
الجزء الرابعبقلم سولييه نصار
وبالمناسبة أنا حاطلكم س م في الاكل …
قالتها حور ببرود فبصينالها پصدمة فضحكت هي جامد وقالت وهي بتاكل
متقلقوش …حتي الفلوس اللي هشتري بيهم السم خسا رة فيكم …قيمتكم أقل بكتير …
حور ممكن تسمعيني …
قالت أيوب بتوتر …كان فعلا خاېف…
لا معلش اخر س عشان مش هـ,ـسمعك …
بعدين بصتلي وقالت
تعرفي متو جعتش منه قد ما اتو جعت منك انتي يا مسك …يا اختي يا توأم روحي ..كنتي بتقولي كده دايما صح …
بصيت علي الأرض وانا بعيط فقالت
لا لا بلاش تمثيل وعياط يا حبيبتي …ده أنا شوفتك وانتي مبسوطة مع جوزي فمتجيش تمثلي عليا …
عيطت جامد وانا بقول
حور بس اسمعيني…حور ….
اخر سي انتي كمان مش عايزة أي تبرير لان مفيش أي مبرر ليكم انتوا الاتنين …فمفيش داعي تقولوا أي حاجة …خلينا نستمتع بآخر عشا لينا سوا عشان من النهاردة انتوا خس رتوني …
حطيت راسي في الارض وفضلت ابكي فزعقت حور وقالت
اخر سي …اخر سي پتبكي علي ايه ما أنا شوفتك معاه في الصور وكنتي مبسوطة …متقوليش أنك حاسة بتأ نيب الضمير…اللي زيك مش عنده ضمير اصلا…انتي أكيد خاېفة اقول لاهلك…
بصت لأيوب وقالت
واكيد خاېف لافض حك عند اهلك واهلي …
حطت ايدها علي دقنها وقالت
بصراحة عندي اڠراء شديد اني أعمل كده وافض حكم وابين ر خصكم للناس …بس أنا قررت استني ربنا يجيبلي حقي …يعني زي ما ربنا كشفكم ليا بالصدفة أكيد هيجيب حقي ……طبعا عايزين تعرفوا كشفت قذ ارتكم ازاي …صدفة صدقوني سبحان الله ربنا مكانش عايز واحدة نضيفة زيي تتغش فيكم …اتنين من اقذ ر خلق الله …حابين تعرفوا أزاي كشفتكم !
سكتت شوية وبصتلي بقوة ..رغم انها كانت جامدة وبتتصرف ببرود الا اني شوفت عينيها حمرا اووي وكأنها بتقاوم انها ټعيط وقتها قلبي و جعني وحسيت بتأنيب الضمير اكتر فكملت هي ..
من فترة والدتك اتصلت بيا قلقانة عشان انتي اتاخرتي وقالت أنك هتروحي عندي وان موبايلك مقفول وقتها أنا قلقت بس قولتلها أنك كنتي عندي فعلا ولسه ماشية ….
غمضت عيوني ودموعـ,ـي بتنزل اكتر وانا بفتكر وقتها ان امي اتخانقت معايا لما اتأخرت مع أيوب وقالتلي انها اتصلت بحور تتطمن
—
عليا
كملت حور وقالت
بس اللي كنت معرفهوش ان صاحبتي اللي انا داريت عليها ومرضتش احر جها قدام والدتها كانت بتصيع مع جوزي اللي سبحان اللي في نفس اليوم رجع برضه متأخر وده اللي خلاني اشك فيكم …كان نفسي يطلع الموضوع كد ب…كان نفسي يكون بيخو ني مع أي واحدة غيرك يا مسك …مكانتش عايزة اټصدم فيكي لكن لما قدرت افتح تليفونه وشوفت الغراميات وصورك معاه وانتي مع جوزي ..جوزي أنا !!وقتها حسيت وكأنك ضر بتيني بخ نجر في قلبي …الخيا نة منك كانت أصعب يا مسك …اصعب بكتير …ليه عملتي كده…ليه خو نتيني !
انها رت وانا بعيط وقولتلها
عشان حبيته …حبيته من البداية وحبيته قبلك …
حسيتها اټصدمت شوية فكملت
انا حبيته اكتر منك يا حور …حبيته بصمت وكنت بدعي أن يجمعنا في الحلال….
هزت حور راسها بيأس وقالت
كنتي جيتي وقولتي مكنتش هقبل بيه اصلا …لكن مش تخو نيني …مش نخسر بعض عشان أي حد !!!
قامت حور وقالت
عموما أنا خلاص خرجتكم من حياتي …سواء انتي يا مسك ..او انت يا أيوب..وياريت نتطلق بهدوء وانت أعمل اللي انت عايزه بس اعرف ان ربنا هيجيب حقي منكم …
بصت لأيوب وقالت
بالمناسبة حضرت شنطة هدومك عشان تمشي من البيت …زي ما عارف أنا حاضنة والبيت من حقي وانت تقدر تتجوز حبيبتك في بيت تاني…
ولسه هتمشي مسك أيوب ايديها وقال
انتي أكيد مجنو نة … ناوية تهد ي حياتنا عشان نزوة مني …أنا أكيد مش هتجوز دي لو عايز اتجوزها كنت اتجوزتها من زمان او حتي علي الأقل لما مشيت معاها…أنا كنت بقضي وقت لطيف معناها وبس …لكن هي بالنسبالي كانت مجرد نزوة مش هنهد حياتنا عشان نزوة!!!!
اټصدمت وانا ببصله وحسيت قلبي بيتقطع وفضلت أعيـ,ـط فز قته حور وبصتله بقر ف وقالت
طلقني يا أيوب. ..طلقني والا هفض حك !!!
يتبع
الجزء الخامسشكرا علي تفاعلكم السكربقلم سولييه نصار
مش هطلقك بلاش جنا ن …
زعق أيوب وهو بيمسكها من ايديها ويهزها ويقول
بقولك مجرد نزوة. ..واحدة كنت بقضي معاها وقت لطيف وخلاص….وانا هق طع علاقتي بيها خلاص مش عايزاها أنا بحبك انتي …هي اللي لفت عليا صدقيني !!!
حسيت وكان حد كب ماية ساقعة متلجة عليا …مكنتش مصدقة الراجل اللي كان بيدوب فيا امبارح وبيقولي قد ايه هو بيحبني ..يقول اني مجرد نز وة وكمان لفيت عليه !!!دمـ,ـوع مكانتش مبطلة تنزل …حاسة ان قلبي بيتق طع …معقول …معقول اللي حبيته يعمل معايا كده !!!معقول اللي هنا صاحبتي عشانه يطلع بالقذ ارة دي …فضلت اعيط وصوتي طلع وهو بيزعق وبيقول
والله هي يا حبيبتي اللي اغويتني هي اللي حاولت تقرب مني وانا ضعفت أنا ….
اخرس ..اخرس يا حيوا ن !!!
صړخت و انا بعيط وبصوت …مكنتش مصدقة انه يتبلي عليا كده ….قومت وانا بقول لحور
هو اللي قرأ مذاكراتي وعرف اني بحبه ومن وقتها وهو بيحاول يقرب مني …ده جالي لحد البيت وطلب مني اني متخطبش لكارم….أنا افتكرته بيحبني …
بصتله حور وقالت
ويا تري قولتلها هتجوزك وضحكت عليها !!!
هز أيوب رأسه بسرعة وقال
والله ما حصل صدقيني الموضوع كان مجرد نزوة أنا عمري ما افكر اتجوزها اصلا ..أنا بس كنت بتسلي…بك سر الملل اللي في حياتنا لكن ليه اتجوزها اصلا …وانا خلاص مش عايزها تاني اتسلينا شوية وخلاص …
يا حيو ان يا ابن الك لب ….انت أ حقر بني آدم شوفته في حياتي !!!!
وبعدين ضر بته بالقلم من ق هرتي…
بصلي
—
هو پغضب وبعدين ردلي القلم لحد ما حسيت بطعم الد م في بوقي وبعدين صړخ وقال
انا تضر بيني يا شمال …ما دي حقيقتك فعلا كنتي بتصيعي معايا وعارفة اني مستحيل اتجوزك
وبعدين مسك شعري وبدأ يضر بني ووقعني علي الأرض …
بس خلاص سيبها…سيبها …
صړخت حور وهي بتحاول تبعده عني وبعدين ز قته بع نف وقالتبقلم سولييه نصار
اطلعوا برا انتوا الاتنين … اطلعوا بدل ما افض حكم ..
مسك ايوب ايديها وقالبقلم سولييه نصار
حبيبتي خلينا نبدأ من جديد…خلاص نطر دها من حياتنا ونبدأ من جديد واوعدك مش هعمل كده تاني …
كنت قاعدة علي الأرض وانا بعيط جامد …شعري اتبهدل وبوقي بيجيب د م …
هزت حور راسها وهي پتبكي وقالت
مستحيل اعيش مع واحد زيك مستحيل …أنا هطلقك منك واتجوز…اه ..
قبل ما تكمل كلمتها ضر بها بالقلم وزعق وبعدين شد شعرها وقال
ده عند امك يا روح امك …ده انا اقت لك لو عملتي كده
ز قته هي وجريت علي تليفونها وصړخت
اطلع برا …برا بدل ما اتصل بأهلي وانت عارف ممكن يعملوا فيك ايه كويس !!!
وشي بهت شوية وبان أنه خاف وعشان ميبوظش الوضع اكتر مشي من البيت ….
بصتلي حور وقالت وهي بتمسح دموعها
عرفتي انتي ايه بالنسباله …مجرد واحدة كان بيتسلي بيها وللاسف ده اخرك فعلا واحدة يتسلوا بيها مش يتجوزوها…مبروك عليكي جوزي خديه…ده طبعا لو قبل يمشي معاكي تاني مش يتجوزك …برا ..اطلعي برا!!!
كنت ماشية في الشارع وانا بعيط …كلمات حور لسه في عقلي …بفتكر لما قالت اني للتسلية مش للجواز …وقفت ومسحت دموعي وقولت
انا هوريكي يا حور اني مرغوبة وهتجوز !!!
بعد نص ساعة …
كنت واقفة قدام المحل الجديد اللي فتحه كارم محل ادوات منزلية كنت قدرت اضبط نفسي في حمام عمومي ..حطيت روج وماسكرا وضبطت شعري وحطيت ميكب يداري أثر ضر بة أيوب !!
كان شكلي احلي وعرفت أن كارم هيطير بيا …
دخلت المحل بهدوء وابتسمت وانا بشوفه…
مبروك علي المحل ..
قولتها برقة فبصلي بدهشة وقال
مسك نورتي المحل ..
اعذرني مباركتي جات متأخرة ..
مفيش مشكلة ولا يهمك …
اتنهدت بتوتر وقررت ادخل في الموضوع علطول وقولت
انا موافقة اتجوزك يا كارم!
يتبع
الجزء السادسشكرا علي تفاعلكم السكربقلم سولييه نصار
كارم رد عليا بقولك موافقة اني اتجوزك …
كنت بقولها بعصبية وانا شايفة عينيه باهتة مفيهاش اي حب ليا …
مسك أنا …
انت ايه ..انت ايه هترفضني دلوقتي ..
قولتها بجنو ن ودموعي بتنزل …مكنتش مصدقة …لا لا. ..ده مبيحصلش هو مش هيرفضني …هو بيحبني …
مسكت ايده جامد وقولت
انت بتحبني مش كده …بتحبني يا كارم …
شال كارم ايديه وقال وهو بيتنفس بعمق
يمكن يكون ده صح ويمكن يكون لسه فيه شوية مشـ,ـاعر ليكي بس انا مقدرش اتجوزك …
كلامه خلاني اټصدم …حسيت روحي بتتسحب …معقول كارم اللي حفي عليا سنين واتقدم كتير واترفض يرفضني …معقول يرفضني بعد ما أنا وافقت عليه ….
عينيا بدأت تدمع ودموعي تنزل وقولت
انت بترفضـ,ـني ..
بص للأرض شوية …كان عايز يقول حاجة بس متردد …بس اخيرا بصلي وقال
من يومين شوفتك معاه …جوز صاحبتك …كنتوا خارجين من السينما وماسكين ايد بعض وبتضحكوا ..
وشي بهت وبصيت للأرض وانا مكسوفة فكمل هو
ده جر حني اووي يا مسك …وعرفت اخيرا ليه بعد ما وافقتي عليا سيبتيني …عرفت أن عمرك ما حبتيني وحتي دلوقتي انتي جاية تطلبي مني اتجوزك لغرض في دماغك مش عشان بتحبيني ..معرفش اي الغرض ده بس سامحيني مقدرش اكون لعبة تحركيها زي
—
ما انتي عايزه …أنا حبيتك يا مسك …حبيتك اووي واكتر مما تتخيلي …
سكت وابتسم بحزن وكمل
صحيح ممكن ميكونش شكلي احسن حاجة بس اتمنيتي تبصي لقلبي اللي حبك ..
هز رأسه وقال
انا مش بلومك علي فكرة … حقك تختاري حد متقبلاه شكليا بس مش من حقك تلعبي بيا وبمشاعري ..لما شوفتك معاه اخدت قرار اني انساكي وفعلا هنساكي يا مسك واتجوز واحدة تحبني وانتي ربنا يكرمك بواحد يحبك …ونصيحة مني ابعدي عن الراجل ده لانه مش بيحبك …دي مجرد نصيحة مني .. .
كانت الإها نة قاسېة منه …صعب ان الشخص اللي حفي ورايا يرفضني بالطريقة دي …دموعي نزلت وانا بزعقله واقوله
لا شكرا يا اخويا وفر دعواتك ونصايحك لنفسك ….انت فاكر نفسك مين عشان ترفضني …مين اصلا هتقبلك بشكلك ده …انت كمان هتتكبر …أنا اصلا اللي غلطانة اللي رضيت اديلك فرصة !!
حسيت أن كارم اتجر ح من كلامي فقال ببرود
اطلعي لو سمحتي يا مسك …اطلعي برا !!!
روحت البيت وانا بعيط …مكنتش مصدقة أنه عمل كده. مش مصدقة أنه رفضني …قلبي وا جعني لما كارم رفضني …معرفش ليه حسيت بالحزن …
…..
في اليوم التاني ….
قررت اسيب الشغل وقدمت استقالتي …
بقلم سولييه نصار
بعد يومين …
حرام عليكي اللي بتعمليه ده يا حور قولتلك كانت نزوة وانتهينا وهي اللي لفت عليا وانا ضعفت ومش هعمل كده تاني بس متسبنيش …
قالها أيوب وهو ماسك ايديها. في اوضتهم..المأذون كان برا مستنيهم مع اهلها عشان تطلق …رفضت حور تقول علي اي سبب للطلاق واهلها حاولوا معاها بس هي رفضت …بس الكل فهم أنه احتمال كبير أنه خا نها لأن حور تتحمل اي حاجة الا الخيا نة
بصتله حور وقالت
تعرف كان ممكن اسامحك يا أيوب بس للاسف انت لسه بتكد ب مش هتتغير. أنا عارفة مين اللي لف علي مين ومش مسك خالص اللي لفت عليك ….أنا مبقتش حاسة بأي آمان معاك…مش هعيش مع واحد كدا ب زيك !!!
بقلم سولييه نصار
بعد أسبوع …