منوعات

سلطانة الثاني

ـ البارت الاخير وغدا حلقه خاصه
اليوم اللى سافرت فيه اتصلت عليا فريده تستنجد بيا إن باباها فى المستشفى وهى قاعده معاه لواحده رحتلها وقابلت الدكتور وقال إنه محتاج عمليه ،وانا تكفلت بمصاريف العملية رحت سحبت فلوس من الشركه وبعتها مع جمال السواق وقولتله يروح يدفعها بنفسه فى الخزنه
راح الخزنه مالقاش اسم المريض ولما فضل يسأل ويدعبث عرفت إن الدكتور ابن عم فريده وانهم عاملين الفيلم ده وابوها كويس والممرضه كمان شاورتله عليه كان بياكل فى الكافتيريا
ـ طيب وادتهم الفلوس ايه
ـ نظير الوقت اللى قضيته معاها متعودتش اخد ببلاش وإنها السبب إن المشاكل اللى بينى وبين سلطانه تتحل
ـ طيب انت هتعمل معاها ايه
ـ لا انا سايبها تجيب اخرها هى بتحاول دلوقتي تستفز سلطانه عشان تتخانق معاها وتفشكل الخطوبه بسببها بس انا أكدت على سلطانه تسبها تعمل اللى هى عايزاه عايز اشوف اخرها ايه وبالمره نضحك عليها شويه
ـ طيب وسلطانه
ـ مالها سلطانه دى هى القلب
ـ هتتعامل معاك عادى
ـ هفضل وراها لحد ماتسامحنى وتنسى الماضي
ـ هى عرفت الحقيقة
شعر فؤاد أن هناك من يقف خلف الباب ليستمع لهم فقام بتغيير حديثه معه والده
ـ مش عارف يا بابا بس سلطانه رافضة تكمل معايا وبتقولى خلى فريده تنفعك انتوا شبهه بعض وإلى الان فريده واقفه جمبى .
استغرب والد فؤاد من حديث ابنه فكيف له أن يتغير بتلك السرعه فغمز له فؤاد فعلم أن هناك من يتسنط عليهم وقرر مجاراته
ـ ماطلعتش اصيله سلطانه امال لو عرفت انك ممكن تتحبس هتعمل ايه
ـ مش عارف يلا إحنا كده كده اتفقنا على الطلاق خلاص
ـ طيب يابنى ربنا يعديها على خير انت عارف لو فى أيدى حاجه كنت عملتهالك لكن للأسف

كانت تقف فريده خلف الباب مصدومه وقررت أنها لم تصمت اكثر من هذا ، الهذا السبب تركتها سلطانه تفعل ما تشاء ! هل تريد توريطها مع فؤاد حسنا فهى ستنهى هذه المهذله فوراً ولن تتركها
ذهبت فريده مسرعه ووجدت سلطانه تجلس مع حماتها وهبه فقررت أن هذا انسب وقت لمواجهه سلطانه
قامت فريده بالنداء على العامله واتت لها العامله وطلبت منها فنجان من القهوه ساده
صنعت العامله فنجان القهوه وواعطته لفريده
ارتشفت فريده رشفه من القهوه وجعدت وجهها ورمت فنجان القهوه على العامله
ـ ايه يا حم*اره ده عمالالى قهوه ساده انتى ايه مابتف*هميش
انتى واللى مشغلاكى
صدمت سلطانه والجميع من حديث فريده ووقاحتها لم تستطع سلطانه الصمود بعد ذلك الموقف كيف لها أن تتحدث مع تلك الفتاه بهذه الطريقة الفظه حتى لو كانت غلطانه
اقتربت منها سلطانه وقامت بص*فعها فهى كانت طوال الوقت تحاول تجنبها بقدر المستطاع حتى تنفذ حديث فؤاد لكن الى هذا الحد ستجمع الجديد والقديم
فريده : انتى اتجننتى انتى عملتى ايه
ـ انا مش هقولك اعتذريلها عشان عارفه ان اللى زيك عمره ما يعتذر والقل*م ده يعرفك تتكلمى مع الناس
ـ انتى اتجننتى اكيد انتى ازاى تعملى معايا كده يا
ـ اوعى اوعى تغلطى بكلمه صدقينى وقتها هتخرجى من هنا مافيش حته فيكى سل*يمه انتى لسه ماتعرفنيش
اتى فؤاد على صوت سلطانه
ـ فى ايه يا سلطانه
ـ الهانم طلبت من العامله فنجان قهوه ساده ولما جابتهولها دلقته عليها وشتمت*ها
نظر لها فؤاد بصدمه لن يتوقع أن يكون رد فعل فريده بتلك القس*وه على العامله
ـ حقيقى اللى حصل ده يا فريده
تحدثت فريده ببجاحه فهى وصلت لما كانت تبغاه
ـ اه البنت معملتش اللى انا عايزاه ولازم تتعا*قب عشان متكررهاش تانى
ـ انتى اتجننتى اكيد اتفضلى اعتذريلها حالا
ـ ولو معتذرتش هتعمل ايه
ـ وقتها كل واحد يروح لحاله
ـ هههههههههههه احسن برضو مع السلامه انا أصلا اللى مابقتش عايزاك
ظلت والده فؤاد واخته وسلطانه ينظرون لها بدهشه من تغيرها المفاجئ
تخدثت والده فؤاد
ـ الناس معادن بيبانوا وقت الشده والحمد لله ربنا كشفها على حقيقتها قبل ما كنت تتجوزها
نظر لها فؤاد بإبتسامه
ـ الحمد لله إنها اتكشفت بس انا كنت عارف من الاول
ـ انت بتقول ايه ، قالتها هبه بتعجب
ـ انا مخسرتش حاجه يا هبه بالعكس الصفقه دى كانت اكبر صفقه شركتى عملتها والبضاعه جت واتوزعت على التجار مباشره ومافيهاش أى مشاكل وكان لازم استملها بنفسى وده كنوع من أنواع التامين عليها وللاسف عشان كنت مجهد الحادثه حصلت وبصراحه حبيت استغلها عشان اعرف مين اللى هيفضل معايا في الشده
نظرت له سلطانه ببرود ولم تعلق على حديثه فمعنى حديثه إنه كان لا يثق بها
نظر فؤاد لسلطانه وعلم ماذا أتى بتفكيرها
اقترب فؤاد منها ومسك يدها
ـ وفى ناس تانيه كنت عايز اشوف غلوتى وخوفهم عندهم اد ايه
نظرت له سلطانه بطرف عينيها ولم تعلق
فرح الجميع بهذا الخبر وقرر فؤاد السفر هو وسلطانه بمفردهم
محاولة منه لسد الفجوه بينهم ومحاوله التقرب منها مره اخرى
فى البداية لم توافق سلطانه ولكن تحت ضغط فؤاد واقفت
******&******&****&*****

انت في الصفحة 8 من 11 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
10

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل