منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الاول

مالهمش ذنب فى حاجة.لكن دلوق لازم اعمل المستحيل عشان احمى الاطفال دى ايوه أنى قلبى جايد نار على ولدى بس لله الامر من قبل ومن بعد لله ما اعطى ولله ما اخذ.الراجل مالهوش ذنب واولاده كمان مالهمش ذنب في استهتار ابوهم ولجيت إنو لازم الاقى حل يوقف الحرب اللى لو انفتحت هنجع كلنا فى بحر دم ولو انفتح مش هنخلص.عيسى:والحل ياأبوى أنى عمال افكر حاسس أنو دماغى واقفه مش قادر افكر . وبعدين أنى خايف على أمى لما تعرف واخواتى.مهران:امك عرفت جولتلها كل شىء.أمك قلبها ارتاح لما عرفت انو ولدها ماانجتلش لكن ده قضاء ربنا وقدره وامك ست مؤمنه .اطمن عليها.عيس بارتياح:طب الحمد الله.مهران:المهم انى
فضلت افكر عشان اشوف طريقه احمى بيها الراجل ده وولاده .مش لاقيت غير طريقه واحده بس هى .اللى هتنفع وإن شاء الله خير.عيسى:الحقنى بيها ياحج.
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا اله الا الله محمد رسول الله)مهران:الموضوع متعلق عليك دلوق ياعيسى الموضوع في ايدك .عيسى:واه كيف ده جول ياأبوى واطمن أنى موافج.
نسبهم ونرجع لصبا اللى لسه زى ماهى بس بدءت ترجع شويه لحياتها وبتحاول تقنع نفسها إنو قلقها الزائد ده مالوش
داعى.وماجد كمان رجع شغله بعد اجازه طويله وهو كمان بيحاول مع صبا عشان ترجع طبيعية زى الاول وتبطل الاول .ماجد وهو في شغله لاقى تليفونه بيرن ولما شافه ابتسم لما لاقى اسمها شاشه تليفونه ورد عليه ماجد: حبيبي.صبا: السلام عليكم.ماجد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.ايه وحشتك.انكسفت صبا وقالت:ماجد الله .ماجد بضحك :لسه برضو بتتكسفى منى ماشى.صبا:المهم بكلمك عشان هاخد الولاد من الحضانه ونروح لماما هى كلمتنى وابقى تعالى .ماجد: حاضر ياحبيبي.وقفل معاها وهى لبست وراحت تجيب الاطفال من مدرستهم وتاخدهم تروح لمامتهاوهى فى الطريق اتصلت بصديقتها المقربه.صبا: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مياده حبيبتي عامله ايه.مياده:ايه ياحبى وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته كيفك يامزتى.صبا:بت يامياده بطلى كلامك ده عمرك ماهتتغيرى ابدا.مياده:واتغير ليه المهم انت مش جايه .صبا:البسى وتعالى انا جايه في الطريق.مياده:تمام هغدى حماتى وهجيلك سلام صبا:ماشى ياقمر سلام.ووصلت صبا عند

ولدتها وسلمت على امها وأبوها.فضل والد صبا:عامله ايه ياحبيبتي وحبايب جدو عاملين ايه.الاطفال: الحمد الله ياجدو .فضل:يديم الحمد ياحبايب جدو ،صبا: بخير ونعمه والحمد لله بابا.هى فريده لسه في الشغل وحاتم في المدرسه هدى:اه يا حبيبتي.نص ساعه ويجو فضلت تتكلم هى وأبوها وامها شويه وبعدين قامت مع مامتها تحضر الغدا.وشويه وجه حاتم اللى الاطفال اول ماشفوه فرحوا جدا هما بيحبوه جدا وحاتم في الثانوية العامة. ودخل حاتم سلم على أخته ودخل يغير هدومه وشويه وجات فريده اللى اول ما دخلت فريده: السلام عليكم ياقوم هم*وت من الجوع اكلونىىىى.خرجت صبا:يا ساتر ايه يابت مش تسلمى الاول.فريده:صبا وجريت عليها وحضنتها وحشتينى .صبا: حبيبتي وانت كمان.فريده:امال فين حبايب خالتو جرى سهر وساهر عليها وحضنوها.ساهر:جبتى الحاجه معاكى ياخالتو.فريده باسته :اه ياحبيب خالتو بس بعد الاكل ماشي.ساهر وسهر:ماثى وجريوا يلعبوا .هدى ادخلى غيرى وتعالى حضرى معانا السفره.فريده:هوا. وفعلا دخلت غيرت وخرجت وحضروا الغداء واتغدوا وحاتم اخد الاولاد بعد ماتغدوا واخدو الحلو من فريده ودخل يلعب معاهم فى اوضته ومياده جات.مياده: السلام عليكم ياقوم.الجميع: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.مياده: ازيك يا عمو عارف لولا جوازى من محمود حبيبي كنت اتجوزتك على طنط هدى ضحك الجميع عليها .فضل:يابنت يابكاشه طب نكلم محمود ونشوف رأيه .مياده:لا قلبك ابيض ياعسل يل

يابنتى ندخل جوه ابوكى عاوز يعمل مشكله مع إنى كيوت ومش بعمل مشاكل.الجميع:ياسلام .مياده:بزمتك ياهدهد انا بتاعت مشاكل .هدى بضحك:لا اسمح الله.ودخلت مياده وصبا غرفه صبا لما كانت بنت .مياده احكيلى بقى مالك باين عليكى القلق والحزن .حكت لها صبا عما يزعجها .وكمان عن احساس نفورها لماجد .مياده:مافيش داعي للقلق والتوتر ده كله جوز خارج ليه مده طويله ومفيش حاجه حصلت يبقى اطمنى .صبا:تفتكرى .مياده: طبعا اطمنى . وبخصوص جوزك ده احساس طبيعي لوحده حساسه جدا زيك ومع الوقت هيرجع كل شيء لطبيعته..صبا:يارب يامياده عشان انا خلاص مبقتش قادره .وفضلوا قاعدين يحكوا وكمان دخلت معاهم فريده وفضلوا يضحكوا ويؤغوا وقت طويل.هدى: الحمد الله حاسه صبا مرتاحه شويه عن وقت مجات ،فضل:ربنا يستر صبا عندها حق تقلق انا كمان قلقان وحاسس سكوت الناس دى لحد دلوقتي ماهو إلا لحدوث مصيبه اكبر.هدى:لا إن شاء الله خير ربنا يخلف الظنون.فضل:يارب.وشويه وجه ماجد وقعد مع خالو ومرات خالو شويه.وبعدين اخد صبا والولاد ومشيو.
يتبععععععععالبارت التالت
ياجماعة عاوزه تشجيع كبير
مهران:ياولدى أنى فكرت كتير وملقيتش غير حل واحد،عيسى:الحقنى بيه ياأبوى.مهران: الموضوع متوجف عليك ياولدى لازم توافج.عيسى:واه كيف ده جول ياأبوى واطمن أنى موافق.مهران:ربنا يرضى عليك يا ولدي بس يمكن ترفض.عيسى:جول ياأبوى.مهران: ياولدى أنى لما الموضوع الشوؤم ده حوصل عملت اتصالاتى وعرفت كل شيء عن اللى اسميه ماجد ده.وكنت مرتب لحاجه إكده إنى بعد ماينعدم بحكم القانون.جهزت كل شيء عشان ابعد ولاده واطلع إشاعه بمو*تهم ونخلص.بس دلوق كل شيء اتغير.وكمان ترتيبى اتغير.ومش هينفع مدام الرجل موجود هيفضلوا وراه ومش هيسبوه وأنى خابر إكده.ولاقيت إنو اللى يحل الموضوع ده.هو النسب ياولدى. عيسى:قصدك ياأبوى إنى اتجوز من عندهم عشان ينتهى التار بينا وبينهم.بس

أنى مهقدرش أمن لواحده اخوها مهما كان يده فيه دم أخوى.مهران: هو مالوش خوات ياولدى .عيسى:واه امال كيف هنوجف التار بالنسب وهو ماعندهوش خوات ياأبوى.ولا يكون هتجوز بنته.مهران:واه كيف ده دى بنته عندها خمس سنين بس.عيسى:امال ايه فهمنى ياأبوى.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وعلى اله وصحبه اجمعين)
مهران:بص ياولدى أنى عندى خيارين ومفيش ليهم تالت.الاول إننا هناخد ولاده الصغار نربيهم.بعد مايكتب هو وأمهم تنازل عنهم.ونعلمهم ونجوزهم كمان لما يكبروا.وهما ماهيعرفوش حاجه عنيهم واصل ولاكمان العيال هيعرفوا.عنهم حاجه.عيسى:واه كيف ده دول مستحيل يوافقوا وخصوصا امهم ياأبوى طيب ايه الخيار التانى.مهران:يطلق مرته ويتنازل عن حضانه ولاده لأمهم .وكمان نخليه يمضي على ورقة تخليه عن ولاده لأمهم.وبكده يكون العيال مع امهم وابوهم وقت مايحب يشوفهم هيعرف.عيسى: طيب إحنا إكده استفدنا ايه فرجنا بينه وبين مرته بردوا هنحمى العيال دى إزاى. وبرضو كيف هيتم النسب.مهران:أمهم بقى بعد إكده هياجى دورها إنها هتمضى ورقه موافقه على جوازها منك بعد العده ماتم بيوم. وبكده

هيكون النسب تم.والعيال هيكونوا معانا وبكده بجيوا من دارنا ومحدش هيقدر يلمس شعره منهم .وكمان نكون ماحرمناش العيال من امهم ولاأبوهم اللى اكيد هنخليهم يزوروه.عيسى بصدمه: طيب واحنا ندخل واحده دارنا وإحنا منعرفش عنها شئ مايمكن نكون بنبلى نفسنا بيها.مهران: لا من الناحية دى اطمن أنى أتوكدت من سيرتها كويس جوى.وعرفت أصلها وفصلها وواطمنت وأتاكدت إنى هى دى اللى تنفع تدخل دارنا وتعيش وسطنا.عيسى:وليه أنى ياأبوى انت عارف غضبى وكمان رأى في الموضوع ده.مهران:انت لازم تتجوز وأشوف عيالك جبل ماأمو*ت ياولدى.عيسى:بعد الشر عنك ياأبوى.مهران:وانت عشان أنى عارف ومتوكد ٱنك الوحيد اللي أقدر آمنه على البنيه دى وأولادها.وتحميهم.عبسى:بس ياأبوى.مهران:بص ياعيسى فكر ياولدى.البنت زينه ومحترمه وكل ده أنى متوكد منه وفوق ده زينه أيوه معاها عيال بس زينه وصغيره.فكر ورد على.بس بسرعه عشان الحق اشوف هعمل ايه يا ولدي.مسك عيسى يد أبيه وقبلها وقبل رأسه وقال:كيف ماتحب ياأبوى ومفيش فكر أنى موافج.اللى تجوله سيف علي رقبتى واجب التنفيذ.مهران:ربنا يرضى عليك يا ولدي.يبقى خلاص نادم على أمك وأخواتك عشان يعرفوا بالخبر ده.عيسى:واه ياأبوى بس أمى هتجبل.مهران:أمك موافجه عليه وشريكتى فيه كمان.عيسى:واه.وسكت شويه وقال كيف ماتحب.مهران:نادم عليهم عشان يعرفوا القرار ونفذوا قبل ماحد يعمل حاجه نندم عليها كلنا.أومأ له عيسى رأسه دليل على الموافقة.

انت في الصفحة 4 من 9 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
34

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل