منوعات

اللعب مع الشـ,ـياطين بقلم الكاتبه منال عباس البارت الرابع والخامس والسادس

قامت بسرعة بفتح الباب لتقف مصدومة عند رؤيتها احمد ….

احمد بذهول : لمظهرها هذا ..فكل ما يخص تلك الفتاة عجيب كيف لخادمه أن تسكن فى شقه كهذه وملابسها يبدو عليها الثراء …

تقى بخجل من مظهرها أغلقت بسرعة الباب

تقى : يالهووووى ايه اللى عرفه مكانى

ودخلت وارتدت ملابسها بسرعة وذهبت إليه لتفتح الباب

احمد والكثير من الاسئلة تدور فى خلده هل تلك الفتاة تفعل أفعال مشينه …هل هذه الشقه ليست لها …بقلم منال عباس

لتقطع تفكيره تقى بسؤالها

تقى : حضرتك عرفت عنوانى منين ؟

احمد بمراوغة : هنتكلم من على الباب كدا

تقى : الحقيقه انا لوحدى ومش هينفع ادخلك ..

احمد : لوحدك ولا حد معاكى مش عايزانى اشوفه ..

تقى بعصبيه : انت اتجننت ..ازاى تتكلم معايا كدا …

احمد : ما هو كل حاجه تخصك وراها الف سؤال …لما انتى غنيه كدا ايه اللى. خلاكى تشتغلى …….

تقى بقوة : دا شئ يخصنى …واتفضل قول حضرتك جاى هنا ليه

أخرج احمد الهاتف من جيبه

اتفضلى نسيتى دا ونظر لها نظرة استحقار

وكاد أن يغادر ليجد خلفه ……يتبع

 

<!–nextpage–>

 

#اللعب_مع_الشياطين بقلم #منال_عباس

 

السادس

 

بعد أن بدأ الشك يملأ قلب احمد من تلك الفتاة الغريبه أخرج هاتفها من جيبه واعطاها إياه وهو يستح*قرها وكاد أن يغادر

ليجد خلفه مصطفى ومعه فتاة

مصطفى وأحمد فى نفس واحد : انت ايه اللى جابك هنا ..لينظر كلاهما بتعجب

اما تقى فكانت أشد تعجبا منهم ..

تقى : سارة ..اتأخرتى ليه ومين اللى معاكى دا ….

احمد : فى ايه يا مصطفى …

سارة : اتفضلوا جوا ما ينفعش الكلام على السلم

تقى بغيظ من اختها الصغيرة : يتفضلوا فين انتى ناسيه أننا لوحدنا …

سارة : آبيه مصطفى مش غريب دا اخو خديجة …لينظر مصطفى إليها ويقول فى نفسه آبيه !!! هى دى اخرتها …

احمد : هو فى ايه بالظبط

دعتهم تقى إلى الداخل خوفا من يراهم الجيران ويسئيون فهمهم

تقى : اتفضلوا ..بقلم منال عباس

دخلوا جميعهم وجلسوا

سارة الحكايه وما فيها :……. وقصت كل ما حدث لها وكيف أنقذها مصطفى …

احمد : يبقي انتى اللى اتصلتى على الفون

سارة : كنت عايزة اطمنك يا تقى عليا

بعد أن تفهمت تقى ما حدث شكرت مصطفى كثيرا …ولم تنظر الى احمد حتى ولو نظرة خاطفة فهو أساء فهمها ….

احمد : صدفه غريبه بجد …بس ليه انتم عايشين لوحدكم اكيد ليكم أقارب ..وجودكم هنا لوحدكم خطر عليكم ..

لترد تقى بحدة : احنا نعرف نحمى نفسنا كويس ومحدش يقدر يتجاوز حدوده معانا …

ليرد مصطفى : انا كمان رأيي من رأي احمد

انتم بنتين حلوين ومطمع لأى حد

شعر احمد ببعض الغيرة من حديث مصطفى …ليكمل مصطفى حديثه

مصطفى : ماما واختى خديجة عايشين لوحدهم وانا بروح ليهم كل فين وفين بسبب انشغالى …ممكن تتفضلوا تعيشوا معاهم …واطمنوا مش هتشفونى غير للضرورة …

تقى : اشكرك بس احنا هنا فى امان اطمنوا …

سارة ،: لا يا تقى مش فى امان ولا حاجه واللى حصل ليا النهارده ممكن يتكرر تانى وتالت .وهمست لأختها ولا انتى ناسيه علاء وزنه كل شويه …على الأقل نخلص منه ..

تقى : طب سيبونى افكر وارد عليكم …

كان احمد يفكر كيف أن يطلب هو الآخر أن تظل تقى بجانب والدته أو بالأصح بجانبه هناك شئ غريب يشعر بداخله أن تلك الفتاة مسئولة منه … بقلم منال عباس

كانت تقى مشوشه من أحداث اليوم وبدأت تشعر بالصداع ..

سارة : مالك يا تقى شكلك تعبان

تقى : شويه صداع

سارة بعفوية : من قله الاكل علشان ما اتغدناش …انا كمان جعانه ….

ليبتسم احمد على تلقائيتها ..

احمد : طب استاذنكم نجيب عشا ويبقي عيش وملح ..ونظر ل تقى وعلى الأقل اقدم اعتذارى لسوء الفهم ..

تقى : مفيش لزوم هنا كل حاجه ..

سارة : فعلا تقى بتحضر كل حاجه قبل ما تروح الشغل …استريحى وانا هسخن الاكل ونتعشي كلنا سوا ..

لتنظر تقى لأختها بتوعد

ولكن سارة لم تعيرها اى اهتمام ونظرت إلى مصطفى ممكن تساعدني يا آبيه مصطفى

مصطفى : اه طبعا وبصوت هامس لها وهو يمشي خلفها مفيش داعى من كلمه آبيه

لتلتف إليه بابتسامه رقيقه خطفت قلبه

سارة : أومال اقول ايه …

مصطفى وهو منجذب لتلك الفتاة الشقيه

: قولى مصطفى وبس …ودخلا المطبخ لإعداد العشاء

 

عند احمد وتقى

احمد : بجد انا اسف لسوء الفهم اللى حصل

ولو تحبي نبدا صفحة جديدة ومد يده إليها

مدت تقى يدها على خجل منه …ثم سحبتها بسرعة ..

احمد : ليه بتلبسي النقاب ..وانا شايفك هنا من غيره ..

تقى : الحقيقه ماكنتش عايزة حد يعرفني

احمد : انا عارف ان دى خصوصيات بس اتمنى اعرف منك السبب الرئيسي لشغلك وانتى زى ما أنا شايف وضع اجتماعى كويس …

تنهدت تقى تنهيدة طويلة وبدأت تقص له ما حدث لهم …..بقلم روايات منال عباس

 

فلاش بااااااك

انت في الصفحة 3 من 4 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل