منوعات

بقلم ديجا الاول

الفصل السادس

سالى :ها بقى قوليلي قولتى ايه لاخوها
كوثر :زى ما قولتيلى بالظبط عملت إنى بعيط وقولتله أختك خطفت جوز بنتى بعد ما بنتى ما آمنت لها ودخلتها بيتها وبتقول انها اتجوزته بس ازاى ومن غير ما حد يحضر لها كتب كتاب دى اخرتها بعد ما فتحنا بيتنا ليها وسبتها فى وسطنا وهى حتى ما خلفتش
سالى بضحك :برافو عليكي يا ماما لو زى ما بتقولي ذمانه يبقى الله يرحمها ولو نجت منه هتيجى تبـ,ـوس ايدك تعيش هنا تاني.. فالوقت ده رن فون سالى واتوترت
كوثر :مين اللي بيرن عليكي ومالك قلقانه كده
سالى:ها ابدا يا ماما دي واحده صحبتي بس دمها تقيل مش عايزه أرد عليها.. وقفلت فونها أنا هطلع ارتاح شويه لأحسن الواد تاعبنى أوى
كوثر :قومى يا حبيبتي ارتاحي على ما نشوف هنعمل ايه تاني مع السنيورة
نزلت سالى الشقة ورنت على الرقم اللي كان بيرن عليها
سالى:عايز ايه بتتصل بيا ليه
اشرف:ليكي حق يا حلوة ما أنتى لقيتى المغفلين اللى صدقوكى بس كل بفضل العبد لله يا ريت ما تنسيش
سالى :أعلى ما فخيلك اركبه ما تقدرش تعمل حاجه
أشرف :لا أقدر يا سوسو ومعايا الدليل تسجيل بصوتك الجميل ده
سالى بتوتر تحاول تخفيه :وأنت هتستفاد ايه لما تفضحنى يعني
أشرف :كيفى كده عايز ٥تلاف جنيه اخر الاسبوع
سالى :وأنا أجبلك منين
أشرف :اتصرفى قبل ما أبيع التسجيل اللي معايا وشغله وسمعها الأتفاق سلام ياقمر
سالى :الله يخربيتك وانا اجيب الفلوس منين وفضلت تدور فالشقه على حاجه تبيعها لاقت علبه فى دولاب أميرة فيها شبكتها ضحكت بشر وقالت :عرفت هدفعلك منين ولازم اخلص منك يا اشرف
===================
مروة:اقول لاميرة مين حضرتك
وليد :قوليلها أخوها
مروة :طب اتفضل حضرتك على ما ناديها
وليد :لأ معلش ممكن بس تناديها.. مروة ندهت أميرة من المطبخ وقالت لها أن اخوها عالباب توقعت اللي هيحصل وخرجت ليه
أميرة :وليد اتفضل.. ولسه هتحـ,ـضنه لقت قلم جامد نزل على وشها خلى شفايفها تنزف
وليد بزعيق:أنتى صحيح اتجوزتى ومين جوز الست اللي امنتك على بيتها ومن ورايا كنتى عززي نفسك شويه ولا خلاص مالكيش كبير وصوتك بقى من دماغك ده اللي ربيتك عليه
أميرة دموعها نازله :ممكن تدخل نتكلم جوه بدل من عالباب كده.. دخل وليد الصالون تحت أنظار مروة وليلى
أميرة :أنا مش هسال مين اللي قالك عشان أنا عارفه كل الحكايه أنه جواز على ورق مش اكتر عشان دينا ترضى تدخل العمليه لأنها مهمه رفضت تدخل غير لما نتجوز عشان تبقى مطمنه على ولادها وكلمتك اكتر من مرة عشان ابلغك وتكون جمبى بس انت مكنتش موجود اسأل نهى أنا لما اتصلت عليك عملتلى بلوك من فونك ولما اتصلت عليها وقلتلها انى عايزاك فى حاجه مهمه قالتلى لما نيجي نشوف الموضوع المهم وقفلت فى وشى وعملتلى بلوك من عندها كمان رنت عليه وعرف انها معمولها بلوك فعلآ ورن على نهى سألها قالت إنها نسيت
أحمد جه فالوقت ده وشافها منهارة وتدخلت دينا وقالت إنها اللي أصرت عليها
وليد:طب ليه نهى تعمل كده
اميرة:خايفه اخدك منها ومن ولادك عندها حق برده عشان خاطرى ما تعملش معاها مشكله
وليد :ده ازاى بقى ان شاء الله انتي بنتى قبل ما تكوني اختى ولو ما ليش خير فيكى مش هيبقى ليا خير فيها هى وولادة
اميرة:أنا قبل كده رجعت بيتى مع مصطفى عشان بيتك ما يتخربش ودلوقتي بقولك عشان خاطري متعملش مشكله
دينا :حقك عليا انا السبب
أميرة :مافيش حاجه والله هو سوء فهم واتحل خلاص
وليد حضـ,ـنها حقك عليا يا حبيبتي انا الغضب عمانى من اللي سمعته والله وعارف أن مدام دينا يتحبك قد ايه ازاى تخونى ثقتها
اميرة:انا ما شفتش بابا وأنت اللي ربتنى والمفروض تبقى واثق فيا اكتر من كده

وليد:حقك عليا يا قلب اخوكي وأنا هعرف شغلى مع اللى عملوا كده
أميرة :عشان خاطري خلاص أنا مسامحه فحقى
وليد:ماشى يا أميرتي انا همشى دلوقتى
أحمد :اقعد اتغدى معانا واهو نصلح سوء الفهم
وليد :مرة تانيه عشان عندى شغل
ليلى:هاتى يا مروه علبه الاسعافات عشان اعقم لاميرة الجرح
أميرة :ما فيش حاجه انا كويسه هغسل وشى
الولاد جم من المدرسه واتغدووا مع بعض واميرة استأذنت تنزل تجيب شويه طلبات ودينا أصرت ان أحمد ينزل معاها دخلوا السوبرماركت اتسوقوا واميرة اتسوقت اشغلها لأنها بتعمل اكل بيتي وتبيعه
أحمد :مش كتير عليكي الشغل والبيت ورعايه دينا انتي رفضتي انى اجيب الممرضه
اميره :لا مش كتير ولا حاجه والشغل ده اكتر حاجه بحبها بعد دينا والولاد
أحمد :اممممم يعنى دينا والولاد عندك رقم واحد
أميرة ضحكت وضحكتها خطفت أحمد وسرح فيها:احم ممكن تحكيلى اى حاجه مضايقاكى اعتبرى بتتكلمى مع نفسك
أميرة بابتسامة :ان شاء الله
أحمد :ممكن أسألك سؤال لو مش هيضايقك
اميرة:اتفضل يا بشمهندس ياترى ايه السؤال….
يتبع

الفصل السابع و الثامن
وليد فعربيته اتصل على نهى:حضرى نفسك والولاد عشان اوديكم عند أهلك عشان عندي شغل ومسافر
نهى :حاضر بس هتقعد اد ايه
وليد :يمكن اسبوع ولا عشر ايام
نهى:طيب ما تاخدنا معاك
وليد:بقولك شغل مش فسحه يلا ربع ساعة وجايلك
================
عند أحمد وأميرة لسه أحمد هيسأل أميرة فونها رن :ردى لتكون حاجه مهمه
أميره :وعليكم السلام.. ايوة أنا لا مديتوش لحد.. شكلها إيه.. طب تمام حاول تعطلها وأنا جايه حالا شكرا لحضرتك… ممكن يا بشمهندس تنزلى هنا
أحمد :فى حاجه ولا ايه
أميرة :ابدا ده الصايغ اللي اشتريت منه شبكتى بيقول ان حد جه يبيعله الخواتم بتاعتى والشخص ده هناك
أحمد :وهو عرف منين إنها بتعتك وبعدين مينفعش تبقى لوحدك أنا هاجي معاكى
اميرة:طيب المحل اسمه…. قريب من البيت وهو عرفهم لأنهم شغله وانا كنت طالبه شكل معين هو نفذه ومن قريب كنت عنده بنضفهم وخد رقم الواتس عشان عايز ابعتله افكار زى كده وهى معرفتش تبيع بره عشان الفواتير راحتله على أساس شغله وهياخده
أحمد :هى مين دى
اميرة: على وصفه تبقى سالى
فالمحل عن الصايغ
شخص ١:على ما تشربى العصير يكون المحل التانى بعتلى نقديه عشان لسه مورد الفلوس هناك
سالى ولا يهمك أنا هتفرج على الفاترينه عشان عندي حاجات عايزه ابدلها
شخص ٢:معاكي دلوقتي
سالى :اه… لأ لأ اقصد فالبيت
أميرة رنت على الصايغ وقالتله إنها وصلت ودخلت أول لما سالى شافتها اتوترت
سالى :إيه ده أميرة اللى جابك هنا
أميرة :ابدا اصلي كنت موصيه على حاجة وبلغونى انها وصلت إنتى بقى بتعملي ايه وسايبه السرير مش برده غلط على البيبى
سالى :لا ابدا كنت زهقانه ونزلت أتفرج وجهت كلامها للصايغ طب أنا هروح دلوقتي على ما الحاجه تيجي من المحل الثاني
شخص ١:مافيش داعي يا مدام الحاجه جت
سالى واقفه تفرك ايدها ومش عارفة تتصرف أميرة قربت عليها وقالت لها :باقي الشبكه معاكي ولا فالبيت
سالى:فالبيت بس انتى هتعملى فيا إيه
أميرة :ولا حاجه
أحمد :هنبلغ البوليس يا حلوة
سالى بترجى :لأ ارجوكم بوليس لأ.. وفتحت شنطتها وطلعت علبه الدهب خدي باقى الشبكه اهى وسامحيني ولو عايزانى امشي من الشقه كمان همشي
أميرة خدت الدهب :خلاص يا بشمهندس متتصلش ب البوليس اهى عرفت غلطها
الصايغ:بس هى سرقتك لازم نعمل محضر

أميرة :لا معلش أصلها حامل ومش هتقدر عالبهدله حسابها عند ربنا.. وخرجت هى وأحمد
أحمد :أنتى ازاى تسيبها كده من غير عقاب
أميرة :عقاب ربنا أقوى من اى عقاب يلا عشان اتاخرنا ومحدش يعرف احنا فين.. ركبت العربية
أحمد :احممم كنت عايز أسألك انتي قولتلى لاخوكى إنك رجعتي لمصطفي عشان حياته متتخريبش ممكن أعرف ازاى لو مش هتزعلى
أميرة ابتسمت بوجع:أنا بشتغل من قبل الجواز من البيت عشان وليد كان رافض فكرة الشغل واتجوزت مصطفى جواز تقليدى شافنى فى فرح صاحبتى اللى هى قريبته وجيه أتقدم وليد شاف إنه مناسب وناس سيرتها كويسه ومن الخطوبه بيعاملنى أميرة زى ماكان بيقول ولما جيت اختار الشبكه عملتها عموله كل قطعه فيها مميزه يعني الخاتم مكتوب عليه أسمى والاسورة أسمى جنب إسمه وكدا يعني والصراحه معترضش واتجوزنا وبعد ٦شهور أهمل شغله وبقى يغيب كتير وانا اللي بصرف عالبيت ولما اعترضت ضربني وبهدلنى ووقفت عالطلاق ورحت بيت اهلي سمعت نهى بتتخانق مع وليد عشان قعدتى ديه وهى مش واخدة راحتها هى عروسه جديده اخويا قالها لو مش عجبك امشي أنا مش هطرد اختى من بيت أهلهااومستحيل تعيش لوحدها ولانى عارفه انه بيحبها كان الاختيار صعب بس هو اختارنى فقررت اتصل بمصطفى واقوله انى موافقه ارجعله ورجعت
أحمد :وفضلتى تصرفي عالبيت
اميرة:ايوة أصرف وآكل البيت كله كل يوم يعتبر ببلاش اهو بدل ما اخرب حياة اخويا اللى رباني وكبرنى بعد اهلي
أحمد :أنتى ازاى قبلتى كده وجينا إحنا كمان كملنا عليكي
أميره :لأ لأ طبعاً دينا الوحيده فى العيله دى اللى كانت بتعاملنى اخت بجد مش نفاق الوحيده اللي ما خبتش ولادها منى لما عرفت انى مبخلفش وكانت ديما داعم ليا اللي بعمله ده قليل على هى حسستني بيه ارجوك متندمنيش انى حكيت ومسحت دمعه هربت من عنيها
أحمد لسه هيتكلم قاطعه الفون
أحمد :ايوة يا ماما إحنا خلاص اهو قربنا عالبيت…. ايه أمتى ده حصل أنا جاي اهو

انت في الصفحة 4 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل