منوعات

ظلـ,ـمت كونها انثى بقلم عفاف شريف الاول

يحيى بحرج وهو يحك رأسه:أه هي كانت اصلا بتاخد لبن طبيعي
بس وقفت من شهرين
ردت عليه بخجل : تمام حضرتك تقدر تروح شقتك تجيب بامبرز وهدوم نضيفه
ونص ساعه وتعالي أكون اكلتها
انتفض يحيى وهو يقول بخوف وتوتر :لا
قصدي يعني
هبه بتفهم :متخفش أنا بس هأكلها
نص ساعه وتبقي في حضنك دي مش أول مرة أنا وهي نفضل مع بعض
يحيى : ده معناه انك أنتي الي كانت لبني المربيه بتجيلك
هبه بهدوء :أيوه
يحيى بهدوء وهو ينظر لابنته:تمام نص ساعه وهكون هنا
هبه :تمام
ظلت تنظر له بهدوء وهو ما زال يقف في مكانه لم يتحرك
هبه بحرج: أستاذ يحيى
يعني
نص ساعه وكده
يحيى بتوتر:أه تمام
نص ساعه
عن أذنك عن اذنك

ظل ينظر لها قبل أن يخرج ويغلق الباب خلفه
هبه بضحك :إلي يشوفه في القسم مستحيل يصدق أنه نفسه إلي كان مرعوب عليكي يا بت يا مليكه
فاكرني هخطفك
جلست علي الاريكه بهدوء وهي تعطيها صدرها
لتاخذه الصغيره بلهفه وجوع شديد
ابتسمت لها بحنان
ولم تري نظرات أطفالها الفضوليه الغيورة من تلك الكتله الصغيره
نظرت لهم هبه بستغراب وهي تري حسن يقلب شفتاه يحضر نفسه لبكاء عنيف
وحسين ينتظر اخاه ليدعمه
هبه بضحك :قلب ماما مالهم
وهنا انفجر حسن في البكاء تبعه حسين تحت صدمه هبه
هبه بهدوء وهي تجذب العربه بهدوء
والصغيره تاكل
بس بس بس يا روح قلبي أنا
ماما اهي معاكم بس بس
أخرجت الببرونه سريعا وهي تضعها لكلاهما
وتغني بحب وحنان

داخلي شيء خفي لكني لا اتذكر

لحن ما صوت شجي أغنية عن شهر ديسمبر

دائمًا حولي وقبل النوم لكنها تبدو حقيقة اليوم

كلما مرت بخاطري تلهم مشاعري

دائمًا حولي وقبل النوم لكنها تبدو حقيقة اليوم

كلما مرت بخاطري تلهب مشاعري

كالحنين والحنان أكثر من هذا وأكثر

خلف الجبين فوق اللسان لكني لا أتذكر

لحن ما صوت شجي

أغنية عن شهر ديسمبر

سكن الصغيران وهم يرو اهتمام امهم بهم

فحتي الصغار بحاجه للحب والاهتمام

……………………………….
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………….
إنتهت اخيرا من إطعام الصغار الثلاثه
غفت مليكه والصغار بعد أن امتلئت بطونهم
نظرت لهم بحب وهي تسرع بتجهيز الحمام
ستحمم الصغيرة مليكه
يبدوا أن تلك المربيه لا تعتني بها جيدا
تم تجهيز الحمام بنجاح
نظرت إلي الساعه وهي تتوجهه للباب لكي تناديه لياتي بملابس الصغيره
لكن ما أن فتحت الباب حتي شهقت بصدمه
وعيناها تتسع وهي تراه
يجلس أمام الباب بيده كوب من الشاي
يشربه بتركيز
…………………………………..
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
…………………………………..
في شقه أحمد
كانت فيروزه تنظف المطبخ علي نغمات فيروز
بعد أن أصرت علي زوجه عمها ان ترتاح
لتجد مروه تدلف للمطبخ
تفتح الثلاجه وتخرج علبه العصير تشرب من فمها مباشرة
شهقت فيروزه وهي تصرخ :مروه
انتفضت الاخري بخضه وهي تقول:ف أيه مسمم ولا أيه
فيروزه بقرف:إيه القرف ده
أيه مسمعتيش عن الكوبايه
أيه قله الزوق دي
مروه:واي يعني طول عمري بشرب كده
فيروزه:مش معني أن طول عمرك بتعملي حاجه تكون صح
عادي خالص تكون غلط
أيه هنا في ايه ؟
قالتها وهي تشير إلي رأسها
مروه:شعري
فيروزه وهي تضع يدها علي صدرها:هموت حسبي الله ونعم الوكيل
انتي إيه عايزه تجيبي اجلي
بصي بقي عشان والله العظيم هنفجر
شايفه سنين حياتك إلي فاتت انسيها
نتعلم نكون ناس زوق محترمه متربيه
ها متربيه
لازم نركز علي دي

مروه بغضب:انتي مالك قرشه ملحتي كده ليه
كل ده عشان بوق عصير اومال لو كنت كلت ورك فرخه
قالتها وهي تأخذ الزجاجه بالكامل وتخرج
وهي تكمل:سديتي نفسي
نظرت فيروزه في اثرها بتعب وهي تتمتم:حسبي الله ونعم الوكيل
……………………………..
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
…………………………….
في منزل محمد
كانت حنان تجلس والقلق ينهش قلبها
محمد يخطط ولامر كبير
وسئ للغايه أيضاً
هي لا تعلم ما هو قادم
تنهدت بخوف
وهي تستمع الي صوت الهاتف
أجابت قائله بلهفه: فيروزه وحشتني
………………………………
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
………………………………
أمام منزل هبه
هبه بخضه: أستاذ يحيى
انتفض الاخر من شروده وهو يقول:احم مدام هبه
خلصتوا
نظرت له تحاول إيجاد الكلمات
وقالت :أه بس فين هدوم مليكه عايزها تاخد شور
يحيى بهدوء:دقايق واجيب الهدوم
قالها وهو يسرع لشقته
ظلت في انتظاره
ولم يمر الكثير واتى بملابس للصغيره
هبه :تمام هخلص وانده علي حضرتك
نظر لها بهدوء وهي تقول بحرج :عن اذنك
اومئ لها
لتغلق الباب تاركه اياه يقف كما يشاء
اما هي فوضعت الملابس في الغرفه
نقلت الصغار للسرير
وحملت الصغيره وهي تداعبها
تثائبت وهي تفتح عيناها
تنظر لها بفضول
ضحكت هبه وهي تقول:يا روحي أنا علي القمر
جه الوقت الي ناخد شور لطيف كده عشان تنامي مرتاحه خالص
شكلي هقع في حبك يا ست مليكه
…………………………….
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
…………………………….
في شقه محمود
كان يجلس بجوار أمه المصره علي زواجه
محمود:يا أمه فكك مني بلا جواز بلا زفت
مش هتجوز ثاني
ردت عليه بدهاء:يا واد انت عايز توصلها أيه
أنك هتموت من بعدها
اتجوز يا خايب وعيش حياتك
خلفلك حته عيل يشيل اسمك
محمود:اومال الي عندي دول أي
ردت عليه بلا مبالاه:تعتبرهم مجوش
مش عايزين أي حاجه من طرفها
خدنا أيه من الحب وسنينه
قلتلك زمان خد مجيده قعدت تقولي لا
اشرب يا اخويا
دي مجيده بتحبك ومستعده تبوس التراب إلي بتمشي عليه
ست بيت زي الفل
وفلقه قمر
وبنت أختي مننا وعلينا
وهتبقي في ايدي زي العجينة
محمود :بعدين بعدين
والدته بضيق :بعدين ليه
مش كفايه الخيبه إلي انت فيها
خدت علي قفاك
وقاعد زي النسوان
محمود بغض/ب:يووووه
بس بقي يا امي
انزلي يلا
نظرت له بغض/ب وقالت : أنت حر
بكرا تندم
وحتي مجيده مترضاش بيك
قالتها وهي تخرج من الشقه
ينظر لها بغض/ب وقه/ر
محمود:ماشي يا هبه
أنتي السبب
أنتي إلي خليتي إلي يسوا وميسواش يتكلم عليا
هوريكي هعمل أيه
أما خليتك تقولي حقي برقبتي مبقاش محمود
……………………………….
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
………………………………
في شقه هبه
إنتهت من الباس الصغيره المشاكسه
وقالت وهي تمرمغ انفها بها
يختي قمر يا ناس
إلي ريحته حلوه يا ناس
حمام الهنا يا روح قلبي
يختي ما شاء الله تبارك الله
يحفظك ويحميكي
وأكملت بضحك:يلا نروح ل بابا
لحسن يقتحم الشقه يطالب بيكي
لم تلقي واتسعت عيناها وهي تقول:هو أنتي ضحكتي
ضحكت بسعاده وهي تقول :بسم الله ما شاء الله
قمر
خرجت من الغرفه
وفتحت الباب
لتجده يجلس نفس الجلسه
ما أن راها حتي انتفض ياخد منها الصغيره مليكه يقبلها بقوه وهو يتمتم:وحشتني يا كوكو
يحيى بشكر وحرج:بعتذر عن الازعاج لكن دي أول مرة المربيه تعتذر
وكنت مش عارف أعمل أيه
هبه بهدوء: مفيش داعي للاعتذار
دي زي بنتي بظبط
وأكملت:هي خدت شور
بلاش تعرضها لهوا
دفيها كويس
والرضعه كل ساعتين
يحيى ببتسامه:شكرا مدام هبه
هبه ببتسامه:عفوا
يحيى :عن أذنك
هبه:اتفضل
ذهب وأخذ معه قطعه من قلبها مليكه
……………………………….
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………….
في شقه عبد الرحمن
دلف الي الشقه يحمل والدته
وهو يقول :نورتي بيتك يا أمي
ردت عليه بهدوء :ده نورك يا حبيبي
عبد الرحمن وهو يضعها علي الفراش : أوعي تزعلي تاني يا أمي
انا مستحيل يهون عليا زعلك
ربتت علي يده وهي تقول :طول ما انت سعيد يبقي أنا اكيد سعيده
عبدالرحمن:يبقي بمناسبه رجوعك هقوم اعملك شويه شوربه خضار انما ايه عنب
ضحكت وهي تقول :يا ابني انا لسه خارجه من المستشفي عايز تدخلني تاني
عبدالرحمن بغيظ: قصدك أيه
أمه محاوله إمساك ضحكتها: تعالي يا حبيبي ارتاح
ناكل جبنه مالها الجبنه حلوه
ظل ينظر لها الى أن انفجر في الضحك
وهو يهز رأسه مؤيد لحديثها بقوه
فهو حقا لا يجيد الطبخ
……………………………………..
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………………
في شقه أحمد
كانت فيروزه تعد طعام الغذا
لتستمتع إلي زوجه عمها وهي تقول بيأس:تاني يا فيروزه
احنا اتفقنا كفايه الفطار عليكي
كمان الغدا يا بنتي لا
فيروزه بإبتسامة وهي تلف اصابع ورق العنب :ومالو طالما فاضيه
سحر وهي تجلس :يبقي اساعدك أنا كمان فاضيه
فيروزه ببتسامه:ومالو
هنخلص اسرع
سحر:هنخلص ونعمل حله ل جارتنا عشان ننزل نقعد معاها شويه
وعدناها امبارح
فيروزه:تمام هجيب حله ارصها
سحر :تمام وأنا هعمل بتاعتنا
أؤمت لها وهي تجلبها سريعا
لتضع فيه ورق العنب الشهي
………………………………..
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
………………………………..
بعد عده ساعات
وقفت فيروزه وراء زوجه عمها
تحمل صحن الورق عنب بشرائح اللحم
لم يمر الكثير وفُتح الباب وخلفه ظهرت هبه
هبه ببتسامه: يا أهلا وسهلا
اتفضلوا كنت في انتظاركم
ابتسمت سحر وهي تدخل خلفها فيروزه الخجوله
جلست بجانب زوجه عمها تلتصق بها كالغراء
غابت هبه دقيقه وعادت بالمشروبات
وهي تقول :اتفضلوا
نورتوني
سحر:منور بيكي يا حببتي
لم يمر الكثير واستمعوا لصوت بكاء طفل صغير
هبه:عن اذنكم
ثواني وعادت بصغير يشبهها إلي حد كبير
سحر ببتسامه :بسم الله ما شاء الله تبارك الله
هبه ببتسامه هي الاخري:تسلمي والله
فيروزه وهي تمسح علي رأس الصغير :اسمه أيه
هبه بفخر:حسن
وعندي كمان حسين
بس نايم
توام
فيروزه :ما شاء الله
ربنا يحفظه ويباركلك فيهم
هبه:أمين
سحر :ربنا يباركلك فيهم يا حببتي
إنتي كنتي ساكنه فين قبل كده
هبه :في …….
سحر :ايوه عرفه المنطقه هناك روحت كذا مره
وأكملت:أن شاء الله ترتاحي هنا المنطقه هاديه ولطيفة جدا
هبه:ده أهم حاجه عشان اكون مرتاحه أنا والولاد
سحر :باذن الله تكون شقه الخير عليكم
هبه:امين
سحر بهدوء:نستاذن احنا قبل ما جوزك يجي من الشغل
تنهدت هبه وهي تقول:خليكم قاعدين محدش هيجي
وأكملت ببساطه :أنا مطلقه
سحر بحرج:بعتذر يا حببتي مكنتش اعرف
هبه بإبتسامه:لو سمحتي بلاش تعتذري
اتفضلو اقعدوا
وأكملت بسعاده طفله: أنا الحقيقه شامه ريحه حلوه اوي من الطبق ده
هو ده ورق عنب
سحر ببتسامه:ايوه
هبه بسعاده:يااااا دا أنا بعشق ورق العنب
وكادت إن تاخد الطبق
لتستمتع إلي صوت الباب
هبه:دقيقه واحده
توجهت للباب
فتحته لتتسمر مكانها وهي تهمس:محمود
………………………………
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………..
في منزل محمد
كانت حنان بالمطبخ تعد الطعام
لتستمتع إلي صوت الباب يتبعه أصوات كثير
اصوات رجال وأيضا صوت زوجها
ازاحت الستار قليلا
لتري محمد يُدخل عده رجال للمنزل
اجلسهم بالغرفه وأغلق الباب
وتوجهه إليها
حنان بستغراب:مين الناس دي يا محمد
مقولتليش أنك عازم حد
محمد بجمود:هششش بطلي رغي
خدي ازازة الشربات دي
واعمليها وهاتيها
حنان برفض :شربات أيه وزفت إيه بقولك مين
الناس دي
محمد بعصبيه:لو حبه تتهزقي قدام الناس علي صوتك أكثر
قبر يلمك
وذهب
ظلت تنظر في أثره تاره ولعبوه الشربات تاره
وضعت الشربات سريعا وهي تحمل صنيه التقديم للداخل
وتشعر أن هناك أمر سئ للغايه سيحدث
وكانت الصاعقه وهي تفتح الباب
هناك مأذون
يجلس بالمنتصف
علي يمينه زوجها ويساره رجل لا تعرفه
تحدث المأذون :إسم العريس
رد الرجل : عيد محمد محمود
ليكمل المأذون:إسم العروسه
محمد بهدوء :فيروزه محمد سعيد
وأنا وكيلها
……………………………….
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف

الفصل_الثاني_عشر
ظلمت_لكونها_انثي
بقلمي_عفاف_شريف
……………………………………….
وسط تلك الصراعات فقدت قلبي للأبد
……………………………………..

لو الفصل وصل ل ٢٠٠ فوت هينزل فصل جديد بكرا♥️

………………………………………
هبه :محمود
أنت عرفت البيت إزاي
محمود بنظرات حارقه:تظني صعب أعرف مكانك يا هبه
غبيه أوي
كنتي فاكرة أني هسيبك
نظرت له بقوه وهي تقول :عايز أيه
أظن إلى كان بينا خلص خلاص
محمود بغض/ب :وعيالي نستيهم ولا أيه
هبه بهدوء:وأنا قلتلك وقت ما تحب تشوفهم أنا هجبهم وعند ماما
غير كده اياك تقرب من البيت هنا
أنا ست مطلقه ليا سمعتي
ومش هسمحلك تعملي مشاكل
محمود بغض/ب :هتندمي يا هبه
هبه ببرود:قدامك أربع حيطان اخبط راسك ف أكبر واحده
كاد أن يهجم عليها يوسعها ضر/با
لكن تدخلت سحر وهي تقول بقوه :عندك
إياك تفكر
فيروزه
اجري نادي الحارس بسرعه
نظرت لها فيروزه وكادت أن تخرج
لكن لم يسمح لها محمود وهو يقول بحقد: كلامنا مخلصش
والي بينا مستحيل ينتهي
الا بموتي
واكمل بشر :أو بموتك
ورحل
رحل تاركها خلفه تغمض عيناها بتعب وتشوش الا يكفي ما مرت به
ما فعله
الا يكفي حقا
كم كانت خاطئه حمقاء
تاخد عقاب قرارها بكل لحظه
سحر بهدوء وهي تربت علي يدها:أنتي كويسه
فتحت عيناها بضعف وهي تقول: لا
وانفجرت باكيه متألمه وبشده
………………………………..
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
………………………………..
في شقه محمد
ظلت تتطلع لهم ولم تشعر سوا بإنفلات اكواب الشربات علي الأرض
متحطمه إلى فتات
محمد بغض/ب:أيه اتعميتي
لمي الزفت ده وهاتي غيره
حنان بإرتجاف:انت بتعمل أيه
جواز أيه من مين
من ده
ازاي
أمسكها سريعا وهي يتوجهه للخارج
يهمس لها بغض/ب وع/نف:هششش
مش عايز أسمع صوتك
المأذون هيكتب الكتاب وأنتي هتخرسي
ل والله العظيم ل زي ما المأذون إلى جوه هيجوز بنتك
هيطلقك
ارتجفت بين يديه
وهي تراه يعود للغرفه
نظرت حيث دلف بألم
وشريط زواجها
عشرون عام
مروا امامها كفيلم قصير يحمل الكثير والكثير من الألم
لم تجد نفسها سوا وهي تدلف للغرفه
التي ستشهد من جديد علي نهايه ابنتها
وصرخت بقوه :الجوازه دي مينفعش تتم
نظر لها محمد نظرات حارقه مهدده
المأذون:ليه
حنان: هو في جواز من غير موافقه العروسه
وأكملت بتهكم: من غير ما تعرف حتي أنها بتتجوز
………………………………
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
………………………………
في شقه عبد الرحمن
كان يجلس بجانب أمه يطعمها بهدوء
ليسمعها تقول:هتروح تتقدم امتي
عبد الرحمن بإستغراب:مش هتيجي معايا
ردت عليه بهدوء:المفروض أنت تروح الأول
خدت الموافقة منهم اروح معاك
عقد حاجباه بقلق وهو يقول :ممكن يرفضوا
نظرت له بهدوء وهي تقول: ده احتمال مش وارد أصلا
عبد الرحمن:ليه يعني
ردت بكل بساطه:طبيعي أنت الحمد لله ميسور الحال وشاب زي الفل
ولسه متجوزتش
عبد الرحمن بضيق :ماما
ردت عليه :أنا بس بقولك
عبد الرحمن بهدوء :هقوم اعمل شاي
وتركها
ولم يري نظراتها
……………………………..
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
………………………………
في شقه هبه
خرجت من بين أحضان سحر وهي تشهق بخفوت
وقالت بخجل:أسفه
بس حسيت أني عايزه اعيط اوي
سحر وهي تربت علي يدها : اولا اوعي تعتذري
احيانا الانسان بيكون محتاج أنه يعيط ده مش ضعف ابدأ
عيطي وقت ما تحبي وانهاري كمان
المهم أن ده ميخدتش أكثر من يوم وأحد بس
كفايه عليه يوم
اتعودي أنك تحترمي حزنك
بس متدلوش أكثر من حجمه
انتي تستحقي تكوني سعيده
هبه بإبتسامه:شكرا لحضرتك
سحر بإبتسامه:لا حضرتك أيه
قوليلي يا سحور او رورو
انفلتت ضحكه من فيروزه
لتوكزها سحر
هبه بضحك :بس كده عيوني
وأكملت: هعملكم شاي
سحر وهي تقف :لا سامحيني
سايبه العيال فوق
ولو إتأخرت احتمال حبيبه تولع في البيت بحجه
كنت بعمل نسكويك يا ماما
ضحكت هبه وفيروزه بقوه
وغادروا مع الوعود بتكرار اللقاء
……………………………
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………
في منزل محمد
كانت تجلس في زاويه تبكي بقوه
بوجهه مكدوم وخصلات مشعسه كادت أن تقتـ,ــ,ـلع
ظلت تبكي
متذكرة ما حدث
Flash Back

المأذون:ازاي يعني العروسه متعرفش
استغفر الله العظيم
أنت فاهم أنت كنت هتعمل أيه يا استاذ محمد
الجوازه دي كانت هتبقي باطله
وغادر
محمد بغض/ب :أه يا بنت ……
غادر العريس المبجل غاضبا
يتبعه الشهود
وانقض عليها محمد يوسعها ضر/ب
لكمها وصفعها
ووصفها بأبشع الألفاظ
ثم بصق عليها
وغادر
بكل بساطه
كانه حطم مزهريه وليست روح تنبض بالألم

Back
مسحت وجهها بقوه
وهي تبحث عن هاتفها القديم
إلى أن وجدته
لم تتردد كثيرا وهي تطلب أحد الأرقام
وتردف بقوه: احمد
أنا عايزه أطلق من محمد

وكأنها كانت القشه الي قسمت ظهر البعير
بكل قوه
…………………………
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
…………………………
في منزل محمود
تحديدا في شقه والدته
كانت تجلس بجانب مجيده إبنه اختها
وتردد بحسره: أنا حاسه انها عملاله عمل
او سحر
أنا معرفش ماله
ده كان كل يوم والثاني بنخلصها من تحت ايده بالعافيه
خلاص الحب ول/ع ف الدرة
أنا هتجنن
مجيده بغيظ: أنا بس مش فاهمه فيها أي زياده عني
دي حته مش حلوه
نظرت لها عمتها وهي ترفع أحد حاجباها وقالت : هي من ناحيه حلوه ف البت قمر
نظرت لها مجيده بشر
لتكمل الاخري متعلثمه:بس طبعا أنتي احلي
مجيده بغرور:أيوه طبعا
هي تيجي أيه جنبي
بس أعمل أيه مع ابنك الاعمي
يرمي التفاح ويبص للبطيخ
نظرت لها خالتها وهي تردد بخفوت :تفاح أيه وبطيخ أيه
أنتي جعانه يا بت
مجيده :يوه يا خالتي ركزي معايا كده
ردت عليها خالتها :هنعمل أيه
حمار إبن ……
مبيسمعش الكلام
أجيبه يمين يروح شمال
مجيده :أنا
وقاطعها دخول محمود الواجم
نظر لامه بقوه وهو يقول :جهزي نفسك يا أمه
هنروح نطلب ايد مجيده
انتفضت مجيده تزغرط بقوه وفرحه
لقد حققت حلم لطالما ارادته
ابتسم محمود بسعاده شامته
سيح/رق قلب هبه
وهي تراه مع اخري

غبي لا يعلم أنه أصبح في نظرها
كمكان سيئ السمعه
من وطئه مرة لن يكررها بكل تأكيد
……………………………
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………
في شقه يحيى
في غرفته تحديدا
متسطح علي الفراش تغفوا علي صدره قطعه من قلبه تنام بهدوء وراحه
ظل يمسد خصلاتها الصغيره الناعمه بهدوء
سمع صوت جرس الباب
ظل ينظر للصغيره بهدوء
حسنا تلك المهمه أصبحت صعبه
كيف سيتحرك الأن
وضع يده تحت بطنها برفق
والاخري تحت رأسها
ليحملها برقه وحذر
كي لا تستيقظ
وضعها أخيرا بنجاح
وضع حولها الكثير من الوسادات
وتوجهه لفتح الباب
فتحه بهدوء ليجد أمامه شقيقته الوحيده والصغيره أسماء :أهلا أسماء ادخلي
قالها بارهاق وهو يرتمي علي أحد الارائك
أسماء بهدوء :أسفه يا حبيبي والله معرفتش اخد أذن
من وقت ما كلمتني وقلتلي أن المربيه مش هتيجي وأنا بحاول امشي
بس الشغل كان كثير اوي والمدير رفض
يحيى :حصل خير يا أسماء
بس المربيه مش هتيجي لمده أسبوع
أسماء بصدمه:أيه
طب والعمل
هتعمل أيه مع مليكه
يحيى:مش عارف
النهارده خدت اجازه
كده هتضطر أقدم علي أجازه أسبوع
أسماء برفض :مينفعش يا يحيى أنت ناسي أنك لسه راجع من بعد إلى حصل
لمحت تلك النظرة في عينه
لم تختفي ولو للحظه منذ ذاك اليوم
يحيى :مفيش حل
أنا الأول كنت ببقي مرعوب وانا في الشغل
ولولا كاميرات المراقبه
مكنتش هعرف أشتغل

انت في الصفحة 13 من 16 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
4

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل