روايات

معاناة زوجة بقلم ميفو سلطان السادس حتى الاخير

همس انا هسكت اهوه حسي بيا بكلمة ملائمةي طيب.. ظلت ساكنه تريد كلمة ملائمةه وهو يملس علي ضهرها بحنان ويقبل راسها.. همست سيبني بقه.
هتف.. اسيبك اعملها ازاي طيب.
ابتعدت وهتفت….. تسيبني في حالي اربي ابني مش عايزه منكو حاجه اشتغل واصرف علي روحي واستحاله اخد منكو حاجه.
هتف….. تاني بتتكلمي المصاريف.
صرخت… ما هيا السبب هيا اللي خلتك تخلعلي قلبي هيا اللي موتتني كلمة ملائمةكو علي فلوسكو مني كت هعمل ايه حرام عليك انا كت في حالي.. ان. ا كرهت الدنيا بسببك يا اخي طفشت عشان ارتاح راجع تقلي نرجع.. انا البيت ده بكرهه ماشفتش فيه يوم فرح مرجعني تكمل ذل فيا..
هتف…. لا مش ذل مرجعك تعيشي جوا قلبي
صرخت…. مش عايزه قلبك.
لينفعل.. يبقي تخبطي كلمة ملائمةاغك في الحيط انت مراتي وهتفضلي مرات انا كفايه عليا هم كده افهمي بقه ليه عايزه تبعدي وتوجعيني وتتوجعي ليه ليه
لتصرخ… عشان ارتاح ايوه يا حمزه عايزه اوجعك. عايزه اوجعك واشوفك موجوع حتي لو هتوجع.. بص بقي مش انت خدت عمر ومضتني علي اني اقعد اشتغل هقعد يا حمزه وهقعد في البيت حاضر عشان تكملو ذل ليا كمان بس عمري ما هكون ليك لو روحي طلعت انا اشد روحي بايدي ولا اني ادهالك.. ادتهالك مره ورميتها بالرخيص.. اه اسفه ماكنش رخص رميتها بالفلوس والشركات.. بس اعمل حسابك من هنا ورايح هتلاقي حد تاني خديجه اللي اتكبرتو عليها خلاص شبعت منكو اخرتها ايه يعني تعملو ايه ذل وجربت حرمان من العيشه جربت وجع. نتش قلوب جربت.
انا اهوه يا حمزه بيه قدامك هقعد واربي ابني عايز حاجه تانيه قول تحت امرك مازن زمان والست والدتك ودلوقتي انت يلا كمل كمل الله يعينك علي ذلي.
ليتنهد ويذهب ليجلس ويحني راسه ويضع يده علي راسه بوجه ليظل فتره صامتا وهيا تنظر اليه بوجع.. ليتنهد ويرفع راسه.. وحلك ايه طيب سيبان مش هسيب.
هتفت… وانا تحت امرك يا حمزه بيه
ليرفع حاجبيه… يعني انت كده هتنبسطي لما تعيشي مسلوبه الحياه وتستسلمي لعيشتي ومش عايزه تخشيها تقعدي معايا جثه مابتحسش دا اللي تختاريه او اسيبك.. طب انا مش هسببك يا خديجه وحب هديهولك وعشق هغرقك فيه سنه اتنين الف مش عايزه ارميه بس انا هدهولك لاني ماعتش قادر ابعد انا غلطت بس مش هعيش عمري مغروز في الغلط.. عايزه تشتغدي اشتغلب مروح دخول براحتك بيتك اعملي فبه مابدالك انما سيبان مش هسيلك يا خديج ليقترب منها ويحتضنها هفضل ادور علي قلبك العمر كله لحد ماتسامحي يا ديدا ومن هنا لحد هناك حبيبك معاكي وجنبك لحد مارجع ثقتك فيا ليشدها يحتضنها بحب ليهمس يا ريت تحسي بنبض قلبي حسي يا ديدا وحياه حبك ليا اللي حاسس بيه بيغلي جواكي.. لو اقدر اشيل وجعك واموت بيه كت عملت لو اقدر اعيش من غيرك كت عملت بس انا اموت ولا انك تبعدي اهون عليا اموت لو كرهاني ادهي اني اموت يا قلب حمزه لو مش عزيزاني ادعي اني اروح من دنيتك دي اروحها ميت لاني ماقدرش اعيش من غيرك سامحيني بالله عليكي بتمني لو ما تبقيش في حياتي اكون مش في الدنيا دي ليقبلها ويتركها وينزل ليترك لها مساحه للتفكير لتجلس بقهر فهيا تعشقه وتريده ولكن وجعها يمنعها كرامتها لا تترك لقلبها فرصه فتلك العائله ملكت من الجحود ما هلك قلبها ربما عاد الحب ولكن الوجع لا يمحيه الحب وكلمات الحب يمحيه الصبر فلتصبر يا حمزه فانت اوجعتها من الوريد للوريد اصبر لهل الله يلين القلوب ويداوي القلب العليل#معاناة_زوجه

#معاناة_زوجه
#حكايات_mevo
البارت الثامن و العشرون…
نزلت خديجه لتجد اميمه تحمل عمر وتبكي وجهها احمر اقتربت تجلس صامته لتقبل اميمه عمر وتهمس…. روح العب يا حبيبي.

اقتربت من خديجه بكرسيها ومسكت يدها فنظرت الي خديجه لتشهق عندها وطت علي يدها قبلتها.. لتسحب يدها…. انت بتعملي ايه يا طنط.
قالت اميمه…. بعمل ايه… اعمل اللي لازم يتعمل لو طولت اوطي على رجلك ابوسها هوطي ما كنتش عارفه ان كلمه حسبي الله ونعم الوكيل هي اللي جابت اجل ابني. ان الظلم ظلمات وهعيش فيه. لما راح مازن دنيتي اسودت وايامي كنت مريضه بيه كنت عاملاه جوزي وحبيبي وماتعظتش لما مات خليت ابنه يبقى مكانه بس ازاي كان لازم شيطاني يكمل محدش عارف يوقفني كنت خايفه انت تروحي في حته وتاخذي الواد.
لعبنا اه اللعبه لعبنا وهو بيقول لي انا ما بلعبش انا هاخدها بما يرضي الله واحطها في عيوني. وانا مستغربه ان ده حمزه ده مش حمزه حمزه ابني حجر حمزه اتوجع حمزه اتغدر بيه يقعد يقول لي خديجه خط احمر خديجه مش هتيجي جنبها احطها بعيوني حتى لو انا قلبي ما فيش فيه حاجه هحطها بعيوني… بس هو يا حبيبي غلبان قلبه اتوجع ميت مره كان خايف كان خايف يعترف انه حب كنت بشوفه يقعد يبص عليكي واقول مين ده. حمزه مش مصدقه ان ده ابني اللي بيعامل واحده بالشكل ده ولما حصل اللي حصل كنت بموت يا بنتي كنت بموت وعرفت ان ربنا عاقبني ان ابني يروح وابني ابني يروح وحمزه يكرهني. حمزه ما كانش بيبص في وشي كان بيعاقبني ويعاقب نفسه كان يقفل على نفسه بالساعات لا اكل ولا شرب ولو دخلت عليه الاقي كلمة ملائمةوعه نازله يمسحها ويقف يديني ضهره واقول له يا ابني يا ابني هنعمل ايه يقول لي خلاص يا امي احنا موتنا مستنيين نندفن.

انت في الصفحة 5 من 11 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
20

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل