
انا موافقة اتجوز كارم ابن عمتي يا ماما !!
الجزء التانيبقلم سولييه نصار
حور أنا جيت ..
قالها أيوب بتعب وهو بيدخل البيت …كانت حور بتاكل ابنها فابتسمت وقالت بقلم سولييه نصار
انا هنا يا حبيبي …
دخل أيوب وبص علي حور لقاها قاعدة علي الانتريه بتأكل ابنهم مؤمن وهي مبتسمة ليه بفرحة شعرها الطويل متسرح والبيت مرتب كالعادة …رغم المسؤوليات اللي علي حور الا أنها شاطرة جدا في انها تنظم وقتها وتخلي كل حاجة مثالية وده كان بيحبه ايوب فيها …بس مؤخرا بقا في رتابة غريبة ما بينهم …صحيح حور بتحاول علي قد ما تقدر تك سر الملل ولكن أيوب مش بيساعد وده اللي خلي أيوب يحس بفرحة لما عرف أن مسك بتحبه …
حبيبي مؤمن …
قالها أيوب …
ابتسمت حور وقالت
ايه اخبار الشغل النهاردة يا حبيبي …
ابتسم أيوب وهو بيفتكر مسك
الشغل حلو اووي يا حبيبتي …
بالليل ….بقلم سولييه نصار
انا مش قادر اصدق انك اخيرا قبلتي تديني فرصة عشان نتكلم ويارب اكون انا الإنسان المناسب ليكي واقدر اسعدك يا مسك لانك تستاهلي …
قالها كارم بحماس. هو بيبصلي ….كارم كان طيب اووي صحيح معندوش مواصفات الوسامة اللي أنا عايزاها بس طيب وشهم …رغم أنه بيحبني من صغري زي ما عرفت إلا أنه عمره ما فكر يتواصل معايا ويكلمني …دايما كان يكلم بابا وهو يقولي طلبه …واعترف اني ر فضته كتير لاني مكنتش بحبه …بل أحيانا للاسف كنت بتريق علي شكله …
لما باباكي قال انك موافقة أنا كنت مبسوط اوووي يا مسك ..ومش مصدق نفسي …انتي كنتي حلم بالنسبالي …وحلمي بيتحقق وانا مش مصدق …
كان قلبي بيتع صر من الألم …كنت حاسة بالذ نب أنس بستغله بس حاولت ابعد الشعور ده …لازم اعمل كده والا هض عف قدام أيوب اللي بقا يطاردني ده وهخ سر حور …
ابتسمت ليه ببهوت وبصيت علي الأرض وانا بمنع دموعي ما تنزل …بقلم سولييه نصار
بعد شوية قرينا الفاتحة واتفقنا نجيب الشبكة بعد أسبوع وتكون الخطوبة بعدها علطول ولحد ما يجهز شقته علي الاخير نتجوز …كانت كل حاجة بتمشي بسرعة …بسرعة رهيبة …
تاني يوم روحت الشغل وانا حزينة اول ما دخلت المكتب بتاعي قابلتني إيلا صاحبتي واللي كانت عارفة بموضوع قراية فاتحتي وزغرطت وقالت
اهي جات العروسة…
غمضت عيني پغضب أنا قولتلها متتكلمش لكن نسيت أن إيلا متقدرش تخبي كلمة ..الفولة مبتتبلش في بوقها …
ايلا وهي مبسوطة وشوفت الموظفين كلهم متجمعين في المكتب فرحانين وبيباركولي …بصيت علي أيوب اللي لقيت عينيه الرمادية بتلمع پغضب شديد وغير ة …ومعرفش ليه وقتها كنت طايرة من الفرحة عشان شوفت غيرته !!
مر يوم الشغل بسلام ومعملش اي حاجة …كان بس بيشتغل پغضب …
جه الليل …
كنت قاعدة بقرأ رواية من رواياتي لما رن تليفوني مسكته وقلبي دق لما لقيته أيوب …مفروض مكنتش ارد …بس رديت وقلبي بيدق …
ألو …
انا تحت بيتك انزلي بسرعة …
يا مجنو ن …
قولتها بعصبية وانا بلبس هدوم مناسبة وبضبط شعري عشان انزل …واخترعت حجة اني هشتري حاجة من السوبر ماركت ونزلت ….
انت بتعمل ايه هنا !
قولتها پغضب …
فسحبني هو لمكان مفهوش ناس كتير عشان محدش يعرفني ويشوفني معاه وقال بصوت متوتر
انا مش قادر استوعب أني هخ سرك …مسك متعمليش كده …أنا معرفتش اكل النهاردة وحتي اتخا نقت مع حور …مش طايق نفسي من اول ما عرفت الخبر …
رفعت راسي وقولت بصوت مخڼوق
ده اللي أنا
—
حسيت بيه لما اتجوزت واكتر كمان …
حط ايديه علي وشي وقال
خليكي معايا متسبنيش …متسبنيش …
بعدت وانا برجع لوعي وز قيته ومشيت بعيد عنه …وقفت لحظة وانا ببصله وانا ببكي …كان قلبي وا جعـ,ـني …وقتها كر هت الحب وكر هته لاني ضعيفة بالطريقة دي قصاده…فتح هو ايديه ليا وانا مقدرتش اتحمل اكتر جريت عليه
يا حبيبتي …يا حبيبتي ..أنا بحبك!
يتبع
الجزء التالتبقلم سولييه نصار
هتسبيه !
قالها أيوب …مسحت دموعي وهزيت راسي وقولت
حاضر هسيبه …
تتصلي بيه دلوقتي وتقوليله انك اتراجعتي عن الموضوع …
قالها بغيرة …قلبي دق جامد …غيرته تاني اجمل حاجة بعديه هو …
قولت بنعومة
مينفعش يا أيوب كده ممكن امي تش ك ..بكرة هبلغهم الحوار …
تمام بس خلصي الموضوع ده بسرعة يا مسك لو سمحتي …
حاضر …
ابتسم ليا وقال
ودلوقتي روحي البيت اشوفك بكرة …سلام ..
سلام…
قولتها وانا قلبي بيطير من السعادة ومشيت من قدامه وروحت البيت ….
بعد ما دخلت اوضتي فضلت الف حوالين نفسي من السعادة فجأة اتجمدت مكاني وانا بشوف برواز مزدوج فيه صورتي أنا وحور واحنا صغيرين وصورة واحنا وكبار …دموعي نزلت بكسوف وحطيت أيدي علي وشي وبدأت ابكي ….
……
حور حبيبتي ..
قالها أيوب وهو ماسك ورد وبيقرب منها عشان يصالحها…كانت هي قاعدة علي الانتريه بعد ما نومت مؤمن وبتتفرج علي التلفزيون ….بصتله ببرود و بعدين كملت فرجة …
قعد جمبها وقال
انا اسف يا حور …اسف بجد ..سامحيني …
مادام مش قادر علي زعلي يبقي متزعلنيش يا أيوب لأن زعلي و حش اووي…ومينفعش تجر ح اللي قدامك وتستني أنه يسامحك عشان قولت انك أسف …
ابتسم وهو بيمسك ايديها وبيقولبقلم سولييه
ميبقاش قلبك اسو د اومال قولت أنا آسف …
بعدت ايديه وقامت وقالت
للأسف اسفك مش كفاية يا أيوب …أنت زودتها المرة دي في عصبيتك وزعيقك وانا معملتش اي غل ط …بالعكس بحاول دايما ارضيك فده مش جزائي اني بحاول ارضيك …لما تعرف غلطك كويس هسامحك …تصبح علي خير …
وبعدين قامت وراحت اوضتها
تاني يوم ….
صارحت ماما بحقيقة اني مش قادرة اتقبل كارم ومع شوية دموع اقتنعت وقررت تكلم ابويا ويمكن هي ارتاحت اكتر لأنها مش بتحب كارم ومش شايفاه يليق بيا لانه مش وسيم …
روحت الشركة وانا راسمة ابتسامة علي شفايفي ودخلت مكتبي أنا وأيوب …قرب مني وقال بصوت واطي
وحشتيني اووي …
وبعدين…ضر بته علي كتفه وقولت
اتلم.
ضحك هو …كانت ضحكته حلوة اووي …ابتسمت وقولت
انا بحبك اووي يا أيوب …
وانا كمان يا روح أيوب …ايه رأيك النهاردة بعد الشغل نخرج سوا …
ابتسمت اكتر وهزيت راسي وقولت بقلم سولييه نصار
موافقة …
اتصلت بأمي وقولت اني هعدي علي حور وبعدين خرجنا أنا وأيوب …
كنا قاعدين جمب بعض في السينما بنتفرج علي فيلم أنا حاطة راسي علي كتفه وهو مشبك ايده في أيدي …مكنتش عايزة افكر في اي حاجة …ولا سمحت لضميري يأنبني …قررت افرح ولو مرة في حياتي…قررت اكون أنا نية شوية …حور اخدت أيوب …اتجوزته وخلفت منه ..هي واخدة كل وقته مفيش مانع اني اخد ساعتين وأنا عمري ما هفكر أخر ب بيتها …أنا بس عايزة ساعتين معاه …ساعتين اعيش الحب اللي كان نفسي أعيشه !!!
خرجنا من السينما واحنا ماسكين أيدين بعض وبنضحك وقالبقلم سولييه نصار
تحبي تروحي فين تاني !
لا كفاية كده خليني اروح البيت اكيد ماما قالت لبابا علي موضوع اني مش حابة اكمل مع كارم …
تمام يا حبيبتي كلميني أو ما توصلي ..
هزت راسي وانا مبتسمة بسعادة…
اول ما روحت
—
البيت لقيت ابويا بيبصلي من غير رضا بس امي مرتاحة شوية …اكيد قدرت تقنعه ..قام بابا وقال
هتندمي عشان ضي عتي كارم من ايديكي يا مسك …هتندمي اووي …
مرت الايام وانا وأيوب بنطلع مع بعض …كنت مبسوطة …مبسوطة دي كلمة قليلة كنت طايرة اووي من السعادة….
في يوم عزمتني حور عشان عيد ميلاد مؤمن التالت وروحت وانا معايا هدية …كنت مبسوطة لاني هشوف أيوب اكتر ….
ايه ده اومال فين باقي الناس !
قولتها بحيرة وانا شايفة السفرة عليها انواع اكل كتير بس مفيش ناس …
معرفش يا بنتي أنا عزمتهم بس مجوش …اقعدي ناكل لقمة وبعدين اتصل بيهم أنا همو ت من الجوع ..
معرفش ليه حسيت بالتوتر وقعدت علي الكرسي اللي قدام كرسي ايوب …كنت ببصله بتوتر وهو كمان …وحتي أني مش شايفة مؤمن ..كنت لسه هفتح بوقي عشان اسأل قالت حور
مؤمن للاسف نايم …يظهر أن عيد الميلاد با ظ ..بس الحاجة الجميلة أننا اتجمعنا ..انا أسعد إنسانة دلوقتي ..معايا اختي وجوزي اللي هو كل حياتي …
كنت هعيط من الخن قة اللي حسيتها …غرفتلنا حور الاكل وبدأنا نأكل بهدوء …وقفت هي أكل فجأة وقالت بصوت بارد
انا عارفة بعلاقتكم سوا !!عارفة انكم بتخو نوني!!!
يتبع