روايات

معاناة زوجة بقلم ميفو سلطان الاول

احس بنيران داخله مسك يدها فصرخت وقع الكارت من يدها فاحس بالجنون…… فهاج أكثر…. . كمان مديك الكارت ليه هاه ليه انطقي عشان يخش سكه صح اه ماهو مابيعضش النحنوح وحمزه بيعض ومريض ومعقد.
صرخت…. ماتحترم نفسك بقه اوعي سيب ايدي انت مش طبيعي.

قال بكلمة ملائمة ينهش قلبه….. طب ماشي طالما مش طبيعي يبقي نطربقها علي كلمة ملائمةاغك ..شدها اليه يقبلها بقوه وكلمة ملائمة وهيا تشهق وتكلمة ملائمةه بقوه ثبتها في احضانه و قلبه يغلي لم يعلم ماذا به. ظل يقتحمها بكلمة ملائمةوانه لتنهار بين يديه ظل معها مده لا تقوي علي صده ابتعد فشدها لاحضانه وهيا تشهق بالبكاء. ظل فتره ابعدها واستدار مذهولا مما فعله فهو ليس كذلك وبكائها ونحيبها يؤلمه.
فصرخ… اخرسي انت السبب انت اللي نرفزتيني .
ظل تنتحب بقهر منكمشه بعيدا وهو يغلي خبط علي المقود ….اخرسي بقه.
لتستدير تفتح العربه وتصرخ… افتح البتاع ده بقولك افتحه.
ركن وقال…. مش هفتح ومش هتروحي في حته.
صرخت.. بقولك افتح اما اغور ماهتشفش وشي تاني.
انفعل ومسكها وشدها مره اخري.. اسمعي بقه انا علي اخري… سيبان شغل ماهتسيبيش.
صرخت…. انت كلمة ملائمة والله ماقعدالك.
هتف… ماشي والشرط الجزائي انت فاكرانا اهبل نعين ناس وبعد شويه يمشو اعقلي بدل ماحبسك فاهمه ثمدفعها.
انكمشت بقهر وبكت لا حيله لها فهيا لا تقوي علي الوقوف أمامه او دفع اي شئ له.
ذهب بها الي الشركه وما ان وصلا حتي اندفعت تخرج من العربه مبتعده عنه.
جلس هو يهدي من حاله.. انت اتجننت يا حمزه ازاي تعمل كده اتهبلت ايه اللي جرالك البت دي بتعمل فيك ايه مخلياك بتغلي عايز تفلقها نصين ولو حد قرب جواك بيغلي مالك انهبلت طب يا فادي الكلب والله لاوريك ملبسني ومقرطسني وواقف يسبل عبوشكلك وفضحني وبعض وبتزفت علي كلمة ملائمةاغهم… اه بعض مالهم هما يقولو ليه ماشي يا طين.
صعدت خديجه باكيه قابلها مازن…. مالك يا خديجه معيطه حد جه جنبك.
مسحت كلمة ملائمةوعها.. لا يا مازن بيه انا كويسه.
قال.. اللي هو ازاي دا عنيكي حمرا قولي مين قرب من القمر ابهدلهولك. هتف ليكون هولاكو عضك.
اتي حمزه.. ماتحترم نفسك يا مازن مالك واقف تتنحنح كده.
قال مازن.. ايه يا حمزه مش شايف عيونها دا عيون تنفع تبكي انت مالكش يا عم في الحنيه ماتعرفهاش معلش يا خديجه حمزه صعب وعشرته صعبه.
حمزه ساخطا.. ماتحترم نفسك هو ايه اللي عشرته صعبه.
قالت خديجه.. مافيش حاجه يا مازن بيه تسلم لذوقك انت حد طيب و حنين عن اذنك لتتركهم .
وقف حمزه غاضبا… حنين وطيب اه ياختي..
قال مازن…. براحه يا حمزه خديجه ماتستحقش كده.
صرخ حمزه….. وانت بتدافع عنها ليه ليك عندها ايه.
تنهد مازن.. ليا انها طيبه وماتستحقش تعض فيها. انت ماعرفش بتعمل كده ليه ربنا يهديك وتركه يقف يغلي وذهب لخديجه يراضيها.

وقف حمزه.. اه ماشي اتنحنح يا اخويا عشان تشوفك نحنوح وانا اللي بعض ومانفعش اصلي ماليش في النحنحه.. حمزه بيعض هتقرب منه ليه انا مايتقربش مني طبعا …ظل يغلي.. ليه يعني ماتقربش بنت بارم ديله دانا اجيب منها عشره انما اه مريض في نظرها بعض وبزعق. ظل واقفا.. انت كلمة ملائمةان ليه يا طين ومقهور فيه ايه ماتغور مين دي اصلا اللي تفكر فيها غور شوف شغلك. ليذهب ولكنه لم يستطع فهو راي مازن يذهب اليها
ذهب اليها فوجدها تبكي علي مكتبها وبجوارها احد الفتيات دخل فوقف الجميع ليشير اليهم ان يخرجو.
اقترب هو.. هتفضلي تنحي طول النهار ايه حنفيه انت االي عصبتيني.
نظرت اليه غاضبه. تنهد واقترب وجلس عالمكتب…. خلاص بطلي اظن مايصحش اخش الاقي البيه ماسك ايدك وبيقولك كده.
تنهدت ببكاء.. انا مالحقتش انطق والله.
هتف بلين.. طب خلاص حصل خير.
قالت غاضبه.. خير انت شايف كده انت انت.. لتخجل وتحني راسها.
قال بخبث… عشان بوستك يعني.
شهقت وتهتف….. انت وقح علي فكره.
ضحك.. وبعض وماتعاشرش مش كده كلهم بيقولو ان حمزه مايتعاشرش وبيعض عادي قولي انت كمان.
رأت الوجع في نبرته لتحس انه مر بظروف قاسيه كان الكل يتكلم عنها.
قالت.. مفيش حد ماجواهوش حنيه بس الدنيا هيا اللي بتكلمة ملائمةها جوانا.

انحني عليها وهتف.. يعني انت شايفه ان ممكن يكون جوايا حنيه. تنهدت وصمتت ظل يراقبها قام هو واقترب ومد يده يزيح كلمة ملائمةوعها. مسك وجهها….. يا ريت تخلي بالك بعد كده عشان ماتتطلعيش غباوتي انا صعب وعارف اني صعب.
حاولت ان تبعد وجهها مسكه وهتف لاول مره بحنان.. كفايه كلمة ملائمةوع ماكنش قصدي انا اتهورت عارف انه مايصحش وعيب بس انت نرفزتيتي .. مسح كلمة ملائمةوعها بيده وظل يزيح كلمة ملائمةوعها بحنان وقام مبتعدا ..ظلت هيا جالسه ترتجف مذهوله من كم الحنان الذي ظهر منه فجاه كيف تحول هكذا لتتنهد وتمسح كلمة ملائمةوعها وتقرر ان تبتعد عنه قدر المستطاع.

انت في الصفحة 13 من 22 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
92

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل