روايات

رواية غـ،ـدر الزين بقلم مروة البطراوى – الجزء الأول

في داخل شقه بمدينه نصر تقف “خلود “اامام مراءة الزينه ترتدي ثيابها والتي عبارة عن فستان احمر نارى باكمام وطويل ولكنه ضيق للغايه يبرز مفاتن جسدها كانه لا توجد روابط ولا قيود تمنعها من ارتداء هذه الملابس ولما لا وان كانت هيا الوسيله الوحيده لاباها وامها للحصول علي العريس الثرى كانها ليست ابنتهم انما هيا صفقه مربحه لديهم …قامت بوضع احمر الشفاه وعصكت شعرها لفوق وانزلت خصلتين علي وجنتيها وخرجت من غرفتها تركض لتلحق بالمعهد …في الصاله اصطد..مت بامها “هاجر غازى” التي تعتبر من احدي التابعات لمدام “ياسمين” والده “زين” السرجاني

هاجر بانزعـ،ـ،ـاج

اييييه …قطر معدي …مش تاخدي بالك=

خلود بابتسامه

سورى مامي اتاخرت علي المعهد …ومدت يدها وقالت:ايدك

نظرت لها “هاجر” باشـ،ـمـ،ـئزاز وقا لت

=ايه ايدك دي …مش تتكلمي بادب

=خلود بنبرة مرحه :

سورى هاجر هانم …ممكن تعطيني قدر من المال؟

=هاجر بسخريه:

منين …باباكي شطب علي كل اللي معايا

زفرت خلود وقالت:

=اوووف …وانا اعمل ايه دلوقتي

هاجر وقد لمعت برأسها فكرة شيطـ،ـ،ـ،ـ،ـانيه قالت:

=روحيله المكتب وخدي منه…ويمكن زين يشوفك وتعجبيه ونخلص منك

خلود بحنق :

زين مين يا ماما …زين خاطب=

=هاجر بانتصار:

لسه واصلالي الاخبارحالا من “ياسمين” هانم انه شكله هيسيب بنت عمه…لانه اساسا مش بيحبها …و”ياسمين” مش موافقه من الاول …وبعدين ياسمين هانم لما بتتصمم على حاجة يبقى هتعمل ليها الف طريقة وطريقة خصوصا انها من زمان نفسها تشيل شرف من الشركة وتطرده بره زى ماكان عاوز يرميها بره البيت زمان

عـ،ـضـ،ـت “خلود” علي شفتيها عندما تذكرت قول “حازم” لها :

ياريت كل مرة اشوف فيها عينيكي الجميله دي تقوليلي فيه اي خبر عن فيلا “السرجاني” يا قمرى

=نهضت سريعا:وقالت

تمام يا مامي يدوبك الحق اروح اخد الفلوس من بابي…سلام يا جوجو

اندهشت هاجر من رده فعل ابنتها بعد سماعها للخبر ورفعت كتفها بطريقه لا مبالاه

ذهبت خلود الي الشركه وطرقت باب غرفه والدها “باهر الجويلي” رحب بها قائلا:

=خلود بنوتي الحلوة …تعالي يا روح بابي …اكيد جايه تاخدي فلوس

ضحكت خلود بشده وقالت:

=وعرفت منين يا سي باباي اني عايزة فلوس …مش يمكن وحشتيني

قاطع كلامهم طرق الباب ودخول “زين”انشرح قلب “باهر”لرؤيته لكي يعرفه علي “خلود”ابنته

=زين برسميه:

فين الاوراق الاخيرة للصفقه

=رحب “باهر” به :

اهلا زين باشا…الاوراق واقفه علي امضاء الاستاذ “حازم”…اعرفك “خلود”بنتي اولي معهد حاسبات ومعلومات

=نظر لها زين نظرة خاطفه وقال :

=اهلا…

لكزها “باهر”في كتفها لتصافحه

مدت يدها بكل برود وقالت

: تشرفنا=

=هو بنفس برودها :

اهلا

تركهم “باهر” ليحضر الاوراق وكادت الغرفه تحـ،ـتـ،ـرق بهم بسبب غـ،ـضـ،ـب “زين” وسخطه علي لبس وبهرجه “خلود”

خرج السيد “باهر” و”حازم”وقدم له الاوراق اخذها وسلم علي “حازم” ببرود وطلب من “باهر” ان ياتي معه لمراجعه بقيه الاوراق…وظلت “خلود” مع” حازم”ووجدته شاردا …لوحت بديها ناحيه وجهه :

=ايييييه “حازم” مالك

=افاق من شروده قائلا:

مش عارف زين ماله

=ابتسمت له وخلود وقالت

واللي يقولك ماله

=نظر لها نظرة ثاقبه وقال:

=عندك اخبار

=خلود:بدلع

=بيبو هيفرقع جيجي

=حازم:ببلاهه

=يعني ايه

خلود:بهمس

=زين هيفركش مع بنت عمه

نظر لها بعدم تصديق فاوضحت له :قائله

=مدام “ياسمين” كانت فرحانه النهارده جدا لانه اتكلم عن جوازة اخوة من اخت خطيبته وازاي هيا اثرت علي شغله فلو جوازته منها هتعمل كده فهو مش عايز الجوازة دي وبالناقص منها…دا حتي مرضاش يخلي اخوه يسافر يتمم الصفقه بداله لانه خايف لينشغل بعروسته وتضيع الصفقه من بين ايديه…شردت “خلود” وقالت:

=للدرجه دي زين انسان بارد …وخالي من المشاعر؟

=ظهرت معالم الفرحه علي وجهه مما اثار دهشه “خلود”وقال

بتتكلمي بجد ؟

استغربت من رد فعله وقالت:

=وانت فرحان اوى كده ليه …هو انت بتحبها؟

اضطرب “حازم”وقال :

=لا ابدا انتي عارفه هما عملوا فيا ايه …وبحبهم مفركشين كلهم

لم تصدقه وكادت تستفهم معني كلامه الا ان انقذه من الموقف ابيها عندما دخل قائلا:

=معلش يا ابنتي اتاخرت عليكي…خدي الفلوس اللي طلبتيها مشي بيهم نفسك الاسبوع ده

=خلود بشرود من موقف “حازم”

ماشي يابابي سلام يدوب الحفق المحاضرة …واشترى كتابين

=بالتوفيق يا خوخه

انت في الصفحة 3 من 27 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
106

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل