدرسه و شافت حمزه بيفتح سيارته عشان يركب و يمشي
ابتسمت له و مش فارق معاها حد يشوفها و هو ارتكب و ركب سيارته و مشى
و ورد فضلت ماشيه سرحانه بتفكر في حمزه لحد ما وصلت عند بيتها الي في منطقه نوعً ما راقيه و فضلت تخبط على باب لحد ما والدها فتح لها الباب
ورد بحب: اخبارك يا بابا
عصام: كويس يا قلب بابا
دخلت ورد الشقه بحماس كالعاده و هيا مبتسمه
ورد: بابى انا عايزه اخد درس برايفت هنا في الشقه
عصام: حاضر يا حبيبتي انتي بس شوفي المدرسين الي عايزاها
ورد بلهفه: مستر حمزه هو ده بس الي عايزاه
عصام: ده بتاع مادة ايه
ورد: رياضه يا بابا
عصام: تمام جبيلي رقمه بكرا
ورد بفرحه: معايا يا بابا معايا خدته من المدرسه انهارده من غرفة الناظر
خد والدها رقم حمزه و ورد دخلت غرفتها غيرت ملابسها وقعدت على سرير و هيا ماسكه تليفونها بترن على حمزه لاول مره في حياتها
حمزه: الو مين
ورد بهيام: ده انا يا مستر
حمزه عرف صوتها و اتنهد تنهيده طويله: نعم يا ورد
ورد: بحبك يا حمزه
(اعرفكم على ابطالنا
ورد بنوته مراهقه عايشه مع ابوها و والدتها متوفيه و ملهاش اخوات، شكلها انثوي جدًا مش قد عمرها تبلغ من العمر 14عام في تالته اعدادي بشرتها بيضاء متوسطة الطول عينيها رمادي شعرها بنى فاتح)
(مستر حمزه مدرس رياضه من طبقه راقيه نوعً ما يبلغ من العمر 24 عام طويل القامه و عريض بشرته قمحاويه عيونه سوداء رموشه كثيفه شعره بنى)
ووووو يتبععع
#1

بارت 2
حمزه: انتي عايزه ايه مني عيب كدا يا ورد، و ازاي تجيبي رقمي و تكلميني دي قلة ادب
ورد: مش هيأس مهما احاول معاك انك تحبني لاني بحبك يا حمزه، بس انا بطلب منك تحاول تحبني، حبني يا حمزه حبني يا مستر حبني
حمزه للحظه حس انه هيضعف وانه حاسس عليها بالشفقه
حمزه بهدوء مزيف: ممكن افهم ليه كل ده، صدقيني ده مش حب، انتي لسه طفله مراهقه و دي مشاعر هتروح
ورد ببكى: بطل تستقل بمشاعري يا حمزه، انا اكتر واحد بحبك و محدش هيحبك قدي
حمزه: ولو برضو مينفعش انتي صغيره اوي عليا
ورد: بس فرق السن مش سبب
حمزه: انتي طفله بنسبالي يا ورد
ورد بعيون بتلمع: يعنى مش بتحبني
حمزه وهو بيبلع ريقه: بطلي هبل بقا المفروض تركزي في دراستك لان دي قلة ادب الي في سنك دلوقتي بيركزه في مستقبلهم مش في الارتباط
ورد بهيام: اتجوزني
حمزه: ازاي انتي طفله مينفعش
ورد: طب خدي اعيش معاك
حمزن بعصبيه: كفايه قلة حياء بقا انا مستحملك عشان قولت يتيمه و اكيد مفيش ام تعلمها كل حاجه لكن كدا كتير
ورد: خدني معاك و علمني
حمزه: على الله تتصلي عليا تاني يا ورد و خلى ابوكي يعلمك الادب
و قفل السكه في وشها قبل ما يسمع ردها
ورد في نفسها و هيا بتبتسم: برضو بحبك و هتتجوزني انا غصب عنك يا حمزه
و فردت نفسها على سرير تفتح الفيس تقعد في صغحة حمزه تتفرج على صوره
نعم انها بحثت عنه عبر الفيس بوك
ورد بحب وهيام: والله بحبك من اول يوم شوفتك فيه
و شردت في الماضي في اول مره شافته
“فلاش باك”
ورد بتنمر: زمان مسنر الرياضه الجديد جاي يا بنات و اكيد شكله هيبقا عجوز زي المستر الي قبله اصل المدرسه دي مش بتجيب غير عواجيز و فضلت هيا و البنات يضحكه
لحد ما المدرس دخل و كل واحد جري على مقعده قبل ما يشوفه المدرس اصلًا
معادا ورد الي فضلت واقفه مكانها متحركتش فضلت متنحه في المدرس الي دخل قدامها
حمزه ب ابتسامه: اتفضلي اقعدي في مكانك يا جميله
فضلت ورد بصالو وساكته
حمزه بصوت عالى نسبيًا: سمعتيني
هزت ورد راسها بصعوبه و راحت قعدت مكانها
و بداء حمزه يعرفهم بنفسهم وهيا مركزه معاه جامد و مش عارفه قلبها بيدق بعنف ليه
و بداء حمزه يشرح و هيا مش كانت مركزه في شرحه و مركزه معاه
“باك”
ابتسمت ورد على حبها ليه الي متأكده انه حب بجد مش مجرد شعور و هيروح
و افتكرت غريتها عليه و هيا البنات بتهمس عن جمالو في المدرسه
و فضلت تفتكر وهيا غيرانه عليه و مجنناه بسبب غيرتها و تحكمها فيه طول الوقت و هو بقا مش طايقها
ورد بشرود و ضحك وهيا باصه على صورته في تليفونها: اعمل ايه بحبك يا مستر اتجوزني بقا او اخطفني
ووووو يتبععع
#مريم_محمد
#بارت_2#
بارت3
عند حمزة،
راح عند باب شقته و اتنهد تنهيده طويله قبل ما يفتح باب الشقه و يشوف مرات ابوه الي قرفاه في عشته و مستحملها عشان اخوه و ابوه الله يرحمه
فتح الباب و دخل، مش لقاها موجوده قدامه، راح على غرفته، و اتصدم لما شاف مرات ابوه في الاوضه و مبهدلاها
حمزة بحترام: انتي بتعملي ايه هنا
مرات ابوه بعصبيه: فين الورق بتاع الورث يا حمزة عشان نمشي في الاجراءات و اخوك ياخد حقه
حمزة: يا ماما انتي عارفه ان بابا قال نحافظ على ورث انا و اخويا سوا مش نقسمه و قال كل حاجه في ايدي انا و محدش يقدر يقسم الورث غير لما انا اقول
مرات ابوه بغل: ما انت عايز تبلع كل الورث لوحدك و بتتزاكا، و اخوك عشان طيب فاكرك بتحبه
حمزة: يا ماما افهميني انا بس عايز مصل و قبل ما يكمل جملتوا كانت هيا ردت عليه بقسوة
مرات ابوه بقسوة: متقولش ماما، لانك يتيم و انا مستحيل ابني يبقا واحد زيك
حمزة بصدمه ممزوجه بالحزن: اطلعي بره
مرات ابوه: هطلع بس مش هسكت يا حمزه
و طلعت من الغرفه و حمزة قعد على سرير و دموعة نزلت بسبب قسوتها رغم انه يتيم
قام حمزه بسرعه و هو بيمسح دموعة و بيعدل ملابسه عشان سمع صوت اخوه انه جه
دخل عليه اخوه

السابقانت في الصفحة 1 من 4 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
120

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل