
ارملتي العذراء الفصل الرابع
فى غرفه أحمد ودينا تبحث أميرة عن شئ ما يدخل أحمد فجأة وبتتخض أميرة
أحمد بعصبيه:أنتى بتعملي ايه هنا لتكونى صدقتى نفسك أنك مراتى بجد دى مجرد ورقه عشان بس دينا ترتاح وتوافق تدخل العمليه
ليلى جت عالصوت واميرة واقفه حابسه دموعها :خير يا بنى بتزعق ليه كده الولاد هيصحوا على صوتك
أحمد :الهانم مفكرة نفسها بقت ست البيت مش عارف دخلت اوضتنا تعمل ايه
أميره :والله يا طنط أنا روقت الاوضه وكنت بدور على شنطه عشان احط الغيارات اللى حضرتك طلبيتها لدينا عشان اخدها معايا
ليلى :حصل خير يا حبيبتي انا فعلآ طلبت منها غيارات لدينا يا بنى
أميره :عن اذن حضرتك.. وخرجت بره الغرفة
ليلى:ليه يا بنى كده تكسر بخاطرها البنت مش مخليه عن جهدها جهد معاكوا وهى يعنى كانت طلبت تتجوزها ولا اجبرتك أنت بتقول بنفسك إنك مكنتش بتشوفها هنا روح يا بنى أعتذر لها وطيب خاطرها
أحمد بضيق:حاضر يا ماما.. خرج أحمد بس ملقاش أميرة دور فى الشقه عليها ملهاش أثر
أحمد :مشيت يا ماما ممكن ترنى عليها
ليلى:هات التليفون.. ايوة يا أميرة أنتى فين يابنتي
أميرة :أنا فالتاكس يا طنط رايحه المستشفى
ليلى:ليه يا بنتى ما استنتيش أحمد يوصلك
أميرة :معلش يا طنط خليه يرتاح هو جاى تعبان
ليلى:متزعليش منه يا أميرة انتي عارفه
أميرة :الله يكون في عونه اللى هو فيه مش سهل أنا مش زعلانه ولا حاجه
ليلى :ربنا يصلح حالك يا بنتى خلى بالك من نفسك
اميرة:حاضر..
كل الكلام أحمد سامعوا لأن ليلى فاتحه الاسبيكر
ليلى:أدخل أرتاح يا بنى وأنا هدخل أرتاح أنا كمان تصبح على خير
أحمد :وانتي بخير يا ماما
دخل أحمد ياخد شاور عشان ينام
____
فالمستشفى وصلت أميره ودخلت لقت كوثر عند دينا
كوثر :جيتى يا عروسه جيتى يا خطافه الرجاله يا عقربه دونآ عن رجاله الدنيا ملقتيش غير جوز بنتى
دينا بتعب:ماما ممكن تسمعينى الأول أنا اللي طلبت كده مش هأمن على ولادى غير معاها هى اللى وقفت جنبى فالوقت اللى كنتي انتي واخواتى مش فاضيين تسألوا عليا حتى بتليفون ممكن بقي ما تجرحيهاش بالكلام اللي مالوش لازمه ده
كوثر :بقى كده يا بنت بطنى أنا ماشيه واشبعى بقى بخطافه الرجاله دى ومتجيش بكره تعيطى لما تاكل عقل جوزك زى ما كلت عقلك انت وولادك
خرجت كوثر تاركه أميرة مع دينا
دينا:ما تزعليش من كلام ماما حقك عليا أنا عارفه اني قرارى كان في انانيه بس صدقيني غصب عنى
أميرة :ارتاحى يا حبيبتي ما تتعبيش نفسك وانتي مش أنانيه ولا حاجه انتى أم ولازم تفكري فى ولادك واللى يريحهم وان شاء الله تقومي بالسلامة ليهم
دينا :أنا بحبك أوى يا أميرة أنتى أحن بنى ادمه قابلتها فى حياتى استحملتى كتير أوى وكل ده من طبيه قلبك
أميرة :ربنا يخليكي ليا يارب انتي كمان قلبك طيب ونعم الأخت.. نامت دينا أثر العلاج وأكملت أميرة كلامها :انتي عارفه يا دينا أن الكل فاكرينى ضعيفه مش قادره اخد حقي بس انا مش بحب اكون لوحدي يعنى منال ونهى فاكرين انهم بيضحكوا عليا وياخدوا وجبات مني بنص التمن بس فالحقيقه أنا حابه كده انا ممكن اقولهم لأ بس عشان خاطر الولاد وسهيله مرات اخويا لما غضبت أول مره اتخنقت مع وليد اخويا عشان مش عايزانى لأنى مصرة عالطلاق واخويا رافض فكرة انى اعيش لوحدي عشان كلام الناس فضلت انى ارجع لمصطفى منعآ للمشاكل وخراب البيت.. كاان هناك من يسترق السمع ودموعه نازله وفجأه…..
ياترى مين اللي واقف وإيه اللي حصل وايه حكايه أميرة ده اللي هنعرفه الفصل الجاى
الفصل الخامس و السادس
فى منزل كوثر يجلس محمد وزوجته نهى ومجدي وزوجته منال وسالى أيضا
كوثر :يعني إيه دينا تقولي محدش يجرحها بالكلام اتمسكنت لبنتى لحد ما لهفت جوزها
منال:لازم يا ماما نشوف حل ونطلقها الناس هتاكل وشنا من اللي عملته ده
نهى:ايوة فعلآ بس يا ترى هترضى تطلق وترجع هنا
سالى :دى طلعت مش سهله
محمد :بس منك ليها انتوا مضايقين بس عشان الخدامه اللي بلاش مشيت وهتضطروا تشتغلوا لولادك وتطبخوا من تاني
منال:والبيه محموق أوى ليه كده يكونش كنت ناوى تتجوزها
مجدي :اتلهى منك ليها عالاقل لو واحد فينا اتجوزها كانت هتفضل تحت طوع الكل ونترحم من العك اللي بتعملوا
نهى:قصدك ايه يعنى احنا مش زى السنيورة ولا ايه كويس انها غارت
كوثر:جتكم واكسه توكسكم ايوة فعلآ انتم عكاكين وبعدين أنا فى ايه وانتم فى ايه غوروا كل واحد على شقته وسيبونى فى اللى أنا فيه
الكل طلع شقته وقعدت سالى معاها
كوثر :وانتي قاعدة ليه ما تقومى تروحى شقتك
سالى :اصل انا عندي حل لمشكلتك دى يا ماما
كوثر :قولى واشجينى ما انتي نفسك ترجع الخدامه اللى بلاش
سالى ضحكت بشر وقالت :بصى يا ستى………..
_________________________
فالمستشفى وقفه ممرضه على باب الاوضه وسامعه أميرة بتتكلم مع دينا وهى نايمه صعبت عليها ودمعت على حالها فالوقت ده جه أحمد لاقها واقفه
أحمد :واقفه ليه كده وبتعيطى فى ايه
الممرضه :ابدا بس اخت المدام شكلها موجوع أوى لدرجه أنها بتحكى للمدام وهى نايمه عشان مش لاقيه اللي يسمعها
أحمد :وانتى بقى وقفتى تتصنتى عليها
الممرضه :ابدا والله انا حبيت بس اسيبها تطلع اللى جواها عشان ترتاح ومحبتش اقاطعها كنت جايبه العلاج عن اذنك أديها العلاج
أحمد وقف مكانه وقال :شكل حكايتك حكاية يا ست أميرة ده صورتك وانتى حابسه دموعك ما فرقتش خيالي ومعرفتش أنام
الممرضه أدت دينا العلاج وخارجه أحمد طلب منها تنادى لاميرة عشان يعتذر لها
الممرضه :مدام اميرة أستاذ أحمد بره عايز حضرتك
أميرة :حاضر انا جايه معاكي.. وخرجت لأحمد بره
أحمد :ممكن ننزل الكافيه تحت نشرب حاجه
أميره :مافيش داعى.. حضرتك ما نمتش ليه ما تقلقش أنا هاخد بالى منها كويس
أحمد :أنا جاى اعتذر على قله زوقى مش عشان قلقان وعارف أنك واخده بالك كويس منها
اميرة:أنا مش زعلانه حصل خير الله يكون بالعون
أحمد :طب عشان أصدق إنك مش زعلانه ننزل نشرب حاجه فالكافيه قولتى ايه
اميرة بتفكير :اوكي يلا..
نزلوا الكافيه وأحمد سألها تشربى إيه
أميرة :قهوة ساده
أحمد :يا ساتر ليه كده
اميرة:القهوة بتزعل لو حطينا ليها سكر
أحمد :شكلك بتحبى القهوة
أميرة :جدا…. طلبوا القهوة وشربوها فى صمت قاطعه أحمد :أنا حابب اعتذر مرة تانيه كنت قليل الذوق أوى أنا عارف
أميرة :ابتسمت خلاص والله ما فيش حاجه يلا عشان دينا زمانها صحيت
طلعوا الاوضه واميره طلبت من أحمد يروح ورفض
اميرة قعدت عالكرسى اللى جمب سرير دينا وغفت وهى قاعده اما أحمد قاعد على كنبه قصادهم وفضل يتأمل ملامح أميرة وهى نايمه اول مرة يبصلها لنفسه:قد ايه جميله وملامحك بريئه أوى دينا اتململت فى السرير فاق من شروده وقرب عليها حاسه بحاجه انده الدكتور
دينا :لا يا حبيبي أنا كويسه أميرة نايمه ليه هنا
أحمد :جت تبات معاكى عشان اروح انا أرتاح
دينا :طيب يلا روح ارتاح والصبح تعالى احنا اهو هنام
أحمد :لا عشان لو احتاجتى حاجه.. صحيت أميرة على همهمتهم :فى حاجه دينا انت كويسة
دينا:اه الحمد لله يا حبيبتي
أميرة :تقدر تروح ترتاح يا بشمهندس وترجع الصبح أنا جمبها ومش هنام تاني خلاص
دينا :لسه كنت بقوله كده والله يا ميرو
أحمد :خلاص اتفقتوا عليا انا ماشي وهاجى بدرى بأذن الله سلام
الاتنين :سلام
دينا :خدى هنا يا بت فى واحده تقول لجوزها يا بشمهندس هتشلينى
أميرة :بالله عليك تسكتى ما شوفتش فى جنانك والله ويلا يا ختى شدى حيلك عشان تاخدى البشمهندس جوزك
دينا فضلت تضحك على كلامها :عملك حاجه
اميرة:لا ياست الكل معملش انا بحب السنجله السنجله چنتله زى ما بيقولوا وفضلوا يتكلموا لحد ما ناموا وأحمد فالعربيه فطريقه للبيت بيفكر فى أميرة وكلام الممرضه عنها هل كانت بتشتكى منه ولا من مين فاق من شروده وقال لنفسه :بتفكر في ايه بكره دينا تخف وطلقها وكل واحد يروح لحاله
فى الصباح راح المستشفى وجاب ليهم فطار وفطروا سوا وعدا اليومين وراحوا البيت فالبيت
أميرة بتنام مع الولاد فى حـ,ـضن فريده
وليلى ومروة اخت أحمد قاعدين معاهم
الباب خبط وحد طلب يقابل أميرة
أميرة خرجت وتفاجأت بوجود…..
ياترى مين اللي جه يشوف أميرة وايه اللي هيحصل