منوعات

بقلم نهلة داوود الثالث

حنان بخجل بس يا رنا عيب

رنا بغضب عيب ايه يا ماما انتو مش بتسالوني عن رائي وانا بقول اسفه مش موافقه

فريد بهدوء ليه ايه السبب

رنا بارتباك انا حره هوا الجواز بالعافيه

حنان بغضب بنت عيب

فريد من فضلك يا خالتو دا قرارها وهيا حره فيه

حنان بغضب وهي تمسك رنا من ذراعها لتقف امامها حره ايه وزفت ايه انا مبحبش دلع البنات اعملي حسابك مش هتجوزي غير فريد فاهمه ولا لا

رنا بغضب وبكاء ولاول مره في حياتها تكسر كلمه والدتها وبصوت عالي لا لا لا لا

رهف بحزن ليه بس يا رنا دانتي حتي لسا محتفظه بالسلسه الي جبهالك وانتي صغيره اذاكنت انا ورندا الخاتم ضاع مننا وانتي بقالك عشر سنين محتفظه بالسلسه طب ليه

رنا بغضب انتو مصدقين نفسكم خالتو تقولي وعد وانتي تقوليلي سلسله انتو بتحكمو علي افعال وتصرفات طفله كان عندها تمن سنين ازاي يعني ثم انخفض صوتها وهي تكلم خالتها ياخالتو انا بحبك والله ونفسي اعملك اي حاجه بس بلاش كدا ثم اضافت ببكاء والنبي يا خالتو مش انا زي رهف انتي ترضي حد يجبر رهف علي الجواز

عز ليه بس يا رنا شايفه كدا

رنا بغضب شايفه ايه باعز اذا كانت رهف اكبر مني بسنتين وبتقوله يا ابيه وانا اصغر من رهف يجماعه افهموني

فريد بقوه بس انتي عندي غير رهف يا رنا

رنا يووووه مش عاوزه اتجوز ياناس حرام عليكم

راندا وهي تقف بجانبها وتحتضنها خلاص يا ماما قالتلكم مش موافقه كفايه بقي

عز ليه بس يا رنا بصي والله فريد دا طيب خالص وحبوب بس هوه عصبي شويه بس ثم اضاف بضحك وبعدين يختي انا فاكر وانتي صغيره كنتي هتمو*تي وتجوزيه دا انتي حتي فقدتي النطق يوم سفركم عشان هتبعدي عنه

رنا بصراخ وغضب وقد تناست كل شي انا مفقدتش النطق عشان هسافر واسيب حد انا فقدت النطق عشان شفت فريد مع ولم تمكل حتي وجدت راندا تضع يدها علي فمها

راندا وهي تضع يدها علي فم رنا التي انهارت من البكاء وقد عادت اليها تلك الذكري لالا يا رنا بس ثم احتضنتها

راندا بصراخ بس بقي عاوزين مننا ايه خلاص يا فريد قلتلك مش عاوزه يبقي خلاص فاهم خلاص يا ماما هوا دا الامان الي قلتيلنا عليه هنلقيه هنا ثم نظرت لعز بعتاب نظره مؤلمه هو الامان ان واحد يغصب واحده علي الجواز والتاني ولم تكمل واطبقت فمها بعنف وهي تبكي وتنظر بالم شديد لعز

فريد وهو يقترب من رنا يا رنا انا ولم يكمل حتي فوجئ برنا تجري من امامه الي داخل الفيلا ليذهب خلفها وسط نظرات الجميع

دلفت رنا سريعا الي الفيلا تجري بشده وكانها تهرب من شبح حتي وصلت لغرفتها وقبل ان تغلق الباب وضع فريد قدميه ليمنع انغلاق الباب ليدلف لغرفه رنا ويغلق الباب خلفه عليه هوا ورنا بمفردهم في الغرفه

الفصل الثاني عشر

دلفت رنا سريعا الي الفيلا تجري بشده وكانها تهرب من شبح حتي وصلت لغرفتها وقبل ان تغلق الباب وضع فريد قدميه ليمنع انغلاق الباب ليدلف لغرفه رنا ويغلق الباب خلفه عليه هوا ورنا بمفردهم في الغرف

رنا بغضب مخلوط بخوف اطلع بره

فريد بهدوء وهو يقترب منها لا افهم الاول

رنا بخوف شديد وهي تعود للخلف حتي التصقت بالحائط تفهم ايه مش عاوزه اتجوز انا حره

فريد وهو يقف قريبا جدا منها وبهدوء شديد لا عاوز افهم خايفه ليه وهربك دا سببه ايه يا رنا

رنا وتنفسها يرتفع بشده فقد شعرت ان الهواء قد سحب من رئتيها وشحب وجهها بشده

وبارتباك شديد وتلثعم لا انا مش خايفه ولا بهرب من حد

فريد وقد اقترب منها بدرجه لا توصف حتي صارت انفاسه تلفح وجهها بجد يا رنا طيب فرضا لو صدقتك ممكن تقوليلي جسمك بيرتجف ليه دا حتي الدم بيهرب من وشك اول لما اقربلك طب بلاش كدا الدموع الي واقفه في عينك دي سببها ايه ليه بتخافي وتهربي اول لما اقربلك فاكره يارنا لما قلتليلي انك بتكرهي المكان الي انا بكون فيه وحاسه انك مخنوقه من العطر الرخيص الي علي لبسي لاوكمان عرفتي اني كنت مع واحده اقنعيني يا رنا اني فاهم غلط بتقولي مش موافقه ومش فارق معاكي بس انا مش شايف كدا جاوبي يا رنا واوعدك اني ابعد عنك لكن سكوتك وعندك دا مش هيبعدني عنك بالعكس انتي كدا بتتحديني عوزاني اقبل علي كرامتي بنت ترفضني لا وكمان بتقولي بقرف منك ومن لمستك منكرش اني واخد الموضوع علي كرامتي وبما انك عارفه ان يوميها كنت عند واحده يبقي اكيد عارفه ان عمر مابنت رفضتني يتقولي السبب يا رنا الي مش قادر اوصفه ولا حتي اعرفه ولا افهمه يعمل فيكي كدا ليه دايما في عينك نظره عتاب ليا قوليلي يا رنا يمكن اساعدك واحميكي من نفسي اتكلمي يا رنا بلاش عند واوعدك اني هكون جانبك بس اتكلمي صدقيني يا رنا لو عندتي هطلعي القسوه الي جوايا وانا خايف عليكي انتي اضعف من انك تجربي قسوتي اتكلمي

رنا بخوف من كلامته وبكاء مفيش حاجه مش عندي حاجه اقلها ليه انا الله يخليك ابعد عني انا مش عاوزه اتجوز هو بالعافيه

فريد بنظره ثاقبه طب لو مفيش حاجه بتبكي ليه

رنا ببكاء مخلوط بغضب انتا بتخوفني وبتقولي هتشوفي قسوتي وهاذيكي وعيزني اعمل ايه يعني

فريد بخبث طب متتكلمي ويمكن يكون بدل القسوه حب يا رنا

رنا برعب شديد لم تستطع مداراته لا مش بحب حد ولا عاوزه احب حد طيب بص انا اصلا والله مش عاوزه اتجوز خالص لاانتا ولا غيرك

فريد بغضب مكبوت ليه

رنا بخوف ليه ايه

فريد بغضب شديد ليه يا رنا ليه عامله كدا من نحيتي انا قلت في الاول ممكن خجل حزن علي والدك لكن كل يوم بحس ان في حاجه كبيره ايه الرندا تحت سكتتك عنه ثم مسك ذراعها بعنف يهزها بشده قولي فيكي ايه مني شوفتي ايه انتي سافرتي امريكا وانتي طفله ٨سنين وانا كنت شاب يا رنا ٢٣سنه كنت بعاملك زي رهف ويمكن احسن كمان انتي كنتي البنوته الصغيره في البيت انا فاكرك كويس بعنادك وشقاوتك ولعبك وكل تفاصيلك سافرتي وانا قبل سفرك بيوم ميزتك عن رندا ورهف واديتك سلسله انتي فعلا كنتي مميزه عني عمري ماذيتك وبعدين سافرتي سافرتي يا رنا عشر سنين مشفتكيش فيهم ولا مره ولا حتي كلمتك ايه كلمه قوليلي بقي ايه الي عملته ليكي انا اذيتك ازاي اه انتي فعلا فقدتي النطق وانتي مسافره ومحدش عرف السبب وقالو عشان انتي كنتي زعلانه انك هتسافري وانا مش لاقي اي سبب او مبرر مش معقول اكون اذيتك وانتي طفله يا رنا ثم ترك يدها وزفر بقوه وهو يمسح علي وجهه بعصبيه ويعطيها ظهره ليلتفت لها مره اخري ويضيف يارنا انتي سافرتي وانا شاب بصي انا فعلا كنت طايش بس مش لدرجه اني اعمل فيكي حاجه انا مش فاقد الذاكره واه كنت طايش بس مش حيوان اعمل حاجه في طفله صغيره

رنا بصدمه وبكاء شديد لالا

فريد بغضب شديد وقد فقد اعصابه امال ايه انطقي بقي مهو مفيش سبب يخلي بنت تكره اوي كدا غير السبب دا وانا واثق في نفسي معملتلكيش حاجه يبقي ايه

رنا ببكاء لالا انتا مش فاهم

انت في الصفحة 2 من 10 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل