منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الثانى

وبالفعل انصاعت صبا لاوامر امها وانهو كل الطعام او بالاصح قامت صبا بتجهيز كل الطعام بمفردها بمساعده امها ليها
هدى: كده الحمد لله الاكل كله خلص مش فاضل غير على التسويه ان شاء الله بكره نسويه علشان يبقى سخن وطازه وانت حبيبتي قومي يلا نامي علشان تقومي بكره فايقه كده
صبا بتعب: حاضر يا ماما وبالفعل قامت صبا اخذت شاور وصاله فرضها ونامت على طول بعدما اطمئنت على اولادها اللي ناموا من فتره وفي صباح اليوم الجديد اشرقت شمسه على ابطانا
قامت هدى من الصباح الباكر وايقظت فريده لكي تساعدها في تنظيف المنزل
هدى’ بصوت واطي قومي يا بنتي ساعديني
فريده بنوم :يوه يا ماما بقى سيبيني
هدى: يا بنتي وطي صوتك مش عايزه اختك تصحى
فريده: وليه بقى ان شاء الله
هدى طب تعالي معايا بره وانا اقول لك
خرجت فريده مع امها وحكت لها هدى عن مجيء هؤلاء الناس وانها تريد صبا تنام لفتره لتنعم بالراحه حتى يصبح منظرها غير مرهق امام الناس وبالفعل انصاعت فريده لامر والدتها وقامت بتنظيف المنزل معها حتى ينهي العمل قبل ما صبا تقوم. وفعلا خلصوا ترتيب المنزل وكمان سعد فريده امها في تسويه الطعام وبعد فتره طويله قامت صبا من النوم وخرجت لامها وهي زعلانه انها نامت كل ده
صبا :ايه ده مين اللي نظف البيت كده
فريده: انا وماما
صبا: طيب وانت مش صحتيني ليه يا فريده عشان اساعدك
فريده: ماما ساعدتني وخلاص
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود استغفر الله العظيم كل ذنب عظيم واتوب اليه استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه)
هدى: خلاص بقى يا صبا يا حبيبتي انا سبتك ترتاحي عشان انت اتاخرت امبارح معايا واحنا بنعمل الاكل وكمان حسيت بيكي ساعه الفجر وانت قايمه تصلي وانا عايزاك تكوني فايقه وشك رايق لما الناس تيجي
صبا :ناس ناس مين دول يا ماما
هدى: الصراحه بقى يا صبا الناس اللي جايه النهارده دول الناس اللي هتتجوزي ابنهم وقالوا جايين علشان يقدموا شبكه ومهر ونتعرف عليهم ويتعرفوا علينا
صبا بعصبيه: وانا بقى المفروض اعمل ايه اتحزم وارقص انا مش هقابل حد يا ماما ويا ريت ما حدش يجبرني وكفايه قوي لحد كده وبعدين انا مش عاوزه لا شبكه ولا مهرولا اي حاجه.
هدى بحزن: طيب بالراحه يا بنتي معلش اهدي مش انت اللي وافقتي على الجوازه دي احنا مش اجبرناكى عليها.
صبا :اه وافقت مجبره عشان احمي ولادي بس مش اكتر من كده
هدى :يا بنتي دي الاصول لازم يجوا ويقدموا الشبكه ومهر ولازم تكوني موجوده بلاش تصغريني انا وابوكي انت عمرك ما عملت كده. وفي الوقت ده دخل فضل عليهم وكان تقريبا سمع اغلب الكلام واقترب فضل من صبا وحضنها
فضل: انا مش هجبرك على حاجه بس الاصول بتقول ان الناس جايه بيتنا يبقى لازم نقابل الناس باحترام ومحبه كمان وانا متعود منك انك انت اللي دايما بتخليني اتنازل عن كل حاجه بتعصبني او بتضايقني وتقولي لي هي دي الاصول حضرتك ربتني عليها دلوقتي بقى انا اللي بقول لك مش هتقابليهم .تمام خلاص مش مشكله بس ما تزعليش نفسك واجبهم انا هقوم بيه انا وامك لان الناس دي اتصلت واستاذنت والراجل جاي وجايب مراته وابن وبنته معاه وانا قلت لهم اتفضلوا ومراته عرفت انها مش بتروح لحد بس هي جايه هنا عشان تشوفك وتتكلم معاكي بس الموضوع منتهي ابقي روحي عند مياده وافضلي عندها لحد ما يمشي وانا هتصرف.

انت في الصفحة 5 من 14 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
22

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل