روايات

سجينتي بقلم أية عامر

مازن: ملقيتهاش…محدش شافها ومحدش كلمها حتي..
ساره: يعني اي بنتي ضاعت خلاص… بنتي ضاعت…انا لازم اكلمه..لازم هو هيتصرف..
مازن: هو مين ي طنط…
ساره: ابوها..
مازن: اي ابوها..ازااي هو لسه عايش..
ساره: ايوا لسه عايش..
مازن: انا مش فاهم حاجه…
ساره: ريم ابوها لسه عايش…وعندها اخر..واحنا انفصلـ,ـنا بس متطلقناش..
مازن: اي الكلام ده..
ساره: مش وقته ي مازن خلينا نروحله ي ابنـ,ـي..
مازن: خلاص ماشي ي طنـ,ـط..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ساره: يعني اي مبقاش عايش هنا..
البواب: زي م بقولك ي ست هانم.البيه سايب البيت من يجي خمستاشر سنه..
مازن: طب متعرفش عنوانه..
البواب: اعرفه ي بيه..العنوان……..
مازن: يلا بينا ي طنط..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الخدامه: ف واحده ست اسمها ساره عايزه تقابل حضرتك ي فندم…
فؤاد: ساره…خليها تستناني تحت وانا جـ,ـاي حالا..
….
فؤاد: ساره!!اي اللي فكرك بيا ..انتي بتعيطي…مالك…اقعدي
ساره: ريم..ريم مش لقياها..
فؤاد: يعني اي مش لقياها…ضيعتي البنت ي سـ,ـاره..ومين ده..
مازن: انا مازن خطيبها…
ساره: بنتي اتخطفت…بنتي..ااه..ااه..
فؤاد: ساره..فوقي….
مازن: انا هتصل بدكتور يجي هنـ,ـاا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الريس: كلي..اظن اكل بشوات..
ريم: مش عايزه اكل..انا عايزه امشي..
الريس: يووه انسي بقي انتي هنا سجينتي..ومش هتخرجي..مامتك هتبقي كويسـ,ـه..كلها كام اسبوع وتتعود..متقلقيش..
ريم: طب لي انا..انا عمري م اذيت حد…انت حيوان معندكـ,ـش احساس..
الريس: غلطتي ي ريم غلطتي…انا ماشي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مازن: اي ي دكتور هي مالها..
الدكتور: انهيار عصبي..الظاهر في حاله من التوتر..هتبقي كويسه متقلقوش…هتنام كام ساعه بسبب العلاج..وهتتعافي بإذن الله
فؤاد: متشكرين ي دكتور..اتفضل..
يوسف: اي اللي بيحصل هنا ده
مازن: انت..
يوسف: مازن الزيني.. انت بتعمل اي ف بيتي..
فؤاد: اهدي ي ابني وخليني اشرحلك…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: يعني دي امي…انت ازااي تسمحلها تدخل هناا..انا مش عايز اشوفهاا
فؤاد: اختك مخطوفه..كانت هتلجأ لمين يعني..
يوسف: وهي تلجأ لينا وقت مصلحتها غير كده تسيبنا ي بابا..
فؤاد: طيب نلاقي اختك الاول ي ابني…وبعدين نبقي نتعاتب…شوف حل ودور عليها..استخدم معارفك ي ابني…ولا بلغ البوليس..اتصرف ي يوسف..
يوسف: حاضر ي بابا عشان خاطرك انت وبس..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المساء..
الريس: بردو مكلتيش ي ريم..
ريم: اي خايف عليا…وهي الحيوانات بتخاف بردو..
الريس: دي تاني مره تغلطي فيا..متخلنيش أاذيكي ي ريم..
ريم: بس انت مش هتأذيني..سمعتك وانت بتقولهم محدش يأذيهاا..اي بتحبني؟؟
يتبع..
بقلمي Aya Amer…

الفصل التاني والتالت
البارت التاني
#سجينتي

ريم: بس انت مش هتأذيني..سمعتك وانت بتقولهم محدش يأذيهاا..اي بتحبني؟؟
الريس: لا ده انتي زودتيها اووي بقي..
ريم: مش انا هفضل هنا علطول.. يبقي تفكني.. وتستحمل طريقتي…
الريس: وانا اي اللي يجبرني علي كده..
ريم: ولا اي حاجه مش عاجبك يبقي تسيبني امشي.. وخلي بالك انا مش خايفه منك..
الريس: هتخاافي ي روح قلبي…. عشان مامتك…. ومازن
ريم: مازن الزيني… اظن انت عارف انت بتكلم عن مين.. تفتكر هيخاف منك انت… وتفتكر انه مش هيخلي باله من ماما.. تبقي عبيط..
الريس بكذب : عبيط.. اللي متعرفيهوش ان انا اشتري مازن الزيني بتاعك ده هو وعيلته كلها.. سلام ي قطه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ريم «يشتري مازن.. يعني غني.. يعني مش عايز فلوس.. بس هو لي حاطط مازن ف دماغه.. وانا.. اكيد هيستخدمني عشان يساوم مازن عليااا… ي رب خرجني من هنا علي خير…»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فؤاد: انتي كويسه ي ساره…
ساره: بنتي راحت ي فؤااد…بنتي..
فؤاد: هنلاقيها…متخافيش هنلاقيهاا..هقوم اخليهم يعملولك فطار..
ساره: ابني فين؟؟عايزه اشوفه..
فؤاد: حاضر هندهولك..وهجيبلك فطار..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يوسف: مش عايز اقابل حد ي بابا
فؤاد: ي ابني دي والدتك..عايزه تشوفك بعد سنين..
يوسف: انت قولتها اهوه بعد سنين…دلوقتي بس افتكرتني..بابا انا وعـ,ـدتك اني الاقي بنتها عشان خاطرك انت وبس..وانا بحاول اوصلها…بس الست دي انا مش عاوز اعرفها…
فؤاد: قولتلك ميت مره مش هي اللي غلطانه…انا اللي غلطت..انا اللي حكمـ,ـت انها تاخد حد منكو..
يوسف: لي مأخدتنيش اناا…اشمعنا هي..
ساره كانت واقفه وسمعتهم…حتي هي مكنتش عارفه الاجابه..بس هي كانت بتختار بين ولادهـ,ـا حتي لو كانت اختارت يوسف كانت هتسأل ريم لا ليه…
ساره: يوسف…
يوسف: انتي اي اللي جابك هنا..اخرجي من اوضتي..مش عـ,ـاوز اشوفك..

قعد علي السرير وحط وشه ف ايديه…
ساره: حقك عليا ي يوسف… مش عارفه اديك سبب عشان مفيش.. سامحني ي ابني..
وحضنته… يوسف كان نفسه ف حضنها من زمان يمكن خلاه يلين.. وينسي..
يوسف: كنت محتاجك وملقيتكيش..
ساره: صدقني منستكش ولا يوم.. دايما كنت نفسي اشوفك واسأل نفسي ي تري حياتك عامله ازااي…
فؤاد: حقكو عليا الغلط ده غلطي انا…. صدقيني ي ساره من يوم م مشيتي وانا شغال ف الحلال وبس.. ربيته احسن تربيه.. بس هو كان زعلان منك… بس هو قلبه طيب وحضنك لين قلبه وزعله…
يوسف: وحشتيني اووي ي امي..
ساره: وانت كمان وحشتني زي م انت كمان كنت محتاجه لي.. ريم كمان كانت محتاجها باباها…
لما جت سيره ريم… عيطت ساره… وتعبت..
ساره: ريم.. بنتي..
يوسف: م تقلقيش ي ماما انا هرجعها..

الخدامه: الاستاذ مازن مستنيكو تحـ,ـت..
يوسف: ارتاحي انتي تعبانه وانا هتصرف..

يوسف: مين كان يصدق ان مشكلتنا تبقي واحده..
مازن: العيله تفضل عيله… خلينا ننسي اننا منافسين ف الشغل.. ونحل المشكله دي… انا بلغت البوليس..
يوسف: بس انا مش لسه هستني لحد م البوليس يعمل حاجه.. خلينا نسأل الناس من المنطقه اللي بتركب منها للشغل…
مازن: يلا بينا..

انت في الصفحة 2 من 12 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
4

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل