
الحلقه العاشره .
ندي .والله انا بعرف في الأصول كويس ومش هطلع ببدله رقص قدامهم يعني .
كامل وهوا يضحك علي كلامها . فعلا معاكي حق بس حلوه بدله رقص دي .
ندي وهي تضـ,ـرب الارض بقدمها يباي مستفز وحملت الفستان وصعدت غرفتها.
وبعد وقت قليل صعد ورأها كامل ليذهب لغرفته لكي ينام .
في الصباح جهز الجميع للسفر وكانت ندي وهناء بسياره كامل ويوسف وابيه وامه في سياره اخره .
جلست هناء في الخلف ووضعت بجانبه علبه فستان الزفاف وجلست ندي بجانب كامل .
بقي نصف الطريق صامت هوا وندي حتي نامت هناء من الملل بسبب طول الطريق اما كامل فكان ينظر لندي بين الحين والاخر وكان الجو حر فمد يده لزجاجه الماء بينهم علي الكرسي في نفس الوقت كانت ندي تمسك الزجاجه فمسك كامل يدها وهياعلي الزجاجه .احسي كامل ببروده اطرافها في يده ورجفتها فأطبق عليها بشده ونظر لعين ندي فخجلت منه وسحبت يدها بسرعه والتفتت للشباك تنظر للطريق بينما هوا ضحك علي خجلها واكمل قياده بعد وقت كانت ندي غفت من تعب الطريق ورأسهاتهتز بسبب سرعه السياره فمالت راسها علي جانب كامل فنظر في المرأه لخالته وجدها مازالت نائمه فسحب ندي بعدوء ووضع رأسهاعلي صدره وأحاطها بيده وقاد السياره باليد الاخري ظلت نائمه اكثر من ربع ساعه وهوا ينظر لها فتن بجمالها وبرأتها لم يشعر بنفسه الا وهوا يرفع راسها ويمعن النظر لها وخطف قبله سريعه من شفههاالتي اثاره منظرها الشهي قبله لا تتعدي الثانيه كانت له ترياق الحياه ونور الدنيا بعد الظلام انتبه للطريق سريعا وركز اكثر علي الطريق ويده تضمها له يخشي فقدانها او يقظتهافتبتعد عنه .
فاق علي صوت خالته تنادي علي ندي ففتحت عينها لتجد نفسها بين احضانه نظر لها مطولا ثم فك يده من حولها ببطي لتعتدل في جلستها وتهندم ملابسها .
ندي اسفه ياكامل محستش بنفسي ازاي نمت .
كامل .وكان اول مره ينطق اسمه وكأنه اسم جديد يتزوق معانيه من بين شفتيها اعاده مره اخره كامل ولم يتحدث فظنته لم يسمعها فسألته .
ندي .اكيد دراعك وجعك انا فضلت كتير عليه .
كامل وهوا ينظر لها نظره عشق ولهفه وعينه تتابع حركه شفههاود لو توقف الزمن عند قبلته لها وتمني لو يكررها انتيه لها واجاب لا ابد موجعنيش متشغليش بالك .
احنا قربنا نوصل صح ياخالتي .
هناء .ايوه ياولدي السرايه باينه اهي جربنا عليها..
وصلو السرايا ونزلو جميعا بيت عائله الراوي .ودخل الجميع المنزل .
راجيه حمد الله علي السلامه يلا كل واحد يطلع يرتاح في اوضته .
هناء .لا احنا هنروح الدار لجل نجهزو حالنا ندي هتتزف من بيت ابوها .
محمود .معاكي حج ياهناء وصلهم يايوسف البيت.
كامل .بغيره واضحه..لا انا الي هوصلهم ارتاح انتا يايوسف تلقيك تعبت من السواقه .
هناء .يلا ياولدي تعالي .
كامل .يلا بينا.
وصلو بيت ناجي ودخلت هناء تتجول بنظرها في المنزل فقدت حبيبها ونصفهاالثاني فرت دمعه من عينها مسحتها سريعا والتفتت لندي .
هناء. ضيفي جوزك ياندي واني هطلع ارتاح منتاش غريب ياولدي الدار دارك .
كامل اتفضلي ياخالتي .
ندي .تشرب ايه ياكامل .
الحلقه الحاديه عشر.
بعد ذهاب هناء لغرفتها .
ندي تشرب ايه ياكامل .
كامل .قهوه مظبوطه لو ممكن .
ندي حاضر ثواني .
تركته وذهبت للمطبخ تعد له القهوه وظل هوا يتجول في ارجاء البهو يشاهد المنزل وأخذته قدماه للمطبخ حيث تقف حبيبته نعم فهي حبيبته واكثر كمان اخيرا اعترف لنفسه انه يحبها بل يموـ,ـت فيها حبا متي احبها او كيف احبها لا توجد لديه اجابه محدده كل مايدركه الان انه عاشق متيم بنداه .
ندي وهيا في المطبخ ماسكه الفنجان وبتصب فيه القهوه جأء من خلفها فجأه بدون احداث صوت وتحدث فجأه مما فزعها وجعلها تسكب القهوه علي يدها .
كامل. بيتكم جميل اوي .
ندي .ااااه ايدي ااااه .
كامل ذهب لها بسرعه انا اسف والله مقصدي اخوفك فكرتك سمعاني .
ندي اااه ايدي ايدي اتحرقت .
كامل يلفها له ويمسك كف يده وينظر لها اسف مكنش قصدي بجد واخذها وفتح علي يدها الماء كان يقف خلفها ويحيطها بزراعيه يد تمسك كف يده والاخره تسكب عليها الماء برفق .
ندي وقد توترت من قربه منها خلاص ياكامل انا هغسلها مفيش داعي .
كامل وهوا يقرب فمه من اذنها .
كامل .هشششش اسكتي .
ندي شعرت بجسدها كله يرتجف من همسه حتي انها نسيت وجعها .اغلق الماء وترك يدها وامسكها من كتفها وادارها له لتقف وجهها في وجهه لم تقدر علي رفع عينها به فما يفعله يفقدها عقلهاواتزانها .
كامل وهو ياخذ كف يدها المصاب بين يديه ويقربه من شفتيه ويقبل اطرافه .نظرت له بصدمه مما يفعل .سألها بهدو .
كامل .في هنا اي كريم للحروق ولا اروح اجيب من بره .
ندي .ها لا اه في هنا وسحبت يدها وخرجت من المطبخ بسرعه ذهب خلفها فوجدها تدخل غرفه وقف علي باب الغرفه وكانت غرفه مكتب وبها مكتبه ضخمه تضم مئات الكتب .وهيا تفتح ادراج المكتب تبحث عن شي وبعد الوقتي اخرجت علبه اسعافات اوليه فتحتها واجلست علي كنبه في الغرفه بجواهاطاوله وبدأت تخرج منها شاش ومراهم فقترب منها كامل وجلس بجوارها واخذ منها العلبه .
كامل .عنك انتي سيبيها.
ندي .لا مفيش داعي انا هعرف اتصرف .
كامل انا السبب في الحرق ده يبقاانا الي اتكفل بعلاجه
صمتت وظلت تتابعه بعينها دون كلام اخرج كل مايحتاجه وسحب كف يدها اخذ الكريم وبدا بفرده بلطف علي كف يدها وبعدها اخد شاش مخصص للحروق ووضعه فوق الحرق واغلق العلبه ولا كن لم يحرر كف يدها من بين يديه .
كامل بتوجعك .
ندي .لا مفيش وجع هيا بسيطه اصلا وهتخف بسرعه.
كامل كنتي سرحانه في ايه لدرجه انك محستيش بيا .
ندي وقد تجمعت الدموع في عينها بابا وحشني اوي وأفتكرته لما كنت بعمله القهوه بإيدي وجبهالو هنا وهوا بيقرأ او بيشتغل وسالت دموعها علي وجنتيها اقترب كامل منهاومد اطراف اصابعه ومسح دموعها من علي وجههاوضع كف يده علي جانب وجهها واقترب منها يطبع قبله علي جبينها وهوا يقول ..
كامل ربنا يرحمه اكيد هوا في مكان احسن ادعيلوا ياندي وبلاش اشوف دموعك تاني علشان خاطري .
رفعت عينها لوجهه تتأكد من كلامه ومن انه يتحدث لها وعندما وقعت عينها علي عينه صمت كامل ولم يقوي علي الكلام ولاكن قرب رأسه من وجهها وانفاسهم تتلاحق. واقتربت شفاههم من بعض وكاد ان يقبلها لولا انها تداركت امرها وبعدته عنها .وهبت واقفه .
نظر لها كامل بإستغراب فهي زوجته وماكان سيحدث من حقه .بل من حقه اكثر من ذالك لماذا انتفضت بهذا الشك .
فكر كامل ماذا لو كان في حياتها شخص اخر .اه ياالله ماذا لو كانت تحب اخيه يوسف فهوا يشك في الامر منذ وصوله فسألها .
كامل. ندي انتي في حد فحياتك ؟.
ندي وقد صعقت من سؤاله وظلت تنظر له بتعجب مما قاله الان .
ندي .نعم بتقول ايه .
كامل انتي سمعتي سؤالي بس لو تحبي اعيده اعيده اوك في حد في حياتك ياندي بتحبي حد يعني .
الحلقه الثانيه عشر.
كامل .في حد في حياتك ياندي بتحبي حد يعني.
ندا .انتا اكيد اتجننت ازاي تسمح لنفسك تكلمني كدا مين اداك الحق تدخل في حياتي بالشكل ده .
كامل .وهوا يقترب منها انتي ازاي تكلمي معايا كدا انتي اتجننتي صوتك ميعلاش عليا انتي فاهمه .والي اداني الحق انك مراتي ياهانم ولا نسيتي .
ندي .شكلك انتا الي نسيت نفسك انا مش مراتك انتا حتي متعرفش بالجواز ده فمتكذبش علي نفسك وتصدق الي بتقولوا ده .
كامل .ماشي ياندي مش هنسي نفسي تاني يابنت خالتي .
وغادر سريعا المنزل وركب سيارته وقادها بسرعه وهو يعيد كلامها بعقله. ويتذكر رفضها له .
دخل كامل البيت وعلي وجهه علامات الغضب .
محمود. وصلت مراتك ياولدي .
كامل ايوه ياحاج .لوسمحت ياحاج عايزك في موضوع .
محمود.خير ياولدي .
كامل .انا عايز اكتب كتابي علي ندي .
محمود .كتاب ايه ياولدي مكتابك مكتوب .
كامل لا ياحاج عايز اعمل اشهار في المسجد وانا الي احط ايدي في ايد عمها.
محمود .ماشي ياولدي نشهر هكلم ماجد واجولك .
كامل .ماشي ياحاج .
في بيت ندي .
جلست ندي تفكر في ما حدث وكيف كان يحاول كامل التقرب منها وبقيت تحدث نفسها .
ازاي اسمحله يتمادي معايا كدا بس انا مراته بردو وبعدين انا معرفش عنه حاجه ازاي يسألني وانا الي من حقي اسألوا السؤال ده يوه بقا وبعدين معاك ياكامل .
دق باب البيت وذهبت لتفتح الباب .
ندي .اتفضل ياعمي اهلا بيك .
ماجد.حمدالله بالسلامه يابنتي .
ادخل ياناصر ياولدي .
ناصر .كيفك يابنت عمي .
ندي .الحمدلله بخير ياناصر عاش من شافك بقالك فتره مختفي .
ناصر .محبتش ادايجك بوجودي جولت اسيبك تفرحي منغير عزول .
ندي .ياناصر انتا اخويا الكبير وانا بحترمك جدا وبعزك وبكره ربنا يكرمك بالاحسن مني ان شاءالله.
ناصر .ان شاءالله يابنت عمي وانتي من النهارده اختي ولو لزمك حاجه اني موجود ورجبتي سداده.
هناء وهي تنزل السلم .ياهلا ياحاج كيفك ياناصر .
ماجد .مرحب ياهناء كيف احوالك .
ناصر.كيفك يامرت عمي .
هناء الحمدلله ياولدي .
ماجد .محمود كلمني ياهناء وعايز يعمل اشهار في.جامع البلد وكامل الي هيحط يدو في يدي جدام اهل البلد .
هناء ومالو ياخوي لجل البلد تعرف ان ندي اتجوزت ولد خالتها .
ندي وقد صدمها ماحدث .هذا هوا رد كامل علي كلامها له سيعيد عقد القران ويعلن موافقته علي الملا بزواجهم .
ماجد .الاشهار هيكون بكره ان شاءالله بعد صلاه العشاء .وحريم العيله هيجويباركولكم جهزو حالكم بجا يلا مع السلامه لزمكم حاجه .
هناء .تسلم يابو ناصر ربنا يفرحك بولادك.
ماجد .ان شاءالله جريب جوي هنفرحو كلنا .وغادر وعلي وجه علمات الغضب .
في طريق عوده ناصر وماجد .
ناصر .شوفت يابوي جعت تجولي كامل مش هياجي وهيرفض واديه هيعجد عليها بنفسه ويكوش علي كل حاجه .
ماجد .متجلجش ياولدي اني هحل الموضوع ده ولازمن ناخد كل الورث لينا.
ناصر .امانشوف يابوي .
ماجد.اعمل الي احنا متفجين عليه بس ومتنساش مشوار بكره والكتاب بينكتب .
ناصر .ماشي يابوي بس اكد علي حمدان اخوي.
كامل .عارف ونزل البلد يجيب المطلوب ياولدي .
ناصر .كدا تمام يابوي .