منوعات

بقلم شروق احمد الثالث

عند روح و فهد
فهد بعد ما هدا حط رأسه على كتف روح و شم ريحه شعرها اللي بتجننه

روح بهدوء / ليه عملت كده ف الحارس
فهد بغضب / لأنه كان بيبصلك، ازاي يجرا و يبصلك اصلا
روح بحب / بس يا حبيبي
فهد حط ايديه على شفايفه و قاله
فهد بحب / وحشتيني اوي
روح بهيام / و انت كمان

فهد بمكر / طب ما تيجي نطلع اوضتنا نتكلم فوق احسن
روح بابتسامه / ماشي بس حبها أسألك على حاجة الأول
فهد / اسألي يا قلبي
روح بتردد / فهد انت اللي عملت في يارا كده صح، انت اللي حطتله التعبان في الاوضه صح
فهد باستغراب و دهشه /…….

رواية روح الفهد الفصل السادس والعشرون
مريم و رامي واقفين مصدوميين من اللي شافوها و موش قادرين يصدقوا اللي بيشوفوا

رامي بقرف / انا موش قادر أصدق القرف اللي انا شايفها ده
مريم بعدم تصديق / حازم مع يارا
رامي سمع صوت حد طالع على السلم ف اخد مريم اللي واقفه متسمره مكانه اخده و مسك ايديه و جرى بيها على اوضته
______&&&&&&_________

فهد و روح طالعين اوضتهم و سمعوا صوت اسيل بتنادي عليهم ف فهد نزل روح و هي راحت تشوف اسيل عايزه ايه و فهد وقف قدام اوضه حازم و فكر يدخل يشوفوا و لسه رايح ناحيه الباب و يدوبك بيحط ايديه على اوكراه الباب ف اتلق اللي بينادي عليه بعصبيه
اسيل بعصبيه / ابيه فهد
فهد بص ل اسيل باستغراب و قاله بدهشه
فهد / مالك يا اسيل شكلك متعصبه ليه يا حبيبتي

اسيل بغيظ / في واحد سافل و قليل الآداب اوي بره عاوزك
روح و فهد بدهشه / سافل و قليل الآداب
فهد / مين ده اللي سافل و قليل الآداب و اللي كمان عاوزني
اسيل بغيظ / معرفش يا فهد معرفش بس هو قليل الآداب اوي يا ابيه، تخيل، تخيل يا ابيه بيقول عليا اني انا تخينه، بقا انا تخينه يا ابيه

فهد و روح كاتمين ضحكاتهم بالعافيه علي منظر اسيل و فهد عرف أسيل بتتكلم على مين لأن مفيش حد يتجرأ أن يقول على اسيل كده غير واحد بس ابن عمته و اللي سافر من صغره و دلوقتي رجع البلد
فهد نزل و جرى علشان يقابل صديق عمره اللي بيحبوها كتير زي اخوه حازم بالظبط
رامي اخد مريم على اوضته و بيبصله بشفقه و صعبانه عليه جدا
مريم قاعده على الأرض و ضامه رجليه و الدموع متحجره في عينيه و موش راضيه تنزل

رامي قلق على مريم جدا لأنه بقاله اكتر من ساعه قاعده بالمنظر ده و موش راضيه تتكلم ولا تقول حاجة، رامي قرب عليه و حط ايديه على كتفه برقه و بصله بحنيه و هي كأنه مصدقت اتلقت حد يبق جنبه طول عمرها و هي حاسه انه يتيمه وموش لاقيه حب و حنيه من حد و دي يمكن كان سبب من اسباب أن هي استسلامت ل حازم
اول ما رامي حط ايديه على كتفه كأنه مصدقت و اترمت في حضنه و قعدت تعيط جامد
رامي اتصدم اما مريم حضنته بس شئ تلقائي خلاه يحط ايديه حواليه و يطبط عليه و هي تزيد من البكاء اكتر و اكتر

________&&&&&_________
يارا في حضن حازم و هم شبه عارنين
حازم بخبث طلع ل يارا سولتيرا دهب و هي عينيه كانت هتطلع عليه ف ابتسمت بشده عاشقه الدهب و الفلوس و مسكته و من وشها و باسته بوسه مقززه و هو بخبث فعل ما حرمه الله مره اخرى معاه
عند فهد نزل جري و أول ما شاف الشخص اللي واقف و يبتسم له بحب جرى عليه و اخده بالحضن جامد تحت أنظار الدهشة من اسيل و روح

فهد بحب / وحشتني وحشتني اوي يا زين
اول ما فهد قال اسم زين خفق قلب أحدهم و سألت ف نفسه معقول هذا عشق الطفوله
_________&&&&&________
رامي بيطبطب على مريم و موجوع علشانه اوي و مهوش عارف السبب فضل يطبطب عليه ل غايه اما نامت ف حضنه مسك وجه و فضل يتأملها جامد بس بعد كده استغفر ربه لأنه ايضا لديه حبيبه و مينفعش يبص لوحده تانيه غيره
لم يعرف هذا الأحق أن الأقدار مكتوب عند الله عز وجل

رواية الفصل السابع والعشرون
يارا قامت من جنب حازم و وقفت قدام المرايا وهي مبسوطه بالهدايا اللي حازم بيغرقه بيها
حازم قام بخبث و حضنها من ضهره و سأله
حازم بمكر / عجبتك
يارا ب فرحه / حلوه اوي يا حبيبي ربنا يخليك و تجيبلي كده على طول
حازم بشر / تعرفي يا يارا نفسي نعمل اللي احنا بنخططله و نبقا سوا مع بعض و طول العمر

يارا بشر و غل / ايوا يا حازم عشر سنين و انا مستحمله فهد و موش عارفين نتخلص منه ازاي و دلوقتي هو و الست روح لازم نخلص منهم و باسراع وقت و ساعتها أملاك فهد كلها هتبق ملك لينا ملك ليا انا و انت يا حازم
حازم بمكر / طبعا يا قلبي نخلص بس من فهد و كمان روح و ساعته كلها هيبق ملكنا احنا يا يارا
يارا حضنت حازم جامد و مبسوطه اوي غافله عن اللي بيقول ف نفسه
حازم/ كل حاجة هتبق ملكي انا يا يارا ملك ل حازم لوحده فاكرني يا غبيه احبك انتي، إذا كان انتي خنتي جوزك من كلمتين حلوين و شويه دهب ف انا ازاي هامنلك يا أغبي خلق الله
________&&&&&________

عند فهد كان حاضن زين و بيقولي وحشتني اوي يا زين
فهد اول ما قال اسم زين خفق قلب اسيل و قالت في نفسه
اسيل / معقول، معقول ده زين ابن عمتي طول عمره رخم و ايه لستها رخم على فكرة بس زي القمر قموررر اووووي 😍😍
فاقت على صوت فهد و هو بيقوله
فهد / معقول يا اسيل معرفتيش زين ابن عمتنا ده معقول، ثم التفت إلى زين و قاله

فهد بحب / معلش بقا يا سيادة الرائد زين اللي ما يعرفك يجهلك
زين بمرح / هههه ايه يا ابني محسسني أن انا جاي اقبض عليك ليه و ايه الرسميات دي دانا زين يا فهد معقول نسيتني يعني
ثم وجه نظراته ل اسيل و قاله بمشاكسه / ازيك يا تخينه، قصدي يا اسيل اخبارك ايه
اسيل بغيظ / كويسة، كويسة اوي يا ابن عمتي و كملت باستفزاز
اسيل / اومال يا ابن عمتي بقيت طويل زي الزرافه كده ليه حاسه ان نخله واقفه قدامي
زين بغيظ / معلش بقا يا بنت خالي اصل اعقبال عندك و تطولي سنه بدام انتي اوزعه اوي كده كنا بنلعب عقله في التدريبات علشان كده شايفه الطول ده كله

روح مقدرتش تشوف طريقتهم و متتضحكش و ضحكت عليهم اوي مما خلي فهد يبصله بحده علشان تبطل ضحك و اتوعدله في سره
زين بشقاوه بعد ما شاف نظره فهد و فهم أن هو غار عليه حب يضايق فهد اكتر و يستفز اسيل
زين بمكر و مرح / اللهم صلي علي النبي، هو القمر بيطلع بليل ولا ايه
روح ابتسمت بصوت واطي على كلام زين و فهد مقدرش يتحمل اكتر من كده فقال بحده
فهد بغيظ / اسيل خدي زين على اوضه الضيوف ووضبي هدومه و ساعديه، و بعدين بص على روح و قاله بغيظ
فهد بحده / اطلعي اوضتك دلوقتي و متنزليش غير لم اطلعلك مفهوم

روح خافت من نبره فهد ف هزت رأسه جامد و طلعت جري على اوضته و خايفه من فهد
زين بضحك مسك ايد فهد و همسله علشان ميسمعش اسيل
زين بحب اخوي/ عيب عليك يا فهد تغير من اخوك مراتك تبق اختي يا جدع و مستحيل ابصله بصه وحشه دي قبل ما تبق مراتك اتحرمت عليا علشان هي بقت اختي
فهد هدي من عصبيته و بص ل زين و قاله / معلش يا زين اصلك متعرفش روح بالنسبالي ايه، انا اسف لو اتعصبت عليك يا صاحبي

انت في الصفحة 10 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل