منوعات

نوفيلا بقلم اسراء هانى الثالث والاخير

نور ” للي عملت فيه كدا عايز اعرف عملت كدة ليه …#كدة ليه دي اكيد مش بني ادمة اكيد كانت عايزة فلوس زيادة

آسر : حتروحي تقولي لجوزها ايه …

نور بدموع : حدفعلهم اي مبلغ حعملهم اي حاجة بس اخويا يفوق ان حصله حاجة # مش حرحم حد

آسر: یا نور

قامت من مكانها و نظرت له : حتوصلني و لا اروح لوحدي

آسر بیاس و هو يعلم انها لن تغير رأيها : حوصلك يا عنيدة مش عارفة حنستفيد ايه يلا

ذهبت معه حتى وصلت للباب اخذت نفس عمیق و بدأت

دموعها تهبط بشدة

آسر : اذا عايزة نرجع

نور : انا عايزة اعرف عملت كدة ليه لازم تيجي تفوقوا لازم

دق الباب ليأتيهم صوته الضعيف بسبب بكاءها

دعاء : مين

نور بغيظ : انا اخت اللي دب.حتيه

آسر : مش كدة

دعاء ” بدموع نور انا .

نور : انتي وحدة زبا.لة عايزة الح.رق

آسر : مش كدة

نور : حنفضل كدة عالباب و لا مش قادرة توريني وشك

دعاء بدموع أشد ” قفل عليا الباب وخرج …

نور بسخرية : هه و دي تمثيلية جديدة و لا ايه بالزبط
۱

دعاء : عمر عامل ايه يا نور طمنيني عليه

نور بصوت عالي : يهمك اوي بجد يهمك بقى تدب.حي و تمـ,ـوتي و تقوليلي عامل ايه يا جبروتك يا شيخة ….

دعاء : والله العظيم ظالماني انا من امبارح حمـ,ـوت عليه من القهر نفسي اطمن عليه

نور : انت كد.ابة افتحي خليني اجيبك من شعرك

آسر : كفاية يا نور بقولك يلا نمشي

نور: افتحي الباب يا زفتة انتي
دعاء ؛ والله العظيم المفتاح مش معايا ….

آسر : فعلا الباب مقفول بالمفتاح

نور بصراخ : آسر اتصرف

آسر باستغراب : اعمل ايه اتصرف إزاي
نور :انا حمـ,ـوت نفسي ان ما فتحتش الباب

اخرج أسر من جيبه شئ يحاول فتح الباب به و هو يقول : مجنونة و تعمليها انتي حتقوليلي
نور : مجنونة ماشي لما اشوف قصة الز.فتة اللي جوة ابقى افضالك

فتح الباب همت نور بضـ,ـربها لتنصدم من آثار الضـ,ـرب بوجهها و الكدمات كانها ليست هيا … خبأت وجهها في صدر آسر و هي تبكي بصمت
آسر بغیظ : ده اکید مش بني آدم ده حي.وان
آسر : ده اکید مش بني ادم ده عايز الحر.ق

يضم حبيبة قلبه و يتمنى لو يدخلها بقلبه حتى لا تحزن من اي شئ

دعاء : بصيلي يا نور بصي وشوفي قد ايه مبسوطة و انا بعيدة عن اخوكي و حبيته عشان فلوسوا

بصيلي و شوفي تعذبت قد ايه و حصلي ايه جلست نور على الاريكة تأخد نفسها و ما زال محتضن كتفها

آسر : اللي مسكتك … بلغي عنه

دعاء : ادم ابني

نور ببكاء أشد : و كمان مخلفة حتى لو كنتي مظلومة ذنبه ايه اخويا يتعذب العذاب ده انتي اخترتي تنقذي نفسك بحب اخويا بدون ما تفكري فيه

دعاء و هي تهز راسها بالنفي : مش حقيقي انا كنت بتعذب اكثر منه انا كنت بمـ,ـوت لما يلمسني حد غيرو كنت فاكرة نفسي حبيت حازم … لكن اتاري ما عرفش يعني ايه حب غير لما شوفت اخوكي من لما شوفته اول مرة على باب المدرسة خطف انفاسي و لما اشتغلت معاه كان بيقدر يخليني انسى اني متجوزة و اني بتعذب حاولت ابعده لا هو قدر و لا انا …. انا بعشقه انا ما وجعنيش الضـ,ـرب على قد ما وجعني وجع عمر كنت بتمنى امـ,ـوت قبل ما اعمل فيه كدة

نور بنحيب : عمر دخل في غيبوبة بسبب اللي عملتي سقطت على ركبتيها و وضعت يدها حول عنقها تحاول اخذ نفسا

آسر : اهدي يا دعاء اهدي

نور : دعاء حاسة في ايه دعاء

تمددت على الأرض تأخذ نفسا بكل صعوبة نعم لقد شعرت انها ستمـ,ـوت قهرا على ألم حبيبها

ركض عندها آسر و هو يفك يدها و ينعش صدرها و هو يصرخ : دعاء ما تستلميش لوجعك لازم تفوقي عمر محتاجلك عشان عمر لازم تكوني بخير دعاء فتحي عينيكي حاولي تاخدي نفس

أخرجت نور من حقيبتها عطرا و بدأت تشتمه و تتخيل بعمر يناديها و يمسك يدها جلست على الأرض و بكت بشدة ركضت عندها نور و احتضنتها بقوة

نور : حيكون كويس لازم يكون كويس ان شاء الله مش حسيبنا هو عارف اني ما قدرش اعيش من غيرو
دعاء : بصعوبة في الكلام عايزة اشوفوا لو حمـ,ـوت بعدها

نور : يالله بينا

آسر : لا طبعا ده جوزها ممكن #

دعاء بصراخ: مش مهم المهم عندي اطمن عليه

نور بدموع : حنعمل ايه

آسر ؛ انا حانزل اجيبلك منوم من الصيدليه تحطيهولوا في اي حاجة و باليل الساعة ١١ حاجي انا و نور ناخدك دعاء : تمام بس ما تتأخروش عليا وابني حودي لجارتي لتحبه و حتخلي بالها منه

آسر : تمام نور استني هنا انا جاي حالا

ركض إلى الصيدلية وجلب المنوم أعطاه لها و أغلق الباب كما كان و خرج تاركها تنظر لساعتها و قلبها يكاد يركض له يحتضنه امسكت هاتفها تنظر لصورته : انا اسف يا روحي انا اسف

سامحني بحبك اوي اوي يا عمر
رجعوا إلى عمر ليجدوا احمد و والده ووالده هناك.

كان آسر سيخرج لتأشر له برأسها ان يبقى لقد خاف ان يهجم عليه في اي لحظة

احمد : عاملة ايه يا نور ان شاء الله حيكون كويس

نور ببرود : الحمد لله متشكرة لسؤالك بجد انت اخويا زي عمر و دایما صاحب واجب

كز على اسنانه بغيظ و همس من بین انا مش بس

اخوكي يا نور

نور : دي حاجة ترجعلك انا . عمري ما شوفتك غير اخ ليا

احمد : نور انا بحبك

حاول مسك يدها لتهبط بالالم عليه

احمد بصدمة : نور .

نور : ده عشان مش وقته اللي انت بتعمله و عشان ما تقربش مني تاني انا ما بحبكش و عمري ما حبيتك انت اخ و بس و نصحيتي اتجوز لاني عمري ما حاوافق عليك تمام
احمد و قد كاد ينفجر : حتوافقي

نور خافت على آسر لذلك لم تخبره لكنها قالت له : احمد تجوز يا أحمد انا مش عايزاك

خرج احمد و هو يكاد ينفجر قهرا

سلیم : ايه اللي انتي عملتي ده حد يعمل كدا
نور : عشان ما يلمسنيش تاني
سلیم : ده مسك ايدك …..

نور : مش من حقه اللي من حقه اللي يسكن ده

و أشارت إلى قلبها و نظرت لأسر الذي كاد يفترسها أمام والده
سليم : انتي مجنونة حاروح اشوف الناس اللي نيلتيهم

خرج خلفهم ليغلق أسر الباب ويسحبها من يدها لش.فتيه يقلبها و يقبلها و يقبلها … طالت وطالت و طالت بل كادوا يفقدون عقولهم
.

تركها و جذبها لحـ,ـضنه يضمها بعشق شديد لا يريد تركها و هما ينهجان بشدة ….

نور : كل ده حب

آسر ” كل ده ايه انتي مش عارفة انا بعد اللي عملتي كنت حدخل عليكي قدامهم انتي طيرتي البرج اللي باقي في عقلي احتضنت وجهه بين يديها و هي تهمس : عشان ما تزعلش بعد كدا انا حاكون مع أي شاب … مية راجل و ست بس معاك انت

آسر : ست و ست الستات و ست راسي و دينيتي يالا نطمن على عمر عشان نروح نجيب دعاء كمان شويا

نور : يا رب يفوق بعد ما تيجي

آسر ” لو كنت ميت و انتي جيتي ليا حفوق يعني ان شاء الله حیبقی تمام

نور : آسر لو انا كنت

آسر : انا المـ,ـوت عندي اهون مليون مرة من مجرد التفكير … انا لما حصلوا كدا جيت انام في حـ,ـضنك من الخوف يا نور انتي بتجري في دمي

نور بسعادة : انا بحب تفضل تحب فيا كدا على طول … لاني بحبك اوي اوي اوي

عاد حازم و لم يتكلم معها حتى لا يضـ,ـربها مرة أخرى وضعت له الطعام و لم تتكلم

تناول بعض اللقيمات ليذهب بعد كام دقيقة في نوم عميق بصقت عليه و ارتدت فستانها و حاولت اخفاء آثار الكدمات بالميك اب … و اتصلت بنور بعد دقائق وصلوا لها أعطت طفلها لجارتها و ركضت لهم

حتى فتحت شعرت ان المستشفى بعيدة جدا و ما ان وصلت . الباب و ركضت دون إغلاقه لحقت بها نور و دلتها على غرفتها و ما ان

وصلت الباب إلى انها شعرت ان قلبها سيقف

فتحت الباب بخطوات بطيئة ودموعها تغرق وجهها

أمسك آسر يد نور و همس: سیبها لوحدها حنرجع بعد شويا
نور ، انا خايفة اوي
آسر : ان شاء الله خير
وقفت عنده ، تتأمل وجهه المطفي و الأجهزة حوله و انها السبب بما حدث له

أمسكت ، يده و قبلتها بعشق قبلات طويلة …
جلست على ركبتيها بجانب تخبئ وجهها في يده دعاء : انا اسفة يا حبيبي انا اسفة قوم یا عمر قوم مین حیاخد

في ايدي و ينقذني من الشي.طان ده …. قوم عشان خاطري انا ما صدقت لقيتك و متأكدة انك حتحميني عمر انا بحبك اوي يا عمر

اوي انا قلبي بينزف عشانك فوق و خودني في حـ,ـضنك جلبت كرسي و جلست بجواره وضعت رأسها على صدرها

و هي تبكي : قوم يا عمر إذا حصلك حاجة حامـ,ـوت نفسي

قووووم

فتح عينيه بضعف شدید و همس: ما تعيطيش يا حبيبتي

#يتبع بقلم إسراء هاني شويخ

دعاء …

انفاسها ايقظته … عشق قلبه هيا تجري في دمه

قلبه كان ميتا عاد للدق عندما اقتربت منه و لمسته ما تعيطيش يا حبيبتي ” همس بها عمر بضعف و تعب شدیدین رفعت رأسها تنظر له بحب و خوف فرحة و حزن دعاء : أسفة أسفة أسفة يا قلب دعاء اه يا عمر انا بحبك اوي اوي انا قلبي عمرو ما حب غيرك حتى لو مش ليك

عمر : وجوزك

انت في الصفحة 3 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
56

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل