منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الرابع

عيسى وهو يبلع ريقه بتوتر وخوف وهلع هي عامله ايه
يونس اطمن يا اخوي هي الحمد لله بخير ان اسعافنا انها رجعت على طول بعد ما شربت العصير ولو ما كانتش رجعت ما كناش وصلنا بيها هنا وهي حيه لكن ربنا لطف بينا
مهران الف حمد وشكر ليك يا رب استر علينا يا اللي بتستر يقولوا ايه اهلها هملوها لينا واحنا قت  لناها. لازم نعرف مين اللي عملك ده
عيسى بغضب شديد اطمن بس عليها الاول وبعد كده ايه اللي عمل كده مش هيواجه غيري انا وشه بس
عيسى طمني يا يونس حالتها ايه يا اخوي عايز ابقى مرتاح
يونس حالتها غير مستقره لكن الحمد لله السم قدرنا نتخلص منه لما عملنا لها غسل معده وكان الباقي حاجه قليله جدا لكن تاثيره على جسمها لسه مش هنعرفه غير بعد 24 ساعه ربنا يستر
عيسى بحزن وتوتر ان شاء الله خير يا ولد ابوي
يونس للجميع روحوا كلكم على الدار ما فيش داعي لوجودكم هنا محدش فيكم هيدخل عندها دلوقتي خالص فما فيش داعي انكم تكونوا اهنه
وهيبه انا عايزه اطمن عليها يا ولدي
يونس اطمن يا امي هي هتبقى كويسه ان شاء الله بس دلوقتي ممنوع حد يدخل عندها
عيسى روحي يا امي مع ابوي واخواتي وان شاء الله اول ما تفوق وتبقى بخير هخليك تيجي تشوفيها. انما وجودك هنا هيخليك تتعبي واحنا عاوزينك عافيه وقويه
صفا اخواتي بيتكلموا صوح ياما يلا بينا. فعلا روحت وهيبه هي وبناتها وجميله مرات ابنها وكمان مهران ومحمد الى البيت ومحمد راح يشوف الشغل لان عيسى مش هيروح.
يونس طلب من عيسى انه يروح هو كمان لكن عيسى رفض رفض قاطع وقال انه مش هيتحرك من هنا. غير لما يطمن عليها الاول واضطر يونس انه يسيبه لانه عارف انه مش هيقدر عليه. وفضل عيسى بره الاوضه وهو متوتر وحزين وبعد شويه جه عليه يونس يطمن عليه وطلب منه عيسى انه يدخل يشوفها ويطمن عليها
يونس بس ما تعوقش عندها يا اخويا لان ده غلط عليها.
عيسى اطمن مش هعوج
يونس تمام ودخل عيسى عقم وكويس جدا وبعدين دخله يشوف صبا اللي اول ما شافها دموع نزلت اللي كان حابسها من وقت اللي حصل بس دلوقتي انهارت وهو مش قادر يشوفها بالشكل ده قدامه مكان وشها يحاكي المو*تى كان شاحب ولونه اصفر شايفايفها لونها زرقاء كانها بتم*وت فعلا وده اثر فيه جدا وخلاه مش قادر يحبس دموعه اكثر من كده
عيسى لازم تقومي يا نبض القلب لانك لو جرى لك حاجه قلبي هيقف عن النبض انا لسه ما بداتش حياتي معاكي عشان تسيبيني وتمشي انا ما صدقت اني لقيتك ووعد مني اني هجيب لك حقك وهنتقم من اللي عمل كده اشد انتقام هخليه يعرف هو واقف قدام مين وكان عايز يؤذي مين. دقائق ودخل يونس ليه اللي اول ما عيسى حس بيه مسح دموعه فورا
يونس كفايه كده يا اخويا لازم تخرج
وفعلا خرج عيسى وهو قلقان جدا عليها فوجهها لا يبشر بالخير ابدا.

البارت الثامن عشر
عيسى بعد ما خرج من غرفه صبا كان حزين جدا ومتضايق وكان متوتر لان وشها لا يبشر بالخير ابدا
عيسى طمني يا اخويا انا لما دخلت وشفتها حسيت اني خلاص كانها ميته ان في امل انها تخفه وتفوق وتقف ثانيه على حيلها
يونس اطمن يا اخوي ان شاء الله خير تعدي بس لكم ساعه الجايين دول وهنتاكد من المضاعفات اللي حصلت اهم حاجه دلوقت ان السمن ما بقاش موجود وخرج كله من جسمها عاوز بس اعرف تاثيره ايه على اعضائها كمان بالنسبه لوشها فده طبيعي لان دي حاله تسمم حل ربنا بيحبها لان التحاليل اثبتت ان السم اللي اخذته شديد بس ربك لطف بينا
عيسى الحمد لله
يونس انا بقول روح ارتاح من حد ونطمن عليها وبعد كده ابقى تعالى
عيسى انا مش هروح من اهنه الا لما اطمن عليها الاول
يونس ماشي يا اخويا هسيبك عشان عندي حالات لازم امر عليها
هزه عيسى راسه دليل على الموافقه ذهب يونس يباشر عمله وظل عيسى في مكانه امام غرفه صبا هو غير قادر على نسيان وجهها وصوتها وهي تنده باسمه عندما سقطت وفقدت وعيها لم يذهب من اذنه من وقتها
عيسى يا الله اشفيها لي يا رب انا ما صدقت لقيتها مش بعد ما قلبي ينبض والاقى البني ادمه اللي احبها بجد تروح منى كده يا رب قويني واشفيها عشاني يا رب كمان عشان خاطر ولادها هقول لهم ايه هقول لابوها ايه اللي وصاني عليها وقالى بنتي امانه في رقبتك هقوله انا خنت الامانه وما عرفتش احافظ عليها يا رب قويني وخليك معانا. ودقائق وكان يسمع صوت تليفونه يرن اخرجه لكي يرى من يتصل به وكانت الصدمه عندما وجد رقم فضل والد صبا
عيسى هعمل ايه بس يا ربي هقول له ايه مش لازم يعرفوا حاجه. وقام بالرد عليه
عيسى بهدوء الو السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فضل وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا ابني عامل ايه
عيسى في نعمه والحمد لله انتم عاملين ايه وامي اخبارها ايه كمان الولاد عاملين ايه معاكم مغلبينكم
فضل في فضل ونعمه الحمد لله رب العالمين يا حبيبي والاولاد كويسين بس هم كانوا عايزين يكلموا مامتهم
عيسى بتوتر طبعا بس انا دلوقتي في الشغل وهي في البيت
فضل احنا رنينا على تليفونها بس مقفول
عيسى اه اصله وقع من ايديها اتكسر وانا هجيب لها واحد ثاني غيره ان شاء الله
ولما اروح كمان يومين اكده هخليها تكلمكم من على تليفوني او اكون جبت تليفون علشان تكلمكم براحتها.
فضل انت مش هتروح غير بعد يومين
عيسى ايوه اصلي في الغردقه في شغل وهروح بعد يومين ثلاثه اكده.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير)

انت في الصفحة 10 من 21 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
28

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل