منوعات

بقلم نهلة داوود الثالث

الفصل الخامس عشر

فريد وهو يبتسم اه منك يا رنا ثم توجه لغرفه رهف وبمجرد ان وصل للغرفه وقبل ان يطرق الباب اوقفه صوت رنا

رنا لا طبعا يا رهف انتي بتهزي صح

رهف بحزن لا والله يا رنا مش بهزر دا حصل فعلا فريد وماما وعز افتكرو اني كنت متخدره وميعرفوش اني كنت فايقه وما اخدتش مخدر ولا حاجه انا بس من خوفي من الست ومرات عمي اغمي عليا ولما فقت لقيت نفسي في مستشفي ومعرفش ايه الي حصالي بس فريد بقي وداني لدكتور نفسي والحمد لله قدرت اتجاوز الازمه دي

رنا باندهاش طب لما انتي عارفه ان عمك ومرات عمك السبب بتكرهي مصطفي ليه زي ما خالتو بتقول وليه مقولتيش وسبتيهم فاكرين ان لسه معتقده انهم هما الي عملو فيكي كدا

رهف طب ما احنا ممكن نعكس السؤال

رنا الي هوا ازاي يعني

رهف وبدون مقدمات يعني ممكن نخلي السؤال انتي بتكرهي فريد ليه يا رنا

رنا بارتباك وتلثعم ليه بتقولي كدا

رهف عليا انا علي العموم هعديها لحد اما احكيلك وبعدين ازن عليكي لحد اما تحكيلي بصي يا ستي انا لما حصل الموضوع دا كان فضلي شهرين واكون ١٤سنه يعني في سن المراهقه ولما رحت المستشفي الي عالجني مصطفي صاحب فريد اخويا كان هوا ٢٦سنه وكان ايه موز هييييح المهم مطولش عليكي قولي طولي اعتقدت ان هوا فارس الاحلام بقي وفضلت احبه وافتكرت انو بيحبني لانو كان بيعاملني حلو جدا وفي يوم كان عندنا كنت خفيت خلاص ودا كان اول يوم اخرج من اوضتي وزي العبيطه لقيته واقف في البلكونه وبعدين

فلاش باك

رهف بسعاده مصطفي ازيك

مصطفي بابتسامه اهلا رهف ازيك اخبارك ايه بتاخدي العلاج ولا لا

رهف باخده كله طب كويس روحي بقي نادي علي فريد لانو بقاله ربع ساعه سايبني هنا

رهف بخجل طب متقعد معايا انا

مصطفي بضحك اتفضلي موزمزيل وهو يمد يده بطريقه دراميه

رهف بسعاده مرسي وجلسو علي كراسي بالشرفه

مصطفي ها عاوز تطلعي ايه بقي اما تكبري

رهف بلا مبالاه مش مهم

مصطفي بقهقه ايه يبنتي الفشل دا انتي بدائها بدري كدا ليه اه لو فريد سمعك

رهف بسرعه لالا اوعي تقول لفريد

مصطفي بضحك لا مش هقوله خلاص ثم انشغل بهاتفه

رهف بسرعه مصطفي عاوزه اقلك حاجه

مصطفي بابتسامه وهو ينظر لهاتفه اامري برنسيس

رهف بسرعه انا بحبك

مصطفي بوجه متهجم رفع راسه سريعاينظر له في زهول ولكن سرعان ما استطاع تمالك نفسه بصي يا رهف وانا كمان بحبك بس بحبك زي اختي الصغيره مش انا زي فريد اخوكي بردو

رهف بعند لا انا بحبك

مصطفي يحاول كتم الضحكه علي تصميم تلك الطفله بصي يا رهف انا اكبر منك ب١٣سنه انا كبير اوي عليكي بكره لما تكبري وتفهمي هتعرفي ان دا كان مراهقه بس وتحبي حد مناسب ليكي في السن ثم اخذ الموضوع بمزاح ليقوم ويضـ,ـربها علي راسها بخفه يبت دنا لو اتجوزت هخلف ادك قومي يا هبله نادي علي اخوكي

رهف بدموع يعني انتا مش بتحبني

مصطفي يا رهف لو كل دكتور حب المريضه بتاعته مش هنخلص ولو كنت بتعامل معاكي افضل شويه من اي مريض فدا لانك اخت فريد وبعتبرك زي اختي الصغيره

لم تنتظر رهف ليكمل كلامه وانما ذهبت سريعا من امامه

عوده للحاضر

رنا يخرب عقلك ها وبعدين

رهف بضحك تمو*تي في النم المهم يختي مشفتش مصطفي بعد الكلام ده غير بعد سنتين لانو سافر سنتين ولما رجع كنت عندي ١٦سنه كبرت شويه وفهمت واتكسفت من الي عملتو واتكسفت اكتر لانو حافظ علي شكلي ومقلش الموضوع دا لحد ابدا حتي مقلش لفريد وعز وابيه فريد لو عرف اني عملت كدا كان عاقبني جدا وفي يوم جه عندنا وانا الي فتحت باب الشقه اقيته في وشي اتكسفت جامد وجريت علي اوضتي وساعتها كلهم افتكرو اني بخاف من مصطفي وعندي عقده منه وانا مصدقت عشان اهرب من المعامله معاه بقي كل لما يجي عندنا ادخل اوضتي علطول ومشفتوش ولا مره من يوميها لحد دلوقت

رنا بصدمه بتتكلمي جد

رهف اه يختي دنا حتي لو شفتو دلوقتي معرفوش اصلا

رنا طب يعني

رهف يعني ايه

رنا انتي لسا بتحبيه

انت في الصفحة 7 من 10 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل