منوعات

رواية بقلم بسملة محمد

” خرجت ملك من المطبخ وهي بتحاول تفهم ايه اللي بيحصل لكن اول ما شافتها منال اتصدمت وقالت بصوت واطي وهي مصدومة:ليلي!!
مريم بصت لملك وقالت:انتي واقفة كدة ليه روحي جهزي السفرة يلا
ملك:حاضر يا هانم
يوسف:هطلع اخد شاور لحد ما الفطار يجهز
مريم:تمام
منال بتوتر:مين البنت دي يا مريم
مريم:دي ملك بتشتغل هنا بقالها يومين
منال:طب أهلها مين ولا جاية منين دي
مريم بزهق:هو تحقيق يا مامي معرفهاش زيها زي اي حد بيشتغل هنا
منال بغضب:خلاص امشي من قدامي دلوقتي
مريم:استنى يا مامي عايزة اتكلم معاكي شوية
منال:عايزة فلوس؟؟
مريم:لا انا عايزة اتكلم معاكي في موضوع يوسف
منال:طب تعالي معايا نتكلم في اوضتي احسن
“طلعوا أوضة منال وقفلوا الباب.. قعدت مريم وهي بتقول:انا عايزة اتجوز يوسف
منال:هو فتح معاكي موضوع الجواز
مريم:لا
منال:طب لمحلك انه عايز يتجوزك
مريم:لا
منال:لما هو لا هتتجوزيه ازاي يا هبلة
مريم:معرفش يا مامي معرفش… انا خايفة يكون مبقاش يحبني زي الاول
منال:طب انا هعملك ايه يعني
مريم بخبث:يا مامي ده انتي اكتر واحدة نفسك اتجوز يوسف النهارده قبل بكرا كمان عشان الفلوس والورث اللي جدو هيكتبه ليه كله… يعني احنا مصلحتنا واحدة انتي هتستفادي وانا كمان
منال:قصدك ايه يابت
مريم:قصدي انك تفكري كدة وتشوفي حل للموضوع ده وجدو كدة كدة راجع بكرا بالكتير اوي
منال:طب خلاص اطلعي برا وانا هتصرف في الموضوع ده
“خرجت مريم وقفلت الباب وراها واول ما خرجت طلعت منال تليفونها واتصلت برقم”
منال:الو يا حسن… اسمعني كويس انا عايزاك في خدمة… عايزاك تروح تسأل في ملجئ*** عن بنت اسمها ملك كانت موجودة هناك من 20 سنة عايزاك تعرف حصلها ايه وتجبلي كل المعلومات عنها في أقرب وقت من غير ما حد يعرف… سلام
_________________عند ملك في المطبخ____________
“كانت في المطبخ بتعمل كيكة وبحطها في الفرن… قعدت على الترابيزة وفتحت الكتاب وبدأت تذاكر لحد ما الكيكة تستوي….دخل يوسف المطبخ لقاها قاعدة وراح قعد جنبها”
يوسف:ايه الريحة الحلوة دي
ملك:بعمل كيكة
يوسف:ريحتها حلوة جدا شكلك شاطرة في الطبخ
ملك:ماما الله يرحمها هي اللي علمتني اعملها ازاي
يوسف:الله يرحمها… ااه بتعملي ايه
ملك:بذاكر
يوسف بأندهاش:ايه ده انتي بتدرسي.. في كلية ايه بقي
ملك:انا في كلية علوم
يوسف:بجد… ممكن أسألك سؤال
ملك:اتفضل يا بيه
يوسف:لا بلاش بيه دي مبحبهاش قوليلي يوسف بس لو سمحتي… هو انتي ايه اللي خلاك تشتغلي يعني
ملك كانت لسة هتجاوب لكن مريم دخلت فجأة وهي متعصبة وقالت:ايه ده انتوا بتعملوا ايه..وانتي سايبة شغلك وقاعدة ترغي قومي يلا شوفي شغلك
يوسف بغضب:انا كنت بتكلم معاها بس ومالكيش حق انك تزعقيلها بالشكل ده وياريت متتكررش تاني
مريم بصدمة:انت بتزعقلي انا عشان دي يا يوسف.. للدرجة دي
يوسف:انا بفهمك بس ان اللي عملتيه ده غلط مش اكتر
مريم وهي بتخرج بعصبية:ماشي يا يوسف براحتك
يوسف بأحراج:انا اسف على اللي حصل يا ملك هي مريم بس عصبية شوية
ملك بحزن:ولا يهمك
“خرج يوسف من المطبخ وملك قعدت تكمل مذاكرة”
_____________عند منال____________
منال:ها يا حسن عملت ايه
حسن:……
#يتبع
#
#بسملة محمد

“4”
منال:ها يا حسن عملت ايه
حسن:عرفت من صاحبة الملجئ ان البنت في واحد اسمه محمد منصور اتبناها من هناك هو ومراته وهي عندها سنة و معايا عنوانهم دلوقتي وهروح اسأل عليهم
منال:اوعي يكون حد شك فيك
حسن:لا يا هانم متقلقيش كل حاجة تمام
منال:تمام هبعتلك صورة للبنت وهستني منك باقي الاخبار.. سلام
_____________في الجنينة____________
ملك بضحك:مش قادرة بجد هموووت… كمل بجد ايه اللي حصل بعد كدة
يوسف:ولا حاجة بعد ما اكتشفنا اننا مش معانا فلوس وقفنا كلنا مرة واحدة وطلعنا نجري في الشارع وصاحب المطعم يجري ورانا.. بس طبعا بعدها جبناله فلوسه واعتذرنا منه والحمدلله عدت على خير
ملك:انا كل ما اتخيل شكلك وانت بتجري بموت من الضحك بجد
يوسف:اضحكي ياختي اضحكي ما انا اللي استاهل عشان بحكيلك
ملك:طب خلاص هسكت اهو خلاص…تشرب قهوة
يوسف:ياريت والله انتي القهوة بتاعتك دي رهيبة
ملك بأبتسامة:ثواني وتكون جاهزة
“دخلت ملك ويوسف متابعها بعينه بأبتسامة وجواه احساس غريب بس حاسس انه مبسوط… مريم كانت واقفة بتراقبهم من اول الحوار وهي متغاظة من ملك… دخلت ملك المطبخ وبدأت تحضر القهوة وهي مبسوطة.. دخلت مريم المطبخ وقالت”
مريم بأستهزاء:لو عايزة تكملي هنا يا شاطرة يبقى تبعدي عن يوسف خالص
لفت ملك لمريم وقالت:قصدك ايه
مريم:بلاش تعملي الشويتين دول عليا عشان انا اكتر واحدة فاهمة انتي عايزة ايه
ملك:حضرتك انا مش فاهمة منك حاجة خالص
مريم بعصبية:متستهبليش يابت انتي… انا فاهمة كويس اوي انك طمعانة في قرشين من يوسف بس ده بعينك ف ابعدي كدة احسنلك وشوفي حد تاني تضحكي عليه
يوسف حس انها اتأخرت فقام يشوفها وسمع كلام مريم ليها.. دخل بعصبية وقال:مررريم
مريم اتنفضت بخوف ولقت يوسف وراها فكمل كلامه وقالها:اعتذري حالا من ملك
مريم بصدمة:اعتذر من دي!!! يوسف انت بتقول ايه
يوسف ببرود:انتي غلطتي ولازم تعتذري حالا
مريم:انت عايزني اعتذر من البتاع دي بجد
يوسف بغضب:لآخر مرة هحذرك يا مريم
مريم بعصبية:تاني مرة تزعقلي عشانها وانا مش هسكت يا يوسف وهتشوف
“خرجت مريم من المطبخ وهي متعصبة.. بص يوسف لملك اللي عينيها كانت مليانة دموع وقال:انا اسف يا ملك متزعليش.. انا مش عارف هي بتعمل كدة ليه
ملك بصتله بدموع وقالت:هي بتعمل كدة عشان بتحبك
يوسف بصدمة:هي قالتلك كدة
ملك:باين جدا من تصرفاتها
يوسف:انا كنت متخيل انها هتكون نسيت او اعتبرتها مشاعر طفولة زي وخلاص لكن دلوقتي لازم اتكلم معاها وافهمها انها زي اختي وبس
“خرج يوسف من المطبخ وراح أوضة مريم خبط على الباب وبعدها بثواني فتحت مريم الباب بعصبية واول ما شافته هديت وفكرت انه جاي يعتذر.. دخل يوسف وقعد على الكرسي”
يوسف:عايز اتكلم معاكي شوية
مريم:عايز ايه
يوسف:بصي يا مريم انتي عارفه انك غالية عندي جدا واني بعتبرك زي اختي واكتر كمان
قاطعته مريم بصدمة:اختك!!
يوسف:ايوة يا مريم اختي وبس وعشان كدة انتي لازم تعتذري من ملك وكمان..
مريم:اطلع برا
يوسف بصدمة:نعم
مريم بصراخ:اطلع برااا
“خرج يوسف من اوضتها ودخل اوضته وقرر انه ينام… مريم اتجننت اكتر من كلامه وبدأت تفكر انها لازم تبعد ملك من البيت وطبعا محدش هيساعدها غير مامتها…قررت انها لازم تتصرف”
____________عند منال

انت في الصفحة 2 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل