منوعات

سلطانة الثالث

الجزء الثاني
الفصل الثالث
وياترى بقى حامل من جوزى فى الحلال ولا الح*رام
صدمت فريده من رد سلطانه لم تكن تتوقع ان يكون هذا رد فعلها
ـ قصدك ايه بكلامك ده
ـ مش انتى جايه تقوليلى انك حامل من جوزى مهو الحمل ده بيجيى عن طرقينين
الاول : انكم تكونوا متجوزين رسمى زى انا وفؤاد كده وحملتى وواضح كده إنه مش رسمى
الثاني: إنه يكون ناتج عن ز*نا وعلاقة غير شرعيه وده معناه إنك رخيصه عشان كده قرر إنه يرميلك قرشين زى أى عا*هره
انتى بقى مين فيهم ، اظن واضح انتى مين فيهم . وعشان كده اطلعى بره وحلى مشاكلك بعيد عنى .
شعرت فريده بانسحاب الد*م من وجهها فبرود سلطانه فى الحديث وقوه الرد عليها جعلها كلمشلوله لم تتوقع أن تعاملها بهذا الجبروت
ـ انتى بتقولى ايه إزاى تكلمني كده ده بدل ماتساعدينى أنا اللى فى بطنى ده هيبقى اخو ولادك
ـ مافيش الكلام ده ولو مخرجتيش حالا هخلى الخدم يرموكى بره متابعة على صفحه الكاتبه قصص وروايات أمانى سيد
خشت فريده من تهد*يد سلطانه وخرجت مسرعه من المنزل قبل أن تنفذ ما قالته
وعندما خرجت اتصلت سلطانه بفؤاد
ـ الو
ـ ايه يا حبيبتي انتى كويسه
ـ أه إحنا كويسين لو معندكش شغل مهم عايزاك تيجى ضرورى
ـ حصل حاجه ولا ايه
ـ أه ياريت تيجى بسرعه
ـ حاضر مسافة السكه هكون عندك
اغلق الهاتف معها وقرر الذهاب للمنزل
بعد فتره وصل فؤاد المنزل مسرعا وظل يبحث عن سلطانه ووجدها فى غرفتها
اقترب منها مسرعا
ـ خير يا سلطانه حصل ايه
ـ فؤاد هو فى حاجة حصلت وانت محكتليش عليها
ـ حاجة زى ايه
ـ انا بسألك
ـ الايام اللى فاتت مافيش حاجه حصلت غير انهارده بس
ـ وحصل ايه
ـ فريده جاتلى الشركه وعايزانا نرجع تانى وكان شكلها متغير خالص
ـ بس كده وقالتلك ايه وانت قولتلها ايه
ـ فى ايه يا سلطانه
ـ فؤاد لو سمحت احكيلى كل اللى حصل
ـ بصى يا ستى وبدأ يقص عليها ما حدث. ممكن افهم بقى فى ايه
ـ فريده جاتلى انهارده
ـ جتلك ليه
ـ بتقول إنها حامل
ـ من مين!
ـ منك
ـ ازاى يعنى انا ماقربتش منها اصلا البت دى اتجننت ولا ايه
ـ زى مابقولك كده بس انا ماسكتلهاش , وقصت له ما تم بينها وبين فريده
ـ جدعه إنك عملتى كده تستاهل فى حد يقول على نفسه كده
ساد الصمت في الغرفه لبضعه وقت ثم وجهه فؤاد حديثه ل سلطانه
ـ سلطانه انتى مصدقه كلامها
ـ لا طبعا لو حصل بينكم علاقة مكنتش سابتك لما كانت فاكره انك فلست كانت استحملت عشان تستر نفسها
ـ عندك حق بس معنى كده انها مش هتسكت
ـ أنا عارفه خليها تجيب اخرها
ـ انا هتصرف معاها مش هديها فرصه تعمل مشاكل
ـ سبها عشان ماتقولش إنك خايف منها خليها تجيب اخرها

******&******&*****&*******
مر ثلاث أيام لم تفعل بهم فريده شئ فقط تفكر فى خطتها القادمه بينما فجر جهزت نفسها لاستقبال اهل مراد هى واهلها واتصل وليد بفؤاد طلب منه ان يحضر برفقه سلطانه وافق فؤاد وقرر إقناع سلطانه بالحضور
ـ سلطانه باباكى كلمنى وطلب منى نحضر يوم ما اهل مراد يجوا
ـ بس انا مش موافقه
ـ سلطانه انتى طلبتى منى ماسعدهمش ماديا بخصوص جوازها من مراد وانا وافقت بس ده مايمنعش انك لازم تبقى موجوده عشان يفهم إن اختك مش لواحدها ولو زعلها هيلاقى اللى يتصدرله ، عارفه وقتها لو فى نيته حاجه مش كويسه مش هيكمل لانه هيختف
ـ تفتكر
ـ جربى مش هتخسرى حاجه ومنها تبقى وقفتى جمب اختك وماسبتهاش لوحدها

وبالفعل حضرت سلطانه برفقه زوجها لمنزل والدها وتجاهلتها فجر ولم تحتك بها حاولت سلطانه التقرب منها او فتح حديث معها لكن قابلت كل محاولتها بالصد
جلست سلطانه برفقه اخيها وزوجها ووالدها فى الصالون يتحدثون بخصوص مراد وقرروا الرضوخ لطلب فجر واعطاء مراد فرصه
حضر مراد برفقه اهله واستقبلهم وفؤاد ووليد وجلسوا فى غرفه الصالون
بدأ التعارف بين العلتين وبعدها تحدث والد مراد وطلب يد فجر
ـ أستاذ وليد إحنا جايين انهارده طالبين ايد بنت حضرتك
ـ بص يا استاذ سيد انا يشرفنى طبعا طلبكم بس بنتى هتبقى امانه معاكم وعايز اضمن انكم تاخدوا بالكم منها
ـ ماتقلقش يا استاذ وليد انت هتحط ايدك فى ايد رجاله
تحدثت والده فجر متسرعه
ـ وأحنا ايه اللى يضمنلنا إنه بعد الجواز يعقل
ـ ياستى الشباب قبل الجواز بيكون ليهم تجارب وبعد الجواز بيعقلوا
ـ بص يا استاذ سيد انتوا هتكتبوا مهر مليون ومؤخر زيه عشان لو ابنك غدر ببنتى نبقى ضامنين حقها وهى مش أقل من اختها انا فؤاد كتب كده لسلطانه
نظر وليد لزوجته بغضب من تدخلها وطريقتها فى الحديث المليئه بالطمع فى حين أن فجر لم تهتم لحديث والدتها وتمنت أن يوافقوا على حديثها
صمت ساد فى المكان للحظات وبعدها وافق مراد نظر اليه والده مستفهما هل حقاً وافق على هذا الحديث فهو كاد أن يستأذن ويذهب لما فعل مراد ذلك ووافق على طلبهم هل حقاً يحب تلك الفتاه لهذه الدرجه
اشار مراد لوالده أنه سيوضح له كل شئ لاحقاً وافق والده ففى الاخير القرار لابنه
بدأ مراد حديثه
ـ بص يا عمى انا عندى شقه قريبه من الشركه مفروشه وجاهزه من كله وومكن تيجوا تشوفوها بنفسكم لو ناقصها اى حاجه نجبها انا كده كده ببات فيها اغلب الوقت لما بتأخر فى الشركه او يكون عندى شغل بدرى عشان قربها من الشركه
ـ تمام يا بنى نحدد يوم ونروح نشوفها ولو ناقصها حاجه احنا هنكملها بإذن الله طالما انت فارشها
ـ تنوروها طبعا يا عمى
انتهى اللقاء وذهب مراد برفقه ابيه وظلت سلطانه برفقه اهلها وبدأ حماده فى الحديث
ـ مكنش ينفع اللى قولتيه ده يا ماما انتى كده بتحسسيهم اننا طماعين
ـ لا يا حبيبي اللى اوله شرط اخره نور ولما يدفع دم قلبه هيخاف يزعل اختك
ـ لو بيتقى الله هيخاف يزعلها او يغضبها الفلوس مش مقياس هل فؤاد بيخا*ف يزعل سلطانه عشان مايطلقهاش ومايدفعش المليون جنيه ماممكن يطلقها ويديهملها ومش هيأثروا معاه إنما هو بيحافظ عليها عشان بيحبها وبيتقى ربنا فيها ، انما مراد ممكن لو زهق منها ممكن يتجوز عليها ويعلقها لا مطلقه ولا متجوزه لحد ما تزهق وتتنازله عن كل حاجه
تحدثت فجر بسخريه
ـ ماتقلقش انا مبزهقش حتى لو هيتجوز عليا ٤ مش فارق معايا وبعدين يا ماما فؤاد كاتب كده من ٥ سنين تقريبا المفروض دلوقتي يبقوا ٥ مليون مش مليون
ثم نظرت لسلطانه بحقد وتعمدت أن تلثن عليها بالحديث
ـ وغير كده الحمد لله مش هنحتاج حاجه من حد كل حاجه جاهزه مش هحتاج غير شنطه هدومى
نظروا لها جميعاً من طريقتها فى الحديث هل لهذه الدرجه اصبح الطمع مسيطر عليها استاذنت سلطانه للذهاب فأصبح الحديث يثير غثيانها
ـ عن اذنك يا بابا انا ماشيه ثم اقتربت من فجر
ـ مبروك عليكى يا فجر وتركتها وذهبت
اقترب منها حماده بعصبيه مكتومه
ـ هتندمى يا فجر وبكره افكرك وتركها ودخل غرفته ثم ذهب خلفه والدها وهو يضـ,ـرب كفيه
ظلت فجر جالسه برفقه والدتها ويخطتون للقادم وتحدثت فجر مع والدتها بخصوص سوزان

انت في الصفحة 6 من 11 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل