روايات

رواية غـ،ـدر الزين بقلم مروة البطراوى – الجزء الأول

بعد مرور اسبوع …شهيرة في حديقه الفيلا تنتظر زين يفتح هاتفه المغلق بعد نزوله من الطائرة فهو لم يحادثها من يوم سفره كعادته يفضل الشغل عن اي شئ…ها قد فتح هاتفه ولكنه مشغول

هبطت الطائرة التي استقلها “زين” مطار القاهرة الدولي ونزل زين ارض الوطن …ولم يجد “اسر”صديقه …هاتفه زين:

=ايه يا اسر…انت فين؟

=اسر وهو مشغول:

=اسف يا زين جاتلي سفريه لاسكندريه مفاجئه …المفروض “حازم” اللي يسافر بس طلب يبدل معايا لانه مرهق …حازم بعتلك عربيه هتلاقيها رقمها23453 نوعها….. معلش اسف والله

=نفخ زين وقال:

=طيب يا”اسر” مع اني مش قادر اسوق

=اسر باسف:

=معلش يازين غصبن عني

=زين بتعب:

خلاص ولا يهمك

=اسر :

سلام يا صاحبي

ضحك “زين”علي كلمه “اسر”فهو دائما ونعم الصديق

انطلق زين بالسيارة الي الفيلا واثناء قيادته رن هاتفه …نظر اليه وجدها “شهيرة” زفر ورد قائلا:

ايوة يا “شهيرة”انا في الطريق في حاجه؟

شهيرة باحراج من رده:

=لا بس بطمن عليك

=لوى فمه قائلا :ا

=اطمني انا بخير….لحظه يا”شهيرة” خليكي معايا…وجد “زين” نفسه لم يعد السيطرة علي السيارة فهي تمشي بسرعه اعلي من السرعه الذي حددها لها …اضطربت انفاسه عندما ادرك ان فرامل السيارة غير موجوده وهمس لنفسه:ا

العربيه مفيش فيها فرامل …كان تنتظرة علي الهاتف الا ان سمعته وهو يتحدث عن عدم وجود فرامل ازدادت ضربات قلبها وهي تتسائل هل ما سمعته للتو صحيح ؟نادته قائله:

=زين…زين…زين .. …

كانت السيارة تسرع بترنح علي الجانبين …

جائها الرد عبارة عن صوت انقـ،ـلاب وتحـ،ـطـ،ـيم للسيارة

ظلت تصرخ وتقول

=زين …يا زين…رد عليا يازين …الي ان سقطت مغشيا عليها

في احدي المستشفيات فاقت شهيرة من غيـ،ـبوبتها وهي تتمتم باسمه

=ز ين ر و حت فين يا ز ين متسبنيش

وانتفضت صـ،ــارخه بذ.عر…سارعت تفيده باخذها بين احضانها لتربت علي ظهرها قائله

=اهدي يا شهيرة متخفيش …زين كويس والله العظيم كانت حـ،ـ،ـادثه وعدت …والحمد لله وفاق وهو في الاوضه اللي جمبك كمان

سارعت شهيرة يالقيام ولكن المحاليل المركبه لها منعتها طلبت من امها برجاء

=ممكن تساعديني وتجيبيلي حد يفك المحاليل عشان اروح اشوفه

=تفيده بحيرة

=:مينفعش يا بنتي تروحيله

شهيرة بخوف:

=يعني ايه مينفعش …انا لازم اطمن عليه يا ماما

صمتت امها لا تدرى ما تقوله لها خصوصا بعد انا صرح الطبيب المختص بضرورة بتر ساق زين اليمني ليصبح عاجزا …ومن بعدها قام بطـــ.ـردهم جميعا من غرفته…وحتي ان رحب بوجدهم فهذا لا يتم بعد رفض ياسمين اعتلالا منها انهم مصدر شؤم لها ولابنائها …عجبا لهذه المراه …ابنها بهذا الوضع ومازالت تتحكم بكل شئ وتكيل لهم الاتهامات الباطله وبالفعل حدث ما امرت به ياسمين…صمت تفيده وشرودها ادي الي وقوع شهيرة في قمه الانهيار…الا ان دخل خليفه ونهي مطأطأين الراس…تفاجئت نهي بافاقه شهيرة وسارعت باحتضانها قائله:

=حمد الله علي سلامتك يا شهيرة

شهيرة وهي مستمرة في البكاء:ا

=ارجوك يا خليفه طمني علي زين …كويس صح؟

كان خليفه يحاول السيطرة علي اعصابه وهويسرد لها ماحدث

=والله هو كويس وبخير…بس

=شهيرة بذعر :ب

=بس ايه؟

=خليفه:بتوتر

=زين لما عرف ان العربيه مفيهاش فرامل نط من شباك العربيه بس النطه كانت كلها علي رجله اليمين واتسببت في بترها

=هنا صرخت شهيرة :

=لا زين لا مستحيل ده يحصل لزين …انا عايزة اشوفوا…ارجوك ي خليفه خدني عنده…انا لازم اكون جمبه

خليفه برجاء:

=اهدي يا شهيرة…زين رافض ان اي حد مننا يدخله…ارجوكي اعذريه اللي حصل مش سهل عليه

لكن لم تهدأ شهيرة ابدا هيا تريد ان تراه باي حال من الاحوال وظلت تصرخ في ارجاء الحجرة مناديه بضرورة رؤيته…اخذتها امها بين احضانها لتهدئتها

=معلش يا شهيرة …والله العظيم هو كويس ولما تتركبله الساق هيسمحلنا نشوفوه …هو بس مش عايز حد يشوفوه وهو بالحاله دي …ده حتي لما فاق سال عليكي لانه يا حبة عيني كان عارف انك اول واحده عرفتي بالحادثه وخاف علي مشاعرك واحساسيك ومش عايز يتعب نفسيتك الفترة دي

استكانت شهيرة بين احضان امها قائله:

=لا يا ماما هو اساسا مبيحبنيش ولا عمره اعتبرني جزء من حياته …انا مجرد اضافه ليه مش تكمله له …انا كان نفسي يطلب اني اكون معاه وهو في ظروف زى دي

نظرت تفيده الي خليفه ونهي بقله حيله فهي ترى ابنتها محقه فيما تقوله ولكن ماذا تفعل فهي ليس بيدها شئ

حاول خليفه ان يقلب الامور الي مرح كعادته ولكن هذه المرة كان مرح مصطنع منه

=لا والله كده كتير انا هسميكم عيله النكداوى مش السرجاني …ده انتو اخدين توكيل في النكد …تعرفي يا بت ياشاهي اختك نهي لو جرالي حاجه هتروح تدورلها علي واد مز وتفلسعني

نهي ببراءه:

=انا يا خليفه ازاي تفكر في كده

غمز لها خليفه بخبث لتجاريه الحوار لاضفاء البسمه علي وجه شهيرة…اخيرا نهي فهمته وقالت:

=لو كنت عايزة واحد مز كنت دورت من زمان

=خليفه وقد نسي امر الخطه:

=قصدك ايه يا نهي؟

=نهي باستمتاع:

=افهمها زى ما تفهمها ي خلوفتي

تفيده في محاوله منها لمجارتهم في المرح

=يا اهلا بالمجنانين …صدق اللي قال المجانين في نعيم

ابتسمت شهيرة بصعوبه فهم حقا من يهونون عليها المصاعب

اراد خليفه ان يترك لهم مساحه من الفضفضه لبعضهم وفرصه منه للاطمئنان علي زين والتحدث معه في ضرورة وجود شهيرة بجانبه …استاذن منهم بحجه قائلا

-=انا هروح اجيب عصير من الكافتيريا علشان رقي ناشف

انت في الصفحة 4 من 27 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
106

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل