
ميفو السلطان
#معاناة_زوجه
#حكايات_mevo
البارت الرابع…
مرت ايام وحمزه يحس ان بداخله شئ غريب يفكر بها دائما وبلمستها التي حرقت قلبه وكلما تذكر شعر بالكلمة ملائمة.. لياتي يوم تدخل ليلي عليه المكتب.. فقال بلين…. حبيبتي مش ناويه تعقلي بقه جوزك كلمة ملائمة.
تنهدت .. اعمل ايه ماما صعبه والنبي يا حمزه حوشها عني.
قال.. طب ايه رايك فادي وطنط سما عاملين حفله تيجي تحضرها واجيب الواد اكمل الغلبان يقابلك.
قللت مندفعه… بجد يا حمزه وحشني نفسي اشوفه.
ابتسم.. طيب لتهتف.. بس هروح لوحدي امي بتشك في كل حاجه.
ظل يفكر….. طب استني.
استدعي خديجه. .. خديجه عايزك مع ليلي هانم انهارده معلش محتاجه حد معاها لظروف خاصة ماتفارقهاش انهارده وتروحي معاها لوالدتي وتعرفيها انك هترافقيها.
تنهدت واستجابت فهو يأمرها. لتتعرف علي ليلي التي اخذتها وذهبت للبيت. قابلتها امها.
قالت…. ماما عاملين حفله عند طنط سما هروح مع خديجه هترافقني بدل الخانقه دي.
نظرت والدتها الي خديجه باستهانه.. طب البسي حاجه عدله ايه ده.
ارتبكت خديجه .
قالت ليلي.. هنروح المول ونشوف. اخذت خديجه وبدأت ليلي في التسوق اختارت لنفسها فستان أنيق واختارت لخديجة فستانا اخر فبهتت خديجه ورفضت.
قالت ليلي.. لا بقه انت بتساعديني وحاساكي هتبقي اختي هتكسري خاطري.
قالت خديجه.. لا ماقدرش والله اقبله.
ليلى…. طب خلاص انا هشتري وتستلفيه ايه بقه والنبي وافقي.
ظلت تلح عليها فقبلت خديجه ان تلبسه كان غير اسلوب لبسها يبرز جمالها ويبين مفاتنها.
قالت خديجه معترضه.. يا ليلي انا ده مش لبسي دا ضيق قوي.
ليلي.. والله قمر ضيق ايه انت اللي لبسك واسع بزياده. انت بنوته لازم تفرحي بنفسك يلا بس.
اخذتها الي صالون التجميل وتزينا لتصبح خديجه ايه في الجمال وعيونها تظهر بمظهر يخطف العقل.
ليلي… ايه حمزه اتأخر ليه فاتصلت عليه رد عليها.. معلش انا انشغلت في شويه حاجات السواق هيجيبو.
ركبت الفتاتان ودخلا الحفله ظلا واقفين لتاتي سما وترحب بهم..
ايه القمرات اللي نورو الحفله دول.
ليلى…. شكرا يا طنط بوجودك.
لتسلم سما وتتركهم فسمعا فجاه صوتا لترتجف ليلي فكان زوجها استدارت وتبتسم له.. ازيك يا اكمل.
قال بحنان.. شايفه ايه طول مانت بعيده هيبقي حالي ازاي.
خجلت ليلي فقال… تعالي نرقص ونتكلم. لتستاذن ليلي وتذهب سعيده مع زوجها.
وقفت خديجه وحيده فلمحها فادي فاقترب مسرعا نظر اليها واطلق صفيرا خجلت بشده فقال…. .. لا الواحد كده لازم يعالج عقله اصل الجمال ده ماحدش يتحمله..
خجلت..من فضلك بلاش كده …
فاكمل.. بلاش ايه بس …ازيك يا خديجه منوره الدنيا خجلت من كلماته اقترب.. ايه مالك محمريه كده بس بجد قمر.
سمع صوتا غاضبا كان شريف قد حضر ولمح خديجه وجمالها اقترب.. ايه يا فادي مالك وخديجه مش نظامك.
خجلت خديجه فقال فادي ببرود.. وانت مالك يا شريف ماتخليك في حالك حد خد رايك.
قالت هيا.. معلش اسفه وتركته
وقف فادي غاضبا .. فيه ايه يا شريف حد يهجم علي حد كده.
حضر حمزه وجد فادي غاضبا.. فيه ايه.
قال شريف.. هيكون فيه ايه.. البيه بيعلق خديجه بقله مش سكتك.
انتفض حمزه….. ايه ايه.
فادي غاضبا.. ما تحترم نفسك يا شريف ايه بيعلق دي.. خديحه حد محترم ويا سيدي انت مالك اعلق اسيب مالكش فيه.
حمزه غاضبا…. ماتحترمو نفسكو. انا واقف ايه قله ادبكو دي. ثم مين دي اصلا اللي اتخانق عليها دي ولا حاجه.
قال فادي.. اقعد انت علي جنب مالكش في النسوان.. خديجه تتاقل بالدهب واللي يطولها يا هناه انا اول مره اشوفها وهيا قمر كده.
اتت امه….. بتتكلم عن خديجه صح يا واد واقفه تاخد العين لتغمز لفادي ايه اروح اضبطهالك
انفعل حمزه.. هو فيه ايه اظن مايصحش كده.
قالت…… ايه يا ميزو هتوقف حال البت مسيرها تتجوز دا قمر شوف واقفه قمر ازاي.
هتف فادي…. واي قمر دا عليها عيون تدوخ… استدار حمزه فاشتعل فكانت تقف تخطف العين بجمالها وماتلبسه يشعله فهو يفسر جسدها.
قال فادي…. طب اركنو بقه انا مش هسيبها لوحدها.