
وصلت ملك للشركة
ودخلت مكتبها واجتمعت مع بعض الموظفين والمهندسين وانتهت من بعض الاوراق ثم توجهت لمكتب شريف
طرقت عل باب مكتبه فاذن للطارق فدخلت
شريف انا جهزت كل حاجة شوف كدة حاجة ناقصة
شريف. .. لا تمام كداا
ملك…..طيب انا هروح بقي عشان الولاد بكرة ان شاء الله هاجي مع جدوو عشان الاجتماع
شريف… طيب ما تستني شويه
ملك….لييه ف حاجة
شريف….ايوة فهد جاي عل الساعة ٤
تلجلجت ..احم لا انا اصل اتاخرت عل الولاد
ملك وبعدين اييه اخرة ال بتعملوه داا
مفيش ي شريف انا هروح سلام
مع السلامة .
اييه دا ال اتنين دماغهم انشف من الحجر
عند مي في العيادة
نتيجة التحليل مفيش حمل
مي….طيب الحمد لله انا قلبي وقع ف رجلي
طيب احنا مش هنسمر كدا كتير عشان ما يحصلش مشاكل بعد كدا
مي…..يعني اييه
الطبيبه….يعني كمان شهرين هتجيلي عشان تاخدي وسيله تانيه غير الحبوب
ان شاء الله
الطبيبه….انتوا هتاجلوا الحمل ل امتي
مي….مش عارفة
لا لازم تعرفي عشان لو المدة طولت ممكن يسبب عقم ودي حاجة معروفه
مي …لا ان شاء الله مش كتير نقول سنتين كمان
الطبيبه….طيب ربنا يسهل
استاذن انا ومتشكرة جداا
عل اييه دا واجبي مع السلامة
وصل فهد الشركة
وعلم من شريف انها علمت بقدومه
تمام يعني هي مشت عشان ماتشوفنيش
شريف….يا باي عليكوو نكد انتو الاتنين
هي اصل هو ما اتصلش
وانت اصل عرفت اني جاي ومشت عشان ماتشوفنيش
بقولك اييه انا رايح عند جدك دلوقت هو طالبني
جاي معايا ولا لاء
فهد …جدي عوزك ليه
شريف…..مش عارف لسه تعالي معايا يلا
فهد…..طيب هناخد نيروز معانا
ابتسم شريف بخبث وقال اوك يلا
اخبر شريف الجد بقدوم فهد ونيروز
فابلغ جني وملك
اما ملك صعدت ل غرفتها وهي متوترة
كانت ملك متوترة تجيئ وتذهب
وتفرك بيدها الا ان سمعت صوت السيارات تحت
الفيلا
جاءت اليها نعمات
ي هانم الباشا وصل
ملك …طيب انا جايه وراكي وقفت امام المرأة وعدلت مظهرها وتركت الفرشاه وتوجهت للنزول
كانت عيناه معلقه عل الدرج لعلها تظهر وتجلي روحه
لمحها تنزل بهدوء قام من مكانه وتقدم اليها ببطئ
اما هي ذاد توترها عندما تقدم منها وقف هو امامها مسحت عيناه وجهها عيناها وتلك الشيفاه التي تذوقها في تلك الليله ولم يزق طعم النوم من بعدها …
اما هي فكانت مرتبكة خجله وكأن تلك الليلة حدثت منذ قليل
فهد بعد ان تنحنح ..ازيك ي ملك ومد يده
ملك ….. الله يسلمك ومدت يدها ايضا
التقطها فهد ورفعها الي شفتيه وقبلها برقه
سحبت يدها بخجل وعيون زائغه وقالت حمدالله عل السلامة
فهد باتسامه ….الله يسلمك الولاد عاملين ايه
ملك….الحمد لله بخير الناني هتنزلهم دلوقت
طيب تعالي نروح نقعد معاهم
قالت ….طيب
افسح لها الطريق فسبقته هي بخجل وهي ترجع تلك الخصله التي وقعت من شعرها وراء اذنها
كانت عيونهم تتابع ما يحدث هناك عند ملك وفهد
الجد بهمس انا فهمت نيروز وهي وافقت كل واحد فيكم يعمل ال عليه
سامعة ي جني انتي وشريف
عمر ……وانا مليش دور ف الحكايه دي دا انا حتي بتاع الامن
سليم….لا خليك انت ف شغلك
جني. حاضر ي جدو
شريف حاضر ي باشا
سليم …بس عشان جايين
انضما ملك وفهد اليهم
سليم..اعرفك ي ملك مدام نيروز مديرة اعمال فهد..بمكتب تركيا
ملك ….اهلا ومدت لها يدها
سليم…نيروز دي ملك مرات فهد….
تصنعت فيروز الاندهاش وقالت …مكنتش اعرف انك متجوز ي مستر فهد وبادلتها السلام
فهد . متعجب …ماجتش مناسبه
اما ملك ..وزعت عليهم نظراتها
كان سليم متابعها ….فكان يبتسم بخبث
وبعد لحظات جاءت الناني بالاولاد اخذهم ف حضنه وقبلهم وجلس بهم وهو حاملهم
نيروز….عيال مين
جني بخبث……دول ولاد ابييه فهد
تصنعت الصدمة ايضا ..كمان مخلف انا عوزة ارتاح ف اوضتي ،،في اوضه ليا هنا ولا ارجع الاوتيل
فهد كان هو الاخر مصدوم ..لا اكيد في اوض كتير
اما ملك كانت تاكلها الغيرة فتلك النيروز من الواضح بانها تحب فهد
قامت من مجلسها ممكن حد يوريني اوضتي
سليم روحي معاها ي ملك من فضلك وريها اوضتها
ملك بتلجلج …حا حاضر ي جدوو اتفضلي
نيروز….لا انا عوزة فهد ااقصد مستر فهد هو ال يوريهالي
ملك … قالت وكانت الغيرة ظاهرة عليها اتفضل ي مستر فهد وريلها الاوضه
نظر فهد ل نيروز بتعجب ولكن تابع.. احم اتفضلي
اخذت ملك منه الاولاد وقام وذهب معها
مشت نيروز امامه وهي تتهادي وتتمايع بتلك التنورة القصير لا القصيرة جداااااا
كانت تتابعهم ملك بغيظ
اما الجد وجني وشريف وعمر… كانوا يبتسمون اخيرا خطتهم تنجح في اثارة الغيرة بقلب ملك
لم تنتبه عليهم ملك وقالت …
وهي الهانم بقي مالها قالها مخلف ولا ماقالهاش
سليم بلؤم ….بتقولي حاجة ي حبيبتي
ملك…لا ي جدو ما بقولش
تصنعت نيروز انزلاق قدميها فارتمت باحضان فهد
فاسندها هو
سوري ي مستر فهد رجلي اتلوت اها مش قادرة ادوس عليها
فهد…. ولا يهمك تعالي اسندك
اها مش قادرة احطها عل الارض ممكن تشتالني
فهد اوك
ميرسي لزوقك كتير
حملها فهد وهم ان يصعد بها الدرج
شهقت ملك ..اييه ال بيحصل هناك دااا وذهبت اليهم مسرعة
تابعتها نظرات الجد وشريف وعمر ..اما جني فقالت …هروح اتفرج
ملك….. اييه ف اييه انت شايلها لييه
فهد… اصل رجلها اتلوت
ملك بغيرة….وريني كدااا نظرت عل قدمها وقالت ..مفيهاش حاجة نزلها جذبتها من يدها ليتركها وقفت نيروز وهي متصنعة الالم
اه مش قادرة
نظر فهد ل ملك باستغراب ماذا بها اهي تغار عليه ام انه يتوهم
نيروز …بليز ي مستر فهد طلعني
جني بخبث…..سيبيها ي ملك حرام شكلها بجد رجليها تعباها
ملك….ي سلام ي ختي طيب خلاص ننادي ل عمر هو ال يشيلها
جني لالالا خلاص ..
لا انا ال هطلعك قالتها ملك تعالي اسندي عليا
واخذت زراعها بعصبيها ووضعته علي كتفها وصعدت معها كانت تستند عل زراع ملك
اما فهد فكان يتابع صعدهم ويبتسم فحبيبته تغار عليه
ضحك الكل عل مافعلته ملك
اما هو فصعد ل ملك ونيروز
ادخلتها ملك احدي الغرف فقالت ..عجبتك
يعني مش بطاله
نظرت لها بحاجب مرفوع طيب ارتاحي ولما يجيبوا الشنط هيطلعوهالك
اوك ميرسي
دق الباب فاستاذن فهد … عجبتك الاوضه
ايوة كتير اوي زوقها حلو اكيد مفروشة عل زوقك
فل هد وهو ينظر ل ملك …..لا جدي هو ال بيتولي الحاجات دي
نيروز…وانتي ي مدام ملك مش فارشة عل زوقك
ملك … لا انا بثق ف زوق جدوو .ثم تابعت اسيبك ترتاحي بقي
اوك وانت ي مستر فهد هتعمل اييه
سحبته ملك من يده هي تقول لا مستر فهد ولاده وحشوه وهينزل يقعد معاهم
ثم خرجا وقفلت الباب ثم تركت يده نظر لها فهد
ملك… انا عملت كدا عشان مايصحش تبقي معاها ف الاوضه
لواحدكم يعني عشان جدو وكدا
فهد بخبث …بحسبك بتغيري
ملك بكدب انا ..انا اغير لا طبعا خالص
فهد.. ملك هو انتي بتباتي ف اوضتي لييه
ملك بتلجلج….. انا لا ابدا او اها ممكن اكون كنت بنضفها وعنيا غفلت فيها بقلمي نيفين بكر
فهد وهو يمط شفتيه ويهز براسه …. اهااا غفلت قولتيلي وغفلتي وانتي نايمه وفي حضنك قميصي ثم غمز لها
ملك بخجل ….انا انا هنزل اكيد الولاد عاوزني
امسكها من يدها .واقترب منها .ثم قال بصوت حنون ملك هو عيب لوقولتي اني وحشتك عشان كدا نمتي ف اوضتي
زاغت ببصرها بعيدا عنه كي لا يكشفها
لا مش كدا وهمت بسحب يدها الا انه ابي
ملك بصيلي ..
نظرت له ملك
هو انا موحشتكيش زي ماانتي وحشتيني