منوعات

جنة الياسين الرابع

أغمض عينيه يشتم عمه وكل عائلته وقال بحب ” يومين بس هكلمك باليوم الواحد ٢٨ ساعة بس ما تعيطيش عشاني يا دودو ”

وفي اليوم التالي سافر بصعوبة بعد ان بكت كأن لم تبك من قبل وصل بلده وهو يشعر بروحه ما زالت هناك وبعد يومان مات عمه وحزن والده حزنا شديدا عليه فمهما كان يظل اخيه ومن سوء حظه العاثر سيمكث هنا فترة العزاء ثلاث ايام وعندما اتصل بوالدته اخبرته ان زوجته لم تتوقف عن البكاء لانه سيبقى فترة اطول ورفضت ايضا الرد على اتصاله رمى هاتفه وقال بعصبية شديدة من شدة اشتياقه ” بس اشوفك يا دلال هه.. هااا معرفش بقى ”

انتهى العزاء ليهمس بارتياح ” نحجز نسافر بقى يا بابا ”

والده بهدوء ” بس يجهز ورق بنت عمك ”

عقد حاجبه باستغراب ليجيب والده ” ايه هنسيبها لوحدها هنا ”

مراد بضيق ” نوديها لمامتها ”

نور بجدية ” والدتها متجوزة راجل غريب ما ينفعش نسيب لحمنا هنا ”

مراد بتعب ” طيب هنستنى كام يوم ”

أجابه ببرود ” اسبوع ”

صدمة شلت جس.ده وخصوصا ان تلك المتمردة لم تجب على اتصالته اغمض عينيه يقرأ الفاتحة على روحه فالاكيد انها ستقتله واخيرا مضى الاسبوع ووصل بيته وقد شعر انه بعيد عنه اميال واميال ابعد من كوكب بلوتو لم تكن تعرف بمجيئه كانت تجلس امام المسبح شاردة بذاك الغائب وعندما رأها شعر بقلبه سيخرج من شدة اشتياقه ولم يصدق شحوب وجهها خلال غيابه همس باشتياق ” وحشتيني اوي اوي ”

استدارت بلهفة تنظر له غير مصدقة انها تراه وعندما تذكرت حزنها منه قامت تريد الذهاب لكن بثانية كانت بحض.نه يضمها بقوة شديدة وهو يعتذر وهيا تبكي بشدة حتى انتفضت على صوت فتاة استدارت لتهمس الفتاة بضيق ” دي مراتك يا مراد ”

هز رأسه بفخر وهو يجذبها من كتفها ثم استأذن وصعد غرفته وتلك تنظر له بغل وحقد فقد رأت حب وعشق كالروايات ..

مر اسبوع دون اية أحداث حتى ارسل نور لابنه يريد رؤيته جلس امام والده يقرأه جيدا ليهمس نور بقلق ” عمك قبل ما يموت كلمني ووصاني ”

قاطعه مراد بسخرية ” أتجوز سارة بنته ”

ذهل نور من معرفة مراد بالموضوع ليكمل بتوجس ” ولازم قبل ما توافق او ترفض تفكر كويس البنت بتحبك من زمان وانا ما كنتش اعرف بس ابوها قالي الكلام ده يومها ”

هز رأسه بهدوء شديد ثم قال ” والمطلوب ”

نور بجدية ” وصية الميت واجبة والبنت صغيرة وحلوة وان كان على دلال انا هأقن…. ”

قاطعه بهدوء ” لا لا سيبك من دلال خلي موضوعها عليا انا وانا موافق ”

نظر له نور بعدم تصديق فقد توقع أن ينتفض ويعترض ليكمل ” بشرط ”

ضيق نور عينيه ليهمس ” اطلق دلال ”

صدم والده وقال ” ازاي انت بتحبها هتطلقها ازاي ”

مراد بهدوء ” اصل عارفك ومتاكد انك مصمم ومش هيفيد رفضي من موافقتي وهتفضل ورايا وانا مش هأكون ظالم وأسيبها تجرب لتاني مرة انه جوزها يتجوز عليها فهطلقها وتاخد ولادها وترجع مصر ‘

انتفض نور كمن مسه ماس كهربائي وقال بجنون ” ولادها ”

هز مراد رأسه بهدوء وقال ” ايوة ما هما في حضانتها لغاية بعد ١٢ سنة ”

جن والده وقال بصراخ ” على جثتي تاخد حد فيهم دول ولادي انا ”

مراد بهدوء مرعب ” ولادها تعبت فيهم ونز.فت وعايزك تعرف وتتأكد من حاجة وحدة انت رفضت بنت خالتي عشانها طماعة ودي انت متأكد انها بتحبني وهيا بنت اخوك لكن انا بحب دلال وما كنتش هتجوز غيرها قبل ما اتجوزها ما بالك لما اتجوزتها ان صممت على جوازي هاخدها هيا وولادي واوعدك ما تعرفش مكاني حتى انا روحي فيها ”

نور بصدمة ” انت بتهددني ”

مراد بدموع ” العفو يا بابا بس انا مش هد..بح مراتي عشان اي حد انا ماليش في عمي ولا بنته ليا في مراتي اللي دمعة منها بروحي شخصيا ..
لمح سارة تستمع له ودموعها تهبط بغزارة ليكمل بلامبالاة ” انا اشتريت الفيلا اللي جمبنا هنا عشان مش هأستحمل غيرة مراتي ولا حد يسمعها كلمة لانه ساعتها مش هأعمل اعتبار لحد ”

كان يقصد ابنة عمه لانه متأكد انها لن تتركها فاشترى راحة باله ببيت مستقل لها باسمها ايضا واولادها يكونوا بجوار جدهم الذي يعشقهم ..

ترك والده وخرج بسرعة يجهز حقائبه وعلى وجهه اجمل ابتسامة يهديها لتلك التي رآها تقف على الشرفة تستمع له بدموع الفرحة ..

انت في الصفحة 9 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
110

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل