منوعات

رواية بقلم بسملة محمد

_أوضة يوسف بيه تنضف كويس مش عايزة ذرة تراب عايزاه يرجع بكرا يلاقي كل حاجة تمام مفهوم
=مفهوم يا هانم
_ومتقربيش من أوضة المكتب عشان مبيحبش حد يقرب منها مفهوم
=مفهوم يا هانم
_يلا روحي شوفي شغلك وابعتيلي دادة فاطمة عشان اقولها ع الاكل اللي بيحبه يوسف
=حاضر يا هانم
“روحت المطبخ وقولت لدادة فاطمة ان” مريم” هانم عايزاها وطلعت لاوضة يوسف بيه عشان ابدأ انضفها… اسمي ملك عندي20سنة في كلية علوم..بابا مات وانا عندي 10 سنين وماما كانت بتشتغل عشان تجيب مصاريف دراستي لكن ماتت من شهرين واضطردت من البيت واتبهدلت واضطريت اشتغل عشان مصاريف دراستي…النهاردة تاني يوم ليا هنا في الشغل لازم كل حاجة تبقى تمام انا ماصدقت ومريم هانم وافقت تشغلني.. دخلت أوضة يوسف بيه وكانت متبهدلة جدا وكل مكان فيها مليان تراب… اللي عرفته انه من يوم ما والدة يوسف بيه اتوفت وهو حزين وقرر يسافر يكمل دراسته برا بس مرجعش بقاله ٨ سنين ومن يوم ما سافر و الأوضة دي مقفولة هي واوضة مكتب والده ومحدش بيقرب ليهم ابدا مريم هانم تبقى بنت عمه وعايشة معاهم هي ووالدتها لكنها مسافرة مع اصحابها وراجعة بعد يومين وكتر خيرها وافقت تشغلني هنا.. بدأت انضف الأوضة واروقها وفتحت الشبابيك اللي بقالها سنين متفتحتش.. معرفش بقالي قد ايه بنضف الأوضة بس بصراحة اخدت وقت كبير خلصت ووقفت اتفرج وانا حاسة اني عملت انجاز كبير.. خرجت من الأوضة ونزلت تحت ومكنتش قادرة أقف ودادة فاطمة قالتلي ان كلهم ناموا بدري عشان يروحوا يستقبلوا يوسف بيه في المطار ودخلت تنـ,ـام.. دخلت اوضتي وخدت شاور وقعدت على السرير ونمت على طول…صحيت على صوت في المطبخ لأن اوضتي قريبة منه خرجت اشوف فيه ايه لاقيت واحد فاتح التلاجة وواقف بياكل منها وشافني واقفة لسة هصوت لاقيته قرب مني وحط ايده على بوقي”
_ششششش اسكتي يخربيتك
هشيل ايدي بس متتكلميش تمام..
” هزيت راسي بمعنى تمام واول ما شال ايده ضربته بركبتي في بطنه وصوتت وجريت مسـ,ـكت السـ,ـكنية وقربتها منه.. وطبعا البيت كله صحي على صوتي”
مريم هانم دخلت المطبخ وهي بتجري واول ما شافته اتصدمت وجريت عليه حضنته وهي بتقول:انا مش مصدقة انت هنا بجد
ملك:أستاذة مريم ده حرامي انا شوفته في المطبخ كان بيسرق اكل
مريم:انتي عبيطة ولا ايه ده يوسف بيه يا غبية
ملك بصدمة:انا كدة ضمنت اني مرفودة
#يتبع
#
#بسملة_محمد

“2”
ملك بصدمة:انا كدة ضمنت اني مرفودة
يوسف:حصل خير
مريم بصت ليوسف بحب وهي بتقول:وحشتني اوي يا يوسف البيت وحش من غيرك اوي
يوسف:وانتوا كمان وحشتوني اوي يا مريم
اومال فين طنط منال وجدو
مريم:ماما سافرت مع اصحابها الساحل تغير جو وجدو هيخلص شغله وهيرجع بكرا من لندن
مقولتش ليه انك جاي بدري كنا جينا
يوسف:كنت حابب اخليها مفاجأة
ملك:حمدلله على السلامه يا يوسف بيه
مريم بصت لملك بقرف وقالت:انتي لسة واقفة هنا بتعملي ايه… اتفضلي روحي نامي
“خرجت ملك وفضلت تشتم نفسها على غبائها”
يوسف بزهق:احرجتيها ليه هي معملتش حاجة غلط
مريم بقرف:متقلقش انا عارفة انا بعمل ايه وعارفة اتعامل مع الناس دي ازاي
يوسف:انا هطلع اوضتي ارتاح شوية عشان جاي من السفر تعبان
“مستناش ردها وطلع اوضته عشان ينام…تاني يوم صحي بدري ونزل يتمشي شوية في الشوارع…رجع البيت وسمع صوت حد بيغني جاي من المطبخ والصوت كان جميل لدرجة انه مشي ورا الصوت ودخل المطبخ لقى ملك اللي بتغني وهي مندجمة في الطبخ وقف يسمعها وهي بتغني لحد ما لفت فجأة وشافته.. اتخضت والطبق وقع من ايدها اتكسر”
يوسف:ايه يا بنتي شوفتي عفريت
ملك بتوتر:لا بس حضرتك خضتني
يوسف:انا اسف… صوتك حلو اوي على فكرة
ملك:شكرا
يوسف:العفو…ممكن تعمليلي قهوة مظبوطة
ملك:بس حضرتك لسة مأكلتش حاجة وكدة غلط
يوسف وهو مركز على عينيها الزرقاء:خلاص خليها بعد الفطار
ملك بأبتسامة:تمام
“قطع كلامهم صوت حد بيزعق برا خرج يوسف بسرعة يشوف فيه ايه كانت واحدة واقفة بتزعق لمريم واول ما شافت يوسف هديت شوية”
مريم:دي ماما يا يوسف رجعت لما عرفت انك هنا
منال بتكبر:ازيك يا يوسف مقولتش ليه انك جاي كنا استقبلناك بطريقتنا
يوسف بزهق:كنت عايز اخليها مفاجأة
” خرجت ملك من المطبخ وهي بتحاول تفهم ايه اللي بيحصل لكن اول ما شافتها منال اتصدمت وقالت بصوت واطي وهي مصدومة:ليلي!!
#يتبع
#
#بسملة محمد

“3”

السابقانت في الصفحة 1 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل