منوعات

روايه كامله للكاتبه اسماء علي الاول

المقدمه:
كنت طفله ولسا بضفاير وبلعب بالعابي فجاه لقتني عروسه ومن طفولتي بيجردوني وانا لاحول ليا ولا قوه ومعرفتش استنجد بمين لا اب يرحمني ولا ام قادره تحميني وخدوني من بيتي طفله وكبروني ميت سنه بس بحلمي فضلت متمسكه حتي لو ع موـ,ـتي ملقتش حد حنين عليا ولطفولتي انا مشتاقه فجآه لقتني ف بيت شايله مسئوليه اكبر مني واجهت واتحملت وانضربت وانكسرت بس لساتني متمسكه بحلمي وبطفولتي وعندي يقين اني راجعلها …ادعي ع مين ولا اشكي لمين بس ليا رب العالمين……..

انا فعلا بجد حزين
والدمعه باينه ع العين
والقلب مكسور
بس مداري بين ضلعين
انا فعلا بجد حزين
انا للي عايش بس يتيم
مكسور وضايع ف الدنيا
… .

ف احد مدن الصعيد بالتحديد سوهاج كان يصدر اصوات رجال عاليه ويتشاجرون بينهم حتي ضرب الكبير بعصاه النبوت الارض ف صمت الجميع احتراما له
الكبير:مهتعملوليش احترام اكده خالص في ايه احنا چايين نتفجو (نتفق) ولا نتخانجو(نتخانقو ) …. كان يجلس مجموعه من الرجال ع يمينه واخرون ع شماله يبدو انهم عائلتين متختلفتين متنازعتين
احد الرجال (آ):ي كبير دا تارنا ولازم نخدوه منيهم
احد الرجال من الطرف الاخر(ب): واحنا ي كبيرنا جولنا ان الرصاصه كانت طايشه مهنجصتدهوش بيها واصل
ارتفعت اصواتهم مره اخري حتي هب الكبير واقفا بينهم وقال
باين اكده انكم معملانيش اي احترم ان جيمه (مش عاملين احترام ليت ولا قيمه)
الرجال :العفو ي كبيرنا…
رجال (ب): لازم نلاجي حل باجصي سرعه ي كبيرنا
الكبير:انشاء الله هنلاجي حل يرضي الاطراف ..هملوني يومين اشوف حل يناسب الكل …
الرجال:انشاء الله ‘‘حاضر ي كبيرنا …انفض المجلس بين العائلتين وعادو جميعا لمنازلهم ….
الغفير :
وهتعملو اي ي كبير دول اجبر عيلتين حدان اهنيه وعيلت وهدان مهتسكوتش عن حجها ابدا وعيله الصياد برضيك مش غلطانه …
تنهد الكبير وقال: بعد بكرا يحلها الحلال
…….ف احد الفيلات الكبري ف البلد فيلا الصباد
…..: ي همسه همسه ي بتي …ف هذا الاثناء اتت فتاه تركض سريعا ذات شعر بني اللون طويل جدا وعينان بنيتان اللون و جسم رشيق من يراها يغرم بها منذ الوهله الاولي (انها همسه الصياد البالغه من العمر17عام الثالث الثانوي)….
همسه:ايوه ي امه
الام:چيتي امتا…
همسه:من شويه اكده
الام:طايب ي حبيبتي عملت اي ف الامتحان
همسه:الحمدلله ي امه ان شاء الله ارفع راسج وسط الكل
الام بحنان وهي تربت ع شعرها:ان شاء الله ي حبيبتي 💙
……… ف مكان اخر ف احد الفيلات ليست بفيلا عاديه انها لجنه تنبعث روائح الورود وتعطي راحه نفسيه ….
ينزل من ع السلالم وهو يرتدي الزي الصعيدي انه زين وهدان البالغ من العمر 30عام ودارس هندسه بجامعه القاهره
….:يعني اي ي بوي لساته الكبير ملجيش حل واصل( قالها بعصبيه)
الاب:اهدي ي بني ماهو برضيك الرصاصه مكنتش بفعل فاعل كانت طايشه ي زين ي ولدي
زين: ولو برضيك لينا حچ(حق) عنديهم
الاب:ان شاء الله ي ولدي نلاجو حل …
…….بعد مرور يومان اجتمع الجميع مره اخري ليسمعو قرار الكبير ….
الكبير : ………..

الحلقه كامله
من
الفصل الثاني من تزوجت قاصر بقلم اسماي علي
الكبير :اني شايف قرارين وانتم اختارو وبلغوني بقراركم
احد الرجال (آ):اي هو ي كبيرنا
الكبير: الاولاني عيله الصياد تتدفع لعيله وهدان 2مليون اجنيه 12فدان والتاني والكل عارفه النسب بين العيلتين شوف وقررو وعرفوني
اخذ الجميع يتهامس فيما بينهم حتي وقف الكبير وضرب بنبوتته الارض
وقال: جدامكم لبكرا عرفوني قراركم ي عيله وهدان ….
انصرف الجميع لمنازلهم …
——————————- بقلم /اسماء علي
عند منزل كبير عائله وهدان جلس الرجال يتحدثون معا وبينهم زين وهدان
كبير العيله ها ي رجالتنا رايدين ايه ديه ولا نسب
احد الرجال :معارفينش ي كبيرنا اللي تشوفو صح نفذو واحنا تحت امرك
كبير عائله وهدان ويدعي (امين)
الحج امين:خلاص ي رجالتنا هصلو استخاره وبكرا الصبح نتجمع واجولكم قراري
الرجال:حاضر ي كبيرنا ..‘السلام عليكم ….
الحج امين:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انصرف الجميع عادا زين وقال:لايمكن نجبل النسب ي بوي ازاي ناخد واحده من بيت اللي جتلو اخوي الصغير
تنهد الحج امين وقال: اني لسا مقررتش ولما اقرر هجولك وانت عليك اتنفذ وبس …وبعدين لو كان نسب البنيه مالهاش ذنب واصل ي ولدي …
زفر زين وقال بهدوء عكس مابداخله:معاك حق ي بوي بس برضيك مهنقدرش ننسا انهم جتلو اخوي
الحج امين بتنهيد :ربنا يجدم اللي فيه الخير ي ولدي …
………………………….
ف فيلا عائله الصياد
…..: ي همسه بت ي همسه
همسه:نعم ي بوي رايد حاجه
والد همسه (الحج ابراهيم): اعمليلنا شاي اني واخوكي وابعتيلي امك رايد اتحدد (اتكلم) ويها
همسه:حاضر ي بوي حاضر …
ذهبت همسه من امام والدها والخوف تسرب لقلبها ف يبدو ع ابيها الحزن الشديد والتعب والارهاق وتنهدت وقالت:يارب انت العالم بحالنا ….
عند والد همسه….
ابراهيم بغضب وتعب واضح:عجبك اكده اللي هببته ي منصور
منصور (اخو همسه …العمر:25 عام ):هببت اي بس ي بوي هو كان بمزاجي عاد طلجه طايشه وجات فيه مش بقصدي واصل..
دخلت ام همسه وقاالت السلام عليكم خير ي حج
الحج ابراهيم:اجعدي ي ام منصور رايد التحدد وياكي
ام همسه:حاضر ي حج
الحج ابراهيم:اجولكم اي ولا اي حابب اعرفكم ان لو ف نسب العروسه هتكون بتك لحد من عيلتهم
ام همسه بخضه وخبطت ع صدرها: كيف اكده ي حج لا همسه لا لساتها صغيره وبتتدرس مهقدرش اتخلي عنيها ليهم واصل لا ي حج لا
منصور بغضب :لاا ي بوي مش هديهم اخت واصل حتي لو هيجتلوني لا يعني لا
الحج ابراهيم:مش بيدي لو اختارو النسب انا عرفتكم منشان تكون جاهزين لاي حاجه ….
ام همسه بدموع :جيب العواجب سليمه ي رب
في هذا الاثناء دخلت همسه ونظرت لهم
وقالت بخوف ورهبه:ف اي ي. امه مالك بتبكي ليه
الحج ابراهيم:مافيش ي بتي متشغليش بالك روحي ذاكري انت مشان امتحانتك
همسه :حاضر ي بوي …..
——————————–

السابقانت في الصفحة 1 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل