روايات

نصيب القمر بقلم زهرة الربيع

قمر ضحكت وبقت تتخبى فيه لحد ما نامت

طه بصلها بحزن من الكلام اللي قالته وحس بغضب شديد من حمزه ..ومن نفسو لانو كان يشتغل معاه فضل وسط افكاره لحد ما راح في النوم

في صباح يوم جديد قام من النوم واتفاجأ بقمر حضناه قوي وشايفها على رقبته بطريقه وترتو جدا بقى يتأمل شكلها وهي نايمه وبلع ريقه وهو بيبعد خصلات من شعرها كانت على شفايفها ..وباسها برقه شديده

لسه هيبعد اتفاجئ بيها قالت بنوم ..طه

طه ابتسم وقرب وقال بهمس شديد عشان ما تصحاش
عيون طه

قمر كانت زي ما تكون بتحلم بيه قالت .. خليك جنبي

طه حس بقلبه بيضرب بعنف حط ايده ورا شعرها وثبتها بقوه بايده الثانيه

قمر فتحت عنبها لما حيت باديه قابضه عليها ولسه هتنطق با،،سها بجنون كانها اخر واحده هيلمسها في حياته

قمر حاولت تبعده بس في ثواني هديت بين ايديه وسابتو يعمل اللي عايزه

اول ما بعد شويه قال بهمس.. نبهي على شعرك مينزلش على شفايفك تاني. قولي له دول بتوعي انا لو قرب مره ثانيه هقصه

قمر ابتسمت وضغطت على شفتها بكسوف من كلامه وقالت انا غلطانه اللي نمت جنبك اصلا

طه ابتسم وهو بيبص لعيونها وقال ..بس بنسبالي كانت اروع ليله واجمل نومه واريح نومه ارتحتها في حياتي

قمر نزلت عيونها في الارض وقالت بكسوف.. وانا كمان اول مره ارتاح وانام من غير كوابيس

طه قال بهمس مكانش في كوابيس بس كنتي بتحلمي بحد زي ما تكوني بتحلمي بيا صح

قمر بلعت ريقها بارتباك وقالت ..لا لا طبعا متديش لنفسك حجم اكبر من حجمك.. ودفعته ووقفت

قرب عليها وقال…..كنتي بتحلمي بايه

قمر نفخت بغيظ منه وقالت… بقول لك ما كنتش باحلم بيك عايز ايه يعني احلم بيك بالعافيه

لفها ليه وبص لعيونها وقالت طب احلفي كده

قمر نزلت عيونها وقالت ..خلاص.. طيب حلمت بيك

طه ابتسم بسعاده واقال حلمت بايه

قمر اتنهدت بضيق منه وقالت… وبعدين بقى محلمتش بحاجه اهو حلمت بيك بتتنطط زي القرد زي عوايدك وخلاص

وبعدت عنو وبقت تاخد هدوم ليها

طه بصلها بزهول وقال.. قرد …طب حيث كده بقى اجهزي بسرعه

قمر قالت باستغراب..ليه هنروح فين

طه قال بسخريه هنروح نجيب موز ..ولا مش ناويه نتغدي

قمر ضحكت وقالت.. زعلت ولا ايه

طه قال بغيظ.. وهزعل ليه ..اذا انا قرد فانتي مرات القرد يعني غوريلا ..يا غوريلا

وسابها ودخل الحمام وهو متغاظ وقمر ضحكت من قلبها عليه

بعد شويه كانوا لبسو وجهزوا ونزلوا بقوا يتسوقوا سوا طه اشـ,ـترى ليه هدوم لانو مش معاه حاجه خالص يلبسها ..واشتري لها هي كمان فستان جميل باللون الزهري واشـ,ـرو كل الي هيحتاجوه وكان ماسك ايدها بيلفو سوا بانبساط شديد

قمر كانت مبسوطه جدا لاول مره تخـ,ـرج من حارتهـ,ـم وتشـ,ـوف المدن وكمان لانها بتختار كل حاجه بنفسها

خلصو تسوق وقعدو على مطعم وبقوا ياكلوا سوا

قمر بصتلو وقالت بفرحه وحماس.. مبسوطه قوي اول مره اطلع اتفسح كده واشتري حاجات نفسي فيها

طه بصلها وقال ولو بقى قدرنا واحد كملنا سوا هبسـ,ـطك اخر انبساط..مش هخليكي محتاجه اي حاجه بس ترضي عني

قمر ابتسمت بكسوف وحاولت تغير الموضوع قالت..احم..صحيح انت بتشتغل ايه

طه ابتسم وقال زي ما قولت لك اول يوم ..بودي بضائع للمطاعم والفلل وكده..العربيه دي ورثتها من بابا ومعنديش غيرها تقريبا ..يعني دلوقتي بقى عندي العربيه وانتي

قمر ضحكت جامد وقالت يعني انا بقيت من املاكك زي زي العربيه كده

طه بصلها وقال بمعاكسه… انتي اجمد مكنه عدت علـ,ـيا عموما

قمر ضحكت بكسوف وقالت.. يخربيتك هو انت راشـ,ـق باي سفاله وخلاص

طه مسك ايدها وقالت..هو انا عارف اعمل حاجه .. بقولك ايه خلـ,ـينا نروح البـ,ـيت نريح الضـ,ـهريه كده هنيمك احلى نومه زي ليله امبارح

قمر قالت …لا..ومش هنام جنبك تاني

طه لسه هيرد عليها اتفاجئوا بالبوليس وحمزه معـ,ـاهـ,ـم وقال .. اهـ,ـوه يا باشا هـ,ـو ده ووووو

النفاعل وحش يا قمرات ارفع

انت في الصفحة 7 من 9 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
52

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل