منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الرابع

صبا ازاي تسمح لنفسك انك تغير لي هدومي وانا مش في وعيه
عيسى وهو يقترب منها بهدوء مميت على ما اظن انك مرتي ومش من حق اي حد تاني حتى لو كانت ست زيك انها تغير لك هدومك ومش مسموح لاي حد انه يلمح ظفر واحد منك الوحيد المسموح له بكل ده هو انا كمان مسموح لي باكثر من كده بس انا مستني عليك واحده واحده قال ذلك وهو يقترب منها بطريقه مميته لها
فقالت هي بصوت مهزوز انا عايزه اخذ شاور
عيسى بابتسامه وكان حد حاشك قومي خدي شاور
صبا طيب ابعد علشان اقوم ابتعد عنها عيسى بعدما لاحظ توترها الشديد وقرر انهاء الحديث معها اليوم عند هذا الحد ولكن سوف يعطيها مهله صغيره وسوف يعود يتحدث معها ولن يتركها الا وهي زوجته حقا ولكن فليصبر حتى تتعافى تماما قامت صبا دخلت الحمام خدت شاور وغيرت هدومها وهي مكسوفه جدا ومتوتره من وجود عيسى بدلت ملابسها وصلت فرضها وارتدت نقابها واستعدت
عيسى خلصتي
صباوهي تتحاشى النظر اليه اه خلصت
عيسى وهو يتقدمها تمام يلا بينا
ونزلت هي وهو معا بشكل مبهج بالنسبه لاهله وبشكل يشعل الحقد ويزيد من كراهيه سلمى الحقوده التي ظنت ان صبا سوف يصيبها مكروه وتتخلص منها الى الابد ولكنها عادت اقوى من الاول ولكن مهلا سوف تتخلص منها نهائيا واليوم ثم ابتسمت بخبث وهي تتذكر خطتها الشنيعه.
سلمى بعدما علمت باغماء صبا تحدثت مع احد الرجال الخارجين عن القانون وطلبت منه ان ياتي لها بسم ذات مفعول فعال من ياخذه يسقط سريعا ولا احد يعلم ما به حتى يمو*ت وينتهي تماما
ولكن اجلت فكرتها ظنا منها انها سوف تتخلص من صبا دون تدخلها ولكن بعد ما راتها وهي تنزل مع عيسى بهذا المنظر عزمت على تنفيذ امرها اليوم
اما بالنسبه لجميله وورد وصفا ووهيبه ومهران الذين راوا صبا الكامل صحتها واناقتها فهي تنزل مع عيسى بشكل مبهج للروح فرحوا شديدا وقاموا جميعا وهم يحضروا صبا ويسلموا عليها
ورد خلعت قلبي عليك امبارح يا خيتي
صبا حبيبتي يا ورد ما اتحرمش منك ابدا
وهيبه صوح يا بنتي ساعه اما شفتك وانتى غميانه قلبي وجعني
صبا سلامه قلبك يا ست الكل
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
صفا لا فعلا يا صبا انت طلعتي غاليه عندينا كلنا
صبا بابتسامه واسعه ربنا يبارك لي فيكم يا احلى نعمه في الدنيا.
وفي اللحظه دي تسحبت سلمى الى داخل المطبخ لكي تقوم بتنفيذ مخططها الدنيئ. والان عندما دخلت المطبخ وجدت الخادمه تعد كوب من العصير طلبه عيسى لصبا مخصوص. حتى تعيد طاقتها
سلمى واه يا بنت يا هنادي بتاعه مين كوبايه المانجا دي
هنادي دي بتاعه الست صبا سيدي عيسى طلبها مني اطلعها قبل الوكل
سلمى طيب ماشي روحي هاتي لي اشرب من الثلاجه. فعلا راحت هنادي واستغلت سلمى عدم وجود هنادي جنب الكوبايه ووضعت تلك السم في الكوبايه بالكامل. والقت الزجاجه في الزباله
هنادي اتفضل يا ست سلمى الميه اهي
اخذت منها سلمى كوبايه الميه عملت نفسها بتشرب وبعد كده خرجت بره المطبخ وقعدت علشان تتفرج على اللي هيحصل مع صبا بعد شويه وهي شمتانه وفرحانه ومستعده على تنفيذ مخططها الدنيئ.
لحظات وخرجت هنادي وبيدها العصير
هنادي العصير اللي حضرتك طلبته يا كبيره اهو. اخذه عيسى من يدها واعطاه لصبا
صبا ايه ده
عيسى ده عصير فريش طلبت من هنادي تعمله ليكي عشان يجدد طاقتك
صبا بس ما كانش في داعي
وهيبه كيف ما فيش داعي اشربيه يا بنتي ويكون بالشفاء ان شاء الله.
سلمى في سرها بالسم الهارى ان شاء الله ثم ضحكت ضحكه خبيثه لم يراها احد. واخذت صبا الكوب وشربته دفعه واحده ولانها عندها حساسيه شديده من المانجا ولكن لم تعترض احست بدوار شديد في وقتها وبالم شديد في معدتها وجرت على الحمام كي تنزل كل ما في جوفها. فزع الجميع من اجلها وانا حسن حظها ان يونس كان مازال موجود على غير العاده.
عيسى وهو يقف بجوارها وعلى وجه قلق شديد
عيسى مالك ايه اللي حصل
صبا وهي تشعر بدوار شديد يكاد يفتك براسها وبالم بدا ينتشر في جميع انحاء جسدها ولكن تحاول ان تهدا حتى لا تفزع الجميع انا بخير وكويسه بس عندي حساسيه شديده من المانجا
صفا بتوتر طيب ليه شربتيها يا حبيبتي كنت قلتي وكنا غيرناها
صبا ما حبتش اضايق عيسى.
مهران حصل خير تعالي اقعدي كلي وان شاء الله هتروقي وتبقي تمام
يونس وهو غير مطمئن من هول ما حدث معها فالحساسيه لا تحدث كل هذه الاعراض ولكن ظل صامتا لكي يرى ماذا سوف يحدث والذي طمانه قليلا انه رائها تخرج امامي ومن الممكن ان تكون اعراض الحساسيه عندها بهذا الوضع. جلسوا جميعا على مائده افطار وهم يبداوا بالطعام ولكن صبا لم ترد ان تاكل اي شيء فهي تحس بان امعائها تتقطع ولكن عللت ذلك بتلك الحساسيه وقالت لهم انها سوف تتحسن بعد قليل وسوف تاكل اي شيء
عيسى خلاص لازم يا امي بعد ساعه تقريبا خليهم يعملوا لها حاجه خفيفه تفطر بيها
وهيبه من عيني يا ولدي
صبا وهي تشعر بصعوبه في التنفس انا هخرج اشم هوا في الجنينه لحد ما تخلصوا
عيسى تمام
قامت صبا من جواره وهي تمشي بثقل واحست وكان الارض تدور بها وازدادت الم معدتها وهي تمشي خطوتين صرخت بصوت عالي باسم عيسى ثم سقطت على الارض وفزع الجميع عندما راوها بهذا الوضع وجرو جميعهم عليها واضطر يونس في هذه اللحظه ان يرفع النقاب من على وجهها لكي يرى ما يحدث ووجد انه وجهها بدا يتحول للون الازرق وان هناك سائل ابيض يخرج من فمها
يونس بصوت عالي شيلها بسرعه يا عيسى دي حاله تسمم
هلع الجميع من قول يونس وبالفعل حملها عيسى وركبوا السياره وتوجهوا الى المستشفى سريعا وعندما وصلوا كان يونس قد اتصل بالاطباء وجهزوا كل شيء لاستقبالها وعندما وصلوا وضعوها على السرير النقال. وبدا الاطباء في نقلها الى غرفه الكشف حتى يطمئنوا عليها.
عيسى ليونس مرتي امانه في رقبتك يا اخوي انت اللي تكشف عليها بلاش تخلي رجاله في الاوضه ولازم تخرج عايشه
يونس وهو يمسك يد اخوه اطمن يا اخوي ربنا يستر. دخل يونس مع صبا غرفه الكشف وبجواره العديد من الطبيبات وطقم التمريض كامل من النساء حسب رغبه عيسى وقاموا بالكشف عليها وقاموا بعمل العلاج اللازم لها
وفي هذا الوقت جاء محمد ومهران وسعد وكل نساء المنزل كي يطمئنوا على صبا وعلى حالها وكان عيسى في هذا الوقت في حاله لا يرثى لها .
وهيبه طمني يا ولدي ايه الاخبار
عيسى مش عارف يا امي يونس معاها جوه ربنا يستر
وبعد عيسى عنهم قليل فهو غير قادر على اي حوارات مع احد الان كل ما يريده هو الاطمئنان عليها وفقد وبعدها سوف يرى من فعل بها هذا وسوف ينتقم اشد انتقام ولكن فليحفظها الله له اولا
اقترب منهم محمد وهو يرتب على كتفه
محمد اطمن يا عيسى ان شاء الله خير يا واد عمي هتقوم بالسلامه
عيسى يا رب يا محمد انا ما صدقت لقيتها. وفي هذا الوقت خرج يونس في غرفه الكشف وعندما راه عيسى جرى لكي يطمئن منه
عيسى طمني يا يونس.
يونس دي حاله تسمم حاده.

انت في الصفحة 9 من 21 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
28

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل