منوعات

بقلم الاء محمد الاول

الحلقةالاولى

الساعة السادسة صباحا يرن المنبه

الاء: اوبس الساعة ستة يدوبك اقوم اصلي والبس يارب السنة دي تعدي علي خير واحقق حلمي يارب

(الاء في الصف الثالث الثانوي ولديها هدف في أن تدخل كلية أداب تاريخ وتصبح دكتورة في الجامعة)

نهضت الاء من الفراش لكي توقظ أخيها زياد للذهاب إلي المدرسة

الاء بضيق: زيااااد قوم الساعة ستة لو اتأخرت هسيبك وامشي انا قولتلك اهو

زياد بكسل: عايز انااام

والدة الاء ﴿نهال﴾: انتي مالك بيه سبيه ينام لسه بدري حبيب ماما يصحي براحته ثم توجه كلامها لزياد حبيبي لو تعبان النهاردة ما تروحش عادي اهم حاجة سلامتك يا حبيبي

زياد وهو يمثل التعب: اه والله يا ماما ده انا تعبان اوي وبطني وجعاني ااااه يا بطني

نهال بخوف علي زياد: مالك يا حبيبي لا لا لا خلاص متروحش المدرسة النهاردة اهم حاجة سلامتك خلاص خليك قاعد مع ماما النهاردة

الاء نظرت لزياد نظرة توعد علي كذبه

الاء بضيق: انا رايحة البس علشان متأخرش علي فريدة

نهال بضيق: يلا روحي غوري في داهية بمنظرك ده ليه يارب ليه رزقتني ببنت معاقة

﴿نهال تعامل الاء بقسوة وتميز زياد وتحبه أكثر دائما ما تسبب إهانة لها وتجرحها﴾

حينما أستمعت الاء إلي كلام والدتها فرت دمعة هاربة من عينيها دائما ما يجرح هذا الكلام قلبها
تركت الاء والدتها وذهبت لقضاء فرضها

وبعدما انتهت من صلاة فرضها

الاء بدموع وحزن: يارب حنن قلب ماما عليا انا مش عارفة هي بتعمل معايا كده ليه امال لو مكنتش بنتها كانت عملت معايا ايه

نهضت الاء وارتدت الزي الخاص بالمدرسة وذهبت إلي صديقتها فريدة ليذهبوا إلي المدرسة معا

الاء بأبتسامة: فوفا صباح الخير

فريدة بأبتسامة: لولو صباح النور

الاء بتساءل: ذاكرتي حاجة امبارح

فريدة : يعني قلبت في الكتب ونمت

الاء بجدية: فريدة احنا مش عايزين ندلع السنة دي علشان نحقق حلمنا

فريدة بأبتسامة أمل: إن شاء الله هنحققه

﴿فريدة صديقة الاء المقربة طيبة وجميلة ذات عيون عسلي وشعر أشقر ﴾

وعندما وصلت الفتاتان إلي المدرسة ذهبوا ليلقوا التحية علي أصدقائهم ﴾

الاء بمرح: هااااااي انا جيت

اسراء بفرحة: لولي عاملة اه

الاء بأبتسامة: الحمد لله يا سوسو

والقوا التحية علي باقي الأصدقاء وذهبوا إلي الداخل ليبدأ اليوم الدراسي

في مكان اخر في منطقة سكنية راقية تخص الأغنياء

الساعة السابعة صباحا

في النادي الرياضي

مالك يركض كعادته كل صباح ثم يتوقف ويلتقط أنفاسه لسماعه صوت هاتفه

مالك بضيق: الو

ياسمين بدلع: صباح الخير يا حبيبي

مالك بضيق: عايزة اه يا ياسمين مش فاضيلك

ياسمين بضيق: هو انت مفيش مرة تقولي كلمة حلوة

مالك بضيق: لا مفيش انجزي عايزة اه

ياسمين : عايزة فلوس علشان..

ليقاطعها مالك

مالك بضيق: خلاص عدي عليا وخدي الفلوس اللي انتي عايزاه وأغلق هاتفه قبل أن يسمع الرد

﴿مالك وياسمين تمت خطوبتهم منذ سنة قام مالك بخطبها إجبارا من والده ولا توجد بينهم أية مشاعر حب مالك مجبر علي هذه الخطوبة من أجل والده وهي تريده من أجل المال فقط ﴾

ياسمين بضيق: اوف نكدت عليا علي الصبح شخص عصبي ونكدي لولا بس فلوسك اللي تهمني كنت سبتك من زمان

وأمسكت هاتفها بأبتسامة لتتصل بحبيبها معتز

ياسمين بحب: الو صباح الخير يا حبيبي

معتز بحب: صباح الخير يا حبيبتي جبتي اللي انا قولتلك عليه

ياسمين بأبتسامة: ايوه رايحة اجيبه اهو وجاية

معتز بتساءل: المبلغ كامل

ياسمين بتأكيد: طبعا وهي ياسمين عمرها خلفت بوعدها

معتز بأبتسامة مكر: احبك يا سووو وانتي ما بتخلفيش بوعدك كده قوليلي بقي انا زهقت هو امتي هنخلص من موضوع خطيبك ده امتي تتجوزوا علشان ناخد فلوسه ونعيش انا وانتي بقي

ياسمين بأبتسامة مكر: ما تخفش هو اول بس ما نتجوز هخليه يمضي الورق المطلوب وتبقي فلوسه كلها في ايدينا و هسيبه واجيلك يا حبيبي ونتجوز بقا بس مش عارفة هو ليه منشف دماغه وكل شوية يطلعلي بحجة في موضوع الجواز

معتز بمكر: انا عندي خطه تخليه يوافق يتجوزك من غير ما ينطق كلمة او يعترض

ياسمين بفرحة : بجد ايه هي قول بسرعة

معتز بأبتسامة مكر : لا مينفعش علي التليفون تعالي وهاتي الفلوس معاكي وانا اقولك هنعمل ايه

ياسمين بأبتسامة: ماشي سلام

معتز: سلام

بقلم الكاتبة آلاءمحمد

معاقة لكن اعشقها
تفاعلوووا عشان انزلها انتظروني
الحلقةالتانية

عاد مالك الى المنزل وهو متضايق من ياسمين

في فيلا صقر المنشاوي علي السفرة تجتمع عائلة مالك

والدة مالك﴿كريمة﴾:لاحظت دخول مالك
مالك حبيبي مش هتيجي تفطر🍱

كاد مالك ان يرد علي والدته ليجد من يقاطعه من خلفه

والد مالك﴿صقر﴾: ماااالك انت لسه هتقعد تفطر ولا اه اتمني ما تكونش نسيت ان احنا عندنا اجتماع مع الشركة الألمانية الساعة 10

مالك بتكبر : ما نستش يا صقر باشا انا فاكر مواعيدي كويس اوي مش محتاج حد يفكرني
انا مالك صقر المنشاوي برضه ولا حضرتك ناسي 😎

صقر بضيق من مالك: لا فاكر بس شكلك انت اللي ناسي مين اللي عملك الأسم والمكانة اللي حضرتك فيها دلوقتي صقر وهو يخرج من الباب
اتمني ما تتأخرش علي الأجتماع يا مالك باشا

بعد ذهاب والده اتجه لوالدته
مالك وهو يقبل رأسها ويديها: صباح الخير يا ست الكل عامله اه النهاردة

كريمة والدته: صباح الفل يا حبيبي

مالك: مالك حاسس انك مضايقة النهاردة قوليلي حد زعلك

كريمة: ايوه مضايقة من عمايلك يا ابني اسمع كلام ابوك واتجوز ياسمين دي طيبة وبتحبك

مالك: بتحبني انتي اللي قلبك ابيض ياست الكل ياسمين مش بتحبني بتحب فلوسي اهم حاجة عندها الفلوس وبس خلاص ما ضايقيش نفسك انتي قوليلي اخدتي الدواء

كريمة: ايوه اخدته من بدري يا حبيبي

مالك: طيب انا هروح البس علشان متأخرش علي الشركة

كريمة: طب مش هتفطر

مالك: هبقي افطر في الشركة وكمان علشان عندي اجتماع ما سمعتيش صقر باشا قال اه ولو اتأخرت هيمسك عليا ذلة وانتي مترضيش طبعا ان ابنك يتمسك عليه ذلة ولا اه

كريمة: لا ميرضنيش طيب يا حبيبي روح وما تنساش تفطر
قبل مالك يد والدته وذهب لكي يجهز نفسه للذهاب الي الشركه…….
في مجمع شركات صقر المنشاوي
داخل المبني الرئيسي
يدخل مالك وهو مرتدي بدلة سوداء وقميص اسود مما جعله يزداد وسامة مع نظارة سوداء
يدخل مالك ويقف الموظفين لإلقاء التحية

بداخل مكتب مالك
مالك: إيمان الغي كل المواعيد النهاردة
إيمان ﴿السكرتيرة﴾: حاضر يا فندم

وخرج من المكتب ليذهب الي غرفة الأجتماعات
بعد قليل
ياسمين: مالك جوه
إيمان: لا حضرتك هو خرج عنده اجتماع
ياسمين بعصبية: يعني اه خرج
إيمان: حضرتك هو عنده اجتماع ولغي كل المواعيد النهاردة
ياسمين: ماشي ابقي بلغيه يا اسمك اه انتي
إيمان: إيمان حضرتك
ياسمين: مش مهم ابقي بلغيه ان انا جيت

وخرجت ياسمين من الشركة لتتصل بمعتز

معتز: الو ايوه يا حبيبتي اتأخرتي ليه

ياسمين: الو ايوه يا معتز انا رحت الشركة بس مالك مكنش موجود معلش بقي هبقي اجيب لك الفلوس بكرة

معتز: ولا يهمك يا حبيبتي

ياسمين: ماشي سلام

معتز: قفل وهو مخنوق من ياسمين ورمي الموبايل علي الأرض

احمد﴿صاحب معتز﴾: اه يا معلم مالك هي البت نصبت عليك ومجبتش الفلوس ولا اه

معتز: ايوه بنت ال…… بس علي مين ده انا معتز انا هوريها

احمد: معتز الباشا عايز فلوسه ومش هيصبر عليك اكتر من كده انت عارف خلقه ضيق

معتز: عارف عارف بس انفذ انا الخطة اللي في دماغي واستولي علي كل املاك مالك المنشاوي وأذله واخد بطاري منه علي اللي عمله فيا زمان وبعدين هرتاح قول انت للباشا يصبر شوية وانا هديله ضعف الفلوس اللي اخدتها منه

احمد: لما نشوف انا ماشي سلام

معتز: سلام
**********************************
الاء:باي اشوفك علي معاد الدرس

فريدة: باي متتأخريش

الاء: مش هتأخر

في بيت الاء
الاء وصلت البيت

نهال والدتها: اتأخرتي ليه ولا كنتي بتلفي

الاء بنفاذ صبر: الف فين بس يا ماما كل الموضوع ان احنا اخدنا حصص زيادة النهاردة

نهال: ماشي ماشي غيري هدومك يلا علشان تشوفي هتغوري علي فين

الاء: حاضر

الاء دخلت غرفة زياد

زياد: لولو جت لولو جت

الاء: مسكته من ودانه وليك عين تضحك وتنبسط بعد تمثلية الصبح اللي مثلتها علي ماما

زياد بيصطنع البراءة: اي اي تمثلية اه اللي بتقولي عليها

الاء: لا يا راجل بقي مش عارف يا ابني انت مفيش حد فاهمك قدي انت عارف لو مبطلتش كدب هأكلك فاكهة

زياد: 😲فاكهة لا فاكهة لا

الاء: وخضار كمان😎

زياد: لا لا إلا الفاكهة والخضار مش بحبهم😥😨🥵سامحيني خلاص خلاص مش هكدب تاني

الاء:ناس متجيش غير بالعين الحمراء😏

السابقانت في الصفحة 1 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل