روايات

معاناة زوجة بقلم ميفو سلطان السادس حتى الاخير

بس يا حبيبتي ربنا بيسامح ابني ما كانش عارف ان هو بيعرف يحب بس ما كانش ما كانش هياذيكي يا حبيبتي والله ولا كان هيسرقك ولا هيعمل حاجه هو كان بيحاجي عليكي وبس ويحافظ على ابننا وبس غلط اه غلط بس حمزه مختلف حمزه غلبان راجل طول بعرض قلبه لما دق انخلع بابشع طريقه خاف يديه لك او ما يعرفش اصلا انه انت خدتيه من غير ما هو يحس وحس بس لما اللي حصل اللي حصل.لو عايزاني يا بنتي اوطى على رجلك ابوسها ابوسها سامحيني يا بنتي سامحيني كانت تبكي بحرقه وتشهق .

فمسكتها خديجه… خلاص يا طنط اهدى انت عيانه ونظرت اليها.

فقالت اميمه.. سامحيني هتعتبريني امك ولا انا ما استحقش اصلا ان انا ابقى ام ….
تنهدت خديجه وقالت… المسامح ربنا والايام كل حاجه هتدوب باذن الله.
فقالت لها ….طيب وحمزه حمزه بيحبك يا حبيبتي حمزه مش عايش.

قالت بقهر.. وانا مش هقدر يا طنط مش هقدر صدقيني لتسمع صوته من الخلف لا هتقدري هتقدري يا حبيبتي عشان حمزه تعب.

لتقوم هي وتنظر اليه غاضبه اه كله عشان حمزه تعب صح انما انا اتعب مش كده ياسي حمزه.

تنهد هو وقال… طب اعمل ايه في كلمة ملائمةاغك قولي لي اعمل تنهد وقال تعالي عايزك.

شدت يدها وقالت… نعم عايز ايه هخكلمة ملائمة فين المره دي ولا هتذلني في انهي حته .
نظر الى امه وقال…. والنبي يا امي لما تبقي تسمعي صوت فوق اعرفي ان انا كلمة ملائمةتها وشدها الى الخارج.

فصرخت… انت واخدني فين فقال اركبي من سكات تنهدت هيا وركبت ليتوقف عند احد الفلل نزل هو وفتح الباب وشدها وخرج. دخل بها المكان لتقف هي تنظر اليه بغرابه ليقول… ايه رايك في البيت.
قطبت جبينها وقالت…. بيت بيت ايه.
قال….. بيتك.
نظرت اليه باستغراب…. بيتي انا ما ليش بيوت يا حمزه تنهد هو واخرج من جيبه ورقه واعطاها اياها فنظرت اليه لتنصكلمة ملائمة عنكلمة ملائمةا وجدت ان تلك الفيلا باسمها فنظرت اليه غير مصدقه…….
قالت….. ايه اللي انت عملته ده.
فقال…. اللي انا عملته ان احنا هننقل بيتك انت عشان انت ما شفتيش في البيت اللي هناك يوم كويس فمن هنا ورايح ده بيتك وتامري فيه زي ما انت عايزه وتقعدي فيه اللي انت عايزاه ابتلعت ريقها حست بالارتباك فاقترب منها وقال صدقيني انا عايزك تنسي وجعك
بعدته وقالت…. تقوم تشتري لي بيت بقه وبتاع وتزغلل عنيا مالست هتعوز ايه غير فلوس مش ده كلامك.

قال بحرقه… بطلي بقه انا كت حمار مش حاسس باللي جوايا والله يا ديده ماكت ناويلك شر عمري وكت هحافظ عليكي واعاملك بما يرضي الله وكت باكل روحي من جوا مش حاسس ان عايش وقلبي مات وروحتك خلعته عرفت اني حي.

قالنت هيا.. وانا مش عايزه قلبك يا حمزه انتو عيله مالكمش امان واستدارت للخارج تندفع وتجري منه كانت خائفه من مشاعرها ليتجه يعدو خلفها ولم تلاحظ تلك العربه التي اتت ليرتعب هو ويزيد من سرعته…يحتضنها بقوه ولكن الدفعة كانت قوية ليقترب منها ويرتطم وجهه بالصيف ليفتح راسه الا انه لم يهتم ..احتضنها بقوه وصرخ فيكي حاجه فيكي حاجه انطقي طمنيني ما تسكتيش كان يفتش فيها قامت وجلست تشعر بالالم نظرت اليه بكلمة ملائمة فشهقت راسك بتنزف.
ابتسم علي لهفتها.. مش مهم المهم انت بخير يا قلبي. قام وشدها الي احضانه فمر شخصا وهتف… الله يسهلو يا عم.

تنهد هو وقال.. اهو قر بلا هدف يا رب يسمع منك. لتتنهد وياخذها ويذهب الي البيت صعد الي شقتهم فدخلت مسرعه واحضرت المنظفات والمطهرات…. اقعد اما اعملها لك.
ابتسم وجلس وهيا تطهر له جرحه وهو ياكلها عينيه وهيا مشتعله من نظراته.
قالت غاضبه.. بطل تبصلي كده الله..
ضحك وقال.. طب ابص ازاي هيا بتطلع لوحدها والله قلبي انت.

قالت هيا.. امم قلبك اه واضح. تنهد وسكت وانهت عملها .. اجبلك حاجه تشربها حاسس بحاجه. قال شويه دوخه مش اكتر .

قطبت جبينها ….دوخه لا يبقي نروح للدكتور.

قال هو ….لا مش رايح ماجايز تخلصي مني وترتاحي.

قالت بكلمة ملائمة.. مش حاجه ظريفه علي فكره كلامك .

تنهد وقال… والله طالع من جوا قلبي.

قامت .. يلا ننزل تحت مامتك كلمة ملائمةه من الصبح..

تنهد وقام ونزل معها.. مر الوقت وهما جالسين وعمر يلعب وسطهم لتدخل عليهم سهام .. اقتربت .. حمدالله عالسلامة يا خديجه انا اتفاجأت انك كتي في الشركه والله فرحت فعلا.

تنهدت خديجه لتقترب سهام ازيك يا خالتي عامله ايه يا رب تكوني بخير.

قالت اميمه.. اهو ربنا كبير خدت جزائي والكل عارف اهوه.

تنهدت سهام…. خلاص يا خالتي بكره احلي اقتربت من حمزه وجلست بجواره ووضعت يدها عليه…. ازيك يا ميزو ايه ليك يومين ماجتش الشركه توحشنا.

قطبت خديجه حاجبيها ونظرت ليديها علي يديه واحست نفسها تحترق فهيا تعلم أن سهام تحب حمزه…. ايه ده ايه اللي عورك كده يا حبيبي مش تخلي بالك كلنا عايزينك.

قامت خديجه … تشربي حاجه.

انت في الصفحة 6 من 11 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
20

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل