منوعات

قلب يأبي العـ,ـشق بقلم فرح طارق 2

 

قلب يأبى العشـ,ـق
الفصل التاسع.

بعد وقت في سيارة إبراهيم..
كان يجلس هو وابنته بالخلف والسائق الخاص به يقود السيارة..

ريم بغضب
– شوفت وصل لـ فين! قدر يشتغل ف اكبر شركة عالمية متخيل ؟ وأول تصميم ليه يتعمل يكون لينا ويطلعه بالشكل ده! كان زماني معاه دلوقت بس هقولك ايه..؟ فضلت تقولي دا واحد رزقه على باب الله وكلام من ده لحد ما ضاع من ايدي.

نظر لها إبراهيم واردف بهدوء ونبرة خبيثة
– هو قدامك دلوقت يا ريم، انتِ وشطارتك رجعيه ليكِ من تاني، وتاني حاجة متنسيش إنك انتِ اللي بصيتي لمستواه ورفضتي تكوني معاه وطلبتي مني اهينه بالكلام عشان ميتكلمش معاكِ تاني، حصل ولا محصلش ؟

بينما على الجانب الآخر، رجع عمر لمكتب ناجي مرة أخرى و ولج للداخل واردف بجدية
– عايز الحاجات اللي كمال بيه الله يرحمه سايبها معاك يا ناجي بيه.

استدار له ناجي
– هتبدأ من دلوقت يا عمر ؟

– مظنش إن ليه لزوم التأخير ده، الراجل مات وهو واثق إني هكمل اللي هو بدأ فيه، شغل ونزلت والحمدلله بدأت اتظبط، ف نبدأ ف شغلنا اللي جيت علشانه.

– بعيدًا عن موضوع كمال انا طلبت منك ده عشان فعلًا انت موهوب يا عمر، وموضوع كمال مسيره ف يوم يخلص.

ابتسم لهُ عمر واردف بهدوء
– وده شرف ليا يا ناجي بيه، وزي ما قولت موضوع كمال بيه الله يرحمه مسيره يخلص، وانا عايز اخلصه ف أقرب وقت.

ثم استطرد حديثه بتساؤل
– صح انت مقولتش ليا ياسمين كلمتك ليه ؟

ضحك ناجي وهو يتذكر مكالمته معها
– مفكراني معرفكش، ف كانت بتعرفني إنك تبع كمال، عشان عارفة إنك مش هتقولي انك تبعه، بس الحق يتقال هي قالتلي مش معنى ده إنها بتدي ليك توصية، بس بتقولي إنك تستحق ده ولما اجي ابص لشغلك أنسى مكالمتها لأنها واثقة فيك.

ابتسم عمر على زوجته، بينما حمحم ناجي بجدية
– بكرة بليل هنتقابل انا وانت، اوريك الملفات اللي كمال سايبها ليا ومتفق هيحصل ايه.

– تمام عن اذنك حضرتك.

غادر عمر المكتب بينما عاد ناجي وجلس خلف مكتبه، وامسك بصورة كمال واردف
– حقك هيرجع يا كمال، رجعت مصر مخصوص عشانك، عشان ارجع حقك وابرد روحي من اللي قت..لوك.

مر يوم العمل عليهم، وحل المساء…

نزل عمر وحسن من الشركة، واردف حسن
– عمر، تعالى نروح نسهر ف حتة.

– بدأنا بقى ! لسة أول يوم شغل وعايز تسهر!

– يا عم متبقاش قفوش كدة، هنروح كافيه نضيف بدل قهوة عم صلاح اللي تحت البيت بتاعنا دي! ده الواحد مكنش عايش يا جدع، والله دينا ليها كل الحق تقولي هسكن بعيد عن المنطقة كلها.

– تعالى فيه كافيه شوفته قريب من هنا.

– بس ده هتلاقيه غالي اوي يا عمر، نشوف ف حتة وسط كدة، أقولك تعالى نروح كافيه ف المعادي، بنت ناس وف نفس الوقت فلوسها حلوة.

– مش خسارة فيك يا صاحبي.

في اليوم التالي تحديدًا بعد الرابعة عصرًا..

ياسمين بملل
– يلا يا دينا بقالي ساعة مستنياكِ تخلصي!

– خلاص اهو هلف الطرحة.

– الطرحة اللي بتتلف من ٣ ساعات ؟

انتهت دينا واستدارت لها واردفت
– خلاص خلصت، يلا بينا.

غادرت الفتاتان المنزل، واتجهوا للمكان المنشود بإحدى الكافيهات بالمعادي..

وصلت الفتيات، ودلفوا للكافيه و وجدوا حسن يجلس بانتظارهم، بينما نهض حسن من مكانه بلهفة واردف
– ازيك يا دينا، ازيك يا مدام ياسمين.

بادلته ياسمين السلام بالفم فقط، بينما جلست دينا بهدوء واردفت
– الحمدلله يا حسن، وانت ؟

– الحمدلله بخير، تشربوا ايه ؟

– مش جاية أشرب يا حسن، جاية أقولك كلمتين جوايا وترد عليهم عشان امشي انا ومرات اخويا.

لكزتها ياسمين ف قدمها لتهدأ من حدتها معه بالحديث، بينما اردف حسن
– هنتكلم وتقولي اللي جواكِ بس احنا ف كافيه دلوقت مينفعش نخرج وندخل من غير ما نشرب حاجة.

ياسمين في محاولة لتخفيف الجو

السابقانت في الصفحة 1 من 16 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل